سوشال سیگنال چیست؟
سوشال سیگنال چیست؟
سوشال سیگنال Social Signal، یکی از مهمترین عوامل برای طبیعی جلوه دادن مقبولیت سایت شما در گوگل است. تا چند سال قبل شرکت گوگل فقط به پارامترهای ساختار داخلی خودش اکتفا می کرد اما کم کم متوجه شد که وب سایت های معتبر و پر اسم و رسم از زبان کاربران در میان شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود.
به همین دلیل گوگل یک امتیاز مثبت را برای وب سایت هایی که از زبان کاربران در شبکه های اجتماعی جابجا می شود را لحاظ کرد. در گذشته عمده فعالیت کاربران از شبکه های اجتماعی سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت بود که زمان زیادی صرف این کار می کردند اما با گذشت زمان بسیاری به این نتیجه رسیدند که می توان از این راه کسب درآمد کنند.
بنابراین به معرفی کسب و کار و حرفه خود در شبکه های اجتماعی پرداختند به این ترتیب بررسی بازخورد و بازده سیگنال های سوشیال مدیا به یکی از اقدامات مهم صاحبان مشاغل مبدل گشت که طی بررسی های انجام شده متوجه شدند که طراحی سایت بدون فعالیت در شبکه های اجتماعی پر طرفدار و دریافت سوشیال سیگنال سرعت پیشرفت پایین تری داشته است.
به این ترتیب تعاملات و سوشال سیگنال ها موجب دیده شدن هر چه بیشتر برندها و کسب و کارها شده اند چرا که سوشیال مدیا ها روش های جدید از دیجیتال مارکتینگ و تبلیغ در گوگل معرفی کردند. سوشیال سیگنال ها، سیگنال های مثبتی برای گوگل هستند که نشان می دهند وب سایت شما توسط کاربران در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند.
سوشال سیگنال به اشتراک گذاری لینک های مهم سایت شما می گویند که می تواند ارزش بیشتری به صفحات سایت شما بدهد و به مرور زمان تاثیر مناسبی در سئو وب سایت داشته باشد.
این سوشال سیگنال ها نشان از تایید کاربران است و هر چه این سوشیال سیگنال ها بیشتر باشند از نظر گوگل، وب سایت از ارزش بیشتری برخوردار است.
در گذشته که تعداد طراحی سایت ها و طراحی اپلیکیشن ها خیلی کمتر بود با بک لینک به راحتی به رتبه های برتر گوگل دست پیدا می کردید اما امروزه با تعداد بیشماری از وب سایت ها رو به رو هستیم که کار را دشوار کرده و باعث تغییر الگوریتم ها و فرآیند سئو سایت شده اند. سوشیال سیگنال تنها ابزاری است که گوگل توان نظارت مستقیم بر روی واقعی یا غیرواقعی بودن آن ندارد.
درباره ی ویدئو مارکتینگ بیشتر بخوانید
توجه به سوشیال سیگنال ها علاوه بر کمک به پیشی گرفتن از رقبا، به افزایش PA ، DA وب سایت شما کمک خواهد نمود. سوشیال سیگنال مقیاسی است برای اندازه گیری میزان فعالیت های شبکه های اجتماعی؛ مثلا میزان لایک کردن ها، نظرات، اشتراک گذاری پست ها، پین کردن ها، ریتوییت کردن ها و سایر اقداماتی که کاربران می توانند در اکانت شما انجام دهند و موتورهای جستجو نیز این اقدامات را در الگوریتم های رتبه بندی شان لحاظ می کنند.
موتورهای جستجو سوشیال سیگنال را نیز مانند بک لینک ها به منزله تایید برند و محتوای وب از سوی کاربران تعبیر می کنند و در نتیجه آن را در رتبه طبیعی سایت اثر می دهند.
تمامی این سوشیال سیگنال ها نشان از محبوبیت یک پست در شبکه های اجتماعی هستند. به عنوان مثال هر چه یک پست بیشتر لایک بگیرد و یا بیشتر به اشتراک گذاشته شود، نشان دهنده محبوبیت بیشتر آن پست می باشد.
