سوشال مدیا مارکتینگ | Social Media Marketing
“جادوی بازاریابی رسانه های اجتماعی را کشف کنید! حضور برند خود را ارتقا دهید و مخاطبان خود را با خدمات بازاریابی رسانه های اجتماعی برتر ما مجذوب خود کنید. تیم متخصصان ماهر ما رازهای تولید محتوای غیرقابل مقاومت را می دانند که جرقه گفتگو، ایجاد تعامل و شعله ور شدن رشد را می دهد. از کمپینهای استراتژیک گرفته تا پستهای ارزشمند، ما پلتفرمهای رسانههای اجتماعی شما را افزایش میدهیم تا تجربهای فراموشنشدنی دیجیتالی را برای مشتریانتان ایجاد کنیم. از قدرت بازاریابی رسانههای اجتماعی استقبال کنید و شاهد پیشرفت کسبوکارتان در عصر دیجیتال باشید. اما سوشال مارکتینگ یا بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست و چه مزایایی دارد؟
سوشال مدیا مارکتینگ
سوشال مدیا مارکتینگ ( social media marketing) بخشی از دیجیتال مارکتینگ می باشد که شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا بر روی شبکه های اجتماعی به منظور جلب توجه ببیندگان برای دریافت بازخورد بیشتر و افزایش تعامل کاربران برای دستیابی به اهداف بازاریابی می باشد.
سوشال مدیا به انگلیسی به صورت Social Media نوشته می شود. با ظهور فیسبوک یک عصر جدید در بازارابی پیدا شد، هر چند فیسبوک آغازگر صنعت بازاریابی آنلاین نبود اما زمانی که شروع به فعالیت بازاریابی آنلاین کرد مفهوم جدیدتری از بازاریابی رسانه های اجتماعی را به خود اختصاص داد.
با پیشرفت روزافزون بازاریابی آنلاین شرکت ها می توانند بدون صرف هزینه بسیار زیاد و فقط با ساخت یک اکانت اقدام به تبلیغات فعالیت و خدمات خود کنند.
سوشال مدیا مارکتینگ علاوه بر تبلیغات و فروش بیشتر می تواند ابزاری برای جلب ترافیک و توجه به سمت وبسایت باشد. قابل ذکر است فرآیند سوشال مدیا مارکتینگ بیشتر بر تولید محتوای مفید و جذاب تمرکز دارد، و هر چه استمرار شما در تولید و انتشار محتوای مفید بیشتر باشد اعتبار کسب و کار شما ارتقا پیدا می کند.
امروزه شاهد این هستیم که شبکه های اجتماعی از ضریب نفوذ بالایی برخوردار هستند و اغلب مردم، زمان زیادی در شبکه های مختلف مثل تلگرام و اینستاگرام صرف می کنند.
حتی می توان گفت ایرانیان بیش از حد، وقت خود را در این شبکه های اجتماعی سپری می کنند. این رفتار اجتماعی مردم ایران باعث شده است که شبکه های اجتماعی محل مناسب تری برای انجام فعالیت های تبلیغاتی شود.
تبلیغات در سوشال مدیا مارکتینگ ابزاری بسیار قدرتمند است که می تواند به همه ی کسب و کارها برای پیشبرد اهداف بازاریابی و برندینگ، کمک بسزایی کند، که البته اینکار باید توسط یک متخصص دیجیتال مارکتینگ و یا سوشال مدیا مارکتینگ، برنامه ریزی شود و طبق نقشه ای دقیق به اجرا درآید.
همیار اکاردمی فعالیت های دربرگیرنده SMM یا سوشیال مدیا مارکتینگ این گونه نام می برد:
حضور یافتن در شبکههای اجتماعی
افزایش آگاهی از برند
تعامل با مشتریان کنونی و مشتریان بالقوه از طریق تولید محتوای ارزشمند و جذاب
هدایت کردن ترافیک واقعی و ارگانیک به سمت وبسایت
📽بوم کسب و کار اینستاگرام📽
هر محتوا یک سرباز در میدان نبرد
بازاریابی شبکه های اجتماعی که به آن Social Media Marketing یا سوشال مدیا مارکتینگ (SMM) هم گفته میشود، ارتباط شما با مخاطبان تان را بهبود میبخشد و با پیاده سازی یک استراتژی درست و مناسب می تواند، ترافیک و بازدید وب سایت شما را بیشتر کند.
شما به وسیله ی تولید محتوای مفید و هدفمند می توانید کسب و کار خودتان را در مسیر سوشال مدیا مارکتینگ پروموت کنید، هر محتوای مفید و ارزشمند همانند یک سرباز در میدان نبرد می باشد، و می تواند مخاطبان بسیاری را برای شما به اسارت بگیرد، که این مخاطبان می توانند در آینده ای نه چندان دور به مشتریان دو آتشه ی شما بدل شوند. شما با تولید محتوای مفید و جذاب می توانید جامعه مشتریان خود را بزرگتر کنید و با افراد بیشتری در ارتباط باشید.
از سوشال مدیا مارکتینگ می توانید به عنوان استراتژی اصلی بازاریابی خود بهره ببرید و برند خود را به افراد بیشتری بشناسانید. همچنین سوشال مدیا مارکتینگ باعث ایجاد پیوند عاطفی بین برند شما و کاربران می شود و میزان وفاداری (loyalty) را افزایش می دهد.
از دیگر مزیت های سوشال مدیا مارکتینگ می توان به دریافت نظرات کاربران در مورد برند و محصولات اشاره کرد، شما با برگزاری نظر سنجی ها و همچنین بررسی کامنت ها و پیام ها می توانید نقاط تاریک کسب و کارتان را به سادگی پیدا کنید و سپس در جهت اصلاح آنها قدم بردارید.
مزیت های سوشال مدیا مارکتینگ
یکی از مزیت های سوشال مدیا مارکتینگ این است که ابزار های مورد نیاز آن در دسترس همگان می باشد، به همین علت همه ی افراد می توانند با کمترین هزینه برای رشد کسب و کارشان به فعالیت بپردازند.
تنها ابزار مورد نیاز برای انجام فرآیند سوشال مدیا مارکتینگ یک تلفن همراه هوشمند می باشد. همچنین تبلیغات در فضای سوشال مدیا مقرون به صرفه است و دسترسی به بازار هدف آسان است و تمام آمار و ارقام در مراحل بازاریابی قابل اندازه گیری است و شما می توانید با پیاده سازی یک استراتژی درست، احتمال موفقیت کمپین بازاریابیتان را تا بیشترین حد ممکن بالا ببرید.
همچنین شما با طراحی سفر مشتری مناسب (customer journey) می توانید مخاطبان شبکه های اجتماعی خودتان را به منظور افزایش ترافیک و بهبود سئوی سایت و همچنین خرید محصولاتتان هدایت کنید.
مخاطبان امروزه از طریق شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، پینترست، توییتر، فیسبوک و دیگر پلتفرم ها با برندها در ارتباط هستند و شما می توانید با پیاده سازی یک استراتژی مناسب در بستر سوشال مدیاها، توجه این افراد را به سمت کسب و کار خودتان معطوف کنید.
سوشال مدیا مارکتر کیست؟
امروزه شاهد حضور افرادی به نام سوشال مدیا مارکتر (بازاریاب شبکه های اجتماعی) هستیم. این اشخاص کسانی هستند که با فراگیری اصول بازاریابی آنلاین و همینطور قابلیت ها و استراتژی های فعالیت در هر شبکه ی اجتماعی، شروع به فعالیت کرده اند.
در این بین افرادی مانند اینستاگرام مارکترها وجود دارند، که به صورت تخصصی روی یک شبکه ی اجتماعی تمرکز کرده اند، این افراد به صورت تخصصی روی اینستاگرام تمرکز کرده اند و به خوبی سلیقه ی کاربران را می شناسند.
📽ویدئو تولد کسب و کار📽
آموزش سوشال مدیا مارکتینگ
فراگیری سوشال مدیا مارکتینگ یک سرمایه گذاری هوشمندانه است. شما با فراگیری سوشال مدیا مارکتینگ هم می توانید برای رشد و توسعه ی کسب و کار خودتان فعالیت کنید و هم به عنوان بازاریاب شبکه های اجتماعی در سازمان ها و برندهای مختلف مشغول به کار شوید و یا به عنوان مشاور و به صورت پاره وقت فعالیت کنید و در این بازار پولساز به کسب درآمد بپردازید.
برای کسب درآمد از سوشال مدیا مارکتینگ بهتر است اطمینان پیدا کنید که بازار هدف شما در آن شبکه اجتماعی فعالیت دارند تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.
تفاوت سوشال مدیا مارکتینگ با دیجیتال مارکتینگ
با توجه به تعریف های ارائه شده می توان به راحتی تفاوت های میان این دو اصطلاح را پی برد در اینجا متوجه شدید سوشال مدیا مارکتینگ یکی از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ می باشد. یک شخص می تواند تخصص خود را سوشال مدیا مارکتینگ اعلام کند اما هیچ شخصی نمی تواند اعلام کند تخصص او دیجیتال مارکتینگ می باشد.
به این دلیل که نیازمند تخصص های زیادی می باشد و فقط می توانند به صورت سطحی با بیشتر این فعالیت ها آشنایی داشته باشند پس متوجه می شوید اگر بخواهید یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق داشته باشید کار شما تنها با یک متخصص بازاریابی شبکه های اجنماعی حل نمی شود و نیاز به تیم متخصص در ضمینه دیجیتال مارکتینگ دارید که بتواند تمامی نیازهای شما را برآورده کنند.
بیشتر مطالعه کنید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟
روش های جذب کاربر در شبکه های اجتماعی
شما باید سعی کنید که کاربران را به چالش بکشید، با مطرح کردن سوال های چالشی و پرسش و پاسخ های جنجالی، و یا برگذاری مسابقات و چالش ها و دریافت ugc پویایی صفحه ی خودتان را افزایش دهید و همینطور افراد جدیدی را جذب صفحه ی کاربریتان کنید. سعی کنید در پست های خود مطالب جذاب و مفید منتشر کنید، چرا که کاربران با مشاهده مطالب و پست های جالب مجدد به صفحه شما باز می گردند.
آدرس وب سایت خود را حتما در قسمتی از عکس و صفحه خود قرار دهید. محتواهای مناسب را در زمان های مناسب در صفحه خود منتشر کنید تا بیشترین تعامل را دریافت کنید. با رعایت همین نکات ساده می توانید کسب و کار خود را گسترش داده و مشتریان زیادی را به دست آورید.
یکی از روش های جذب موثر کاربر، استفاده از ویدئوهای مناسب و خلاقانه است، برای همین اگر علاقه مندید که چگونه این کار را انجام دهید حتماً مقاله ویدئو مارکتینگ را مطالعه نمایید.
عوامل موفقیت در سوشال مدیا مارکتینگ
- به این نکته مهم در تبلیغات آنلاین توجه کنید که هر نوع بازاریابی نیازمند استراتژی خاصی است و هر بازاریابی لزوما به موفقیت نمی رسد.
- برای موفقیت در این حیطه باید نکاتی را بدانید و با رعایت آن ها بتوانید کسب و کارتان را گسترش دهید.
- از متن به سمت مدیا حرکت کنید، طبق بررسی های انجام شده اکثر کاربران بیشتر از اینکه به متن توجه کنند به مدیا(ویدیو و عکس) اهمیت می دهند.
- مقالات در شبکه های اجتماعی جایگاهی ندارند، در عوض فیلم، عکس و اینفوگرافیک ها و غیره در میان کاربران محبوبیت بیشتری دارند.
- حتما به ساعتی که مطالب خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید دقت کنید چرا که حدود 30% بازده فعالیت تان را افزایش می دهید.
- حتما به این نکته مهم توجه کنید که مطالبی که قصد انتشارش را دارید، آپدیت باشد و اطلاعات سوخته در اختیار مردم قرار ندهید.
- به جذابیت بصری پیجتان توجه ویژه داشته باشید، چرا که کاربری که یک بار به صفحه شما مراجعه می کند اگر توجهش جلب شود باز هم به صفحه ی شما باز می گردد.
شش معیار موفقیت در شبکه های اجتماعی:
-
تعداد لایک پست ها:
در شبکه های اجتماعی هر چقدر تعداد لایک پست های گذاشته شده بیشتر باشد امکان دیده شدن پست ها هم افزایش می یابد. زمانی که برای پست خود هشتگ انتخاب می کنید اگر آن پست با همان هشتگ تعداد لایک زیادی داشته باشد آن پست شما به 9 پست برتر آن هشتگ رسیده و امکان دیده شدن آن به میزان زیادی افزایش می یابد.
-
تعداد به اشتراک گذاشتن پست ها:
هر مقدار که تعداد به اشتراک گذاشتن پست شما در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد افراد بیشتری پست شما را می بینند. باید بدانید که اشتراک گذاری پست ها نسبت به تعداد لایک ها ارزش بیشتری دارد، به دلیل آنکه امروزه لایک کردن به امری ناخودآگاه تبدیل شده اما اشتراک گذاشتن پست شما توسط شخص دیگر نشان دهنده ی توجه افراد به محتوای شما و توصیه آن به دیگران می باشد.
-
تعداد نمایش پست:
تعداد نمایش پست (impression) نشان دهنده ی آن است که محتوای شما توسط کاربران چند بار دیده شده است.
-
تعداد کامنت پست ها:
تعداد کامنت های پست نشان دهنده ی میزان جذابیت و تاثیرگذاری محتوا بر مخاطبان می باشد.
-
تعداد بازدید از پروفایل:
شبکه های اجتماعی مانند لینکدین امکان مشاهده تعداد بازدید از پروفایل را دارا می باشد. شاید تعداد بازدید از پروفایل برند شما نسبت به بقیه ی شاخص ها دارای اهمیت زیادی نباشد اما میزان علاقه ی افراد به بازدید از صفحه ی شما را نشان می دهد.
-
یادآوری برند:
باید بدانید که اندازه گیری یادآوری برند (Brand mention) یکی از مهمترین کارها در شبکه های اجتماعی است، شما با حضور داشتن در شبکه های اجتماعی و فعالیت در این فضا می توانید هم آگاهی از برند brand awareness را افزایش دهید و هم برندتان را به افرادی که مخاطب شما هستند یادآوری کنید.
با ظهور شبکه های اجتماعی، شکل تبلیغات نیز تغییر کرده است. حالا اکثر کسب و کارها ترجیح میدهند تا از طریق سوشال مدیا مارکتینگ یا همان تبلیغات در سوشال مدیا به جذب مشتری بپردازند. یکی از اصلی ترین روش های بازاریابی آنلاین، تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی است. با استفاده از این روش میتوان ترافیک زیادی را روانه وب سایت ها کرد و همچنین عکس العمل و رفتار کاربران را مورد تحلیل قرار داد.
به کمک شبکههای اجتماعی میتوان رتبه سایت در موتورهای جستجو را نیز افزایش داد. با توجه به این حقیقت که ۹۰ درصد کاربران تنها از صفحه اول نتایج جستجو در گوگل بازدید میکنند و اکثر آنها نیز فقط روی یکی از سه نتیجه اول کلیک میکنند، کسب رتبههای بالا در گوگل اهمیت فراوانی دارد که به کمک بازاریابی هدفمند در سوشال مدیا میتوان به آن دست یافت.
4 تکنیک سوشال مدیا مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
- از Micro Content استفاده کنید. ممکن است بپرسید میکرو کانتنت چیست؟ پاسخ بسیار ساده است، همه اش درباره این است که چه طور کاربران را روی پلتفرم نگه دارید. خیلی از افراد، شرکت ها و برند های حال حاضر لینک هایی روی پلتفرم (فرض کنید اینستاگرام یا تلگرام) ارسال می کنند که به وسیله آن کاربران را از پلتفرم خارج کنند. یا فرض کنید می خواهید بر روی فیسبوک مطلبی ارسال کنید؛ Caption و لینک و قسمتی از محتوا را و عکس بند انگشتی از آن صفحه را بر می دارد که در واقع این کار جواب نمی دهد مخصوصا زمانی که می خواهید Engagement ایجاد کنید و کاربر را با محتوای خود درگیر کنید. ارزشی را که می خواهید ایجاد کنید به صورت اختصاصی در همان پست قرار دهید این کار باعث Engage کاربر می شود (ریتوییت، اشتراک گذاری، کامنت). عموما کاربران در شبکه های اجتماعی لینک هایی را که نمی بینند و محتوای آن را ندیده اند به اشتراک نمی گذارند.
- از ویدئو های خود فایل GIF بسازید.
- همیشه قبل از کامنت گذاشتن Reply را لایک کنید.
- مراقب پلتفرم های جدید باشید و به محض آمدن آن ها را امتحان کنید. از خودتان سوال کنید چند سرویس مشابه آپارات در داخل کشور می شناسید؟
جمع بندی
در نهایت، می توان گفت که پلتفرم های رسانه های اجتماعی یا همان سوشال مدیاها همیشه در حال تحول هستند. وقتی فیسبوک شروع به کار کرد، افراد فقط می توانستند پست های متنی را به اشتراک بگذارند.
اکنون، قالب های محتوایی زیادی مانند تصاویر، فیلم ها، فیلم های زنده و استوری وجود دارند. از این رو، بازاریابی در رسانه های اجتماعی نظیر توییتر مارکتینگ ، لینکدین مارکتینگ و … همیشه در حال تغییر است و شما باید مدام از آخرین تغییرات و استراتژی ها برای موفقیت و رشد در رسانه های اجتماعی مطلع و به روز باشید.
“دنیای امروز دنیای اینترنت است و دیگر به کسانی که سواد خواندن و نوشتن دارند باسواد گفته نمی شود بلکه کسانی که سواد دیجیتال دارند را می شود باسواد نامید.”
دیدگاهتان را بنویسید