ویدئو مارکتینگ چیست | Video Marketing
ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی
یکی از بهترین روش های بازاریابی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و بازدهی مناسبی نیز دارد، بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ (Video Marketing) است. در این روش کسب و کارها و وب سایت ها با ارائه ی ویدئوهای با کیفیت، جذاب و خلاقانه و انتشار آن ها در شبکه های اجتماعی، مخاطبان بسیاری را جذب می کنند. این نوع بازاریابی با استفاده از جنبه های بصری و از طریق ویدئوهای خلاقانه توجه مخاطبان را به صورت ناخودآگاه به برند شما جلب می کند و موجب افزایش فروشتان می شود.
ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی نوعی از بازاریابی است که برای معرفی برند، محصولات، خدمات، جذب مشتری، افزایش ترافیک سایت، افزایش فروش و همچنین معرفی کسب و کار به وسیله ساخت ویدئو و انتشار آن ها به صورت رایگان در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی می تواند به افزایش رتبه سایت کمک کند. به طوری که تاثیر آن چندین برابر محتواهای متنی و نوشتاری گزارش شده است.
ویدئو مارکتینگ به دلیل حجم بالایی که دارد، می تواند موتورهای جستجو را متقاعد کند که در سایت محتوای زیادی بارگذاری می شود. از سوی دیگر ویدئوها بیشتر از نوشتارها طرفدار دارند. به همین دلیل است که موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به این نوع محتوا می دهند. زمانی که وب مسترها در وب سایت خود از ویدئو مارکتینگ استفاده می کنند، تعداد بازدیدکننده های سایت را افزایش می دهند. همچنین با قرار دادن لوگوی شرکت در ویدئو می توانند تبلیغات وسیع تری را برای شرکت انجام دهند.
————————————————————————————————————————————————————
مطلب پیشنهادی: دیجتال مارکتینگ چیست؟
————————————————————————————————————————————————————
حال آنکه اگر در محتواهای متنی و نوشتاری لوگو درج شود، پس از اینکه کپی بردارها از آن ها استفاده کنند، می توانند لوگو و برند تجاری شرکت را حذف کنند. در ویدئو مارکتینگ امکان حذف برند تجاری و لوگو نیست و زمانی که ویدئوهای یک سایت توسط کاربران دست به دست می شود، همزمان لوگو نیز منتشر می شود.
بنابراین یکی دیگر از راه های موثر برای افزایش تاثیر ویدئو مارکتینگ بر سئوی سایت، قرار دادن لینک سایت در گوشه ای از ویدئو می باشد. وجود ویدئو مارکتینگ نوعی پرستیژ شغلی نیز محسوب می شود.
وقتی برای کسب و کار خود ویدئو منتشر می کنید، به این معناست که برای کاربران احترام قائل هستید و دیگر اینکه هزینه های زیادی را نیز صرف این کار کرده اید که نشان از اقتدار شرکت دارد. از سوی دیگر می توان با استفاده از این روش اعتماد مشتریان را جلب کرد.
ویدئو مارکتینگ اساس بازاریابی در عصر حاضر است. افزایش فروش همیشه با یک ویدئوی خوب امکان پذیر خواهد بود. علاقه مردم به ویدئو مارکتینگ نسبت به گذشته، روز به روز در حال افزایش است. کاربران دوست دارند به جای مطالعه متون و مقالات، همان مطالب را از طریق ویدئو دریافت کنند. کاربران از این طریق مفهوم یک مطلب را خیلی راحت تر درک می کنند زیرا مخاطب به راحتی با تصاویر ارتباط برقرار می کنند و بدون اینکه مدت زیادی را در ذهن خود صرف تصویر سازی کند، می تواند تصاویر را مشاهده کنند و به همین دلیل یادگیری از طریق ویدئو مارکتینگ، خیلی راحت تر صورت می پذیرد.
ویدئو مارکتینگ به طور حتم، یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی در آینده محسوب می شود و هم اکنون کسب و کارهای اینترنتی بزرگ، برنامه ریزی هایی را برای این نوع از بازاریابی انجام داده اند تا بتوانند از این طریق، بازاریابی بهتر و موثرتری را انجام دهند.
درباره بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ چقدر می دانید؟
در ویدئو مارکتینگ به معرفی کسب و کار و حوزه فعالیت خود پرداخته که این روش به جذب مخاطب و در نتیجه به جذب مشتری می انجامد. در سال های گذشته تاثیر ویدئو مارکتینگ بر نتایج سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو SEO) نیز به صورت چشم گیری افزایش یافته است. مثلا در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، ویدئوها تاثیرات به مراتب بیشتری نسبت به تصاویر دارند و می توان از طریق تولید ویدئوهای جذاب و خلاقانه و معرفی محصولات و خدمات، فروش را به طرز چشم گیری افزایش داد.
ویدئو مارکتینگ در حال همه گیری جهانی است. ویدئو مارکتینگ به یکی از مهم ترین روش های تولید محتوا و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است.
به راحتی می توان فهمید که چرا ویدئو مارکتینگ به بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است؛ حواس بیننده ( به ویژه بینایی و شنوایی) را به گونه ای به خود مشغول می کند که تعداد انگشت شماری از دیگر انواع محتوا می توانند با آن رقابت داشته باشند. ویدئو مارکتینگ می تواند راوی یک داستان، بیان یک مسئله و موضوع، تبلیغ، معرفی یک محصول یا نحوه استفاده از آن و … باشد. در این صورت مخاطب با مشاهده جزء به جزء قسمت های ویدئو می تواند به صورت مستقیم پیام را دریافت کند.
مزایای ویدئو مارکتینگ
استفاده از ویدئو مارکتینگ مزیت های زیادی را برای کسب و کارهای مختلف به همراه دارد که عبارتند از :
- جذب بیشتر مشتریان
- افزایش نرخ فروش محصولات و خدمات
- عدم وجود محدودیت برای نمایش
- جلب اعتماد مخاطبان
- بهبود رتبه سایت
- نرخ بازگشت سرمایه بالا و سودآوری استفاده از ویدئو مارکتینگ
- انتقال صحیح و راحت اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن
- برقراری تعامل بهتر با مخاطبان
- داشتن محبوبیت بالا و درگیر کردن احساسات و ماندگاری در حافظه
- ترجیح دادن ویدئو در موتورهای جستجو
- جذب خریداران و کاربران تنبل و غیر هدف
- کم کردن کپی برداری و سرقت مطالب با استفاده از درج لوگو بر روی ویدئو
- تجزیه و تحلیل و بررسی آسان تر محتوای ویدئویی
معایب ویدئو مارکتینگ
- ساخت ویدئو به تخصص نیاز دارد.
- نیازمند زمان و بعضا هزینه می باشد.
- مشکلات فنی در مورد ویدئو بیشتر است.
- نمایش ویدئو، اینترنت بیشتری را مصرف می کند.
هر کسی بسته به نوع کسب و کار خود، می تواند هدف متفاوتی از ویدئو مارکتینگ برای خود تعریف کند. متاسفانه باور غلطی که در این خصوص وجود دارد، بعضی از افراد گمان می کنند که هدف اصلی تولید ویدئو فقط فروش محصول است و اگر نتوانند با ویدئو اولیه محصولی را به فروش برسانند، تولید آن را متوقف می کنند.
هدف اصلی تمامی روش های مارکتینگ، برندسازی است نه فروش. تا برندسازی صورت نگیرد، هیچ فروشی از محصولات شما اتفاق نخواهد افتاد. نکاتی که در مورد ساخت ویدئو و ویدئو مارکتینگ باید رعایت کرد عبارتند از:
انتخاب عنوان مناسب با محتوای ویدئو و کلمه کلیدی مناسب
ویدئوی با کیفیت خوب و مناسب
ویدئو با خلاقیت بیشتر همراه با طنز برای بعضی از کسب و کارها
استفاده از لوگو و آرم شرکت یا وب سایت بر روی ویدئو
ویدئو مختصر و کوتاه و مفید و کامل در جهت بهتر دیده شدن
معرفی روش های ارتباط با شرکت (آدرس، تلفن و … )
اشتراک ویدئو در شبکه های اجتماعی
وقتی شما یک ویدئو رو به عنوان ویدئو مارکتینگ در شبکه های اجتماعی یا در رسانه ها به اشتراک می گذارید، دیده شدن ویدئو از یک طرف و پخش شدن اون در شبکه های اجتماعی و بین افراد مختلف باعث به وجود آمدن یک نوع بازاریابی ویروسی می شود.
پس می توانیم ویدئو مارکتینگ را به عنوان یک شاخه از وایرال مارکتینگ در نظر بگیریم. وایرال مارکتینگ یک روش بازاریابی است که تبلیغات آن با استفاده از انتقال فرد به فرد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام می شود.
در واقع این کلمه به معنی ویروس است که در کنار کلمه مارکتینگ یا بازاریابی باعث به وجود آمدن یک سبک جدید از مارکتینگ شده که امکان دارد با روش های اینترنتی یا غیر اینترنتی اجرا شود. نامگذاری این شیوه بازاریابی از رشد ویروس ها نشات گرفته است که به صورت انتقال از یک فرد به فرد دیگر که باعث گسترش آن می شود.
برای شروع ویدئو مارکتینگ در ابتدا یک ویدئوی حرفه ای و جذاب بسازید. برای این کار شما باید اقداماتی از جمله تجزیه و تحلیل جامع از رقیبانتان و نحوه عملکرد و فعالیتشان، شناخت بازار هدف و مشتریان، تعیین ویژگی های منحصر به فرد محصولات و خدمات تان انجام دهید، سپس براساس این اطلاعات و ایده ای خلاق ویدئویی می سازید که داراری ساختار، گرافیک، سناریوی مناسب و تاثیرگذار باشد. در ویدئو مارکتینگ امکان حذف برند تجاری و لوگو نیست و زمانی که ویدئوهای یک سایت توسط کاربران دست به دست می شود، همزمان لوگو نیز منتشر می شود.
بنابراین یکی دیگر از راه های موثر برای افزایش تاثیر ویدئو مارکتینگ بر سئوی سایت، قرار دادن لینک و لوگوی سایت در گوشه ای از ویدئو می باشد. ویدئو مارکتینگ باعث می شود که مخاطبان از برندتان مطلع شده و با محصولات و خدمات تان بهتر آشنا شوند و همچنین ویدئو مارکتینگ درگیر کردن آنلاین مخاطبان تان را افزایش می دهد.
به این معنا که با تولید ویدئو جذاب، کاربران تمایل بیشتری به لایک کردن آن، اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی که مهمترین آنها یوتیوب است و کامنت گذاشتن در رابطه با آن پیدا می کنند که خود این باعث ایجاد حس اعتماد بین مخاطبان تان می شود.
به طور کلی ویدئوهای استفاده شده در ویدئو مارکتینگ را می توانیم در 12 دسته کلی زیر قرار دهیم:
- ویدئو معرفی محصول
- ویدئو معرفی برند
- ویدئو رویدادها و وقایع
- ویدئو مربوط به مصاحبه های تخصصی
- ویدئوهای آموزشی و راهنمای استفاده از محصول و یا خدمات یک شرکت
- ویدئوهای توصیفی
- ویدئوهای انیمیشنی و موشن گرافیک ها
- ویدئوهای موردی و نظرات مشتریان
- ویدئوهای زنده
- ویدئوهای 360 درجه پانوراما
ویدئوها تنها یک بار ساخته می شوند و امکان ویرایش و اصلاح آن ها ممکن نیست مگر اینکه تصمیم بگیرید یکبار دیگر برای ساخت ویدئو تلاش کنید. بنابراین باید در زمان ساخت ویدئو تمام تلاش خود را بکار ببندید تا بهترین ویدئو را بسازید.
در ویدئو مارکتینگ اختصار اهمیت زیادی دارد، نباید بیش از حد به حواشی و موارد غیر ضروری پرداخته شود تا مخاطب بتواند در یک کلیپ کوتاه پیام را دریافت کند. هزینه و زمانی که برای ساخت ویدئو مارکتینگ صرف می شود بیشتر از تولید محتواهای نوشتاری است.
اما نباید فراموش کرد که تاثیر آن در فضای اینترنتی چندین برابر متن های نوشتاری است. برای ویدئو مارکتینگ باید یک عنوان مناسب انتخاب کنید که بر روی مخاطبان و بازدیدکنندگان تاثیر مطلوب بر جای بگذارد و آنها را برای انتشار و بازدید از ویدئو ترغیب کند. ویدئو مارکتینگ را باید در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. بارگذاری آن در وبسایت کافی نیست.
در ویدئو مارکتینگ کیفیت تولید و جنبه های فنی باید رعایت شود، اما نیازی نیست که در کلاس جهانی انجام شود. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که کیفیت تولید بهتر به اعتماد بیشتر مشتریان کمک می کند.
اما گاهی می توان نبود کیفیت را با محتوای بهتر جایگزین کرد. بنابراین کسانی که به دنبال تبلیغات ویدئویی هستند، اگر امکان تولید فیلم با کیفیت را ندارند، باید تلاش کنند که محتوای ارائه شده در قالب فیلم، بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد. مردم در جستجوهای اینترنتی خود به منابع ویدئویی مختلفی دسترسی دارند و سعی می کنند که بهترین محتوا را انتخاب کنند.