شاید برای بعضی ها این شبهه پیش بیاید که همیشه کامنت زیاد به معنای محبوبیت یک پست نیست! در پاسخ باید گفت منظور از محبوبیت، دوست داشتن یک پست نیست. منظور پرطرفدار بودن آن است. نمونه آن را زیاد در فضای مجازی، مخصوصا اینستاگرام، مشاهده می کنیم. اشخاص مختلفی وجود دارند که در حقیقت مردم علاقه ای به آن ها ندارند و شاید صرفا از روی تنفر کامنتی می گذارند، اما همان کامنت های منفی، سوشیال سیگنال محسوب می شود.
پس سوشیال سیگنال ها چه مثبت باشند و چه منفی، در اصل سیگنال هستند و سوشال سیگنال بیشتر یک محتوا، مساوی است با پرطرفدار بودن آن محتوا. بنابراین سوشیال سیگنال ها می توانند به نوعی کیفیت یک پست و محتوا را در شبکه های اجتماعی، مشخص کنند. نکته ای که باید توجه کنید این است که ارزش سوشیال سیگنال شبکه های اجتماعی محتلف با یکدیگر متفاوت است.
بالا رفتن سوشال سیگنال نشانه DA بالا یا همان اعتبار دامنه خوب است. با بالا رفتن اعتبار دامنه، در واقع ارزش دامنه زیاد می شود. وقتی تعداد اشتراک گذاری ها و لایک های یک صفحه زیاد می شود، نشانه این است که آن صفحه حاوی محتوای جالب و بدیع است. افزایش سوشیال سیگنال نشانگر اقتدار دامنه و نشان دادن کیفیت URL است. مطابق با اشتراک گذاری بیشتر URL در شبکه های اجتماعی، سوشیال سیگنال های بیشتری به رسمیت شناخته می شوند.
سوشال سیگنال ها رو می توان از ارکان اصلی سئوی خارجی سایت به همان off page SEO دانست. اگر بحث تاثیر بک لینک ها بر سئوی سایت و افزایش اعتبار سایت را در نظر نگیریم باید بگوییم که سوشیال سیگنال ها با محبوبیت سایت شما از دید موتورهای جست و جو رابطه کاملا مستقیمی دارند.
سوشال سیگنال یکی از پارامترهای پر رمز و راز و پیچیده موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت هاست. اینکه تاثیر سوشال سیگنال بر روی سئو سایت خیلی بالاست و افزایش فعالیت شما در شبکه های اجتماعی قطعا در فروش و درآمد شما تاثیر بالایی دارد، اهمیت سوشال سیگنال را برای موتورهای جستجو نشان می دهد. از بهترین شبکه های اجتماعی برای دریافت سوشیال سیگنال ها می توان به فیسبوک، توییتر، یوتیوب، Pinterest، Instagram، LinkedIn و Google+ اشاره کرد.
- فیسبوک یکی از اولین و موفق ترین شبکه های اجتماعی است که می تواند بر سوشال سیگنال بسیار تاثیرگذار باشد. فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی در دنیا است که کاربران می توانند نظرات، تصاویر، فیلم ها و حتی تبلیغات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. شما در فیسبوک می توانید سوشیال سیگنال را در صفحات تجاری و یا شخصی خود ویدیو، عکس، متن و مقاله قرار دهید. یکی از مهمترین فاکتورهای بررسی مطالب انبوه در فیسبوک استفاده از هشتک در زیر پست ها است.
- توییتر یکی از شبکه های بسیار پر ترافیک است و مخاطبان بسیاری دارد. شما می توانید از این شبکه اجتماعی برای دریافت سوشال سیگنال بیشتر استفاده کنید. توییتر یک شبکه اجتماعی مبتنی بر متن است. اگر چه در سال های اخیر امکانات ارسال عکس و فیلم هم به آن اضافه شده ولی معمولا محلی است برای ارسال متن های کوتاه که افراد می توانند با سرعت زیاد آن را منتشر کنند. این سایت یکی از قوی ترین راه های ارتباطی سوشیال سیگنال برای مدیران، کارشناسان و حتی افراد سیاسی است. یک نمونه از سوشیال سیگنال، همکاری توییتر و گوگل با یکدیگر هست که همین موضوع باعث شد که مسئله سوشیال سیگنال بسیار جدی تر از گذشته شود.
- یوتیوب یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی انتشار ویدیو در دنیا است که به اشتراک گذاری ویدیوها در آن، می تواند برای شما سوشیال سیگنال خوبی را به همراه داشته باشد.
- پینترست یکی از شبکه های اجتماعی است که گوگل به آن خیلی اهمیت می دهد و شما می توانید با قرار دادن تصاویر در آن، به ایندکس بهتر و ارتقای سایت خود کمک نمایید.
- اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است که امروزه به وفور از آن استفاده می شود. اگر شما بتوانید فالوورهای زیادی جذب کنید، قطعا با استوری گذاشتن و قرار دادن لینک در آن، می توانید سوشیال سیگنال خود را افزایش دهید.
- لینکدین که فضای اجتماعی آن به خصوص برای فعالان حوزه آی تی IT بسیار مهم است و با عضویت در آن، باعث افزایش اعتبار خود در حوزه اینترنت می شود. لینکدین یک ساست شبکه اجتماعی از نوع متخصصین است و افراد حاضر در آن معمولا بیشتر به معرفی توانمندی ها، روزمه کاری و همچنین شرکت ها و موسسه های تجاری خود هستند. یکی از مهمترین راه های ارتباط در زمینه بازاریابی، مساله B2B است. شما می توانید در لینکدین به راحتی با دیگر افراد و مدیران متخصص در زمینه کاری خود ارتباط برقرار کنید. این امر مسلما به راحتی در فروش شما موثر خواهد بود. بنابراین لینکدین می تواند برای شما سوشیال سیگنال خوبی را دریافت کند.
- گوگل پلاس تاثیر بسیار بالایی داشت اما متاسفانه بنا به سیاست های گوگل از دسترس خارج شد.
- همچنین براساس گزارشات فعالیت های شما در سایت هایی مثل StumbleUpon و Tumblr هم تاثیر افزایشی بر SERP شما دارد.
درک معنای سوشال سیگنال نه تنها برای افزایش رتبه ها بلکه برای هدف قرار دادن سئو وب سایت با علایق و نیازهای مشتریان بالقوه شما نیز مهم است. از تاثیرات مستیقم سوشیال سیگنال بر سئو می توان به تعداد لایک ها، کامنت ها و به اشتراک گذشتن های یک پست در فیس بوک و نیز تعداد فالوورها، اشتراک ها، کامنت ها و ریتوییت های نام برند و لینک سایت شما در توییتر و تعداد اشتراک ها، فالوررها و پین های پینترست و تعداد +1 هایی که در گوگل پلاس دریافت می کنید، اشاره کرد و نیز تاثیرات غیر مستقیم سوشیال سیگنال بر سئو می توان به کاهش نرخ پرش(Bounce Rate)، افزایش بازدیدکنندگان از وب سایت ( Returning Visitors)، افزایش زمان حضور کاربران در یک صفحه (Time On Site) و افزایش تعداد بک لینک ها ( که منجر به افزایش Brand Awareness یا آگاهی از برند می شود) اشاره کرد. تمامی این موارد در کنار هم سبب می شود که رتبه سایت شما در صفحه SERP گوگل افزایش پیدا کند.
درباره ی اینستاگرام مارکتینگ بیشتر بخوانید
نکاتی برای افزایش سوشال سیگنال
اولین و مهم ترین موضوع برای افزایش سوشیال سیگنال استفاده از محتوای با کیفیت است. محتوای ارزشمند، سرگرم کننده یا آموزنده همیشه تعامل مثبت بیشتری نسبت به تبلیغات آشکار یا اسپم ایجاد می کند.
بنابراین روزانه و به طور منظم تولید محتوا کنید و برند خود را در صدر اخبار رسانه های اجتماعی نگه دارید و برای همه سایت های برتر رسانه های اجتماعی محتوای ارزشمند تهیه کنید و با استقاده از تصاویر میزان تعامل را برای انواع رسانه های اجتماعی افزایش دهید، همچنین آنچه مردم در مورد برند شما می گویند را بشنوید و به شیوه ای سازنده و مثبت به نقدها پاسخ دهید.
برگزاری مسابقات راهی عالی برای افزایش علاقه به برند شما است. لینک های خود را به اشتراک بگذارید و محتوای اصلی خود را با برندهای محبوب دیگر تولید کنید. محتوای سایت را برای رسانه های اجتماعی بهینه کنید.
فالوورهای مفید زیادی جذب کنید. کمپین های جذب سوشیال سیگنال (گیمیفیکیشن) راه اندازی کنید. سیگنال های دریافت شده اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنید؛ آنچه کاربران از آن چشم پوشی می کنند، چه نشریاتی دارای بیشترین پاسخ، محصولاتی که کاربران فروشگاه شما به آن اشاره می کنند و غیره است.
تالیف خود را تایید کنید. نتایج نشان داد که انتشارات تایید شده اعتماد به نفس و موقعیت بالاتری در نتایج جستجو دارند. افزونه و کلید اشتراک گذاری محتوا را در سایت و شبکه های اجتماعی خود اضافه کنید.
هر کلیک بر روی دکمه ” اشتراک” نه تنها تعداد خوانندگان شما را افزایش می دهد بلکه موتورهای جستجو را علامت گذاری می کند که وب سایت شما مورد توجه کاربران است. هر از گاهی، با استفاده از Google Analytics، گزارش های آماری تولید کنید. عوامل اجتماعی نه تنها وفاداری و تبدیل مشتری را افزایش می دهند بلکه به موتورهای جستجو سیگنالی می دهند تا وب سایت شما را بالاتر ببرد.
سیگنال های اجتماعی منبع خوبی برای جذب ترافیک به وب سایت شما و بالا بردن وب سایت شما در صدر Google است. گوگل هم مثل هر کسب و کار اینترنتی دیگر، برای حیات خود به کسب رضایت مشتریان نیازمند است.
چرا مردم به سراغ موتورهای جستجو دیگر مثل بینگ نمی روند؟ چون گوگل توانسته بهترین نتایج را در اکثر جستجوها براساس همین سوشال سیگنال ها به کاربرانش نمایش دهد.
به این طریق وقتی لینکی از سایت ما در شبکه های اجتماعی قرار می گیرد و آن پست به اشتراک گذاشته می شود، لایک می خورد، ریتوئیت می شود و … به گوگل این پیام منتقل می شود که این سایت پیش مردم محبوبیت دارد و در نتایج سرچ گوگل باید در رتبه بالاتری قرار بگیرد.
در نهایت سوشال سیگنال ها یکی از فاکتورهای نسبتا مهم در سئو هستند و شما می توانید با داشتن سوشال سیگنال بسیار جلوتر از رقبا باشید. بدون شک سوشال سیگنال بر محبوبیت یک وب سایت اثرگذار خواهد بود؛ هر چه تعامل کاربران با برندتان در شبکه های اجتماعی افزایش پیدا کند، شما را بیشتر بشناسند، پست هایتان را لایک کنند، آن ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، در مسابقاتتان شرکت کند و زیر پست هایتان نظر بگذارند، گوگل متوجه می شود که در بین مردم محبوبیت بیشتری دارید.
تعامل در شبکه های اجتماعی تاثیر شگرفی در رتبه سایت تان خواهد داشت. بهتر است که برای کارهای خود و فعالیت های افزایش سوشال سیگنال خود با یک برنامه ریزی دقیق جلو بروید. در این زمینه کمک گرفتن از فرد یا افرادی که در تعیین استراتژی می توانند به شما کمک کنند، گزینه ی بسیار خوبی است که باید آن را جدی بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید