تقویم محتوا چیست؟
داشتن پلن و برنامه در هر زمینه ای، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت است. در کسب و کارهایی که بازاریابی محتوا انجام می دهند و یا از طریق وبسایت و شبکه های اجتماعی تولید محتوا می کنند، علاوه بر داشتن یک استراتژی محتوای خوب، باید یک تقویم محتوای کارآمد هم در نقشه اجرایی خود به کار ببرند.
پس اگر صاحب یک کسب و کار هستید و یا قصد ایجاد کسب و کاری برای خودتان دارید، قطعاً در فضای آنلاین و وبسایت و شبکه های اجتماعی خود برای اینکه بتوانید از رقبا پیشی بگیرید، تقویم محتوایی، همان کلید برد شما در مقابل دیگران می باشد!
و اما تقویم محتوایی چیست؟!
تقویم محتوا یک نقشه اجرایی مبتنی بر زمان بندی است که جزئیات مربوط به طبقه بندی موضوع، تولید و زمان انتشار محتوا در آن مشخص شده است. تقویم محتوا همانطور که از نامش برمی آید، عبارت است از یک برنامه ریزی منظم برای مدت مشخص که محتواهای لازم را به همراه تاریخ آن ها برای تولید، ویرایش، طراحی و انتشار به همراه نام مسئول هر بخش در بر می گیرد. یکتانت اهمیت تقویم محتوایی را اینگونه بیان می کند:
۸۸ درصد کسبوکارها ارزش بازاریابی محتوایی را در هماهنگی آن با استراتژی کلی بازاریابی خود میدانند.
تقویم محتوا به تیم مارکتینگ یک کسب و کار و به خصوص تیم دیجیتال مارکتینگ، کمک می کند، تا بتوانند فعالیت های بازاریابی خود را برنامه ریزی کنند.
مزایای استفاده از تقویم محتوایی
دلایلی که ضرورت استفاده از تقویم محتوایی را برای موفقیت در کسب و کارها به وجود می آورد عبارتند از:
- مشخص شدن چشم انداز زمانی موفقیت ها
- انجام شدن تولید محتوا طبق زمان بندی
- ساده تر شدن مدیریت بودجه محتوا
- جلوگیری کردن از تولید محتوای بی هدف و اتلاف منابع مالی
- جلوگیری کردن از تولید و انتشار محتوای مشابه و تکراری
- منطقی شدن توقعات تیم برای رسیدن به اهداف
- امکان نظارت بر روند اجرای برنامه محتوایی
- توزیع یکسان محتوا در بازه زمانی مشخص
- برنامه ریزی برای تولید محتوا
- مدیریت محتوا در رسانه های مختلف
- فهرست بندی محتوا
- شناخت و پیدا کردن شکاف های موجود در برنامه
- صرفه جویی در زمان و انرژی منابع انسانی
- نظم بخشی و سازماندهی کارها در بازه های زمانی مشخص
- جهت دهی به انتشار محتوا در موقعیت و رویدادها
- فراهم شدن امکان ارزیابی عملکرد و بازدهی برنامه محتوایی
- افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت های تیم محتوا
- ایجاد هم افزایی و همکاری بین اعضای تیم تولید محتوا
- بازبینی و اصلاح برنامه،در بازه های زمانی مشخص
- پست گذاشتن منظم و افزایش تعامل کاربران
تقویم محتوای اینستاگرام از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
عنوان محتوا
شما در این بخش تقویم محتوای اینستاگرام مشخص می کنید، پستی که قرار است منتشر کنید، چه عنوان و موضوعی دارد، که پیدا کردن این موضوع می تواند با آنالیز رقبا، آنالیز پست های گذشته ی شما و کامنت ها و دایرکت های دریافتی باشد.
تولید کننده ی محتوا
اگر شما به تنهایی در اینستاگرام محتوا تولید می کنید، قطعا تولید کننده ی محتوایتان خودتان هستید، این بخش برای کسب و کارهای بزرگتر هست، که چند نفر در آن مشغول به فعالیت هستند، در این شرایط شما باید تعیین کنید که وظیفه ی تولید محتوای هر روز به عهده ی چه کسی می باشد.
زمان انتشار پست
در تقویم محتوای اینستاگرام شما باید مشخص کنید که هر پست در چه تاریخ و زمانی باید منتشر شود، زمان انتشار پست ها در اینستاگرام از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از این رو شما باید از قبل زمانبندی انتشار پست ها در هر تاریخ را در تقویم محتوای اینستگرام مشخص کنید، تا بتوانید بهترین بازخورد را دریافت کنید.
ساختار محتوا
شما ممکن است، در صفحه ی اینستاگرامتان، انواع مختلفی از محتوا را منتشر کنید، مانند: عکس، ویدیو، پادکست یا عکس نوشته، شما در تقویم محتوای اینستاگرام باید تعیین کنید که محتوا هایتان چه ساختاری خواهند داشت.
بیشتر مطالعه کنید: آموزش استراتژی محتوایی
قالب انتشار محتوا
شما باید از قبل تعیین کنید که محتوای اینستاگرامیتان در چه قالبی منتشر خواهد شد، برای مثال در قالب استوری، ویدیوی یک دقیقه ای، ویدیوی کاروسل(اسلایدی)، عکس تک اسلاید، عکس اسلایدی و یا ویدیوی igtv
پرسونای مخاطب
برای تولید محتوا باید بدانید که مخاطب هدف محتوای شما چه افرادی هستند و چه کسانی قرار است از محتوای شما استفاده کنند؟ ویژگیهای پرسونای مخاطب خود را بدانید تا بتوانید محتوای مناسب با ویژگیهای آنها مشخص کنید.
دسته بندی محتوا
ممکن است که در حوزه ی کاری شما تعداد زیادی موضوع مختلف برای تولید محتوا وجود داشنه باشد، به همین علت شما باید برای تسلط پیدا کردن بر بخش های مختلف بازارتان در تقویم محتوای اینستاگرام دسته بندی و موضوع محتوا ها را مشخص کنید.
تقویم محتوا و تدوین یک تقویم محتوایی کارآمد
داشتن یک برنامه ی مشخص برای به روزرسانی وبسایت یا شبکه های اجتماعی، کمک زیادی به رشد کسب و کارهای اینترنتی می کند. نکته مهم همین است! محتوا شامل همه چیز می شود، از مقالاتی که بر روی وب سایت قرار می دهید گرفته تا پست های شبکه های اجتماعی.
چه وبلاگی برای درج مقالات داشته باشید و یا تنها بر روی شبکه های اجتماعی کار کنید، تقویم محتوا کمک می کند تا براساس زمان بندی، محتوای خود را آماده کنید که در نهایت منجر به نظم و رضایت مخاطبان می شود.
تقویم محتوا یک برنامه ریزی محتوایی برای بازه ی زمانی کوتاه (مثلا یک ماه) هست که باعث می شود فرآیند تولید محتوا روی نظمی که تعریف شده است انجام شود.
تقویم محتوا مجموعه ای از تسک های پشت سر هم نیست. در واقع توجه داشته باشید که برای ساخت تقویم محتوا، حتما باید تاریخ هایی را مشخص کنید و براساس آن ها برنامه ریزی انجام دهید. این امر به شما کمک می کند تا متوجه شوید که در چه تاریخی کدام محتوای خاص با چه ترتیبی باید منتشر شود. تقویم محتوا به معنای برنامه ریزی عملیاتی خواهد بود.
به کمک تقویم محتوا مشخص می کنیم که « چه محتوایی»، « توسط چه کسی»، «در چه بازه زمانی»، « برای چه موضوعی» تولید شود و « در چه زمانی»، « در کدام رسانه» منتشر شود. آپدیت کردن محتواهای سایت و شبکه های اجتماعی به صورت منظم و با یک برنامه خاص به گوگل و شبکه اجتماعی نشان می دهد که شما در کار خود جدی هستید و قصد دارید محتوای مناسبی برای مخاطب تولید کنید.
بدین ترتیب گوگل کم کم رتبه شما را در صفحه های سرچ خود ارتقا خواهد داد. همین موضوع باعث می شود مخاطبان بیشتری شما را پیدا کنند و به ارزش کار شما پی ببرند. داشتن تقویم محتوا به شما کمک می کند تا اعتماد مخاطبان را جلب کنید. زمانی که مخاطب بار اول و دوم محتوای شما را به صورت اتفاقی ببیند، بار سوم خودش برای جمع آوری اطلاعات بیشتر به سوی شما باز خواهد گشت.
همچنین داشتن برنامه محتوایی منظم باعث می شود که مخاطب تشنه ی اطلاعات بعدی شما باشد و بارها و بارها برای کسب اطلاعات بیشتر به شما سر بزند. اگر تا به حال مشترک روزنامه یا مجله ای بوده باشید، شوق و ذوق ناشی از انتشار مجله را تجربه کرده اید. با داشتن تقویم محتوا تجربه ی مشابهی را برای مخاطب در فضای آنلاین رقم خواهید زد.
ابزارهایی که می توان برای طراحی تقویم محتوا برای اعضای تیم محتوا نام برد عبارتند از:
- Trello : ترلو را می توان ساده ترین و خوش آب و رنگ ترین ابزار آنلاین برای مدیریت تقویم محتوا دانست. این سایت به شما اجازه می دهد که تیم سازی و سیستم سازی کسب و کار کنید و برای هر تیم فضاها یا بردهای جداگانه برای پیش بردن کارها در نظر بگیرید.
- Asana : آسانا ابزار دیگری است که می توانید از آن برای مدیریت تقویم محتوایی استفاده کنید. مزیت آن نسبت به ترلو این است که می توانید یک قالب خالی انتخاب کنید و به دلخواه تغییرش بدهید.
- Airtable : محیط ایرتیبل نسبت به دو ابزار قبلی محیط جدی تری دارد.
- Google Sheet : گوگل شیت فضای مشابه اکسل دارد که می توانید تقویم محتوا خود را با تمام اعضا از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید.
- Ms office Excel : آفیس اکسل یکی ابزار آفلاین اما مناسب برای نوشتن تقویم محتوایی است.
- Google Calendar : تقویم گوگل یک ابزار ساده برای کاربری تک نفره بر روی تولید محتوا است.
- Zenkit : زنکیت به شما اجازه می دهد که از نقشه ذهنی و نمودارهای سلسه مراتبی نیز استفاده کنید.
در پایان در اینجا بیش از هر چیزی بر نظم تاکید شده است. پس با کیفیت ترین محتواها اگر در زمان مناسب به دست مخاطب نرسند، چیزی جز از دست رفتن فرصت و هدر رفتن نیرو و انرژی به همراه ندارند. پس چه بهتر که با داشتن تقویم محتوایی برای کسب و کار خود چشم انداز رشد خودتان را ترسیم کنید.
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام و خدا قوت
ممنون از مطالب مفیدتون
سلام و درود ممنونم از مطالب فوقالعاده ارزشمندی که با سخاوت تمام بدون هیچ چشم داشتی در اختیار دیگران قرار میدید واقعا خدا قوت کار و کاسبی تون رو به راه و رو به رشد انشاالله
خوشحالیم که تونستیم بهتون کمک کنیم
خیلی عالی و مفید بود و کلی به کار ما کمک کرد ممنون که رایگان دانش و آموزش هاتون قرار میدید