بازاریابی در روز جوان + 6 تکنیک برای فروش انفجاری
بازاریابی چیست ؟!
بازار هدف را انتخاب می کنیم ، با قصد تامین خواسته های آن بازار وارد بازار می شویم ، هم زمان که نیاز ها را بر طرف می کنیم سود هم می کنیم. زمانی که بازاریابی یاد بگیرید ، به راحتی می توانید نیاز ها و خواسته ها را تشخیص دهید. بعد از تشخیص نیاز های بازار ، بازر را به خوبی بشناسید ، یعنی : از حجم بازار بدانید و سود بالقوه را بر آورده کنید.بعد به راحتی می توانید بفهمید شما بهتر در کدام بخش بازار می توانید نیاز ها و خواسته ها را بر طرف کنید. الان شما محصول یا خدماتی که نیاز بازار است را تولید کنید و توزیع دهید.
این است توضیح خلاصه ای از بازریابی اما روز جوان کی است و چگونه در روز جوان بازاریابی کنم را در ادامه بهشون پی می بریم.
روز جوان در کشور ایران برابر است با 11 شعبان ، میلاد حضرت علی اکبر (ع) فرزند امام حسین (ع) است و در تقویم جهانی برابر است با 12 آگوست است. تاریخ روز جوان 1402 برابر است با روز چهارشنبه 2 اسفند 1402.
چجوری در روز جوان بیشتر بفروشم :
شما باید بازاریابی را خوب بلد باشید. یعنی اینکه چگونه نیاز سنجی کنید و یا چجوری نیاز سازی کنید را به خوبی بلد باشید برای مشتریانتان انجام دهید. اما نه برای همه ی مشتریان !!!!! شما فقط باید برای یک عده ی خاص که جوانان هستند نیاز سازی کنید یا نیاز سنجی کنید. ممکنه بگویید نیاز سازی یا نیاز سنجی چیست ؟!
سایت lapaas میگوید:
Youth is the most accessible generation in history. They consume a huge amount of content through TV, movies, games, and the internet. The advertising strategy is not just limited to any one marketing channel. Companies often sponsor the greatest concerts, festivals, athletes, sports teams, dance competitions, etc.
جوانان در دسترس ترین نسل تاریخ هستند. آنها حجم عظیمی از محتوا را از طریق تلویزیون، فیلم، بازی و اینترنت مصرف می کنند. استراتژی تبلیغات فقط به یک کانال بازاریابی محدود نمی شود. شرکت ها اغلب از بزرگترین کنسرت ها، جشنواره ها، ورزشکاران، تیم های ورزشی، مسابقات رقص و غیره حمایت مالی می کنند.
نیاز سازی برای بازاریابی در روز جوان چیست ؟!
نیاز سازی برای زمانی است که مشتری شما که جوان است نیازی ندارد اما شما باید نیاز سازی کنید. چگونه نیاز سازی کنم ؟! برای نیاز سازی باید شناخت خوبی از محصولتان داشته باشید که بتوانید به خوبی محصولتان را ارائه دهید. زمانی که ویژگی و مزایای محصولتان را به خوبی می دانید و از آن ها شناحت دارید به خوبی می توانید نیاز سازی کنید. احتمالا تا به الان شنیده اید که برای فروش اول باید درد بدید به مخاطب و بعد لذت ، ما هم همین را می خواهیم بگوییم ، اما دقیقا یعنی چی ؟! ، باید چیکار کنم ؟! ، چجوری درد بدم ؟! ، چجوری لذت بدم ؟! ، همه ی اینها را با هم در ادامه یاد می گیریم.
وقتی می گوییم اول باید درد بدید یعنی بگویید اگر محصول من را نداشته باشید یا از خدمات من استفاده نکنید فلان مشکل برایتان پیش می اید. که شما اگر مخاطب هدف خودتان را بشناسید به راحتی می توانید نیاز سازی کنید. در روز جوان مخاطب هدف محصول یا خدمات ما جوانان هستند ، و در واقع ما باد یک نیاز کلی جوانان را پیدا کنیم و محصول یا خدماتمان را جوری طراحی کنیم که نیاز ، خواسته و مشکل حداقل 80 درصد جوانان را بر طرف کند. و شما موقعی که جشنواره یا بازاریابی می کنید ، می توانید فقط برای نوجوانان ترس ، نیاز و استرس ایجاد کنید. اما فراموش نکنید که حتما بعد از این وارد کردن این ترس به جوانان ، حتما لذت هم بدهید. یعنی چی ؟!
وقتی درد می دهید برای قبل از استفاده از محصول یا خدمات شما است. اما بعد از درد باید به سراغ بعد از استفاده از محصول یا خدماتتان بروید و لذتی که بعد از استفاده ار محصولتان دارد را به اشتراک بگذارید. چون به خوبی تا الان توانسته اید مشتری جوانتان را قانع کنبد.
اما یک موضوعی که بشدت مهم است شخصیت شناسی است. رمانی که شما به یک نفر می خواهید بفروشید باید شخصیتش را بشناسید و بدانید این فرد به چه چیزی نیاز دارد یا اگر چیزی نیاز ندارد نیاز سازی کنید که قبلا یاد گرفته ایم. اما ما به نیاز سنجی هم اشاره کردیم ، نیاز سنجی چیست ؟!
نیاز سنجی برای بازاریابی در روز جوان چیست و چگونه نیاز مشتری را بفهمم ؟!
فرض کنید یک مشتریای دارید و محصول شما لباس گرم است. مشتری لباس برای تابستان می خواهد اما شما دارید در مورد لباس گرمتان که داخلش پشم و شیشه است ، جنس پارچه اش به شدت گرم است صحبت می کنید. ولی مشتری شما لباس تابستانه خنک می خواهد ، لباس گرم شما به چه دردش می خورد ؟! دقیقا زمانی که شما نیاز سنجی را بلد نباشید یه همچین اتفاقی می افتد که اصلا درست نیست. پس لطفا در اولین فرصت به مشتری اجازه ی صحبت بدهید و شنونده باشید. زمانی که شما شنونده بودید توانسته اید به خوبی نیاز مشتری را بفهمید و برای نیاز مشتری محصول معرفی کنید. اما هبچ موقع فراموش نکنید فروشنده ی موفق محصول یا خدماتش را به خوبی تعریف می کند و ارائه می دهد ، پس لطفا زمانی که شما نیاز مشتری را سنجیدید محصولی را معرفی کنید که نیاز مشتری را برطرف کرده و به خوبی تعریفش می کنید.
اگر تا به الان با دقت این مقاله را می خوانده اید ، خواندید که قبلا به جشنواره فروش که اسم دیگیش هم کمپین فروش می باشد اشاره کردیم. اگر شما کمپین فروش را بلد باشید به خوبی می توانید در مناسبت های مختلف فروش خوبی را داشته باشید و فروش بالا را تجربه کنید.
تحقیقات بازار روشی برای زیر و رو کردن کسب و کارتان! برای آشنایی با تحقیقات بازار اینجا کلیک کنید
جشنواره یا کمپین فروش چیست ؟!
در مناسبت های مختلفی یه محصول یا خدماتتان را انتخاب می کنید و تخفیف خاصی که فقط در مناسبت ها می گذارید را روی محص.ل یا خدماتتان می گذارید که کمپین فروش در رسانه های مختلف ، متفاوت است اما ما یک توضیح و یک آموزش کلی برای کمپین فروش می دهیم.
- در ابتدا یک محصول یا یک خدمات برند خودتان که پر طرفدار و پر فروش بود را انتخاب می کنید. ( سعی کنید محصول یا خدماتتان بیشتر به درد جوانان بخورد چون روز جوان است )
- یک تخفیف خوب روی محصول میگذارید ( اگر حاشیه سود شما نا چیز است روی محصول خود بکشید و با تخفیف قیمت فعلی بشود )
- رسانه ای که داخل آن می خواهید کمپین یا جشنواره ی فروش بگذارید را انتخاب کنید
- کمپین یا جشنواره ی فروش را برگزار کنید.
این است مراحل برگزاری کمپین فروش ، اما اینکه چگونه کمپین فروش را برگزار کنید و نتیجه ی خوبی بگیرید را در ادامه یاد می گیریم.
فرض می کنیم رسانه ی مورد نظر شما برای برگزاری کمپین فروشتان اینستاگرام است.
- در ابتدا باید تعیین کنیم در چه بخش هایی محتوا منتشر کنیم ، مثلا ما در اینستاگرام می خواهیم در یک روزی 12 اسلاید استوری بگذاریم و در همان روز 1 ریلز هم منتشر می کنیم. تقویم محتوایی در این مورد به شدت به ما کمک میکند.
- باید به برنامه ای که نوشته ایم عمل کنیم و مرتب پست ، استوری و ریلز آپلود کنیم
- در این چند روز که کمپین برگزار می کنیم و به برنامه ای که داریم عمل می کنیم باید شناخت کامل به مخاطب بدهیم و اگر یک سری تکنیک ها مثل نیاز سازی ، نیاز سنجی ، اعتماد سازی و… را اجرا کنید می توانید فروش خوبی را تجربه کنید.
- وقتی که شما تمام این مراحل را انجام دادید باید یک تاریخ ، یک ساعت مشخصی برا تهیه ی آن محصول یا خدماتتان مشخص کنید.
- فراموش نکنید در طول کمپین به شدت جو بدهید و کمپین را هیجانی کنید!!
- در کمپین محدودیت ایجاد کنید و احساس ترس به مخاطب بدهید.
الان که کمپین را میدانیم چگونه برگزار کنیم خوب است چند تکنیک که باعث فروش میشود را هم بهتون بگوییم. این تکنیک ها نیاز سازی می کند ، نیاز سنجی می کند و یا حتی اعتماد سازی هم می کند.
انواع تکنیکهای فروش برای بازاریابی در روز جوان
- تکنیک ترس ( ترس و دردی که قبل تر در موردش خواندید )
- استفاده از رضایت مشتری های قبلیتان
- تکنیک ترازو
- تکنیک قبیله سازی
- تکنیک شکستن قیمت ( در چند مرحله )
- تکنیک اهرم فشار ( ایجاد محدودیت )
و …. تکنیک هایی مانند این ها که باعث نیاز سازی ، نیاز سنجی و اعتماد سازی می شود.
اگر کمپینتان کاملا آنلاین است ، به هیچ عنوان تماس تلفنی یا پیام را فراموش نکنید و در این زمانی که می خواهید مستقیم با مخاطب ارتباط بگیرید حتما شخصیت شناسی را بلد باشید و برای فروش بهتر شخصیت شناسی را بلد باشید.
منظور از شخصیت شناسی ، تیپ های شخصیتی دیسک است.
که داری چهار شخصیت ، یعنی شخصیت D ، I ، S ، C می باشد که هر فردی دو تیپ شخصیتی را دارا می باشد ، البته یکی از آن تیپ های شخصیتی داخل آن فرد پر رنگ تر می باشد و یک دیگر شفاف تر است.
اگر بخواهیم یک توضیح کلی برای شخصیت ها بدهیم…
شخصیت D : وظیفه گرا و برونگرا هستند که از اخلاق های این دسته میشود به تسلط گرایی بودن ، نتیجه گرا بودن ، قوی بودن و رقابتی بودنشان اشاره کرد.
شخصیت I : مردم گرا و برونگرا هستند که از اخلاق های این دسته میشود به تاثیر گذار بودن ، ترغیب کننده بودن ، الهام بخش بودن و مشتاق بودنشان اشاره کرد.
شخصیت S : مردم گرا و درونگرا هستند که از اخلاق های این دسته میشود به ثبات گرایی بودن ، صلح طلب ، دموتیک و صبور بودنشان اشاره کرد.
شخصیت C : وظیفه گرا و درونگرا هستند که از اخلاق های این دسته میشود به وظیفه شناس بودن ، دقیق و تحلیلی بودن ، جزئی نگر بودن و ساختدار مند بودنشان اشاره کرد.
برای شناخت بهتر حتما گوگل سرچ کنید و تحقیقات انجام دهید.
اگر با دقت و صبور تا به الان این مقاله را خوانده باشید ، می دانید به تقویم محتوایی هم اشاره کردیم یک توضیح کلی و آموزش کلی در باره تقویم محتوایی هم داشته باشیم بد نیست.
تقویم محتوایی برای کمپین فروش :
تقویم محتوایی یعنی شما یک برنامه یک هفته ای یا برنامه ای یکماهه یا حتی یکساله برای تولید محتوای کسب و کار آنلاین خود آماده کنید که شما در ادامه یاد میگیرید بخش های مهم این تقویم محتوایی چیست و چگونه این تقویم را برای کسب و کار انلاین خودتان آماده کنید.
آشنایی با تقویم محتوایی اصولی
بخش های مهم یک تقویم محتوایی :
یک تقویم محتوای حتما باید …
- تاریخ و روز داشته باشه ( دقیق مشخص کنید چه سالی چه ماهی و چه روزی )
- موضوع داشته باشه ( موضوع محتوا را تعیین کنید )
- سناریو داشته باشه ( سناریو یا ایده ای که دارید را بنویسید )
- محل انتشار داشته باشه (همان رسانه ای که در آن باید محتوا منتشر بشود )
- مناسبت ها داشته باشه ( تعیین مناسبت ها و آپلود محتوا در باره ی آن مناسبت )
- منبع الهام داشته باشه ( لینک آن محتوایی که ازش ایده گرفتید را پیس کنید یا توضیح دهید )
چگونه تقویم محتوایی برای کسب و کار اینترنتی خود آماده کنم ؟!
اگر سیستم هوشمند ( لپ تاب یا کامپیوتر و… ) داشته باشید میتونید به کمک اکسل (excel) یک تقویم محتوای بسیار مرتب و دقیق برای کسب و کار خود بنویسید
اگر هم سیستم هوشمندی ندارید اشکالی نداره. چون با گوشی موبایل هم به راحتی مبتوان یک تقویم محتوایی مانند تقویم محتوایی که در اکسل نوشته میشود بنویسید. با اپلیکیشن هایی مانند
- Notes ( یادداشت ها )
- Google sheets (گوگل شیتس )
که در تمام گوشی موبایل های هوشمند وجود دارد بنویسید.
سخن پایانی :
حتما برای مناسب های مختلف مثل همین روز جوان برنامه داشته باشید و جشنواره ی فروش یا کمپین فروش را برگزار کنید ، چرا که به شما کمک می کند فروش بیشتری را تجربه کنید. اما مراقب باشید بدون برنامه ریزی یا همان تقویم محتوایی کمپینی برگزار نکنید زیرا بدون برنامه ریزی و پیش بینی چیزی خوب پیش نمی رود و بهتر است برنامه ای داشته باشید. و لطفا پس از اتمام خواندن این مقاله گوگل سرچ کنید در مورد تیپ های شخصیتی دیسک که به شدت در فروش یا حتی روزمره به درد میخورد. و اگر احساس میکنید علاقه ای به نیاز سازی ، نیاز سنجی و اعتماد سازی دارید حتما در موردش تحیقیق کنید زیرا نه تنها در فروش بلکه در زندگی روزمره ی ساده هم به کارتان می آید.
دیدگاهتان را بنویسید