آیا کار بازاریابی شیطانی است؟
آیا کار بازاریابی شیطانی است؟ اگر شما زمان و پول صرف کنید و مهارت کافی داشته باشید، می توانید داستانی را در بین مردم پخش کنید که تاثیر گذار است و می تواند رفتار آن ها را عوض کند. مارکتینگ کاری می کند که مردم چیزی را بخرند که بدون تاثیر بازاریابی، آن را نمی خریدند. اگر بازاریابی چیز به درد نخوری بود، خیلی از ما قافیه را باخته بودیم؛ ولی بازاریابی اثر بخش است.
بازاریابی چیست؟
آیا این توصیفات از کار بازاریابی آن را به فعالیتی شیطانی بدل می کند؟
سوال این جاست که آیا بازاریاب ها شیطان هستند کاربازاریابی یک کار شیطانی به شمار می رود؟ براساس سال ها تجربه در کسب و کار باید پاسخ بدهم: نمی توان ابن موضوع را به طور کامل رد یا تایید کرد زیرا این حرف درباره برخی از بازاریاب ها صدق می کن و برای برخی دیگر، خیر.
برای مثال متقاعد کردن کودکان به سیگار کشیدن، ایجاد بدبینی های پوچ و کذب و دروغ گفتن به مردم از جمله کارهای فاجعه بار و شیطانی هستند یا حتی قابل قبول جلوه دادن بیماری چاقی یا تاکید بر لاغری بیش از حد با روش های جدید به منظور کسب درآمد بیشتر، می تواند یک کار شیطانی محسوب شود.
کاربازاریابی زمانی زیبا و دوست داشتنی است که مردم را به زدن واکسن آنفولانزا متقاعد می کند یا پزشکان را به شستن دست ها قبل از جراحی سوق می دهد. بازاریابی وقتی قدرتمند است که محصولی را که خلاقیت، لذت و رفاه بیشتری برای خریدار به همراه دارد را می فروشد. کار بازاریابی یک معجزه به تمام معناست وقتی کسی برای هدایت کردن و بردن مسیر جامعه به سمت پیشرفت و بهبود هرچه بیشتر شرایط، در انتخابات پیروز می شود.
انواع مدل بازاریابی چیست؟
josiah wedgwood واژه بازاریابی را چندین قرن پیش ابداع کرده و رفته رفته بر اثربخشی و ارزش آن افزوده شده است. همانند همه ابزارهای قدرتمند دیگر، تاثیرگذاری و عملکرد یک ابزار به مهارت کسی که آن را به دست می گیرد، بستگی دارد. این روزها کار بازاریابی، قابل دسترس تر و سریع تر از هر زمان دیگری شده است. مثلا امروزه شما با کم ترین هزینه قادر به بیشترین تاثیرگذاری نسبت به 10 سال قبل هستید.
حال سوال مهمی که لازم است از خودتان بپرسید این است که می خواهم با قدرت کار بازاریابی چه کنم؟
به نظر من تا زمانی که بازاریاب و خریدار هر دو به اتفاقی که دارد بین آن ها رخ می دهد آگاه اند و به نتیجه نهایی رضایت دارند، بازاریابی، کار مقیدی است.
من فکر نمیکنم بازاریابی برای فروش لوازم آرایشی یک کار شیطانی باشد؛ چون هدف نهایی زیباتر شدن نیست بلکه این فرآیندی برای ایجاد احساس شادمانی در خریدار است. اما برعکس این مثال وقتی برای گرفتن سهم کمیسیون، کسی را فریب دهید و خانه اش را از چنگ او ذر بیاورید، کارتان کاملا شیطانی است!
این که شما می توانید چیزی را با کاربازاریابی بفروشید، دلیل نمی شود که حتما به انجام دادن آن اقدام کنید. صرف نظر از آن چه مدیرتان از شما می خواهد، قدرت بازارایابی برای شما مسئولیت می آورد. و اما یک خبر خوب این است که من مسئول جدا کردن کارهای شیطانی از کارهای خیر نیستم! این شما، مشتریانتان و اطرافیان آن ها هستند که باید خیر و شر را از هم تشخیص دهند. خبر خوب تر این که بالاخره بازاریابی اخلاقی و عمومی به تلاش زیاد و البته هدفمند، آن سبک از بازاریابیی که سایه های شیطانی را با خود به یدک میکشد، از بین خواهیم برد.
برگرفته از کتاب this is marketing
شرکت بازاریابی چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟
دیدگاهتان را بنویسید