کمپین محتوایی چیست؟
محتوا مهمترین بخش هر کسب و کار آنلاینی می باشد، از این رو می توان گفت که تقریبا همه ی کسب و کارها از تولید محتوا برای جذب مشتری و تعامل با مخاطبان استفاده می کنند که با نام بازاریابی محتوا شناخته می شود، اما در این بین نامی وجود دارد که می تواند مرزهای بازاریابی شما را به نقاطی فراتر از حد تصور شما ببرد، و آن نام کمپین محتوایی است.
کمپین محتوایی چیست؟
زمانی که یک کسب و کار آنلاین به تولید محتوای روزانه می پردازد، مشغول انجام بازاریابی محتوایی می باشد، اما زمانی که آن کسب و کار یک هدف واحد تعیین می کند، و تمام فعالیت های تولید محتوایی اش را هم راستای آن هدف قرار می دهد، در حال برگزاری یک کمپین محتوایی می باشد. کمپین محتوایی طبق تقویم محتوایی انجام می شود.
برای مثال اگر کسب و کاری در یک بازه ی زمانی مشخص، تمام فعالیت های سئو و محتوا نویسی را هم راستای کمپین فروش یک محصول کند، می توان گفت که کمپین محتوایی برگزار کرده است.
مزیت های کمپین محتوایی چیست؟
اولین مزیت کمپین محتوایی، تمرکز بر روی بازار هدف می باشد، در کمپین محتوایی فعالیت ها و محتواهای شما بیشتر به گوش مخاطب هدف می رسد و هزینه های شما به صورت بهینه و در بهترین مسیر خرج می شود.
دومین مزیت کمپین محتوایی بالا بودن نرخ تبدیل convertion rate می باشد، زمانی که شما کمپین محتوایی برگزار می کنید، اولین ارتباط مخاطب با شما first touch point از طریق یک محتوای آموزشی می باشد و مخاطب پس از دیدن محتوای شما، به سمت کسب و کارتان جذب می شود، در این حالت نسبت به کمپین های دیگر افراد بیشتری اقدام به خرید می کنند.
سومین مزیت کمپین محتوایی بالا بودن نرخ بازگشت سرمایه در کوتاه مدت می باشد و علاوه بر آن پس از اتمام کمپین محتوایی، هزینه هایی که شما در راستای کمپین انجام داده اید برایتان باقی خواهد ماند، به دو علت:
- شما در این حالت ارتباطی قدرتمند با مخاطب برقرار کرده اید که باز هم به شما باز خواهد گشت.
- اگر کمپین محتوایی شما بر پایه ی سئو برگزار شده باشد، افزایش رتبه ی سایت شما، علاوه بر سود کوتاه مدت، یک سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می آید که در آینده هم به شما در مسیر جذب مشتری کمک بسیاری خواهد کرد.
- در صورتی که کمپین محتوایی شما بر پایه ی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام اجرا شده باشد، همانند سرمایه گذاری بر روی سئو، علاوه بر فروش در طول کمپین، باعث افزایش تعداد مخاطبین شما شده و در نتیجه فروش شما را در بلند مدت افزایش می دهد.
انواع کمپین محتوایی
1.کمپین محتوایی در سوشال مدیا: کمپین های محتوایی، قابلیت برگزاری در بستر سوشال مدیا را دارند، شما برای برگزاری کمپین محتوایی در بستر شبکه های اجتماعی، می توانید در یک بازه ی زمانی مشخص، شروع به انتشار محتواهای هدفمند و یکپارچه کنید تا به یک هدف نهایی و مشخص برسید. همچنین در این مسیر می توانید، با برگزاری مسابقات و چالش ها جریان کمپین محتوایی کسب و کارتان را قدرتمند کنید، برای مثال شما می توانید چالش یا مسابقه ای در نظر بگیرید که کاربران اقدام به ضبط و ارسال دابسمش و کلیپ های ویدیویی خلاقانه کنند و سپس شما برای خلاقانه ترین ویدیو ها یک پیشنهاد ویژه و یا یک جایزه در نظر بگیرید.
2.کمپین محتوایی در بستر سایت: تمام فعالیت های محتوایی در بستر سایت به یک هدف انجام می شود و آن دستیابی به رتبه های بالای نتایج جستجو می باشد، یک کمپین محتوایی در بستر سایت بدین گونه است که شما بر روی یک یا چند عبارت خاص تمرکز می کنید، تا مخاطبان را به سمت محتوا جذب کنید، در این مرحله ui/ux دیزاینر سایت شما می تواند با طراحی یک سفر مشتری قدرتمن، نقش کلیدی را ایفا کند و کاربرانی که به قصد خواندن محتوا وارد سایت شما می شوند را به سمت لندینگ پیج و سپس درگاه پرداخت، هدایت کند.
حالت دیگری هم برای برگزاری کمپین محتوایی در بستر سایت وجود دارد که می توان به گذاشتن پست مهمان در سایت های پر بازدید، و یا تبلیغات بنری اشاره کرد.
همچنین برای بالا آمدن در یک عبارت و یا یک کلمه ی خاص می توان از تبلیغات google ads استفاده کرد
چگونه متوجه شویم که کمپین محتوایی در مسیر درستی قرار دارد؟
شما باید برای کمپین محتوایی هدف های کوچک تعیین کنید و برای هر بخش یک شاخص کلیدی عملکرد kpi در نظر بگیرید تا بدانید در هر مرحله دارید به درستی قدم بر می دارید و در صورت عدم موفقیت استراتژی را تغییر دهید.
چند نمونه از بهترین کمپین های محتوایی
- کمپین Burberry:این شرکت که یک تولید کننده ی لباس می باشد، در سال 2009 تصمیم به ایجاد تغییراتی در سیستم فروش آنلاین خود گرفت، این شرکت با هدف افزایش فروش، بستری را فراهم کرد که کاربران بتوانند در سایت این شرکت عکس های خودشان با محصولات را آپلود کنند و سایر کاربران نظرشان را درمورد عکس ها بیان کنند، این اقدام باعث ایجاد یک تعامل قدرتمند بین مشتری ها شد و در نهایت منجر به افزایش فروش 50 درصدی این شرکت در فضای آنلاین شد.
- کمپین starbucks: استارباکس استاد برگزاری کمپین های محتوا محور است و هر ساله سهم زیادی از تبلیغات استارباکس با برگزاری چالش ها به خود مشتری ها تعلق می گیرد. نمونه ی یکی از این کمپین ها در سال 2014 برگزار شد که به sarbucks white cup معروف است. استارباکس از مشتری ها درخواست کرد که طرح های مورد علاقه شان را بر روی لیوان های سفید استارباکس به تصویر بکشند و ارسال کنند و از میان طرح های برگزیده، تعداد محدودی از آنها بر روی لیوان ها چاپ شود. این کمپین منجر به ارسال بیش از 4000 طرح شد و استارباکس بار دیگر ثابت کرد که استاد برگزاری کمپین های اینچنینی می باشد.
- کمپین pepsimax: پپسی یک شرکت چند ملیتی و یکی از بزرگترین تولید کنندگان نوشابه است. پپسی برای بهبود سطح برندینگ خود اقدام به برگزاری کمپینی کرد که در آن مردم در شبکه های اجتماعی، دلایل ترجیح پپسی نسبت به کوکاکولا را بیان کنند و به بهترین مطالب، جایزه هایی مانند اشتراک یک ساله ی محصولات پپسی تعلق می گرفت، کمپین مورد استقبال مردم قرار گرفت و بیش از ۷۰۰۰ عکس ارسال شدند و سایت بیش از۵۰۰۰۰ بازدیدکننده منحصر به فرد دریافت کرد. حتی میزان حضور مشتریان در سایت نیز افزایش چشمگیری داشت، هر بازدید کننده به طور متوسط ۶ دقیقه در سایت سپری می کرد. این آمار نشان دهنده این بود که این شرکت در به چالش کشیدن مشتریانش موفق بوده است.
دیدگاهتان را بنویسید