معرفی 10 بهترین کتاب مدیریت کسب و کار سال 1402
اگر صاحب کسبوکار یا مدیر مجموعهایی هستید و چالشهای درون سازمانی مانند مدیریت پرسنل یا در بخش های دیگه کسبوکارتان دچار مشکل شدهاید، یک لیست از بهترین کتابهای علم مدیریت میتواند برایتان کارگشا باشد چراکه مدیریت یک بیزینس بخشهای مختلفی دارد که هر کدام از این بخشها چالشهای مخصوص به خود را دارند.
ما در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین کتاب مدیریت کسب و کار بپردازیم و اگر با جان و دل مطالعه کنید،هر کدام از کتابهایی ک معرفی میکنیم راهکارهای خوبی برای بهبود شرایط کسبوکارتان ارائه خواهند داد.
راهنمای انتخاب بهترین کتاب مدیریت کسب و کار
شما مدیر یا صاحب کسبوکار هستید پس نباید به هر منبعی رجوع کنید و از آن در بیزینس خود استفاده کنید. شما باید یک سری ملاک و معیار برای انتخاب و خواندن یک کتاب در حوزه مدیریت داشته باشید که این ملاک ها عبارتنداز:
-نویسنده کتاب کیست
– امتیاز کتاب را در سایتهای مختلف بررسی کنید
– افتخارات و جوایز کتاب را مطالعه کنید
– به قسمت نظرات سایتهای ارائه دهنده کتابهای الکترونیکی و صوتی مراجعه کنید و میزان رضایت افراد از خواندن کتاب مورد نظرتان را بسنجید.
کتابهای حوزه مدیریت مناسب چه افرادی است؟
اگر به این حوزه علاقه دارید و این پتانسیل را در خود میبینید که در آینده به مدیری کاردان تبدیل شوید، این گونه کتابها مناسب شما است.
اگر مدیر مجموعهایی بزرگ هستید و بهدنبال بهبود شرایط مجموعه و گسترش کارتان هستید، کتابهای حوزه مدیریت مناسب شما است.
اگر صاحب کسبوکاری هستید و دنبال راهکارهایی برای برطرف کردن چالشها و مشکلات بیزینستان هستید، کتابهای مدیریت کسبوکار مناسب شما است.
معرفی بهترین کتاب مدیریت کسب و کار
کتابهای زیادی در زمینه مدیریت یک بیزینس نوشته و به چاپ رسیده است که در این بین کتابهای زردی هم دیده میشود که به شما کمک زیادی نمیکند و در ادامه ما 10 کتاب از بهترین کتابهای مدیریت کسبوکار که برای شما میتواند بسیار مفید باشد را معرفی میکنیم.
به گفته سایت online.uc.edu مدیریت کسب و کار یعنی:
Business management is the process of planning, organizing, directing, and controlling the activities of a business or organization to achieve its goals and objectives. It involves overseeing all aspects of a business, from finance and operations to marketing and human resources. Business managers must be skilled in leadership, communication, and problem-solving, and must be able to make strategic decisions that drive the success of the organization.
مدیریت کسب و کار فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت های یک کسب و کار یا سازمان برای دستیابی به اهداف و مقاصد آن است. این شامل نظارت بر تمام جنبه های یک تجارت، از امور مالی و عملیات گرفته تا بازاریابی و منابع انسانی است. مدیران کسب و کار باید در رهبری، ارتباطات و حل مشکلات مهارت داشته باشند و باید بتوانند تصمیمات استراتژیک اتخاذ کنند که باعث موفقیت سازمان می شود.
1-کتاب رقص تغییر
کتاب رقص تغییر نوشته پیتر سنگه درباره ایجاد تغییر مستمر در مجموعههای آموزش محور، صحبت میکند. این کتاب به موضوع توسعه مدیریت، افزایش دانش مدیران و اصلاح ذهنیت آنها برای گسترش کسبوکارشان میپردازد.
پیتر سنگه در کتاب رقص تغییر میگوید که کسبوکارها معمولا با سه تغییر دستوپنجه نرم میکنند و این سه تغییر عبارتنداز:
1-بعضی مدیران برای گسترش و توسعه کسبوکار به دنبال تغییر هستند.
2- قصد ایجاد یک محیط بانشاط و خلاق به منظور جذب و حفظ افراد جدید را دارند
3- گاهی اوقات هم یک سری از کسبوکارها برای حفظ و نجات کسبوکارشان نیاز به تغییر دارند.
لازم به ذکر است که بعضی از مجموعههای کاری به هر سه نوع تغییر بالا نیازمند هستند.
بهدلیل وجود نیروهای انسانی در کسبوکارها، ایجاد تغییر و تحول، سخت و دشوار است اما بیزینسهایی که نتوانند تغییرات مناسب را ایجاد کنند، محکوم به شکست هستند. مدیری که بتواند تغییرات مناسب که نیازِ کسبوکارش هست را تشخیص دهد و آن تغییرات در مجموعه خود اعمال کند، موفق و پیشرو خواهد بود.
این کتاب در واقع حول محور ده چالش اصلی دز مان ایجاد تغییرات پیش میآید، تنظیم شده است.
2- کتاب رهبران، آخر غذا میخورند
کتاب رهبران، آخر غذا میخورند به قلم “سایمون سینک” نگارش شده و هدف این کتاب تربیت رهبران و مدیران با توامندیهای بالا در سازمانها و مجموعههای کاری است.
در این کتاب به این مطلب پرداخته میشود که کسبوکارهای فعلی، بیشتر موفقیتهایشان کوتاه مدت است و برنامه خاصی برای سودهی و موفقیت بلند مدت ندارند. وقتی که یک بحران به وجود آمد، اهمیت نقش مدیر مشخص میشود و باید بتواند مشکلات به وجود آمده را حلوفصل کند.
این کتاب قصد دارد نشان دهد که چرا عملکرد بعضی از سازمانها نسبت به دیگران بهتر است و خوانندگان را با ویژگیهای رهبران کارآمد و توانمند اشنا کند. نویسنده معتقد است رهبران و مدیران باید علاوه بر مهارتهای حرفهایی خودشان، برای پرسنل و افراد زیردستشان ارزش بالایی قائل باشند.
3- کتاب ابتدا تمام قوانین را زیر پا بگذارید
کتاب ابتدا تمام قوانین را زیر پلا بگذارید نوشته”مارکوس باکینگهام” و “کورت کافمن” ابه یک سوال خیلی مهم در رابطه با کار مدیریت پاسخ میدهد و این سوال هم این است که بزرگترین رهبران و مدیران جهان چه کارها و اقدامات متفاوتی را انجام میدهند.
این کتاب توضیح میدهد که نقش یک مدیر در تیم کاریِ خود این است که عملکرد کارمندانش را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد و در واقه باید محرک و انگیزهبخش کارکنانش باشد تا همه افرادی که با آن در یک مجموعه کار میکنند، بتوانند عملکرد خودشان را ارتقا دهند و بالاترین بازدهی را از خودشان به نمایش بگذارند.
نویسندگان در این کتاب میگویند که برای اینکه شما تبدیل به مدیری موفق شوید، ابتدا باید تمام مطالب اشتباه و کلیشهایی که در ذهنتان وجود دارد را فراموش کنید و سپس راهکارهای ارائه شده در این کتاب را بهکار بگیرید تا منجر به افزایش بازدهی عملکرد پرسنلتان شود و مجموعهتان به سطح مطلوبی برسد.
4- کتاب تنها نکتهایی که لازم است بدانید
کتاب تنها نکتهایی که لازم است بدایند نوشته “مارکوس باکینگهام” میگوید که یک مدیرِ عالی باید بتواند وظایف و مسئولیتهای کارکنانش را سازماندهی کند طوری که بتواند روی آنها سرمایهگذاری کند. یک مدیر باید در درک نیازهای افراد سازمانش استاد شود که این نیازها شامل نیاز به امنیت، اجتماع، احترام و غیره میشود اما مهمترین چیزی که مدیر باید به آن توجه کند، شفافیت است. مدیرها باید ترس را کنار گذاشته و یک آینده دقیق و پرجزییات را برای کارمندانتان توصیف کنید، وقتی در این زمینه ماهر شدید اعتماد مجموعهتان به شما افزایش مییابد.
یک مدیر و رهبرِ خوب آینده بهتری را میتواند به کارمندانش نشان دهد و باید مسئولیتهایی را به اراد سازمانش بسپارد البته آنها باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند و نوآوری داشته باشند تا جایگاهشان تثبیت شود اما مدیر هم برای انجام هر چه بهتر وظایف کارمندانش باید آنها را یاری کند.
بیشتر بخوانید: کاربرد بیزینس کوچینگ برای کسب و کار های کوچک
5- کتاب اصول دراکر
کتاب اصول دراکر نوشته “پیتر دراکر” در مورد مسئولیتهای سه گانه مدیریت یعنی مولد کردن کار، مدیریت امور و مسئولیتهای اجتماعی و نحوع عملکرد مجموعه کاری صحبت میکند و وظایف و اقداماتی که مدیران برای انجام این مسئولیتعا باید انجام دهند را شرح میدهد.
کتاب اصول دراکر دو بخش اصلی دارد: بخش اول در مورد مهمترین وظایف مدیران صحبت میکند و بخش دوم هم به بررسی جزییات نیازها و مهارتهای جدید مدیران میپردازد. این کتاب میتواند یک مشاور و راهنمایِ خوب برای مدیران باتجربه در زمانی که به یک مورد یا مشکل خاصی برمیخورند، محسوب شود و این کتاب موقعی برای شما اثرگذار است که دیدگاههای ارائه شده در این کتاب را بهش جامه عمل بپوشانید.
6- کتاب سختیِ کارهای سخت
بن هاروویتز در کتاب سختیِ کارهای سخت میگوید که هیچ قانونی در کسبوکار وجود ندارد و تنها عاملی که باعث میشود در بربر مشکلات پیش آمده شکست نخورید، مقاومت کردن است.
این کتاب به دشواریهای کار یک مدیر اشاره میکند که این سختیها عبارتنداز:
1-اخراج کارمندان بهدلیل نرسیدن به هدفی که از قبل برای مجموعه تعریف شده است.
2- تن دادن به خواستههای نامعقول و نامتعارف کارمندان ماهرِ مجموعه
3- نحوه صحیح ارتباط برقرار کردن بین افراد در چارچوب و ساختاری گه برای سازمان خود طراحی کردهاید.
نویسنده در این کتاب داستانهای تلاش خود برای رسیدن به موفقیت بیان میکند و نکات کاربردی و تجربیات ارزشمندی که طی سالهای زیادی بهدستآورده را در اختیار شما قرار میدهد.
7- کتاب صراحت تمام اعیار
بخش زیادی از افراد، عموم وقت خود را داخل محیط گار و در ارتباط با همکارانشان میگذرانند. برخی اوقات میان افراد در محیط کاری تنشهایی ایجاد میشود که ممکن است افراد بهدلیل این تنشها ملاحظهکار شوند و این اتفاق باعث میشود بازدهی و تعامل میان افراد یک مجموعه کمتر شود. در همچین شرایطی اهمیت نقش مدیر معلوم میشود و مدیر باید ارتباط بین افراد مجموعه خود را به درستی شکل دهد و هدایت کند. اگر مدیر خوب عمل کند باعث میشود یک مسیر صحیح برای رشد همه افراد سازمان کاریش ایجاد شود و اگر مدیریت بدی داشته باشد باعث به خظر افتادن آن مجموعه میشود.
کیم اسکات، این کتاب را بر اساس تجربههای خودش در بزرگترین شرکتهای فناوری همچون گوگل، اپل و توییتر به نگارش درآورده است و راهکارهای مدیریتی که قبلا در این مجموعهها آزمایش شده و همچنین مدلهای صحیحِ رفتاری مدیرها را در اختیار خوانندگان قرار میدهد. در واقع این کتاب قصد دارد نشان دهد این امکان وجود دارد که مدیری خوب باشید و به نیازهای کارمندان توجه کنید اما در عین حال آنها را با صراحتی تمام اعیار به چالش بکشید تا مجموعه کاریتان متضرر نشود.
8- کتاب دید اقتصادی
علم اقتصاد در نظر بسیاری از افراد جامعه مانند فرمولهای پیچیده ریاضی میماند اما مشکل، پیچیدگی اقتصاد نیست بلکه آموزش آن است. کتاب دید اقتصادی نوشته “پیتر دی شیف” و “اندرو جی شیف” داستانی جذاب برای آموختن اقتصاد دارد و بر هر مدیری برای ارتقا و رعایت کردن اصول کسبوکارش لازم است که این کتاب را مطالعه کند. شاید برایتان جالب باشد که این اثر عنوان پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز را نیز بهدستآورده است.
این کتاب مفاهیم اساسی اقتصاد را به زبان بسیار ساده و قابل فهم برای همه توضیح میدهد. کتاب دید اقتصادی قصد دارد نظریات اقتصادی و نظام پولی و مالی را با توجه به رفتار سه شخصیت اصلی داستان به نام ایبل، بیکر و چارلی که در این کتاب تعریف کرده است را به مخاطبان خود بیاموزد.
شاید این کتاب ساده به نظر برسد ولی یک سری از مفاهیم پیچیده و تخصصیِ اقتصاد را بهصورت کامل به شما آموزش میدهد.
9- کتاب سود و دیگر هیچ
اگر مدیر کسبوکاری هستید و قصد ورود قدرتمند به بازار را دارید این کتاب را حتما باید بخوانید. شاید تصور کنید با یک ماشینحساب، خیلی راحت میتوانید با یک جمع و تفریق ساده میزان سودتان را محاسبه کنید و هر چه ماشین حساب عددی بیشتر نشان دهد، موفقتر و هرچه عددی کمتر نشان دهد اوضاع بدتری دارد اما بعد از مطالعه این کتاب متوجه میشوید که این یک ذهنیت غلط بوده است.
مایک میخالوویچ در کتاب سود و دیگر هیچ میگوید که شما وقتی میتوانید ادعا کنید در حال سود کردن هستید که آن را در تمام ساعات و لحظات کاریتان تجربه کنید، اگر همین حالا جریان سود را در امور مالی سازمانتان مشاهده میکنید در حال سود کردن هستید در غیر این صورت شاید هیچ وقت سود مستمر نداشته باشید زیرا سودی که در پایان سال شما را خوشحال کند، یک موفقیت موقتی است. برای پیشرفت و سود مستمر باید سود را در تمامی معاملات خود حس کنید.
نویسنده این کتاب به شما یاد میدهد از روش متفاوتی استفاده کنید، ابتدا سودتان را کم میکنید وبعد از آن مخارجتان را با مقدار پولی که برایتان باقی مانده است را هماهنگ میکنید و در واقع باید با خلاقیت و نوآوری سراغ راههایی بروید که کمهزینهتر هستند اما چون سودتان را قبلا از میزان داراییتان برداشتهایید، دیگر نگرانی نخواهید داشت.
این کتاب در مورد ارزیابی و سنجش شرایط فعلی و اینکه فعالیتهایی که در آینده قصد داریم انجام دهیم، صحبت کرده است و این موضوع به تعیین بهترِ استراتژیهای کسبوکارتان کمک شایانی میکند.
10- کتاب خلق مدل کسب و کار
کتاب هلق مدل کسب و کار نوشته “الکساندر استروالدر” و “ایو پیگنیور” برای همه کدیران کسبوکار و تمام افرادی که قصد راهاندازی بیزینس شخصی خود را دارند، مناسب است.
نویسندگان در این کتاب سعی کردند با زبان ساده، روشهای نوین و خلاقانه و مدلهای جدید کسب و کار را معرفی کنند. در این کتاب موضوعات مهمی همچون مسائل و مشکلات حول محور تاسیس یک شرکت، یافتن مدل مناسب کسبوکار مورد نظرمان و تعیین دقیق درآمد بررسی میشود و در عینحال که به همه این موارد میپردازند تلاش کردهاند مختصر و مفید در این کتاب صحبت کنند تا خوانندگان خسته نشوند.
همچنین این کتاب بر اهمیت مواردی مانند شناخت زیست بوم کسبوکار، آگاهی در مورد کارآفرینی و اندیشههای جدید و سودآفرین تاکید کرده و توضیحاتی جامع ارائه میدهد
جمع بندی ؛ خواندن بهترین کتابهای کسبوکار برای مدیران الزامی است اما کافی نیست
مطالعه کتابهای مدیریت کسبوکار به شما اطلاعات جدیدی میدهد که باعث میشود تفکر و دیدگاه بهتری نسبت به یک مدیر بدون مطالعه داشته باشید اما یادتان باشد خواندن این کتابها کافی نیست، بلکه باید راهکارهای ارائه شده را در بیزینستان به کار نگیرید تا موفق شوید.
ما در این مقاله 10 مورد از بهترین کتابهای مدیریت کسبوکار را بررسی کردیم تا شما راحت تر بتوانید انتخاب کنید چه کتابی در کدام مرحله کسبوکارتان مورد نیازتان هست و منتظر خواندن کامنتهایتان هستیم زیرا نظرات شما به ما کمک میکند تا مطالب بهتری برایتان به اشتراک بگذاریم.
دیدگاهتان را بنویسید