چگونه یک بازاریاب حرفه ای شویم؟
چگونه یک بازاریاب حرفه ای شویم؟ هر بازاریاب حرفه ای عاداتی دارد که پیروی و انجام آن ها در مراحل مختلف بازاریابی به او کمک شایانی میکند. اگر شما علاقمند به فعالیت در حیطه بازاریابی هستید، بعد از خواندن این مقاله به ورژنی حرفه ای تر از امروزتان تبدیل میشوید
بازاریاب بودن کاری شیرین اما پر از مشغله های ریز و درشت است که باید به همه آنها رسیدگی کنید. این کار جزئیاتی دارد که هرگز نباید از یاد ببرید و فعالیت هایی که نباید هرگز به تاخیر بیندازید و ویژگی های مهمی وجود دارد که برای موفق شدن حتما به آنها نیاز دارید؛ مانند: خلاقیت، سخت کوشی، سرعت عمل و پایداری در کارها و…
هر شخصی میتواند بازاریاب خوبی باشد به شرط آن که ذهنش را نظم دهد و از روتینی مداوم پیروی کند تا عادات پیروزمندانه را در خود شکل دهد.
در این مقاله قصد داریم شما را با 10 عادت بازاریابان حرفه ای آشنا کنیم تا راهنمای مسیر شما باشد.
بازاریابی چیست؟
10 عادت یک بازاریاب حرفه ای
عادت اول: فعالانه گوش کنید!
صدای بازار درباره اخبار مهم صنعت و برندتان را فعالانه گوش کنید. بسیاری از فرصت ها در همین سر و صداهایی است که شما به آن توجه نمیکنید، اما بازاریابان حرفه ای آنها را می شنوند!
شاید عده ای با برند شما مشکل داشته باشند و در حال امتیاز دادن به آن در توییتر باشند، اگر شما گوش شنوایی داشته باشید فرصت را غنیمت میشمارید و با مشارکت در گفنگوها، نگرانی آنان را رفع و اعتبار خودتان را بالا میبرید.
گوش دادن اجتماعی فعالانه برای هر برندی مهم است، تفاوتی ندارد یک برند کوچک هستید یا شرکتی چند ملیتی. ایجاد رابطه مستحکم با یک فالور شاید چندان مهم یا ارزشمند به نظر نیاید ولی تنها یک بازاریاب حرفه ای میداند که چه اهمیتی دارد زیرا بازتابی از برند شماست که آیا به حد کافی پاسخگو و در دسترس هستید یا خیر!
برای مطالعه بیشتر درباره تبدیل فالور به مشتری اینجا کلیک کنید.
عادت دوم: میزان رقابت در حوزه خود را بررسی کنید
در تاریکی بازاریابی نکنید! میزان رقابت را بسنجید و رقبایتان را بررسی کنید. باید بدانید که رقبای شما در چه جایگاهی هستند و شما باید دقیقا چه کاری انجام دهید. اصلا از انجام این کار خجالت نکشید زیرا ضروری است دیدگاهی نسبت به کارهایی که باید انجام دهید داشته باشید.
مثلا اگر ببینید که رقیب شما در رتبه 3 نتایج گوگل قرار گرفته باید چه کاری انجام دهید یا اصلا این موضوع چه اهمیتی دارد؟! در این شرایط شما باید تلاش کنید و استراتژی تدوین کنید که در جایگاهی مشابه آن یا بهتر قرار بگیرید!
یک بازاریاب حرفه ای با سنجش رقبا و نگاه به استراتژی خودش، نقش بسیار موثری در حفظ جایگاه کسب و کار در مارکت دارد.
آیا کار بازاریابی شیطانی است؟
عادت سوم: مخاطبین هدف خود را نشانه بگیرید
ممکن است این گام بسیار ابتدایی و واضح به نظر برسد، اما باور نمی کنید که چه تعداد شرکت وجود دارد که مخاطب هدف خود را نمی شناسد. به عنوان یک مارکتر حرفه ای شما باید مخاطب خود را بشناسید تا بتوانید مسیر بازاریابی مناسب آنان را شناسایی کنید.
حرفه ای ترین بازاریابان، استراتژی بازاریابی خود را حول محور نیازهای مخاطبین خود میچینند و همچنین راهی که میتوانید به شناخت مخاطبان خود برسید، نوشتن پرسونای آن هاست. پرسونا به بازاریابان میگوید چطور، چه زمان و کجا با مخاطبان هدف خود ارتباط بگیرند.
عادت چهارم: محتوای جذاب بسازید
مطمئنم که این جمله را بسیار شنیده اید. شما باید بلاگ، کتاب الکترونیکی، PDF، میم و ترول، اینفوگرافیک، وبینار و… منتشر کنید و بازاریابان حرفه ای تنها به یکی از این ها کفایت نمی کنند و همه آن ها را مورد استفاده قرار می دهند.
بسیار مهم است که محتوایی بسازید که مخاطبانتان با آن ارتبط برقرار کنند و آن را با سایرین به اشتراک بگذارند. با محتوا، شما میتوانید بفهمید که در صنعتتان چه خبر است.
کاری که بازاریابان برتر میکنند این است: محتوای جدید، خلاقانه و تعاملی میسازند. بعلاوه کاری میکنند که محتوای آنان سر و صدا کند و افراد زیادی از آن مطلع شوند.
عادت پنجم: رابطه سازی کنید
ایجاد رابطه، هدف بازاریابی و بازاریابان حرفه ای است. ایجاد ارتباط از زمانی که مخاطبین با برند شما مواجه میشوند، شروع و در سفر مشتری ادامه مییابد.
بسیاری از بازاریابان، از طریق ارسال پیام های خودکار یا ایمیل مارکتینگ با مشتریان ارتباط برقرار میکنند. ایمیل ها بر اساس سرنخ هایی که از سلیقه مشتری بدست آورده اند ارسال میشوند و با این ترتیب بیشترین نرخ بازگشت ممکن را کسب میکنند.
رسانه های اجتماعی نیز بسترهای بسیار خوبی هستند که به کمک آن ها میتوانید مستقیما با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و نظرشان درباره عملکردتان و چیزهایی که به آن ها علاقه دارند، جویا شوید.
عادت ششم: اهداف کمپین بازاریابی خودتان را تعیین کنید
تعیین اهداف برای شروع هر کاری به خصوص شروع یک کمپین بازاریابی، کاری است که خبرهترین و حرفهایترین بازاریابان انجام میدهند. اگر کمپینی را بدون هدف اجرا کنید، چه کسی میتواند تشخیص دهد موفقیت آمیز بوده یا نه؟! داشتن هدف در هر گام میتواند راهنمای شما در تعیین میزان موفقیتتان باشد.
موفقیت میتواند برای هر کسی متفاوت باشد، شاید موفقیت برای یکی آگاهی بیشتر مشتریان از برندش باشد، برای دیگری فروش و رسیدن به حد خاصی از درآمد و… اما مهم نیست که هدف چیست؛ مهم آن است که قبل از شروع هر کمپینی، هدف مشخص باشد.
عادت هفتم: بازار را تقسیم بندی کنید
از دید یک بازاریاب حرفهای، ارتباط گرفتن با بخش خاصی از مخاطبان بسیار به صرفه تر و موفقیت آمیزتر از ارسال انبوه ایمیل به همه افراد است. هر کسی که اطلاعاتش در دیتابیس شما وجود دارد، ویژگی متفاوتی دارد و تنها یک بازاریاب حرفه ای میداند که چطور با پرسیدن سوال صحیح از شخص درست، متفاوت و بی رقیب عمل کند.
بسته به نوع کسب و کارتان، ممکن است بخواهید بخش بندی بازار را به طرق مختلفی انجام دهید. شاید بر اساس چیزی که آنها را آزار میدهد تقسیم بندی کنید، در این شرایط شما باید نقطه درد (Paint Point) آنها را با چک لیست، نظرسنجی یا مصاحبه پیدا کنید.
با این کار شما میتوانید مشتریان خود را بر حسب نقطه دردشان دسته بندی کنید و برای هر کدام بر اساس دردشان بازاریابی کنید و این حسی شبیه به رابطه پرستار و بیمار را به او منتقل میکند، زیرا حس میکند کسی به صورت اختصاصی به دردهایش رسیدگی میکند!
برای آشنایی هرچه بیشتر با اصول بازاریابی، اینجا کلیک کنید.
عادت هشتم: تست های مختلف انجام دهید
انجام تست یکی از جذابترین بخش های بازاریاب بودن است. تست کردن آیتم های مختلف در طی کمپین ها به متخصصان مارکتینگ این اجازه را میدهد تا بفهمند چه چیزی کار میکند و چه چیزی کار نمی کند!
مثلا شما برای تست کردن میتوانید CTA سایت خود را، حتی در حد تغییر رنگ دکمه آن، عوض کنید و اثر آن بر نرخ کلیک را بسنجید!
عادت نهم: داده ها را آنالیز و ارزیابی کنید
همیشه داده ها را چک کنید و عملکرد کمپین ها را ثبت کنید. یک بازاریاب حرفه ای این اعداد را اندازه گیری می کند و اینگونه میفهمد که آیا کمپین مد نظر نتیجه داده؟ مشتریان چه واکنش و رفتاری داشته اند؟
در ادامه چند مثال از چیزهایی که یک بازاریاب حرفه ای بعد از کمپین میسنجد لیست شده:
- بررسی نحوه عملکرد عناوین مختلف صفحات
- اندازه گیری درصد ایمیل های باز شده
- سنجش تعداد کلیک های CTA روی یک پست سایت
- سنجش تعداد محتواهای دانلود شده
- شناسایی ترندهای سوشال مدیا
پس از این ارزیابی داده هاست که میتوانید بفهمید آیا به هدفتان رسیده اید و از خودتان بپرسید “چرا به این هدف رسیدم یا نرسیدم” و بسیاری چراهای دیگر.
عادت دهم: همیشه به دنبال نوآوری باشید
بازاریابان حرفه ای همواره به دنبال آن اند که خود را از رقبایشان جدا سازند و نوآور بودن بهترین راه برای این جداسازی است. انجام کارهای جدید از راه های جدید روش بسیار خوبی برای حفظ برتری است.
همانطور که ما میدانیم دنیای کسب و کار هر لحظه در حال تغییر است و در همین سال های اخیر به دلیل همه گیری کرونا ما شاهد تغییرات بسیار سریعتری هستیم؛ در این دوران شرکت های بسیاری نوآوری هایی در استراتژی هایشان پیاده کردند درست در زمانی که دیگران به خاطر شرایط نق میزدند و با همین کار آسیب های زیادی دیدند!
در برابر تغییرات مقاومت نکنید، اخبار جدید را دنبال نموده و همگام با تکنولوژی ها آپدیت بمانید.
عادت یازدهم: برندسازی
یکی از عادت های مهمی که یک بازاریاب حرفه ای باید کامل اجرا کند، برندسازی است. با برندسازی، محصولات شما راحتتر به فروش میرسد.
عادت دوازدهم: آموزش مداوم
با توجه به تغییرات مهم در بازار، هر روزه شیوه بازاریابی متفاوتتر میشود. بازاریاب حرفه ای باید خود را بروز نگه دارد تا بتواند سهم بیشتری از فروش را رقم بزند.
عادت سیزدهم: داستان سرایی
کمتر بازاریابی پیدا میشود که با داستان سرایی آشنایی نداشته باشد. مشتری ها در واقع به داستان شما پول میپردازنند. قصه فقط به کار خواباندن بچه ها نمیآید. قدرت قصه در دنیای بزرگتر ها باور نکردنی است. (برگرفته شده از کتاب بهترین قصه گو برنده است)
جمع بندی نهایی
به عنوان بازاریاب همه ما عاداتی داریم که هر روزه به آنها مشغولیم. استفاده از طوفان فکری در طراحی کمپین ها، آخرین اخبار و خلق محتواهای جذاب بسیار کاربردی است.
در نظر داشته باشید که بازاریابی واقعا کار ساده ای نیست ولی دنبال کردن همین عادات میتواند شما را تبدیل به سوپر استار بازاریابی زمانه خودتان کند.
دیدگاهتان را بنویسید