ایمیل مارکتینگ
در این مقاله تجربیات علمی و عملی خودمان را در اختیار شما قرار دادیم. وارد شدن به سبد ایمیل افراد خیلی مهم است و باید اصولی که ذکر شد رعایت شود. فرض کنید قرار است به مهمانی ای بروید، پس باید بهترین خود را به نمایش بگذارید تا جلب توجه کنید. زیرا همانطور که گفته شد، قوانین سفت و سختی وجود دارد و کاربران نیز خیلی حساس در بحث ایمیل مارکتینگ هستند. تمامی نکات وابسته ی یک دیگر می باشند و همگی باید طبق اصول رعایت شوند. باید برای ایمیل ارسال شده ی خود، ظاهری آراسته و مناسب بسازید تا با استقبال کاربران مواجه شوید.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
اکثر مردم امروزه با وجود سوشال مدیا ها نظیر اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و غیره، بر این باور اند که ایمیل رو به منسوخ شدن است و دیگر استفاده چندانی از آن نمی شود. در صورتی که این باور کاملا غلط است و اکثر اوقات ایمیل مارکتینگ که زیر شاخه ی دیجیتال مارکتینگ می باشد، به خیلی از کسب و کار ها رونق داده است . ایمیل مارکتینگ راهی مستقیم و کاربردی برای تعامل با کاربران و ایجاد نزدیکی و صمیمیت می باشد.
برای مثال اکثریت عموم در لحظه ورود به وبسایتی، پیامی مبنی بر عضویت در خبرنامه را مشاهده می کنند. این خبرنامه ها می تواند اخباری از جمله تخفیفات، اطلاعیه ها، کمپین ها و مسابقات آن وبسایت باشند. به این نوع تبلیغات در بستر ایمیل که برای جذب مخاطب و ترغیب او به انجام کاری می شود، ایمیل مارکتینگ گفته می شود. اگر به طور کلی به بازاریابی اینترنتی نگاه کنید، می توان آن را به دو دسته ایمیل مارکتینگ و سوشال مدیا مارکتینگ تقسیم کرد. قصد این مقاله پرداختن به بحث تخصصی ایمیل مارکتینگ است. شما با مطالعه این مطلب نکات کلیدی را برای موفق شدن در بازاریابی ایمیلی خواهید آموخت.
مطلب پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ چیست؟
لیست ایمیل چیست؟
شما برای ایمیل زدن به کاربران نیاز به یک لیست شامل نام افراد و آدرس ایمیل آنها خواهید داشت. لیست کاربران شما باید هدفمند باشد، یعنی باید مخاطبان هدف خود را در آن لیست قرار دهید. برای مثال اگر موضوع وبسایت شما فروش لوازم آرایشی است، باید افرادی که علاقه مند به این موضوع هستند را مخاطب هدف خود قرار دهی. مانند خانم ها، دختران نوجوان و افرادی نظیر آن. پس با این تفاصیر، خرید لیست ایمیل، مخصوصا لیست هایی با موضوعات نامرتبط به وبسایت شما، ضرر و زیان مالی را برای شما به همراه خواهد داشت.
حال پیشنهاد می شود در وبسایت خود در قالب یک پاپ آپ، یک خبرنامه برای عضو شدن افراد بگذارید. این کار باعث می شود افرادی که مایل به خواندن مقالات شما هستند و از موضوع سایت شما لذت می برند، عضو شوند و در نتیجه پس از مدتی شما دارای لیستی با کیفیت برای ایمیل مارکتینگ خود خواهید داشت.
چرا ایمیل مارکتینگ؟
طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۳.۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می کنند و این رقم با رشد اینترنت نیز در حال افزایش می باشد. این روز ها تقریبا فرد، برای خود ایمیل شخصی دارد. شاید تعداد کمی از افراد از ایمیل استفاده کنند، اما در صورت نیاز و ضرورت، حتما به ایمیل خود باز خواهند گشت.
با وجود روی کار آمدن پیام رسان های متنوع، دیگر کمتر کسی از ایمیل برای صحبت و تعامل استفاده میکند، اما اشتباه نکنید. هنوز هم تنها راه ارتباط رسمی و جلب اعتماد ارسال ایمیل است. ایمیل و پیامک دو راه رسمی برای ارسال پیام ما هستند که تا به امروز جایگزین مناسبی برای آنها یافت نشده است.
نکات مهم در ایمیل مارکتینگ
۱.به طور منظم ایمیل ارسال کنید
به صورت نامنظم ایمیل فرستادن، باعث می شود کاربران نام شما را به دست فراموشی بسپارند. برای بیشتر دیده شدن و ماندگاری در ذهن کاربر، می بایست برنامه ریزی ای، برای ارسال منظم ایمیل داشته باشید تا باعث ایجاد بازه زمانی معینی در ذهن کاربر شوید. برای گرم نگه داشتن رابطه خود با کاربران، پیشنهاد می شود حداقل به صورت ماهانه با کاربران در ارتباط باشید.
۲.از ایمیل تجاری استفاده کنید
هیچگاه از جیمیل های شخصی یا سایر سرویس های استاندارد، ایمیل ارسال نکنید. اینگونه ایمیل ها برای تعامل شخص به شخص طراحی شده اند و پس از ارسال انبوه ایمیل، اکانت ایمیل شما را مسدود خواهند کرد. سیستم های بازاریابی تجاری وجود دارند که با قیمت اندک، از مسیر فیلتر های اسپم عبور می کنند و اصول را رعایت می کنند.
از کاربردی ترین سرویس های ایمیل مارکتینگ می توان به mailchimp، sendplus، elasticmail و mailerlite اشاره کرد.
۳.هرزنامه یا اسپم نفرستید
قوانین سخت گیرانه ای برای ایمیل مارکتینگ وجود دارد. از جمله داشتن اجازه کاربران برای ارسال ایمیل به آنها. به همین دلیل داشتن یک فرم ثبت ایمیل در سایت شما ضروری است. زمانی که افراد برای ارسال ایمیل از شما درخواستی نکرده اند، هرگز به سمت خرید لیست ایمیل نروید. زیرا این روش نه تنها شما را اسپم می کند، بلکه غیر قانونی می باشد. تمرکز خود را روی جذب کاربرانی بگذارید که خود مایل به ثبت نام هستند.
۴.در نگارش متن مانند ربات نباشید
هیچگاه ایمیل خود را به صورت خیلی رسمی و یا به اصطلاح رباتی ننویسید. به خودتان این آزادی را بدهید که کمی صمیمانه تر با کاربران تعامل داشته باشید. کاربر با خواندن ایمیل های رسمی، حس ربات بودن را از آن سیستم ایمیلینگ خواهند گرفت. شما با کمی خودمانی تر نوشتن مطلب خود، باعث ایجاد حس نزدیکی در کاربر می شوید.
اما در نظر بگیرید که باید مقدار محاوره ای نوشتن خود را نسبت به شناختی که از کاربران خود دارید، تنظیم کنید.
۵.برای کاربران ارزش قائل شوید
اگر فقط زمانی که محصولی را برای فروشی دارید، به کاربران ایمیل بزنید، برای کاربران خسته کننده خواهید شد و تعامل شما دچار سردی می شود. این موضوع باعث لغو عضویت کاربر و یا خوانده نشدن ایمیل شما خواهد شد. روابط سالم بر اساس تبادل ارز شکل می گیرد، پس مطمئن شوید که اکثر ایمیل هایتان برای فروش نباشد. از ایمیل هایی برای سرگرم شدن کاربر حتما استفاده کنید. برای مثال : دعوت کاربر به انجام بازی و گرفتن کد تخفیف.
مزیت های ایمیل مارکتینگ
استفاده از روش ایمیل مارکتینگ برای کارفرما ها مزیت هایی را به دنبال دارد. از جمله می توان به کاهش هزینه ها و دسترسی سریع و آسان به آن اشاره کرد. شما در این روش قابلیت رصد رفتار کاربران را دارید و می توانید آنها را زیر نظر خود داشته باشید. با ایمیل مارکتینگ شما مخاطبان خاص خود را هدف خواهید گرفت و در نتیجه ورودی با کیفیتی خواهید داشت. انعطاف پذیری ایمیل نیز مزیت محسوب می شود برای کسب و کار شما، زیرا کاربران با هر دستگاهی می توانند به ایمیل دسترسی داشته باشند.
به گفته سایت .constantcontact در مورد اهمیت ایمیل مارکتینگ:
Email is almost 40 times more effective than Facebook and Twitter combined in helping your business acquire new customers. (McKinsey) According to 80 percent of professionals, email marketing drives customer acquisition and retention
ایمیل تقریباً 40 برابر مؤثرتر از ترکیب فیس بوک و توییتر در کمک به کسب و کار شما برای جذب مشتریان جدید است. (مک کینزی) به گفته 80 درصد از متخصصان، بازاریابی ایمیلی باعث جذب و حفظ مشتری می شود.
بیشتر مطالعه کنید: کمپین فروش چیست؟
راز موفقیت در ایمیل مارکتینگ؟
۱.مخاطبان خودمان را بشناسید
-برای نوشتن مطلب داخل ایمیل، باید مخاطب خود را بشناسیم و طبق چارچوب ذهنی او ایمیل رو ارسال کنیم.
۲.محتوا جذاب داشته باشید
-از تصاویر، ویدیو و محتوا صوتی نیز استفاده کنیم. سعی کنیم محتوایی که تولید می کنیم، منحصر به فرد باشد.
۳.دعوت به تعامل داشته باشید
-هر ایمیل یک هدفی دارد. این هدف می تواند معرفی محصولی باشد، می تواند دعوت به خواندن مقاله ای باشد، پس از گزینه ی لینک سازی دریغ نکنید.
۳ چالش اصلی ایمیل مارکتینگ
۱.مطمئن شوید ایمیل به درستی ارسال و به مقصد می رسد
همانطور که در بالا ذکر کردیم، استفاده از سرویس های تجاری برای ارسال ایمیل، راه مطمئنی برای اسپم نشدن و رسیدن ایمیل به کاربران است. اما مراقب باشید از عبارات نا مناسبت استفاده نکنید و از لینک سازی زیاد و استفاده مکرر از تصویر بپرهیزید.
۲.مطمئن شوید ایمیل شما توسط کاربر باز می شود
برای باز شدن ایمیل شما بهتر است از عنوانی جذاب و اموجی استفاده کنید. ایمیل خود را جذاب شروع کنید تا چند خط اول کاربر را جذب کند. بهتر است عنوان شما در کاربر ایجاد کنجکاوی کند تا کاربر را به باز کردن ایمیل شما ترغیب کند. با عنوان خود در کاربر ایجاد سوال کنید تا کاربر برای رفع سوال خود، ایمیل شما را باز کند.
۳.مطمئن شوید محتوای داخل ایمیل شما خوانده می شود
نوشتن محتوایی جذاب و کاربر پسند و استفاده از تصاویر گرافیکی باعث جذب کاربر می شود. مطلبی بسیار طولانی باعث می شود کاربر از همان ابتدا منصرف شود و ایمیل شما را مطالعه نکند. از کلمات ترغیب کننده استفاده کنید تا کاربران متوجه جذابیت متن شما شوند.
جمع بندی
جالب است بدانید اکثر کسب و کار ها روش ایمیل مارکتینگ را در اولویت اصلی خود قرار دادند. به خصوص اگر شما کسب و کاری تازه هستید، قطعا هزینه تبلیغات برای شما سنگین خواهد بود. با به کارگیری ایمیل مارکتینگ، شما هزینه ها را نصف کردید و نیز باعث افزایش ورودی به سایت خود شده اید. قطعا شما که تا انتها آمدید، متوجه شده اید که روش ایمیل مارکتینگ تاثیر به سزایی روی رشد کسب و کار شما دارد و می خواهید با استفاده از آن به کسب و کار خود رونقی دهید. مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید