تفاوت گوگل ادز و گوگل ادسنس
گوگل ادز و گوگل ادسنس چه تفاوتی باهم دارند؟ کسب درآمد اینترنتی با آنها چگونه است؟ گوگل ادز و گوگل ادسنس چگونه کار میکنند؟ آیا به دنبال راهی برای افزایش درآمد از طریق گوگل ادز و گوگل ادسنس هستید؟
در هر وبسایتی تبلیغات اینترنتی بهخاطر افزایش بازدید، افزایش فروش و برندسازی انجام میشود. این تبلیغات هم فرقی ندارد که از طریق گوگل ادز باشد یا سئو و یا دیگر روشهای تبلیغاتی در گوگل بههرحال این تبلیغات بهخاطر اهداف بیزینسی صورت میگیرد
. از ابزار های گوناگونی جهت بازاریابی اینترنتی می توان استفاده کرد شاید می توان گفت گوگل ادز و گوگل ادسنس ابزارهایی برای کمک به توسعه بازاریابی دیجیتالی کسب و کارها به شمار می آیند.
مدیریت وبسایت باید به فکر افزایش بازدید برای کسبوکار خود که قصد فروش و بازاریابی دارند باشند و این یکی از مهمترین و اصلیترین کاری است که به آن باید بیندیشند.
یکی از راهها کسب درآمد از طریق گوگل ادز و گوگل ادسنس بوده که برای صاحب سایتهای بزرگ میتواند درآمدی دلاری را به همراه داشته باشد. گوگل ادسنس در سال 2003 معرفی شد که به بسیاری از کسبوکارهای بزرگ کمک کرد تا بدون نیاز به تعامل مستقیم با آگهیدهنده بتواند از طریق وبسایت خود درآمد کسب کنند.
بیشتر افراد وقتی اسم تبلیغات در گوگل ادز را میشنوند فقط به آن تبلیغات متنی بالای صفحه که نتیجه جستجو در گوگل است فکر می کنند اما گوگل با معرفی یک برنامه تبلیغاتی دیگر که سه سال بعد از گوگل ادز روی کار آمد. این تصورات را تغییر داد. در ادامه به تفاوت گوگل ادز و گوگل ادسنس خواهیم پرداخت.
گوگل ادز چیست؟
یکی از سرویسهای تبلیغاتی گوگل ادز بوده که وظیفه رتبهبندی سایتها در موتور جستجوی گوگل در ازای پرداخت هزینه را برعهده دارد.
بهوسیله گوگل ادز بهراحتی میتوانید تبلیغات کسبوکار خود را در بالای صفحه نتایج جستجو گوگل قرار دهید. برای این تبلیغات بودجهای تعریف شده که بهازای هر کلیک روی تبلیغ هزینهای از حساب گوگل شما کسر خواهد شد.
در سیستم تبلیغات گوگل که مانند یک سیستم مزایدهٔ بزرگ عمل میکند هر تبلیغکننده برای بهدستآوردن جایگاه تبلیغاتی خود با دیگر رقبای خود به رقابت میپردازد. پس به شما پیشنهاد میکنیم در این مورد حتماً با یک متخصص گوگل ادز همکاری کنید.
گوگل ادسنس چیست؟
اگر بخواهیم تعریف سادهای از گوگل ادسنس را داشته باشیم باید بگوییم که ادسنس یک سرویس تبلیغاتی رایگان بوده که جزء تبلیغات دیجیتال بهحساب میآید که با استفاده از آن میتوانید برای گوگل تبلیغ کرده و به درآمد برسید.
همانطور که از نام آن پیداست یکی از ابزارهای سرویس تبلیغاتی موتور جستجوی گوگل است. گوگل در این سرویس به شما این امکان را میدهد که بهازای نمایش تبلیغ در سایت خود درآمد داشته باشید.
در واقع گوگل ادسنس یک پلتفرم رایگان برای انتشاردهندگان تبلیغ است. شما با حساب کاربری در گوگل ادسنس و تأیید اکانت توسط گوگل میتوانید تبلیغات داشته باشید. یکی از نکاتی که در همین ابتدا باید به آن توجه کنید این است که گوگل ادسنس در ایران تحریم بوده و هنگام استفاده از آن فیلترشکن خود را روشن نمایید.
پس اگر میخواهید با گوگل ادسنس به درآمد برسید باید صبور باشید چراکه گوگل به همین راحتی با هر سایتی اجازه تبلیغ نمیدهد. حالا که دید کلی نسبت به آن پیدا کردید در ادامه تفاوت گوگل ادز با گوگل ادسنس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
تفاوت گوگل ادز و گوگل ادسنس
در گوگل ادز بازاریان میتوانند تبلیغات کلیکی خود را در بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل و یا سایتهای مرتبط به آن نمایش میدهد. اما گوگل ادسنس به مدیران سایتها این اجازه را خواهد داد که فضای کوچکی از وبسایت خود را به بازاریان اختصاص دهد تا بتوانند تبلیغات خود را در آن فضا به نمایش درآورند. این برنامه برای جذب مدیران سایت برنامهریزی شده که تفاوت گوگل ادز با گوگل ادسنس در همین است.
تفاوت دیگر آنها این است که برای تبلیغات در گوگل ادز باید هزینه پرداخت کنید تا تبلیغ شما در صفحه اول و یا لینک اول گوگل قرار بگیرد. در این سرویس بهازای هر کلیکی که روی تبلیغات زده میشود هزینه شما کسر خواهد شد. اما در گوگل ادسنس سایتها تبلیغات را نشان میدهند به همین خاطر بهازای هر بازدید و یا هر کلیکی درآمد کسب خواهید کرد.
گوگل ادسنس در حقیقت برای جذب وبسایتهای دیگر بوده که برای اجاره دادن مکان تبلیغاتی و نمایش دادن آگهی دیگر کسبوکارها طراحی شده است.
در گوگل ادسنس فضای تبلیغاتی سایت شما در اختیار سایتها و کسبوکارهای دیگر بهواسطه گوگل اجاره میدهید و با آن درآمد کسب میکنید.
گوگل ادز و گوگل ادسنس برای تصاحب فضای تبلیغاتی دیگر سایتها به رقابت میپردازند و اگر محتوای سایت موردنظر آنها از کیفیت بالایی برخوردار باشد بیشترین همپوشانی با کلمات کلیدی تبلیغکنندگان را خواهید داشت.
با گوگل ادسنس چقدر درآمد میتوان کسب کرد؟
در گوگل ادسنس از تبلیغکنندگان بهازای هر کلیک گوگل مبلغی میگیرد که از این مقدار 68درصد آن به ناشران داده میشود و بقیه آن برای خود گوگل است. این هزینه هم به رقابت و CPC موجود در آن حوزه بستگی دارد.
معمولاً برای هر کلیک از 0.20 تا 15 دلار متغیر خواهد بود. برای اکثر مباحث و موضوعاتی گوگل به ناشران کمتر از 3 دلار خواهد داد. اما مباحثی هم وجود دارند که درآمد بسیار بالایی دارند.
از طرف دیگر هم مبلغ دریافتی شما تنها بهازای هر کلیک نخواهد بود بلکه به میزان مطابقت تبلیغ با علاقه مخاطبان، مکان تبلیغ در صفحه و… بستگی خواهد داشت. پس حتماً به محتوای سایت و ظاهر آن توجه کنید.
چیزی که از همه مهمتر است میزان درآمد شما از گوگل ادسنس به میزان ترافیک وب ارتباط دارد. شما شاید بهترین حوزه و مکان برای تبلیغ را انتخاب کرده باشید اما کسی به وبسایت شما نیاید. پس انتظار کسب درآمد در چنین شرایطی اصلاً منطقی نخواهد بود.
به این نکته هم توجه داشته باشید که تعداد کمی از کاربران روی تبلیغات سایت کلیک میکنند پس اگر میخواهید با گوگل ادسنس به درآمد برسید شما باید با کار زیاد و محتوای باکیفیت و بینظیر حجم ترافیک زیادی را روی سایت خود ایجاد کنید؛ بنابراین با گوگل ادسنس شما میتوانید به درآمد خوبی داشته باشید اما نباید این تصور را بکنید که بهسرعت ثروتمند خواهید شد.
با رعایت برخی نکات به درآمد پایدار و بالادست پیدا میکنید.
گوگل ادز چطور کار میکند؟
روزانه در گوگل با 3.5 میلیارد کوئری، گوگل ادز به یکی از مشهورترین انواع تبلیغات آنلاین تبدیل شده است. در خواستهای بالا برای حضور در صف اول نتایج جستجوی گوگل وجود دارد که گوگل در چنین مواردی برای دو وبسایت که برای کلمات کلیدی موردتوجه کاربران وارد رقابت میشوند یک مزایده راه میاندازد.
بازاریان با طبقهبندی کلمات کلیدی، متن تبلیغات و صفحات وبسایت خود بیشترین مقدار پیشنهادی در مزایده را ارائه دهند.
در مرحله بعد گوگل ادز در میان کلمات کلیدی موجود در تبلیغات آن عبارتی را انتخاب میکند که به عبارتهای جستجو شده توسط کاربران ارتباط بهتر و بیشتری داشته باشد و آنها را وارد مزایده خواهد کرد.
مزایده گوگل به مزایده اشیا عتیقه شبیه نیست بلکه در مزایده گوگل ادز افراد برای دیدهشدن بیشتر تبلیغاتشان باهم رقابت میکنند و تبلیغی که بیشترین مبلغ را در مزایده پرداخت میکند لزوماً برنده نیست بلکه تبلیغی که امتیاز بالاتری در تبلیغ دارد برنده میدان است.
مطلب پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
گوگل ادسنس چگونه کار میکند؟
در گوگل ادسنس نیز مانند گوگل ادز بازاریان برای تصاحب کردن فضای تبلیغاتی وبسایتها وارد رقابت میشوند. آنها با کلمات کلیدی مشخص به رقابت میپردازند و اگر محتوای وبسایت موردنظر بیشترین همپوشانی و ارتباط را با این کلمات کلیدی داشته باشد گوگل فضا را در اختیار آن وبسایتی قرار میدهد که بیشترین مبلغ را در مزایده پرداخت کرده است و هر بار که شخص روی تبلیغ کلیک کند درصدی از مزایده به صاحب آن وبسایت پرداخت میشود.
تبلیغاتی که گوگل ادسنس در وبسایتها منتشر میکند مانند گوگل ادز بر اساس بیشترین بازده و کلیک نیست بلکه به کیفیت تبلیغ کسبوکارها بستگی دارد. پس کافی است شما با داشتن حساب کاربری و قراردادن تعدادی کد در سایت خود گوگل ادسنس را فعال کنید. بعد از آن به گوگل اجازه دهید تا بر اساس الگوریتمهای اختصاصی خود تبلیغات هدفمند را در سایت شما نشان دهد که مربوط به محتوای سایت خواهد بود.
مطلب پیشنهادی:موثر ترین روش های تبلیغات از نظر علمی کدامند؟
کسب درآمد از طریق گوگل ادسنس به دو روش صورت میگیرد. یک روش CPM که پرداخت بهازای بازدیدکننده است و روش دوم CTR که میانگین تعداد کلیک بوده و هر دو منجر به درآمدزایی میشوند. اما بسیاری روی ترافیک و بازدید سایت تمرکز میکنند. در نهایت درآمد حاصل از این تبلیغات به حسابی که در ابتدا با آن ثبتنام کردهاید واریز خواهد شد.
جمعبندی
در این مطلب به تفاوت گوگل ادز و گوگل ادسنس پرداختیم و هرکدام از آنها را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که گفتیم گوگل ادسنس برای کسانی که تبلیغات خود را برای نمایش در اختیار گوگل قرار میدهند و میخواهند مخاطبانی که به دنبال این محصولات هستند تبلیغ آنها نمایش داده شود.
گوگل ادز نیز تبلیغات کسبوکارها را در بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار میدهد.
یکی از سرویسهای قدرتمند گوگل که بخش بزرگی از درآمد خود را از طریق آن دریافت میکند، گوگل ادسنس است که هرروزه افراد زیادی وارد آن میشوند.
پس با اینکه کسب درآمد در دنیای اینترنت سخت و غیرقابلتصور به نظر میرسد اما با تلاش و صبر میتوان به نتیجه دلخواهتان برسید. فقط کافی است با اصول و قوانین آن آشنا شوید و با رعایت نکات گفته شده به درآمد موردنظرتان دست پیدا کنید.
دیدگاهتان را بنویسید