درآمد دلاری به 7روش تبلیغات
تبلیغات چیست؟ عمل خلق و ارسال یک پیام از راههای مختلف، با استفاده از تکنیکهای روانشناسی است که قصد دارد شخص را به انجام کاری، مانند خرید محصول،تشویق و ترغیب کند.
یکی از قدیمی ترین انواع بازاریابی تبلیغات است و عنصری است برای تاثیرگذاری بر اعمال مختلف مخاطبین مانند خرید، فروش یا انجام هر کار دیگری که مد نظر آن است.
طراحی آن بدین گونه است که که تا بالاترین حد ممکن تاثیرگذار، به یاد ماندنی و در مواقعی خطرناک باشند و عنصری مهم در معرفی، رشد و سوددهی کسب و کار است اما مهمتر از آن، شناخت صحیح و اجرای اصولی آن است چرا که تبلیغ غلط نه تنها فایدهای ندارد، حتی میتوانند به ضرر شما تمام شود.
شاید بخواهید بدانید چرا اینقدر مهم است. این سوال نه تنها برای صاحبین کسب و کار، حتی برای مخاطبینی که روزانه در برابر رگبار آن قرار دارند هم مطرح است. از طرف دیگر اگر شما کسب و کاری ندارید و تنها مخاطب و در معرض آگهی های مختلف هستید، این مقاله به شما کمک میکند تا پیامهای هدفمندی که به سمت شما روانه میشوند را شناسایی و دریافت بهتری از آنان داشته باشید.
تاریخچه
قدیمی ترین تبلیغی که صحت آن تایید شده را می توان مربوط به 3000 سال قبل از میلاد دانست. این تبلیغ که از نوع چاپی تبلیغات به حساب می آید، درباره دستگیری یک برده فراری منتشر شده بود.
در این آگهی به مغازهی بردهدار -یک فرش فروشی- نیز اشاره شده بود که ویترین فروشگاه او را نیز مورد هدف قرار داده بود. برده هرگز دستگیر نشد، اما صاحب فرش فروشی، روشی کاملاً جدید برای ایجاد ترافیک کشف کرد: تبلیغات.
تاثیر آن بر کسب و کار
اصلی ساده اما اساسی دارد: علاقمند کردن مردم به محصولی که فروخته میشود!
بعد از برانگیختن علایق افراد هدف، ترغیب آنان به خرید محصول است حتی زمانی که به خریدنش فکر نمیکنند. تبلیغات از روانشناسی برای تاثیرگذاری بر فکر و احساس مردم درباره یک کالا یا خدمت استفاده میکند.
بسته به هدف کمپینتان، اثرات مختلفی برای کسب و کار شما دارد:
- افزایش آگاهی از برند
- معرفی یک کالا یا خدمت جدید به بازار
- برای ایجاد تمایز میان محصولات شما و رقبا
- برای ارتقای فروش محصولات جدید و موجود
- سوق دادن مشتریان جدید به سمت بیزینستان
تبلیغ دهندگان چه کسانی هستند؟
اعضایی از شرکت، با مسئولیت معرفی یک محصول هستند. آنها پیامی درباره کالا یا خدمات یک برند منتشر میکنند که سبب ایجاد ترجیحات برای مشتری در انتخاب آن برند گردد.
واژه «تبلیغ دهندگان» همچنین می تواند به کسانی که برای بیلبورد یا مجلات هزینه پرداخت می کنند نیز اطلاق شود.
این گروه اهمیت زیادی دارند زیرا تمام تجارت تبلیغات به آنان وابسته است. اگر این دسته تصمیم بگیرند یا فکر کند که آن بی فایده است یا ارزش هزینه کردن ندارد،این صنعت به دردسر بزرگی می افتد.
تمام افراد این گروه، بازاریاب هستند اما تمام بازاریابان تبلیغ کننده نیستند. در ادمه مطلب این جمله شرح می دهیم.
رابطه تبلیغات و بازاریابی
بازایابی شامل تصویر جامعی از این است که: شرکت چگونه باید برای افزایش آگاهی مشتریان از برند و متقاعد کردن آنان به خرید برنامه ریزی کند و آن عمل ارسال و رساندن این پیام به مشتری در مسیر دستیابی به اهداف بازاریابی است.
تبلییغات زیر مجموعه ای از بازریابی است که برای برقراری ارتباط با مخاطب مورد استفاده قرار می گیرد.
بازاریابی شامل کانالهای متعدد و متنوعی است مانند:
- سوشال مدیا
- ایمیل مارکتینگ
- روابط عمومی
- سئو SEO
- تبلیغات پولی
بدین ترتیب، تبلیغ تنها یکی از اجزای بازاریابی است. استراتژی بازاریابی فراگیر یک شرکت معمولاً شامل یک برنامه تبلیغاتی است.این بخش بر روی فرآیند خاص ایجاد و انتشار پیامهای متقاعدکننده تمرکز میکند تا مشتریان را به اقدام در جهت خرید یا آشنایی با برند وادار کند.
شیوههای تبلیغات
اجرای آن، به روشها و اشکال متنوعی قابل انجام است. کافی است نگاهی به سطح شهر و بیلبوردها بیندازید. یا سایتی را باز کرده و انواع بنرها را در آن مشاهده کنید. حقیقت آن است که امروزه ردپایش در همه جا قابل مشاهده است.
برخی از این روشها به شرح زیر است:
1. چاپی:
قدیمی ترین نوع آن، شامل: پوستر، بولتن (خبرنامه یا دفترچه آگهی)، بروشور و سایر انواع چاپ شده به صورت فیزیکی
2 بیلبوردها و تبلیغات حمل و نقل عمومی:
این دسته همانند تبلیغات چاپی، اما در مقیاسی بسیار بزرگتر هستند. به دلیل بزرگی اندازه نیز از قیمت متفاوتی نسبت به سایرین برخوردار هستند. این نوع، در حدی کم یا بدون کلمه است که مخاطب در حین گذر بتواند پیام مد نظر را دریافت نماید. مانند بیلبوردها، نوشته و عکس روی مترو یا اتوبوسهای شهری
3. رادیویی:
دستهای دیگر که در شبکههای رادیویی و بین مصاحبهها یا موسیقیهای رادیو پخش میشود.این روش به ویژه برای محلات و منطقه ای موثر است. امروزه تبلیغات در پادکست روشی مشابه اما موثرتر به ویژه برای مخاطبان ملی است.
4. تلویزیونی:
روشی که هدفشان جذب مخاطبان یک برنامه تلویزیونی است.این نوع را افراد زیادی می بینند و میتواند تجربه انتقال پیام چند حسی را برای مخاطب ایجاد کند، کاری که شاید در سایر انواع، به آسانی ممکن نباشد.
به یاد داشته باشید این نوع بسیار گران هستند، دسترسی دقیق به مخاطبین هدف سختتر و اجتناب مخاطبین از این نوع روش در بالاترین حد است.
5. پستی مستقیم:
شامل کارتپستال، جزوه و کاتالوگهایی است که مستقیماً به خانههای مخاطبان ارسال میشوند. یکی دیگر از انواع آن پستی مستقیم، ارسال ایمیل تبلیغاتی است، که البته با نوع دیجیتال مشترک است.
6. دیجیتال:
امروزه استفاده از اینترنت در سراسر جهان بسیار فراگیر است و افرادی را میتوان پیدا کرد که به اینترنت دسترسی نداشته باشند. با توجه به این نکته، استفاده از تبلیغ دیجیتال توجیه بسیار زیادی دارد، زیرا با هزینه مناسبتر، سرعت و دقت بیشتر و سادهتر می توان پیامهای مد نظر را به مخاطبان رساند.
تبلیغات دیجیتال خود شامل روشهای متعددی است:
- جستجوی پولی
- اسپانسرینگ محتوا
- بنری و نمایشی
- رسانههای اجتماعی
7. رویدادها:
رویدادها (چه حضوری و چه مجازی) فرصت هایی برای ایجاد ارتباط با مخاطبان در حین تبلیغ برند و محصولات شما هستند. شکل دیگری از این نوع، حمایت مالی از یک رویداد یا خرید غرفه در یک کنفرانس یا نمایشگاه تجاری است. این روش کم هزینهتر از میزبانی رویداد است اما همچنان فرصتی است که میتوانید با مخاطبان تعامل کنید و برند خود را عرضه کنید.
بهترین شیوههای تبلیغات
روشها، نکات و ترفندهای متفاوتی برای آن وجود دارد. استفاده درست از هر تکنیک، در شرایط صحیح و برای مخاطبین مناسب، میتواند اثرات چشمگیری داشته باشد.
برخی فعالیتهای موثری که میتوانید انجام دهید:
- احساسات مخاطب را درگیر کنید
- تداعیهای مثبت ایجاد کنید
- داستان بگویید؛ همه داستانها را دوست دارند
- بر روی مزایای محصول برای مشتری بیش از ویژگیها تمرکز کنید
جمع بندی:
بعد از فروش، تبلیغات عنصر حیاتی کسب و کار است و با با اهداف مختلفی مانند افزایش آگاهی از برند، معرفی محصول جدید یا افزایش فروش انجام می شود. نکته مهم در اجرای کمپینهای مختلف، توجه به مخاطبین هدف و انتخاب روش و کانال تبلیغات بر اساس ویژگیهای مخاطبین است. در واقع این کار همواره هر کسب و کاری را تازه نگه می دارد.
امیدواریم که این مطلب بر شناخت شما از مفهوم تبلیغات افزوده باشد، برای مطالعه مطالب بیشتر، حتما به وبلاگ سایت حمید صباغی سری بزنید.
دیدگاهتان را بنویسید