بنابراین اگر یک فیلم از لحاظ کیفیت ظاهری در سطح بالایی نباشد، گوینده متن می تواند این ضعف را جبران کند. در حقیقت اگر چه افراد با چشم جذب می شوند، اما از طریق شنوایی تصمیم می گیرند و مطالبی که در جریان فیلم به آن ها گفته می شود، در تصمیم گیری نهایی آن ها موثر است. یکی از مواردی که کاربران از جهت روانشناختی به آن اهمیت ویژه ای می دهند، اجرای پخش های زنده در بازاریابی محتوایی است.
در حقیقت، ممکن است شما برای جذب مشتری صد یا هزاران فیلم تولید کنید. اما مشتری از شما انتظار دارد که برخی مواقع آن ها را به دیدن فیلم های زنده یا حتی کلاس های آموزشی اینترنتی ( وبینار) دعوت کنید.
این بهترین فرصت است که از این طریق توانایی خود را به آن ها نشان دهید. فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی تلاش کردند که از سلطه یوتیوب بر فیلم ها و محتوای ویدئویی خارج شوند. اما یوتیوب جای خوبی برای سازندگان محتوا و فیلم های تبلیغاتی است. در واقع یوتیوب به آن ها کمک می کند که به یک راه حل خوب برای کسب درآمد برسند. اگرچه فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی برای دیده شدن فیلم های تبلیغاتی مهم هستند، ما باید بپذیریم که نقش یوتیوب در ویدئو مارکتینگ انکارناپذیر است.
فیلم ها باید برای سیستم عامل های مختلف و دستگاه های مختلف بهینه سازی شود. به عنوان مثال، گاهی اوقات ما در جریان ویدئو مارکتینگ خود به فیلم های بدون صدا نیاز داریم.
در برخی موارد دیگر لازم است که از زیرنویس یا متن بر روی صفحه نمایش استفاده کنیم. زمانی که قصد داریم بیننده تمرکز کاملی بر روی ویدئو داشته باشند، لازم است که هم صدا و هم تصویر از کیفیت خوبی برخوردار باشند. پس باید در آنالیزها مشخص کنید که مشتریان از طریق چه ابزارهایی فیلم ها را می بینند و فیلم مورد نظر را با توجه به این آنالیزها بهینه سازی کنید.
قبل از برنامه ریزی، ضبط یا ویرایش، باید هدف تولید ویدئو را مشخص کنید. زیرا همه ی تصمیم هایی که در طول فرآیند تولید ویدئو اتخاذ می شود، به هدف ویدئو و اقداماتی بازمی گردد که می خواهید ببیندگان پس از تماشای ویدئو انجام دهند.
مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟ پرسونای خریدار مورد نظر شما چیست؟ هدف پروژه چیست؟ آیا می خواهید میزان آگاهی از برند را افزایش دهید، یا محصول جدیدی عرضه کنید؟ در نهایت از مخاطبانی که ویدئو را دیده اند، چه انتظاری دارید؟ ویدئو در کجا به نمایش در می آید؟ شما باید از آغاز کار، یک مکان هدف را برای این امر تعیین کنید. بعدها می توانید ویدئو را در کانال های دیگر نیز بازنشر دهید. مکان هدف، جایی است که به احتمال بیشتری مخاطبان ویدئو را کشف و مشاهده می کنند.
همیشه کار خود را با یک جدول زمانی شروع کنید. ویدئویی که آماده سازی آن چند ماه طول می کشد، به بودجه و محدوده ی خلاقیت متفاوتی نسبت به یک ویدئوی چند روزه نیاز دارد. الزامات خلاقانه ی ویدئوی هدف چیست؟ با توجه به بودجه، مهارت ها و منابعی که در اختیار دارید، در مورد موانع خلاقانه ی محتمل، فکر کنید. آیا قصد دارید یک ویدئو انیمیشن یا یک فیلم زنده بسازید؟
در نهایت با توجه به آن چه گفته شد، سوابق و داده های همه ی ویدئو مارکتینگ ها را نگه داری کنید. در طول زمان با مقایسه ی این پرونده ها متوجه می شوید که کدام نوع ویدئو، بازخورد بهتری از مخاطبان هدف شما دریافت می کند و بازدهی بیشتری برای برند دارد. استفاده از ویدئو مارکتینگ برای معرفی کسب و کار و محصولات و خدمات، بازدهی بسیار مناسبی دارد و با استمرار در انتشار ویدئوهای خلاقانه، می توان خیلی زیاد به رشد کسب و کار شما کمک کند.
دیدگاهتان را بنویسید