بازاریابی پت شاپ در فروشگاه اینترنتی + 7 مرحله مهم
در دنیای هیجانانگیز بازاریابی پت شاپ، با ما همراه باشید. استراتژیها و نکات مفید برای جلب توجه مشتریان و رشد کسب و کار شما. از تجربه ما استفاده کنید و بازاریابی خلاقانه را کشف کنید یکی از کسب و کارهای جدید و رو به رشد بازار، فروش محصولات و لوازم مربوط به حیوانات خانگی است؛ که به این فروشگاهها پت شاپ میگویند.
با توجه به اینکه کسب و کار فروش محصولات حیوانات خانگی جزء شغلهای جوان و نورسیده در بازار مشاغل هست، جمعآوری تمام اطلاعات لازم برای راهاندازی این شغل کمی سخت و مشکل میباشد. همچنین به دلیل تجربه تازه کارشناسان و افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند؛ تصمیم گرفتیم که این مقاله را به موضوع پت شاپ اختصاص دهیم.
در این مقاله از تمام فرایندهای راهاندازی یک فروشگاه پت شاپ به صورت اینترنتی و آنلاین، از مرحله شروع تا زمانی که فروش شما رقم میخورد، صحبت میکنیم؛ به عبارتی صفر تا صد تمام چیزهایی که در بازاریابی و کوچ پت شاپ به آن نیاز دارید، مطرح کردهایم.
دلیل اینکه فقط از فروشگاههای آنلاین در این کسب و کار صحبت میکنیم، مزایا و امکانات فروش آنلاین نسبت به فروشگاههای حضوری است؛ که در ادامه به آن میپردازیم.
مزایای بازاریابی پت شاپ به صورت آنلاین
- در بازاریابی و فروش به صورت آنلاین، نیاز نیست برای فروشگاه خود به دنبال مکان بگردید.
- از پرداختن هزینههای هنگفت اجاره، درامان میمانید.
- ساعات کاری شما محدودیت قبل را ندارد، و دیگر شما هیچ مشتری را به خاطر بسته بودن فروشگاه از دست نمیدهید؛ چرا که یک فروشگاه آنلاین در طول ۲۴ ساعت شبانه روز قابلیت سفارش دارد.
- در آخر هر سال دیگر نگران پرداخت مالیات نیستید.
- مشتریان شما محدود به یک منطقه یا شهر نمیشوند، بلکه به تمامی نقاط ایران میفروشید.
- جذب مخاطب و رهگذران در فضای آنلاین، بسیار آسانتر و سریعتر از فروشگاههای حضوری است.
- دیگر از هزینههای جانبی یک فروشگاه مانند برق و دستگاههای تهویه و… خبری نیست.
- نیرو و منابع انسانی به صورت بهینه استخدام میشوند و تعدادی از نیروهای کاری کاسته میشوند.
- در تمام ساعات فعالیت فروشگاه آنلاین، هرگاه بخواهید میتوانید نظارت و ساماندهی کنید.
- هزینههای بازاریابی و کوچ پت شاپ شما به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند.
- و در نتیجه این صرفهجوییها، سرمایه بیشتری برای تهیه و فروش محصولات حیوانات خانگی دارید.
به نظر تا اینجا از این تعداد مزیت و فایده برای یک کسب و کار مجازی شگفتزده شدهاید، بنابراین وقت آن رسیده است که:
مراحل بازاریابی پت شاپ
مرحله اول: اهداف و بودجه خود را تعیین کنید
در مرحله اول باید اهداف خود را به صورت دقیق و کامل مشخص کنید. قصد فروش کدام محصولات از حیوانات خانگی را دارید؛ چرا که حیوانات خانگی انواع متفاوتی دارند برای مثال رایجترین آنها پستانداران (گربه و سگ)، پرندگان (زینتی و سخنگو) و آبزیان (ماهیها) هستند. محصولات انتخابی شما بر روی سرمایه، طراحی فروشگاه، بازار هدف و در کل فرایند تأثیر به سزایی میگذارند. چون کاربری و ویژگیهای آنها نسبت به یکدیگر کاملاً متفاوت هستند.
فروشگاهی که قصد تهیه محصولات را از آن دارید نیز جزء اهدافی است که اهمیت دارد، زیرا باید از عمده فروشان و افرادی که محصولات را به صورت عمده وارد میکنند تهیه کنید تا در فرایند سودگذاری با مشکل مواجه نشوید و از طرفی دیگر از کیفیت محصولات خریداری شده اطمینان داشته باشید.
همچنین باید در بازاریابی و کوچ پت شاپ، نوع فروشگاهی که قصد راهاندازی آن را دارید تعیین کنید؛ راهاندازی فروشگاه در فضای آنلاین به دو صورت زیر ممکن است:
راهاندازی سایت اینترنتی
در این روش مخاطب به راحتی میتواند محصولات متنوع شما را در دستهبندیهای مشخص مشاهده کند و فرایند خرید را به صورت خودکار طی کند تا محصول برای او ارسال شود. در این نوع شما برای راهاندازی فروشگاه خود نیاز به پرداخت هزینههایی همچون خرید هاست و دامنه دارید.
راهاندازی فروشگاه در شبکههای اجتماعی
در نوع دوم راهاندازی فروشگاه اینترنتی، وابسته به تولیدمحتوا است و مشتری در تمام فرایند خرید با شما به صورت مستقیم در ارتباط است. این روش نسبت به نوع اول هزینه خاصی نداشته و به شما به صورت رایگان میتوانید فروشگاه خود را راهاندازی کنید.
پس از انتخاب کردن هدف و مشخص شدن مسیر، باید بودجه خود را تعیین کنید. اگر بودجه شما بسیار اندک باشد، تنوع محصولات شما باید کمتر باشد تا موجودی کافی را داشته باشید. همچنین در صورت توان پایین در پرداخت هزینه، میتوانید فروش محصولات حیوانات خانگی را، در شبکههای اجتماعی شروع کنید.
مرحله دوم: با تحقیقات بازار اطلاعات خود را تکمیل کنید
تحقیقات بازار در تمام مراحل بازاریابی و کوچ پت شاپ نقش اساسی ایفا میکند. در این مرحله با تحقیقات بازار در مییابید،
- که کدام محصولات را خریداری کنید؟
- از هر محصول چه تعداد خریداری کنید؟
- مشتریان و بازار هدف شما چه علایقی دارند؟
- چگونه میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید؟
- اصلاً در کدام شبکه به فعالیت پرداخته و از چه محتوایی استفاده کنید
به طور کلی اگر تحقیقات بازار خود را با صبر و حوصله، کامل کنید، موفقیت شما در فروش محصولات حیوانات خانگی تضمین بیشتری پیدا میکند؛ و در غیر این صورت در میان راه با چالشهای پیشبینی نشده مواجه میشوید.
همه چیز درباره یک تحقیقات بازار اصولی در کسب و کار شما! برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید
مرحله سوم: برند خود را تأسیس کنید
اگر قرار باشد از کسب و کار شما در میان ذهن مخاطبانتان چیزی باقی بماند، رنگ و بوی برند شماست. توجه داشته باشید که برند شما باید متناسب با فضای کاری و محصولاتی که ارائه میدهید، طراحی شده باشد. همچنین در بازاریاب. و کوچ فروش انتخاب نام مناسب برای برندی که میخواهید آن را راهاندازی کنید، اهمیت بالایی دارد.
برای مثال اگر برند شما مرتبط با محصولات خوراکی حیوانات خانگی است، طیف رنگهای کرم و قهوهای به برند شما طعم میدهند.
مرحله چهارم: نسبت به مجوزهای لازم اقدام کنید
در صورتی که از سایت برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کردهاید، نسبت به دریافت این نماد و مجوز اعتماد الکترونیک اقدام کنید. ممکن است افراد به این مورد توجه نداشته باشند، اما به صورت کلی بر روی اعتبار شما تأثیر میگذارد. همچنین در صورت بروز مشکلهای احتمالی مانند نارضایتی برخی از مشتریان و… از چالشهای ممکن جلوگیری میشود.
مرحله پنجم: به تولیدمحتوای اصولی و قدرتمند بپردازید
مهمترین حوزه رقابت میان کسب و کارها در سالهای آینده، محتوا و نحوهی ارائهی آن میباشد. در فروشگاههای اینترنتی، عکس و اطلاعات محصولات به علاوه محتوایی که ارائه میکنید؛ در حکم ویترین فروشگاههای حضوری است.
هرچقدر کیفیت و جذابیت افزایش یابد، افرادی که در فضای آنلاین هستند را بیشتر به سمت شما میکشد. بنابراین یا باید در فرایند بازاریابی و کوچ پت شاپ، خود شما تولید محتوا را آموزش ببینید و یا اینکه هزینه کنید و کارشناسی برای تولید محتوا استخدام کنید.
در ادامه به مهمترین نکاتی که در تولید محتوا باید به آن توجه داشته باشید میپردازیم:
- اولین اصل در تولید محتوا این است که، بدانید محتوای خود را برای چه هدفی تولید کردهاید. به این صورت که ابتدا هدف خود را مشخص کرده و بعد محتوایی در راستای آن تولید میکنید. برای مثال اگر هدف شما ساختن ویدیویی است که میان کاربران دست به دست شده و افراد را با برند شما آشنا کند، باید از محتوایی سخن بگویید که دغدغه افرادی است که حیوان خانگی دارند و کمتر به آن پرداخته شده است.
- نکته دیگری که در تولید محتوا باید به آن توجه داشته باشید این است که، محتوایی که تولید میکنید باید مفید باشد. یعنی به اطلاعات مخاطب شما بعد از دیدن یا خواندن محتوا اضافه شود و به اصطلاح زمان خود را بیهوده هدر نداده باشد. برای مثال افراد علاقمند هستند از بیماریها، رفتارهای مراقبتی و احساسات حیوان خانگی خود اطلاعات بیشتری پیدا کنند. و هر چقدر محتوایی که به آنها ارائه میدهید ناگفته و جدید باشد طرفدار بیشتری پیدا میکنید. علاوه بر آن باعث میشود محتوای شما را برای یکدیگر ارسال کنند.
- همچنین محتوای متنی، ویدیویی و عکسهای شما باید مشتری پسند بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد؛ چون کیفیت محتوا دورنمایی از تعهد و تخصص شما در فروش محصولات حیوانات خانگی است.
- در محتوایی که منتشر میکنید از پتهای ضعیف، مریض و به شدت بازیگوش استفاده نکنید. زیرا علاوه بر تأثیر منفی که از فروشگاه شما روی ذهن مخاطب میگذارد، نسبت به مطلبی که ارائه میدهید حواس پرتی ایجاد میکند.
- در بازاریابی و کوچ پت شاپ بخشی از محتواهای تولید شده را به رضایتی که از کاربران و مشتریان خود دریافت کردهاید، اختصاص دهید. این نوع محتوا در اعتبار و جلب اعتماد مخاطب تأثیر زیادی دارد و به افرادی که برای خرید از شما شک دارند، اطمینان میبخشد. رضایت ویدیویی و صوتی تأثیر بیشتری دارند، زیرا افراد نسبت به فیک نبودن آنها مطمئن هستند.
- یکی دیگر از محتواهایی که حتی تأثیر بیشتری از محتواهای رضایت دارد، نشان دادن استفاده کردن محصول توسط مشتریان است. برای مثال از مشتریان خود میخواهید که آیا از محصول ارسال شده راضی هستند و پت آنها نسبت به محصول چه واکنشی دارد؛ در این موقعیت از آنها میخواهید که از واکنش حیوان خانگی خود ویدیو بفرستند. این محتوا علاوه بر اینکه نظر مخاطبهای شما را جلب میکند، مشتریان قبلی شما را نیز وفادار میکند؛ چون شما از حیوان خانگی آنها که آن مانند عضوی از خانواده محسوب میشود جویا شدهاید و به نوعی به حیوان خانگی آنها اهمیت دادهاید. این رفتار حس خوشایندی در مشتری ایجاد کرده و همین حس خوب برای وفادار کردن مشتریان شما کافیست.
