استراتژی محتوایی
وجود استراتژی در تمام جوانب امروزی زندگی همیشه الزامی بوده است. اینکه برای رسیدن به اهداف از موقعیت فعلی که در آن قرار دارید، برنامه منظم و مداومی را در نظر بگیرید، می تواند تعریف بسیار کلی از استراتژی باشد.در مورد تولید محتوا هم این بحث صدق می کند. جهت آغاز کردن مسیر تولید محتوای منحصر به فرد، شما حتما به یک استراتژی محتوایی لازم دارید تا با کمک آن به هدف مورد نظر خود دست یابید. اما استراتژی محتوایی چیست؟
به تعبیر ساده استراتژی محتوایی، برنامه ریزی هوشمندانه جهت تولید محتوا ارزشمند است. برای رسیدن به هدف از موقعیت فعلی تان، ابتدا باید نیاز های مشتریان هدف و وضعیت رقبا خود را شناسایی کنید و سپس وضعیت فعلی خود را در نظر بگیرید و نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدید های کسب و کار خود را پیدا کنید.
تفاوت بین استراتژی محتوایی و بازاریابی محتوایی
همان طور که پیش تر ذکر شد، استراتژی محتوایی، ترسیم مسیری از موقعیت فعلی به سمت هدف مورد نظر از طریق تولید محتوای هدفمند می باشد. اما بازاریابی محتوایی، شامل انواع راه و روش های جذب مشتریان هدف توسط تولید و ایجاد محتوای یونیک مرتبط به کسب و کار می باشد. در نهایت با ترکیب این دو، می توان استراتژی مخصوص بازاریابی محتوایی مد نظر خود داشت. با ترسیم یک برنامه جهت جذب مشتریان بیشتر،تمام ظرفیت تولید محتوا شناسایی می شود.
محتوا مربوطه با توجه به برنامه از قبل طرح ریزی شده، به صورت منظم و دقیق انتشار پیدا می کند و سطح آگاهی مخاطبان هدف توسط محتوای منحصر به فرد که ایجاد می شود، ارتقا پیدا می کند و وفاداری در مشتریان هدف بیشتر می شود. همچنین استفاده از کمپین محتوایی اهمیت بسیاری در فروش شما خواهد داشت.
چرا استراتژی محتوایی لازم است؟
- جلب رضایت و توجه بیشتر مشتریان
- صرفه جویی در زمان و هزینه
- افزایش اثربخشی و هدفمندی محتوا
- تقویت چهره برند
- ایجاد امکان ارزیابی عملکرد
چگونه می توان برای کسب و کارمان استراتژی محتوایی تدوین کرد؟
جهت ترسیم استراتژی محتوایی از موقعیت فعلی به سوی هدف معین، باید مراحل زیر را طی کنید:
-
از هشتگ های مناسب استفاده کنید.
یکی از راه های افزایش فالوور به جای خرید فالوور جهت بیشتر دیدن شدن توسط مخاطبان، بحث مربوط به هشتگ گذاری ها می باشد. به دنبال هشتگ های پر طرفدار مربوط به کسب و کار خود باشید. از هشتگ های پر طرفدار که رقبای شما هم استفاده می کنند، استفاده کنید. سعی کنید برای همه ی کمپین ها و پست ها با مناسبت خاص از هشتگ های مخصوص برند خود استفاده کنید و در ساخت آن ها بسیار خلاق عمل کنید. توجه داشته باشید از موضوعات و مکالمات داغی که در فضای مجازی جریان دارد، چه در تولید محتوا، چه در هشتگ ها استفاده کنید.
به عنوان مثال با در نظر گرفتن اینکه جامعه هدف شما در چه مکانی قرار دارد، هم رنگ آن ها شوید. برای این کار، وارد صفحه جست و جو می شوید و با در نظر گرفتن مکان مورد نظرتون، پست های داغ مخصوص هر ناحیه جغرافیایی را مشاهده می کنید. بدین گونه می توانید هم از هشتگ ها و هم از موضوعات داغ آن ناحیه به نفع کسب و کار خود استفاده کنید.
-
در پیج های پر فالوور در زمینه کاری خودتان تبلیغ کنید.
کشف کردن پیج هایی که در زمینه کاری شما پر طرفدار هستند و محتوای یونیک خلق می کنند، یکی از اقدامات لازم جهت گسترش پیج حرفه ای شماست. اینکه بتوانید از تجربات و پست های محبوب آن پیج ها استفاده کنید، بسیار بر رشد صفحه کسب و کار شما مفید است. با این وجود، سعی کنید از آن پیج ها درخواست کنید که صفحه ی شما را به مخاطبان خودشان معرفی کنند تا افراد بیشتر با شما آشنا بشوند و در نهایت اقدام به دنبال کردن شما کنند.
در ترسیم یک استراتژی محتوایی ، ابتدا باید اهدافی که دارید را در نظر داشته باشید و سپس به وضعیت فعلی خود بپردازید. اهداف در واقع نقش راهنمای مسیر را ایفا می کنند و به این سوالات پاسخ می دهند دقیقا قصد شما از تولید محتوا چه می تواند باشد:
آیا با تولید محتوا، قصد افزایش ترافیک را دارید؟
و یا آیا با تولید محتوا، قصد دارید سطح آگاهی مردم را نسبت به برندتان افزایش دهید؟
و یا قصد دارید با مشتریان خود بیشتر تعامل داشته باشید و حتما آن ها را تبدیل به مشتری وفادار کنید؟
برای اینکه اهداف شما واقع گرایانه تر باشد و سطح دستیابی به آن ها آسان تر شود، می توانید هر کدام از اهداف خود را به هدف های کوچیک تبدیل کنید. به عنوان مثال اگر قصد افزایش ترافیک را دارید، تولید محتوا را در هر کدام از کانال های ارتباطی را به صورت اهداف کوچیک تر در نظر بگیرید.
-
مشتریان هدف و نیاز آن ها را مشخص کنید.
شما باید در تدوین استراتژی محتوایی حتما شناخت کامل نسبت به مشتریان هدف خود داشته باشید تا از طریق آن شناخت با توجه به نیاز آن ها به تولید محتوای مناسب بپردازید. در تعیین مشتریان هدف خود باید توجه داشته باشید که طیف گشترده ای از مردم را مد نظر نداشته باشید زیرا در این صورت تولید محتوای شما هدفمند نخواهد بود. باید سعی کنید توجه خود را معطوف به گروه خاصی از مشتریان کنید و به تولید محتوا برای آن ها بپردازید. در شناخت مشتریان هدف شما باید به دنبال پاسخ سوالات زیر باشید:
مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
چه ویژگی هایی دارند؟
توقع دارند شما به عنوان یک برند چه نیازی از آن ها را برطرف کنید؟
-
وضعیت فعلی برند خود را از لحاظ تولید محتوا بررسی کنید.
بعد از شاخت اهداف در تدوین استراتژی محتوایی ، نوبت به بررسی وضعیت فعلی کسب و کارتان می شود. بررسی کنید محتوا ها و مقالاتی که توسط تیم تولید محتوای شما ایجاد شده در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا محتوای برند شما توانسته آن طور که باید مشتریان را جذب کند و یا آیا محتوای برند شما در جهت نیاز های مشتریان تولید شده است؟برای بررسی عملکرد فعلی تولید محتوای سایت تان می توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس (google analytics) استفاده کنید.
-
از طریق ایجاد تمایز برای برند خود هویت محتوایی ایجاد کنید.
در استراتژی محتوایی که در حال ترسیمش هستید، با توجه به شناخت نیاز مشتریان هدف که در مرحله دوم محقق شد، سعی کنید به دنبال مزیت رقابتی و تمایز در نحوه ارائه دادن محتوا به مشتریان هدف خود باشید طوری که آن ها به جای رقبای شما، شما را انتخاب کنند و تبدیل به مشتریان وفادار شما بشوند. در ایجاد این هویت برای تولید محتوای یونیک، به هویت بصری هم توجه خاصی داشته باشید و سعی کنید از تصاویر و ویدیو های با کیفیت و تا حد ممکن مربوط به کسب و کارتان استفاده کنید. در نوشتن محتوا هم نباید از سایت ها و رقبای دیگر کپی کنید و باید در تولید محتوا بسیار خلاق عمل کنید.
-
کلمات کلیدی را جستجو کنید.
در حوزه تولید محتوا، کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارند زیرا با توجه به کلمات کلیدی که مشتریان هدف سرچ می کنند، نیاز آن ها مشخص می شود. همچنین این کلمات کلیدی هستند که مشتریان را روانه سایت ها برای افزایش ترافیک می کنند. با بررسی کلمات کلیدی توسط ابزارهایی مانند KWfinder و keyboard planner از کلمات کلیدی پر طرفدار که توسط رقبا و مشتریان به تعداد دفعات بیشتر سرچ می شوند، آگاه می شوید و استراتژی محتوایی خود را طبق این کلمات کلیدی طرح ریزی می کنید.
-
پرسونای مشتریان هدف خود را تعریف کنید.
در تدوین استراتژی محتوایی ، تعریف پرسونا مشتری هم از اهمیت بالایی برخوردار است . برای تعریف پرسونای مشتری، تعدادی شخصیت های خیالی را به عنوان مشتری در نظر می گیریم و برای آن ها یک سری ویژگی ها، اهداف و نیاز هایی تعریف می کنیم که انتظار داریم مشتریان ایده آل مان آن ها داشته باشند. پرسونای مشتری به شما کمک می کند که خود را جای او بگذارید و رفتار های او را در شرایط مختلف پیش بینی کنید.
-
تقویم محتوایی خود را تدوین کنید.
در جهت تکامل استراتژی محتوایی خود، یک تقویم محتوایی ترسیم کنید تا مسیر تولید محتوا برایتان به طور مصور و عملی ترسیم شود. در تقویم محتوایی، می توانید تمام زمان بندی های مربوط به انتشار محتوا در انواع شبکه های اجتماعی را درج کنید و درآخر ماه به بررسی عملکرد و ارزیابی آن بپردازید.
-
شاخص های ارزیابی عملکرد را قبل از تولید محتوا مشخص کنید.
قبل از اینکه تولید محتوا را آغاز کنید، ابتدا باید شاخص های ارزیابی عملکرد تولید محتوا را مشخص کنید. مشخصه های زیادی را می توان ملاکی برای ارزیابی عملکرد هفتگی یا ماهیانه قرار داد. این مشخصه ها در شبکه های اجتماعی مختلف متفاوت می باشند اما بسیاری از آن ها مشترک هستند مانند میزان بازدید، میزان نظردهی ، میزان به اشتراک گذاری محتوا و در نهایت رتبه کلید واژه که در ارزیابی عملکرد سایت اهمیت دارد.
-
بی وقفه شروع به تولید محتوا کنید.
حال با پشت سر گذاشتن تمام مراحلی که پیش از این جهت تدوین استراتژی محتوایی ذکر شد، شروع به توید محتوا کنید. در تولید محتوا تمام مراحل قبل مانند اهداف خود، نیاز مشتریان ، ایجاد تمایز در تولید محتوا و … را در نظر داشته باشید.
-
عملکرد خود را به طور مداوم ارزیابی کنید.
حال با توجه به مشخصه هایی که قبلا تعیین کردید، به ارزیابی هفتگی، ماهیانه و سالیانه خود بپردازید. بدین صورت می توانید با مشکلات و اشتباهات خود رو به رو شوید و در جهت اصلاح و رفع آن ها تلاش کنید.
سوالات متداول
استراتژی محتوایی چیست؟
استراتژی محتوایی، برنامه ریزی هوشمندانه جهت تولید محتوا ارزشمند است.
تفاوت بین استراتژی محتوایی و بازاریابی محتوایی
استراتژی محتوایی، ترسیم مسیری از موقعیت فعلی به سمت هدف مورد نظر از طریق تولید محتوای هدفمند می باشد. اما بازاریابی محتوایی، شامل انواع راه و روش های جذب مشتریان هدف توسط تولید و ایجاد محتوای یونیک مرتبط به کسب و کار می باشد.
چرا استراتژی محتوایی لازم است؟
- جلب رضایت و توجه بیشتر مشتریان
- صرفه جویی در زمان و هزینه
- افزایش اثربخشی و هدفمندی محتوا
- تقویت چهره برند
- ایجاد امکان ارزیابی عملکرد
دیدگاهتان را بنویسید