کپی رایتینگ چیست و چرا مهم است؟
چرا کپی رایتینگ (copywriting) مهم است؟
اکثر اوقات افراد در خیابان ها با بیلبورد ها و یا تبلیغات محیطی مواجه می شوند. اما اکثریت آنها توجهی به تبلیغات ندارند و یا حتی به آنها نگاه هم نمیکنند؛ چه چیزی باعث می شود که به تمام این تبلیغات توجه نکنند و چرا فقط بعضی از جملات یا تبلیغات در ذهن ماندگار می شود؟ چه استراتژی محتوایی پشت این تبلیغات است؟ یک پیام تبلیغاتی با محتوای خوب میتواند توجه این مخاطبان بیعلاقه را جلب کند.
مهم ترین نقش کپی رایتینگ، ماندگار کردن پیام در ذهن مخاطب است. هر برندی مزایا و ابعاد مختلفی دارد که میتوان برای تبلیغ برند از هرکدام از مزیت ها استفاده کرد؛ برای طراحی پیام تبلیغاتی با تأثیر بیشتر باید آن جنبهای از محصول را انتخاب کنید که بتواند مخاطب را تحریک و اقدام به خرید کند.
بهعنوان یک کپیرایتر، برای تولید پیامهای تبلیغاتی با رویکردی متفاوت به داستان محصول نگاه کنید. با تولید پیامهای غیرمنتظره و غیرعادی بر حس بیتوجهی مخاطبان خود غلبه کنید یک کپیرایتینگ خوب باید مخاطب خود را به فکر کردن و یا تماشای مجدد پیام ترغیب کند. این امر باعث میشود که پیام تبلیغاتی شما بیشتر در ذهنها بماند.
کپی رایتینگ چیست و چرا افراد باید کپی رایتینگ را یاد بگیرند؟
کپی رایتینگ یعنی استفاده از کلمات درست در جای درست برای جذب مخاطبین و فروش بیشتر. یکی از عناصر حیاتی در کپی رایتینگ ، استفاده از پاشنه آشیل آن کسب و کار است. در واقع کپی رایتینگ توجه مخاطبان را برای فروش بیشتر یا برندینگ کردن با استفاده از کلمات است. خیلی از افراد کپی رایتینگ را کاری ساده می دانند، ولی واقعیت این است که باید نکات و ظرافتهای زیادی را رعایت کرد تا بتوان یک کپی رایتینگ مؤثر انجام داد. هنر یک کپی رایتر، خلق یک اثر ماندگار با کلمات است.
جملهها کوتاه و سادهتر و کلمات بصورت ریتمیک استفاده میشوند. ریتم کلمه بایستی مخاطب را ترغیب به دیدن آگهی تبلیغاتی و تاثیر ماندگاری آن در ذهن باشد. اگر از احساسات بهدرستی در کپی رایتینگ استفاده شود، میتوان نرخ تبدیل وبسایت یا … خود را تا حد زیادی بهبود بخشید؛ اما اینکه چگونه در صنعتهای مختلف احساسات مخاطب را درگیر کنید، یکی از چالشهای پیش روی کپیرایترها است. از کلمات منفی مانند محدودیت، چالش، ترس، عصبانیت و از کلماتی مانند مفید، نگهداری، راهنمایی و … برای اعتماد و یادگیری استفاده شود.
کپی رایتر، copywriter کیست؟
به کسی که دانش کپی رایتینگ و بازاریابی را تلفیق کند و بتواند از آنها در راستای ارائه محصول یا خدمت بهترین استفاده رو بکند کپی رایتر (Copywriter) گفته میشود. کپیرایترها کسانی هستند که با استفاده از کلمات مردم را به ترغیب کردن به اقدامی وادارند. کپی رایتر کسی است که با توجه به نکات روانشناسی مخاطب بر فرآیند تصمیم گیری فرد در خرید کالا تاثیر می گذارد و تنها ابزار او در این راه، انتخاب هوشمندانه و موثر کلمات است. یک کپی رایتر به چند نکات باید توجه کند:
-
درکپی رایتینگ، نوشته باید یک بینش منحصر به فرد در ذهنیت مخاطب ایجاد کند.
-
کپی رایتینگ باید یک محتوای با ارزش پدید آورد تا در ذهن ماندگار شود.
-
کپی رایتینگ باید بتواند تصویر برند (نام تجاری) را از طریق کپی رایتینگ موثرخلق کند.
-
یک کپی رایتر باید یک درک خوب از نیچ محصول برای کیفیت بهتر در کپی رایتینگ داشته باشد.
-
برای هر کلمه ای ارزش ایجاد کنید
نوشتن مطالب بصورت کپی رایتینگ شامل انتخاب دقیق کلمات شما است، زیرا فضایی برای اتلاف وجود ندارد. پس باید از تک تک کلمات بخوبی استفاده کرد تا بیشترین تاثیر را در مخاطب القا کند. باید در نظر گرفت که هر کلمه ای که استفاده می شود، بر خلاف غیرضروری بودن، مهم است. هیچ کلمه ای نباید فقط به عنوان پرکننده استفاده شود. هر کلمه ای باید بیانگر مطلبی باشد. این بدان معنی نیست که باید از جزئیات اجتناب شود و متن شما بسیار کوتاه باشد. این فقط به این معنی است که هر کلمه باید یک هدف داشته باشد
-
عنوان شما باید تأثیرگذار و جذاب باشد
یکی از مهمترین نکاتی که کپی رایتر باید به خاطر بسپارند این است که عنوان شما همان چیزی است که مخاطب را به خواندن هدف واقعی شما سوق می دهد. اگر عنوان شما به اندازه کافی تأثیرگذار یا جذاب نباشد، متن شما همانطور که دوست دارید موثر نخواهد بود زیرا افراد در وهله اول با آن درگیر نمی شوند. نوشتن عنوان باید مفید، فوری، منحصر به فرد و فوق العاده خاص باشد. عنوان باید با مزیت محصولی که فروخته می شود برای جلب مخاطب، در خواندن محتوای متن اصلی باز شود.
-
فقط کپی هوشمند ننویسید ، کپی بنویسید که بفروشید.
خیلی وقت ها در حوزه کپی رایتینگ افراد بدنبال فروختن محصول هستند اما فراموش نشود که خیلی وقتها فروختن محصول مهم نیست، فایده ی آن محصول باید بفروش برسد، اینجاست که اهمیت کپی رایتینگ مشخص می شود. به عنوان مثال اگر قرار یک عروسک بفروش برسد، حس شادمانی را که آن عروسک به مصرف کننده می دهد، باید بفروش برسانید. این مهمترین عنصر در کپی رایتینگ است.
7 نکته برای نوشتن مطالب تبلیغاتی در کپی رایتینگ
-
در کوتاهترین زمان محتوای پیام به مخاطب برسد.
-
محتوای با کیفیت به مخاطبین ارائه می شود.
-
اشتباهات املایی و دستوری را از بین برده و اصلاح شوند.
-
متن، متقاعد کننده و قانع کننده باشد.
-
نگاه تازه ای به صنعت خود (محصول یا خدمات خود) داشته باشید.
-
از بهینه سازی وب لذت ببرید و بصورت مکرر ادامه دهید.
-
با انواع سیستم های تعامل با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید.
-
در متن خود از احساسات و هیجانات استفاده کنید.
نقش عنوان نویسی در تیتر نویسی
عنوان یک متن میتواند خواننده را به ادامه خواندن متن سوق دهد یا برعکس متن شما را نخواند. در تعیین عنوان محتواهای تبلیغاتی، سعی کنید مخاطبان خود را کنجکاو کنید. طنز، بازی کردن با کلمات غیر قابل پیشبینی بودن را، استفاده کنید. بهتر است عنوان شما در یک خط نوشته شود.
-
برای کپی رایتینگ بهتر، مشتریان خود را بشناسید.
یک کپیرایتینگ موفق با توجه به شرایط، انگیزهها، نیازها، آرزوها و چالشهای جامعه و مخاطبین هدف (تارگت مارکتینگ) خود و از نظر جمعیتشناسی و علایقشان بررسی می شوند. سپس، متناسب با هر دسته از مشتریان خود و نیازهایشان محتوای تبلیغاتی تولید کنید.
-
استفاده از اصطلاحات تخصصی ممنوع
زمانی که نویسندگان محتوا در تلاش هستند که مخاطبان خود را با اصطلاحات تخصصی درگیر کنند، در طرف مقابل حقیقت این است که یک کپیرایتینگ خوب باید پیام خود را با زبان و اصطلاحات خود مخاطبان به آنها برساند. متن خود را واضح بنویسید. اگر پیچیدگی و نامفهوم بودن جملات خواننده را مجبور به خوانش چندباره متن کند، یعنی کپیرایتینگ نمیتواند به موفقیت لازم برسد.
-
مختصر و مفید بنویسید.
یک نوشته خوب باید کوتاه باشد ولی درعینحال بهخوبی پیام خود را منتقل کند. در یک پوستر و یا بنر تبلیغاتی با استفاده از تکنیک کپی رایتینگ بهتر است تعداد کلمات محدود باشد تا مخاطب با اولین نگاه متوجه کل محتوا شود. در تولید محتوا جزئیات را قابل لمس بیان کنید. هنگام تولید محتوا باید حواستان به اشتباهات املایی، لینکهای شکسته، کلمات تکراری و … باشد.
در کپی رایتینگ ، متن باید واضح و به وضوح برای فروش محصولات و / یا آموزش تعامل با مصرف کنندگان را مشخص کرده باشد و این فرایند هارا ایجاد کند ، طرز نوشتار باید متقاعد کننده و تاثیر گذار در وب سایت ها ، پست های وبلاگ ، توضیحات محصول ،انتشار و تاثیرگذار ایمیل ، تبلیغات بنر ، خبرنامه ها ، مقاله های سفید ، PSA ها ، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی ، از جمله توییتر و اینستاگرام و موارد دیگر… باشد.
جمعبندی
کپی رایتینگ یکی از حساسترین مشاغل دنیاست؛ چرا که گاهی یک جمله یا حتی یک کلمه کپی رایتر میتواند فروش یک کسب و کار را متحول کند. در واقع تبلیغ نویس کسی است که از قدرت کلمات استفاده میکند تا به کمک متون تجاری خود بتواند مخاطبان را با اقدام موردنظر مجاب کند.
نویسندگان تبلیغات مسئول تولید کلمات ، شعارها و اسکریپت های صوتی در تبلیغاتی هستند. نویسندگان در کپی رایتینگ باید مختصر مشتری را درک کنند که این مفهوم سبک و شخصیت آگهی را تعیین می کند.کپی رایتینگ یکی از مؤثرترین شیوههای نگارشی برای ارتباط موثر است.
اولین و موثرترین گام یادگیری کپیرایتینگ تقلید هوشمندانه است؛ آن هم نه صرفاً از روی آگهیهای تبلیغاتی، بلکه از روی هر نوشتار و گفتاری که روی ما و سایرین «تاثیرگذار» بوده است. منبع تمرین کپی رایتینگ نشانه اهداف ما از یادگیری این مهارت تعیین میکند.
دیدگاهتان را بنویسید