محتوا چیست + 6 اهمیت محتوا در دنیای دیجیتال
تعریف محتوا از سایت متمم اینه که شکلی از اطلاعاتع که ساختارش مشخصه و انسان به راحتی بتونه بفهمه و درکش کنه و بشه ویرایشش کرد و قابل استفاده باشه و محتوای دیجیتالم به همین شکله اما برای استفاده از محتوای دیجیتال باید ساختار دیجیتالیش رو فراهم کرده باشیم که بتونیم ازش استفاده کنیم و میتوان به عنوان محتواهای پادکست، مقاله، فایل های صوتی، انیمیشن ها ، محصولات آموزشی و پست های ایمیل و شبکه های اجتماعی استفاده کرد در کل سایت متمم به نقل از منابع خارجی میگه که تعریف ثابت و خاصی برای محتوا وجود ندارد و هرکسی نظر خودش را برای محتوا میدهد یعنی هرکسی یک تعریف مخصوص خودش از محتوا داره که باعث میشه دیدگاه های مختلفی راجب محتوا وجود داشته باشه.
محتوا چیست؟
محتوا در زبان انگلیسی یعنی content که شما با جست و جو در گوگل میتونید منابع انگلیسی زیادی راجب محتوا بخونید.
به طور کلی محتوا هرچیزی هست که شما در شبکه های اجتماعی، ایمیل، وب سایت ها و… میبینید محتوا گفته میشود محتوا باید ارزشی برای مخاطب خلق کند مثل محتوای آموزشی اینطوری مخاطب جذب شما خواهد شد مثل پست های اینستاگرام این نوع محتواها جهت سرگرمی مخاطب و آموزش دادن به مخاطب پست میشه که باعث ایجاد ارزش برای مخاطبه
هرچی کیفیت یک محتوا بالاتر باشه ارزشی که به مخاطب داده میشه بیشتره و مخاطب رو بهتر جذب میکنه محتواها در قالب متن، تصویر، ویدئو یا صدا میتونن باشن و هرکدوم جذابیت خاص خودش رو برای مخاطب داره.
محتوا، اطلاعات ارزشمندی میتونه باشه برای مخاطبی که دنبال پیدا کردن اطلاعاتی در حوزه ای که تحقیق میکنه و به دانشش در مورد اون حوزه کمک میکنه از این رو اون محتوا خلق ارزش میکنه برای مخاطب.
محتوا در طول تاریخ
اولین محتواها به صورت متنی نوشته میشد در زمان های قدیم برای اینکه محتوای ارزشمندی به مخاطب داده بشه روی برگه هایی مینوشتن کم کم این برگه ها جمع شد و تبدیل به کتاب شد با پیشرفت تکنولوژی روزنامه ها و کتاب ها فراگیر شد و بعدها رادیوها هم اضاف شد و محتوای صوتی به وجود امد و تولیدکنندگان محتوا برای اینکه بتونن محتواشون رو سریع تر به دست مخاطب برسونن به صورت صوتی از رادیو پخش میکردن کم کم با پیشرفت تکنولوژی به سمت دیجیتال محتواها هم دیجیتالی شدند و شما کافیه در سطح وب هرچیزی که دنبالشید رو جست و جو کنید کای محتوای با ارزش به دست شما میرسه و شما بارانی از محتوا رو تجربه میکنید که هرکدوم ارزشی رو ارائه میکنن.
فرق تولید محتوا با تبلیغات
متاسفانه خیلیا درک درستی از تولید محتوا ندارند و با تبلیغات اشتباه میگیرند. بعضی ها با زمانی که اسم تولید محتوا رو میشنوند فکر میکنن همان اینستاگرام است دلیل اینکه خیلیا هنوز خبر ندارند که تولید محتوا یک شغل است بخاطر نبود آگاهی درست در بین مردم است بعضی از مردم زمانی که بهشون توضیح میدید فکر میکنند نویسندگی کتابه و میگند خب چندتا کتاب نوشتی؟؟؟ پولیم توش هست؟؟؟ و تاجایی که من خبر دارم ادیت ویدیو رو یک جور تولید محتوا میدونن ویدیوهایی که هیچ کلماتی گفته نمیشه و فقط اهنگه
محتوا و تبلیغات
محتوا نویسی با نویسندگی تفاوت هایی دارند، محتوا براساس هدف خاص و براساس استراتژی ساخته میشه راجب یک موضوع یا محصول که به مخاطب ارزش و آگاهی بده اما نویسندگی فقط به دنبال ساختن یک داستان از ذهن نویسندس برای جذب مخاطب نسبت به اون داستان
تولید محتوا به روش تاتسوماکی (اینجا کلیک کنید و بخوانید )
ارزش گذاری بر مخاطب
هدف محتوا مشخص است ارزش گذاری به مشتری، با پیشرفت تکنولوژی کسب و کارها از محتوا برای جذب مشتری، افزایش فروش و آگاهی استفاده میکنند. هرچقدر یک محتوا عالی تر باشد هدفی که در نظر گرفتید بهتر عمل میکند ضمن محتوایی که تولید میشه باید اثرگذاری بالایی داشته باشه که مخاطب رو وادار به عمل کنه یعنی مخاطب متقاعد بشه این محتوا قراره مشکلاتش رو حل کنه و برای برطرف کردن مشکل اقدام کنه.
محتوا و فضای مجازی
در فضای مجازی همه ما با بارانی از محتوا رو به رو میشم هروقت اسم تولید محتوا میاد اولین چیزی که به ذهن همه میاد اینستاگرامه، اینستاگرام یک منبع بزرگ از محتوا در تمامی حوزه هاست که همه با تولید محتوای خلاق در تلاشن که بتونن توجه مخاطب هدف خودشنو جلب کنن برای همین تکنیک های بوجود امد به نام تکنیک آسانسوری شما در این تکنیک بین 30 تا 60 ثانیه وقت دارید نظر مخاطب رو به محتواتتون جلب کنید اما قبل از اون نیاز به یک تکنیک 3 تا 5 ثانیه دارید بنام قلاب که بتونید توجه مخاطب رو از بین میلیونها محتوا به محتوای خودتون جلب کنید تا بتونید محتوایی که با هدف ساختید رو ارزشش رو به مخاطب نشون بدید و مخاطب رو طرفدار خودتون کنید.
اهمیت مهم محتوا برای کسب و کارها
تمامی کسب و کارها به این درک رسیدند که برای بقا باید به سمت فضای مجازی و تولید محتوا بروند و محتوای هدفمند براساس هدف کسب و کارشون تولید کنند و مشتریان جدیدی بدست بیارن از این رو محتوا به 4 شکل تقسیم میشود:
متنی، صوتی، تصویری، عکس که هرکدام شاخه و مجموعه های زیادی برای تولید محتوا دارد که بتواند مخاطب جذب کند و با هر کدام از اینها شما میتونید به هدف کشب و کاری خود برسید.
هدف تولید محتوا چیست؟
یک گل فروش هدفش فروش گل هایش است یک کتاب فروش هدفش کتاهایش هست یک نویسنده کتاب هدفش فروش کتابش هست یک محتوا نویس هدفش فروش محتواهایش است در هر شغلی که باشید شما برای اینکه بتونید بفروشید باید بتونید محتوای با کیفیت تولید کنید و مخاطب رو متقاعد کنید محصول شما همان چیزی است که نیاز دارد.
هدف کسب و کارها از تولید محتوا
هر کسب و کار و سازمان باید برای اینکه بتونه خدمات و محصولات خودش رو بفروشه استراتژی و ابزارهایی داشته باشه و به کمک این ها محتوایی تولید کنه که بتونه مردم رو جذب کنه این استراتژی و ابزارها باید در راستای کمک به تولید محتوای هدفمند کنند که بتوانند کسب و کار رو در جهت هدف و سیاست هایش جلو ببرند.
شناسایی مخاطبان هدف
برای موفقیت در تولید محتوا باید چند نکته رو در نظر داشته باشید. نکته اول اینه که برای شناخت مخاطبین هدف شما باید افرادی که میخواید جذب شما بشن رو شناسایی کنید و با تجزیه و تحلیل رفتار آنها نسبت به محصول دیگران بفهمید مخاطب هدف شما از چه محتوایی خوشش میاید که بتونید اون رو جذب خودتون کنید.
کیفیت محتوا
نکته بعدی که باید راجب تولید محتوا بدونید و مهم هم هست اینه که شما باید کیفیت محتوایی که تولید میکنید رو در نظر داشته باشید همه محتواهایی که قرار بسازید باید مناسب شما و کیفیت بالایی داشته باشد. هدف شما از شیوه تولید محتوا و اینکه قصد دارید از چه شیوه ایی استفاده کنید مهم نیست باید کیفیت تولید محتوا رو همیشه درنظر داشته باشید که بسیار مهم است.
و مهمترین نکته این است که شما بعد از کیفیت تولید محتوا باید درنظر داشته باشید که مخاطب از محتوای شما خوشش امده است و اینکه نیاز مخاطب با محتوایی که شما تولید کرده ایید برطرف شده باشد و احساس رضایت از برطرف شدن مشکلش داشته باشد که باز هم به سمت شما برگردد یا به سایت شما سر بزند.
مراحل تولید محتوا
اهداف محتوای خود را ترسیم کنید
اگر محتوایی که توسط شما تولید میشه در راستای اهداف کسب و کار و قوانین بازاریابی دیجیتال و براسا نیاز مخاطب نباشد هیچ راه حلی وجود ندارد که بتواند به کسب و کارتان را کمک کند تا در راستای اهدافی که در نظر دارید ببرد. زمانی که محتوای شما خلاقانه و با کیفیت و با هدفی مشخص تولید شده باشد شما بهتر میتوانید بفهمید که این محتوا اون عملکردی که در نظر داشتید رو داشته یا نه و شما میتوانید تمرکزتان را بهتر روی محتوا براساس نیاز مخاطب قرار دهید که در آینده جذب بهتری داشته باشد. و با دانستن اینکه یک محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد این محتوا باعث افزایش رتبه سئو در موتور جستجو، سرنخ از مخاطب، آگاهی از برند شما و هرچیزی که برای کسب و کار شما مهم هست را شامل میشود. اما اگر محتوای شما در راستای اهداف شما نباشد باید در انواع تولید محتوای دیجیتال و موضوعاتی که روی آن تمرکز کردید یک تجدید نظر دوباره باید انجام بدید و وقت آن رسیده که با برنامه ریزی راجب موضوعی که در نظر گرفتید به سمت ساخت یک تقویم محتوایی قدم بردارید درواقع تقویم محتوایی به شما کمک میکند که در راستای تولید محتوا منسجم و نظم درستی داشته باشید و شما را به اهدافی که در نظر گرفتید میرساند پس با در نظر گرفتن یک برنامه ریزی و بازبینی مجدد استراتژی بازاریابی محتوایی خودتان را بسازید و در راستای اهداف کسب و کارتان قدم بردارید.
لازمه جذاب نوشتن محتوا چیست؟
- مطالعه داشته باشید: از کتاب خودن قافل نشوید بله درسته کتاب خوندن به شما کمک میکنه خلاق تر بنویسید و اشکالات نگارشی و املایی نداشته باشید و میتوانید محتواهایی تولید کنید که متناسب با نیاز مخاطب شماست.
- جسارت داشته باشید: از اینکه دیده بشوید نترسید شما با نقدهایی که بهتون میشود رشد خواهید کرد پس از نشون دادن محتوایتان به دیگران ترس نداشته باشید
- منحصر بفرد باشید: تا جایی که میتوانید روی خلاقیت و نوآوری تمرکز کنید کلید اصلی رشد شما خلاقیت شماست
- تمرین زیاد داشته باشید: شما با داشتن تمرینه که تبدیل به یک محتوا نویس حرفه ای میشوید درسته زمان زیادی باید برای تمرینات بگذارید اما باعث میشود که شما در محتوا نویسی خبر شوید و مشتریان برای مار با شما دست و پا بشکنند
چهار موضوع اصلی در رابطه با محتوا:
- معنی محتوا
- انواع محتوا
- ماهیت محتوا
- فرم محتوا
معنی محتوا
از نگاه های گوناگونی میشود بررسی کرد. در بسیاری از حوزههای کسب و کار میتوان تعریف این موضوع به جز در موارد خاص مثل آموزش دارای تاثیر و بازدهی زیادی نیست. و اینکه به پرسش “معنی محتوا چیست” میتواند برای بعضی افراد میتواند قابل درک نباشد، و در مقابل مطرح کردن سوال محتوا چیست برای بعضی از حوزه ها می تواند راهی برای رسیدن به هدف باشد.
برای اینکه بهتر متوجه شوید یک مثال تعریف آن در گفت و گوهای روزانه به دلیل اینکه گفت و گوها اکثرا لحظهای و با شرایط که در آن محیطی رخ میدهند، دارای اهمیت چندانی نیست. اما در حوزههایی آنلاین مثل شبکه های اجتماعی که ارتباط مستقیم با مخاطب وجود ندارد و مخاطبان دیده نمیشوند، دارای اهمیت است و باید محتوایی تولید شود که بتواند مخاطب یا مخاطبان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهد.
در فضای مجازی و یا حوزه کسب و کار میتوان به کمک یک محتوا تصویری، متنی و یا صوتی با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرد. هر چه کیفیت این محتوا بیشتر باشد، ارتباط بهتر و بازدهی آن برای شما بیشتر خواهد بود. همچنین این محتوا باید به گونه ای تنظیم شود که برای عموم قابل درک باشد، و مخاطبان هدفتان نیز بتواند علاوه بر درک اولیه، از آن فهم و ارزش بزرگ تر و بهتری نیز بدست بیارن. در نتیجه می توان اهمیت کیفیت محتوا در حوزه آنلاین را بسیار بالا و پر اهمیت دانست، و لازم است در حوزه آنلاین این محتوا، به وسیله کسانی تولید بشود که در این حوزه تخصص زیادی دارند، و میتوانند در یکی از قالبهای ارتباطی بهترین ارتباط را با جامعه مخاطب هدف شما داشته باشند.
انواع محتوا
محتوا ارزشی هست که شما برای مخاطبان هدف خود به شکل خاص ارائه میکنید.همانطور که قبلا توضیح داده شد محتوا انواع مختلفی دارد از جمله: متنی، صوتی، تصویری که این نوع محتواها به شما کمک میکند که پیام کسب و کار خودتان را به صورت خلاقانه ایی به مخاطبین هدف خود ارائه کنید.
راجب محتوا از زبان هوش مصنوعی
نوشتن محتوا به فرایند تولید و انتشار اطلاعات در رسانههای مختلف مانند وبسایتها، وبلاگها، شبکههای اجتماعی و سایر انواع پلتفرمهای دیجیتال میپردازد. هدف از نوشتن محتوا میتواند آموزش، سرگرمی، اطلاعرسانی یا تبلیغ برای محصولات و خدمات باشد. در اینجا، به علت محدودیتهای پلتفرم و زمانی، میتوان مقالهای با طول 4000 کلمه ارائه داد، اما میتوان با بررسی اجمالی اصول اساسی نوشتن محتوا و اهمیت آن در دنیای دیجیتال شروع کرد.
اصول اساسی نوشتن محتوا
- شناخت مخاطب: پیش از هر چیز باید مخاطبان خود را بشناسید تا محتوایی مناسب نیازها و علایق آنان تولید کنید.
- تعیین هدف محتوا: مشخص کنید که هدف از نوشتن محتوای شما چیست – اطلاعرسانی، افزایش ترافیک وبسایت، تبدیل مخاطب به مشتری و غیره.
- تحقیق کلیدواژهای: برای بهبود سئو و دستیابی به رتبهبندی بهتر در موتورهای جستجو، تحقیق کلیدواژهای اهمیت زیادی دارد.
- خلق محتوای اصیل و مفید: محتوا باید منحصر به فرد و مفید باشد تا بتواند توجه مخاطبان را جلب کرده و نیازهای آنها را برآورده سازد.
- بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO): استفاده از روشهای SEO میتواند کمک زیادی به دیده شدن محتوا در موتورهای جستجو کند.
- نگارش و ویرایش دقیق: از دستور زبان صحیح و واضح استفاده کنید و قبل از انتشار، محتوا را به خوبی ویرایش کنید.
اهمیت نوشتن محتوا در دنیای دیجیتال
- افزایش دیده شدن: محتوای خوب میتواند به افزایش دیده شدن برند و وبسایت در نتایج جستجو کمک کند.
- ارتباط با مخاطب: محتوای جذاب و مرتبط به ساخت ارتباط قویتر با مخاطبان و مشتریان کمک میکند.
- تبدیل مخاطب به مشتری: محتوای مفید میتواند مخاطبان را ترغیب کند تا در نهایت به مشتریان تبدیل شوند.
- برندسازی: نوشتن محتوای با کیفیت به معرفی و تقویت برند کمک میکند.
- ایجاد اعتماد: انتشار مستمر محتوای صادقانه و دقیق به ایجاد اعتماد در مخاطبان میانجامد.
- پشتیبانی از سایر استراتژیهای بازاریابی: محتوا میتواند پایهای برای سایر فعالیتهای بازاریابی مانند بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، و بازاریابی تأثیرگذار باشد.
به یاد داشته باشید که این تنها ابتدای مسیر و مقدمهای بر نوشتن محتوای حرفهای است. برای تولید یک مقاله کامل و جامع 4000 کلمهای در مورد نوشتن محتوا، باید هر یک از این موارد را به صورت عمیقتری بررسی کرده و نکات بیشتری را پوشش دهید. از آنجا که طول چنین مقالهای از حد مجاز اینجا فراتر میرود، توصیه میشود برای دریافت مقاله کامل به منابع تخصصیتر مراجعه کنید یا درخواست خود را برای یک پروژه نویسندگی در یک پلتفرم فریلنسری ثبت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید