10 ویژگی یک کسب و کار موفق
ویژگی های یک کسب و کار موفق چیست؟
ویژگی ها و خصایص زیادی وجود دارد که برترین ها را از متوسط ها متمایز کرده و کسب و کار موفق را نمایان می کند. اگر به ابتدای راه تمامی مشاغل بزرگ توجه کنید، متوجه مجموعه ای از شباهت ها خواهید شد. این شباهت ها می تواند در اخلاق کاری و یا رویکرد آنها باشدو اما باید توجه داشت که حتی بزرگترین ایده ها نیز بدون داشتن رهبری و مدیریت قوی، نمی توانند به سرمنزل مقصود برسند. یک کارافرین می تواند ایده را به افسانه ای بی بدیل تبدیل کند و کسب و کار موفقی را داشته باشد. ویژگی های یک کسب و کار موفق شامل موارد زیر می باشد.
هر کسب و کار باید:
-
یک ویژن و دید واضحی داشته باشد.
چشم اندازی روشن از کسب و کار می تواند به تعیین مسیر در ادامه کمک کند. شما باید بدانید که در انتهای 5سال قرار است در کدام نقطه ایستاده باشید، چه نوع مشتریان و با چه کیفیتی قرار است به شما مراجعه کنند. حتی شما باید در خصوص تعداد کارمندان و بزرگی مجموعه دارای بینش باشید.
-
بیزینس پلن داشته باشید.
بیزنس پلن، برنامه ای است که شما را مجبور می کند تا همه موارد را مرور کنید. فرضیات بازاریابی، برنامه های عملیاتی و اجرایی، برنامه های مالی، برنامه کارکنان و حتی ارتباطات شما می تواند به شما کمک زیادی کند. بیزنس پلنی که شما در ابتدای شروع کسب و کار خود درنظر می گیرید به شما کمک میکند تا بدانید در راستای اهداف بلندمدت و استراتژیک خود فعالیت می کنید.
-
اهداف کوتاه مدت ایجاد کنید.
موفق ترین مشاغل، مواردی هستند که علاوه بر اهداف بلندمدت، دارای اهداف کوتاه مدت و قابل اندازه گیری هستند. این اهداف ماهیانه، هفتگی و حتی روزانه می تواند باشد. تعیین هدف در هنگام تهیه برنامه کسب و کار به یکباره رخ نمی دهد بلکه در طی مسیر و بر اساس یک روند مداوم ایجاد می شود. تنظیم اهداف فقط مبتنی بر درامد نیست بلکه می تواند مواردی چون رشد کسب و کار و ارتقا آن مدنظر باشد.
-
مهارت های خود را توسعه دهید.
هر کسب و کاری باید موفقیت خود را در گرو گسترش دانش و توسعه مهارت های فردی و سازمانی بداند. مهارت ها تضمین کننده کیفیت و برندینگ شما خواهند بود. آموزش مداوم برای کارکنان، داشتن ساختار تحلیل بازار و رقبا، استفاده از فرصتها می تواند به توسعه شما کمک کند.
-
یک بازاریاب همه فن حریف باشید.
مشاغل با تلاش های بازاریابی بهترین موفقیت های کسب خواهند کرد. از اینرو اطمینان حاصل کنید که شما یک برنامه بازاریابی مدون و هدفمند دارید. اگر شما خدمات و محصولات خوبی را به مشتریان ارائه دهید، قاعدتا از طریق بازاریابی دهان به دهان رشد خواهید داشت. همچنین کانال های بازاریابی مسیر شما برای رشد و توسعه را تسریع خواهند کرد. هرکانال گروهی از مخاطبین هدف را جذب خواهد کرد.
-
مشتریان خود را بشناسید.
یک کسب و کار موفق باید مشتریان و خواسته های آنان را شناسایی کرده و در مسیر درک این نیازها و در نهایت رفع آنها قدم بردارد. هرچه اطلاعات شما درخصوص مشتریان و نیازهای آنان بیشتر باشد، فعالیت های بازاریابی موثرتر و هدفمندتر خواهد بود. شما باید بدانید که چرا برخی از آنها از شما خرید نمی کنند و یا چه چیزی باعث می شود شما را متمایز از رقبا ببیند.
-
تغییر کنید و تغییر کنید.
صحنه رقابتی کسب و کارها، تغییر را به امری واجب تر از نان شب بدل کرده است. توانایی تغییر و انطباق با تغییراتی که در بازار و دنیای کسب و کار ایجاد می شود بسیار مهم است. همچنین برنامه و اهداف تجاری شما بایستی ارزیابی و با تغییر همسو شوند تا اطمینان حاصل شود که چشم انداز مورد نظر شما در مسیر حصول است.
-
آمادگی مالی داشته باشید.
بسیاری از مشاغل در سال های اولیه فعالیت خود با هزینه های مختلف و بعضا غیرمنتظره ای روبرو می شوند. در برخی موارد نیاز است که بودجه ای مازاد از آنچه تصور می شد، در این مسیر هزینه شود. تمرکز شما نیز باید بر گردش پول موجود باشد.
-
هرگز تسلیم نشوید.
زندگی صاحبین کسب و کار در ابتدای تولد کسب و کار مسیری راحت نخواهد بود و با فراز و نشیب هایی روبرو خواهند بود. از این رو باید توانمندی ها و تلاش های خود را بیشتر کنید و هرگز تسلیم نشوید. به خودتان اطمینان بدهید که می توانید به یک کسب و کار موفق تبدیل شوید.
پرشور باشید.
به خودتان اعتماد کنید و به کسب و کارتان عشق بورزید. با اشتیاق به جلو حرکت کنید تا بازده بیشتری داشته باشید و رشد کنید.
بسیاری از افراد که صاحب کسب و کاری هستند در ابتدای کار تصور می کنند که باید بی وقفه و بدون استراحت کار کرد، در حالیکه واقعیت اصولی کارکردن است اگر شما نیز چنین نگرشی نسبت به کار کردن دارید و فکر می کنید موفقیت مساوی بی وقفه کار کردن است پیشنهاد می کنیم کتاب لازم نیست دیوانه وار کار کنی را مطالعه کنید؛ همچنین اگر مدیر یک مجموعه هستید لازم است برای مدیریت دقیق مجموعه سیستم سازی بلد باشید برای این کار پیشنهاد می کنیم مقاله ی سیستم سازی کسب و کار را مطالعه کنید.
جمع بندی
بی شک هر کسب و کار موفق بارها و بارها شکست را تجربه کرده است اما مهم ترین نکته برای بهترین شدن ناامید نشدن و ادامه دادن در همه ی شرایط است.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.