- برگزاری مسابقه و چالشهای ماهانه، برای هر مخاطبی به شدت جذاب است. در فرایند مسابقه دادن میتوانید از علایق و نیازهای مخاطبان آگاه شده و اطلاعات که از مخاطب خود دارید، را به صورت مداوم بروز کنید. یکی دیگر از عواملی که میتواند به مسابقه شما جذابیت ببخشد و افراد را برای شرکت کردن تحریک کند؛ این است که جایزه و هدیهی شما متعلق به پت و حیوان خانگی آنها باشد. از فرد برنده اطلاعات حیوان خانگی او را گرفته و برایش خوراکی، اسباببازی و یا محصول بهداشتی ارسال کنید.
مرحله ششم: یک مدل بازاریابی تعریف کنید
در این مرحله وقت آن رسیده که برای تبلیغات، انتخاب کانال ارتباطی و ارائه محصولات خود به مشتریان جدید، استراتژی بازیابی مخصوص به خود را تدوین کرده و در راستای آن حرکت کنید. استراتژی بازاریابی به شما کمک میکند که مشکلات احتمالی را پیشبینی کرده و از مواجهه با آن درامان بمانید؛ همچنین به شما میآموزد که با کمترین و بهینهترین هزینه به اهداف خود برسید.
مرحله هفتم: از تحلیل عملکرد رقبا غفلت نکنید
و در مرحله آخر عملکرد رقبای خود را زیر نظر گرفته و با استفاده از کارشناسان بازاریابی و کوچ پت شاپ به تحلیل آن بپردازید. پس از بررسی عملکرد، نقاط مثبت آنان را در کسب و کار خود پیادهسازی کرده و کمبودهای این بازار را جبران کنید.
سایت japeti.com نمونه یکی از این پت شاپهاست که با بازاریابی درست مشغول به فعالیت است…
دو تکنیک برای موفقیت بیشتر در بازاریابی و کوچ پت شاپ
۱. در هنگام دریافت اطلاعات از مشتریان خود، تاریخ تولد حیوان خانگی آنها را ثبت کرده و در روز تولد پت، برای آنها پیامک تبریک فرستاده و به آنها کد تخفیف ویژه یا هدیهای برای حیوان خانگی ارائه دهید. این اهمیت دادن شما مشتریانتان را به وجد میآورد.
۲. لیستی از مشتریان خود به همراه مشخصات حیوان خانگی آنها تهیه کنید، و هنگامی که محصولات جدیدی میآورید که برای پت آنها مناسب بوده؛ برای آنها پیامکی ارسال کرده و آنها را از محصولات جدید مطلع کنید.
همچنین سایت liveabout.com درباره تدوین استراتژی بازاریابی میگوید:
When formulating a marketing strategy, start by being clear about your goals, your target audience, and your pet shop’s specific strengths and how to capitalize on them. The following ideas can help you design an effective marketing strategy for your pet shop
هنگام تدوین یک استراتژی بازاریابی، با شفاف سازی در مورد اهداف، مخاطبان هدف، و نقاط قوت خاص فروشگاه حیوانات خانگی خود و نحوه استفاده از آنها شروع کنید. ایده های زیر می توانند به شما در طراحی یک استراتژی بازاریابی موثر برای فروشگاه حیوانات خانگی خود کمک کنند
جمعبندی
دریافتیم که راهاندازی پت شاپ از کسب و کارهای نوپا است و جزء دسته مشاغل پردرآمد قرار میگیرد.
به صورت کلی پس از انتخاب اهداف و تعیین بودجه، محصولات خود را از فروشگاه عمده خریداری میکنید و پس از به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز از طریق تحقیقات بازاریابی، در یکی از بسترهای فضای مجازی فروشگاه خود را راه اندازه میکنید.
برای بازاریابی و جذب مخاطبان جدید در این حوزه، از تولید محتوا نباید غفلت کرد و در بازاریابی و کوچ پت شاپ به صورت دائم باید اطلاعات جدید کسب کنید.
همچنین در صورت نیاز برای اطلاع پیدا کردن از مفاهیم و روشهای بازاریابی، به مقاله «صفر تا صد بازاریابی + مثالهای کاربردی» مراجعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید