تفاوت بلاگر، واینر و اینفلوئنسر
امروزه افرادی با تعداد دنبال کنندگان بسیار در شبکه های اجتماعی حضور دارند و از محبوبیت، شهرت و درآمدهای بالایی برخوردار هستند و با نام های بلاگر، اینفوئنسر، واینر و… شناخته می شوند. این مقاله به بیان تعریف هر یک از این نقش ها و تفاوت های آنها می پردازد.
بلاگ چیست ؟
قبل از هرچیز باید بدانید بلاگ چه معناست. کلمه ی بلاگ یک کلمه انگلیسی و خلاصه شده از کلمه وبلاگ است. بلاگر در لغت به معنای وبلاگ نویس است. یعنی کسی که وبلاگ نویسی می کند. اما در طول زمان معنای بلاگر دچار تغییر شده است. امروزه این واژه در میان کاربران اینترنت مفهومی فراتر از یک وبلاگ نویس ساده را به ذهن می رساند. و بلاگر به کسی اطلاق می شود که با کسب شهرت و معروفیت در حرفه ی خود صاحب نظر باشد. به طوری که از دیدگاه خودش و بر اساس تجربه ها، نظریات و سلیقه ی شخصی خودش در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر و تولید محتوا می کند و نظرات او مورد قبول مردم است.
اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از بلاگر ارائه کنیم، باید بگوییم بلاگر کسی است که برای تعداد زیادی از افراد الگو باشد. الگو بودن بهترین واژه ای است که می توان در تعریف یک بلاگر به کار برد. یعنی مخاطبانی که وبسایت یا صفحه ی متعلق به فرد بلاگر در اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک، یوتیوپ و… را دنبال می کنند، لباسی را می خرند که مورد توجه بلاگر باشد، به مکانی سفر می کنند که بلاگر از رفتن به آن جا راضی بوده باشد، غذایی سفارش می دهند که به مذاق بلاگر خوش آمده باشد! چیزی را دوست دارند که بلاگر دوست داشته است!
بنابراین بلاگر فرد تاثیر گذاری است که با انتشار مطلب، عکس ، صوت و ویدیو در فضای مجازی فعالیت می کند و نظراتش برای درصد قابل توجهی از مردم اهمیت دارد.
aicontentfy در حصوص مزیت نوشتن بلاگ می گوید:
Blogging is a valuable tool for personal and professional development. It offers a variety of benefits, including improved writing skills, increased creativity, networking and community building, career advancement, and job opportunities.
وبلاگ نویسی ابزاری ارزشمند برای پیشرفت شخصی و حرفه ای است. مزایای مختلفی از جمله بهبود مهارت های نوشتاری، افزایش خلاقیت، ایجاد شبکه و جامعه، پیشرفت شغلی و فرصت های شغلی را ارائه می دهد.
📽آموزش تولید محتوا اینستاگرام📽
بلاگر کیست و چهکاری انجام میدهد؟
اگر نگاهی به لیست پردرآمدترین شغلهای جهان بیاندازید یکی از این شغلها بلاگر بودن است. امروزه بلاگرها در دنیای مجازی درآمد بسیار بالایی دارند. در سالهای اخیر بسیاری از جوانان به این شغل علاقهمند شدهاند و به سمت بلاگر شدن در فضای مجازی رفتهاند.
خوشبختانه در سالهای اخیر قوانین جهانی در مورد بلاگرها بهوجود آمده است و این حوزه به یک صنعت تبدیل شده است که البته در کشور ما هنوز این قوانین به شکل واضح و مشخصی وضع نشده است اما برای مثال خبرهایی شنیده میشود که در سال ۱۳۹۹ قرار است مالیات بلاگرها محاسبه شود.
ممکن است شما فکر کنید که بلاگر شدن کار آسانی است و در هر روز با کار بسیار کمی، پول خوبی بهدست میآورید. البته این تفکر کاملا غلط است و نباید اینگونه تصور کنید که بلاگر شدن کار سادهای است. بلاگرها در ایران چند سالی است که کسب و کارشان رونق گرفته است و تعداد آنها در هر سال رو به فزونی است.
اگر میخواهید بلاگر شوید اما نمیدانید از کجا باید شروع کنید بهتر است ابتدا بدانید علاقهی شما به چه موضوعی است؟ یک بلاگر موفق باید در زمینهی مورد علاقهاش فعالیت کند در غیر اینصورت نمیتواند در طول چند سال متوالی تولید محتوا کند و بر سر این شغل بماند.
بهتر است قبل از انتخاب حیطهی کاریتان، درآمد حوزههای مختلف را نیز بررسی کنید تا بعدا نگویید کاش به سمت بلاگر شدن در فلان حوزه رفته بودم. البته مطمئن باشید درآمد بلاگر بودن در ایران نسبت به بسیاری شغلهای دیگر بهتر است و به هیچ عنوان در هیچ کدام از حوزههایش درآمد کمی ندارد اما بههرحال بهتر است میزان درآمد هر حوزه را بهدست بیاورید و با دید باز به سراغ حوزهی مورد علاقهتان بروید.
بلاگرهای ایرانی بیشتر در اینستاگرام مشغول به فعالیت هستند چرا که این شبکهی اجتماعی در کشور ایران طرفداران بسیار زیادی دارد و طبق اعلام فیس بوک، مردم ایران جز ۷ کشور پر استفادهی اینستاگرام هستند. البته این موضوع به نفع شماست چون در کشورهای خارجی شخصی که میخواهد بلاگر شدن را آغاز کند غیر از آنکه باید برای حوزهی فعالیتش تحقیق کند، باید به سراغ شبکهی اجتماعی مورد فعالیتش نیز برود و ببیند که آیا فضای اینستاگرام مناسب است یا مثلا پینترست؟!
متاسفانه تصور اشتباهی که درباره بلاگرها وجود دارد این است که هر کسی که فعالیت زیادی بکند و فالوورهایش بالا بلاگر نامیده می شود! در صورتی که اینطور نیست.
بلاگر کسی است که در زمینه خاصی حرفی برای گفتن دارد، بلاگر ها اغلب اشخاصی هستند که ارتباط خیلی نزدیکی با مردم دارند و به سرعت می توانند روی دیگران تاثیرگذار باشند، آنها به واسطه دانشی که دارند می توانند دیگران را برای انتخاب های گوناگون متقاعد کنند، یک بلاگر کسی است که محتوا تولید میکند یا به اصطلاح بلاگ می کند، این تولید محتوا در راستای هدفی است که بلاگر دنبال می کند (پس هر بلاگر یک هدفی دارد و در یک زمینه خاص فعالیت می کند.)
یک بلاگر واقعی میداند که قدرت آن به واسطه ی توجه مردم افزایش پیدا می کند لذا همواره تلاش میکند که رضایت دنبال کنندگان خود را جلب کند و مردم به او اعتماد کنند، به همین دلیل اکثر بلاگر ها اگر قرار باشد محصول برند خاصی را تبلیغ کنند، به صورت شفاف به نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت آن می پردازند و هیچ گاه بزرگنمایی نمی کنند، همچنین برندهای که به بلاگر ها رجوع می کنند اغلب برندهای معتبر و موفقی هستند که از رسالت یک بلاگر به خوبی مطلع هستند.
به گفته مجلهtimesofindia در مورد تاثیر بلاگر ها در خرید مردم می گوید:
According to data from a research study conducted by Research Now, nearly nine in 10 consumers (84%) make purchases after reading about a product or service on a blog. Among consumers between the ages of 18-34, blogs ranked as the most important source of information to make buying decisions.
شاید شما هم علاقه داشته باشید که بدانید بلاگر چه کسی است، چه کاری انجام میدهد و بدانید که چگونه میشود یک فشن بلاگر شد.ما در این مقاله سعی کردیم همه آنچه که باید در مورد بلاگرها بدانید بیان کنیم پس اگر دوست دارید پاسخ پرسش های خود را پیدا کنید با ما همراه باشید. این روز های دوره تکنولوژی و ارتباطات است و اینترنتت نیز جزو جدا نشدنی زندگی امروزه شده است.عده ای برای اینکه از اینترنت و این تکنولوژی نهایت استفاده را ببرند محصولات خود را به این روش تبلیغ یا به اصطلاح بلاگ میکنند.
مد نویسی دیجیتالی از سال ۲۰۱۲ وارد دنیای جدیدی شده است و روزانه هزاران نفر از افراد ، دنیای جذاب و دلفریب مد و فشن را از نگاه دوربین ها تماشا میکنند. این روزها رایج ترین روش تولید محتوا بلاگ کردن است و به کسی که از این راه به معروفیت میرسد بلاگر می گویند.بلاگرها افرادی هستند که در شبکه های اجتماعی فعالیت میکنند به درآمد میرسند.
معرفی 5 بلاگر معروف ایرانی:
-
نگین میر صالحی : پیج اینستاگرام نگین میرصالحی
-
مهسا غضنفری : پیج اینستاگرام مهسا غضنفری
-
صدف بیوتی : پیج اینستاگرام صدف بیوتی
-
کاپیتان عرفان: پیج اینستاگرام کاپیتان عرفان
-
نواب ابراهیمی: پیج اینستاگرام نواب ابراهیمی
اینفلوئنسر کیست؟
واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در شبکههای اجتماعی به کسانی گفته میشود که در یک یا چند شبکه اجتماعی مطرح شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتیهای شبکههای اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!
. در شبکه های اجتماعی به افرادی که دنبال کنندگان بسیاری دارند و می توانند بر این افراد تاثیر گذار باشند می گویند، اینفلوئنسر ها با به اشتراک گذاری محتواهای با کیفیت و جذاب، افراد را به سمت صفحه ی کاربریشان در شبکه های اجتماعی جذب می کنند، اینفلوئنسر ها در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند و غالبا به هر شخصی که موفق به جذب افراد زیادی در شبکه های اجتماعی شود و رویشان تاثیر گذار باشد، اینفلوئنسر می گویند
اینفلوئنسرها اغلب با گرفتن ویدیو هایی از خود با چیدن سناریوهای طنز یا درام سعی به جذب مخاطبین می کنند.
یکی از جاهایی که ویدیو ها بسیار وایرال می شوند و سازنده های آن ها کسب درامد بسیاری ازین روش می کنند یوتیوب می باشد. پیشنهاد می کنیم به مقاله ی یوتیوب مارکتینگ برای اشنایی کامل در این حوزه توجه کنید.
📽 شگردهای کسب و کار انلاین📽
اینفلوئنسرها از کجا شکل گرفتند؟
اولین تاثیرگذاران بی نام و نشان در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس یوتیوب اعلام وجود کردند. در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود. اشخاصی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به شکلی که افراد زیادی ویدئوهای آنها را مشاهده می کردند، به اشتراک میگذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آنها بودند.
شوخیهای غیرمعمول، آموزش، مستندنگاری و اسکرین کست از مراحل مختلف بازیهای کامپیوتری از جمله موضوعاتی بودند که برای تولید ویدئوی در یوتیوب مورد استفاده قرار میگرفتند. اگر با اصطلاح یوتیوبر (YouTuber) مواجه شدید؛ بدانید که منظور همان افراد تأثیرگذار یوتیوب هستند. به مرور زمان و افزایش ضریب نفوذ شبکههای اجتماعی سر و کله اینفلوئنسرها در دیگر شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم پیدا شد.
تاریخچه تولید واین
شاید تولید واین یا ویدیوهای سرگرم کننده در ایران به همین چند سال گذشته برگردد ولی در آمریکا خصوصا موضوع به این شکل نیست. در کشوری مانند امریکا استفاده از چهرههای شناخته شده یا همان سلبریتی، سابقه طولانیتری دارد و فقط محدود به فضای مجازی نیست. هزاران جوان، به دنبال آرزوهای خود برای سلبریتی شدن درس و دانشگاه را رها میکردند چون وجود سلبریتیها در تمام جنبههای زندگی آمریکایی واضح و پر رنگ بود. خیلی از جوانان موفق می شدند خیلی هم نه.
ولی با به وجود آمدن شبکههای اجتماعی، بستری برای عرض اندام همه فراهم شد. میتوان گفت از فیسبوک و یوتیوب این نوع سرگرمیها به وجود آمدند و عده زیادی به صورت اتفاقی تبدیل به سلبریتیهای تاثیر گذار دنیای مجازی شدند.
در کشور ما هم تقریبا با زیاد شدن طرفداران اینستاگرام، انواع مختلفی از صفحات سرگرم کننده به وجود آمدند. شاید اگر چند سال پیش این کلیپها را میدیدید چند دقیقه سرگرم میشدید و اصلا فکر نمی کردید که پشت صحنه این کلیپهای بامزه، ممکن است تجارتی بوجود بیاید. شاید همه ما این ویدیوها را محض سرگرمی میدانستیم و فکر نمیکردیم تولیدکنندگان آنها از همین طریق درآمد زایی کنند.
موضوع ویدیو های واینرها چیست؟
واینرها درباره همه چیز ویدیو میسازند از کلیشههای رابطههای دختر و پسر تا درس و دانشگاه. ولی نقطه مشترک بین تمام آنها این است که این موضوعات به روز هستند و تقریبا همه مخاطبان با آن روزانه برخورد دارند. حتما همین الان نام تعدادی واینر ایرانی در ذهن شماست. حتی اکثر این کلیپ ها با کمترین امکانات ساخته میشوند. موضوعها هم اکثرا روزمره و بانمک هستند. از دعواهای عادی با پدر و مادرها، موضوع گرانی، قبول شدن در دانشگاه، کمبود آب و هر چیزی ممکن است سوژهای برای ساخت کلیپهای سرگرم کننده اینستاگرام باشد.
مطلب پیشنهادی: اینستاگرام مارکتینگ و راه درآمد از اینستاگرام چیست؟
تفاوت بلاگر، واینر و اینفلوئنسر در چیست؟
در سطرهای پیشین متوجه شدید که تعریف هر کدام از این واژه ها چیست، هر شخصی که در اینستاگرام فعالیت بکند و تاثیر گذاری روی قشر زیادی از افراد داشته باشد یک اینفلوئنسر است، اما بلاگرها در یک حوزه ی خاص فعالیت می کنند و تا زمانی که موفق به جذب فالورهای زیاد و تاثیر گذاری روی آنها نشوند، نمی توان آنها را اینفلوئنسر نامید، واینرها هم افرادی هستند که به تولید محتوا در زمینه ی طنز مشغول است. بلاگر هم شخصی است که به صورت تخصصی در یک حوزه ی خاص بلاگ می کند، پس واینرها و بلاگرها در صورت موفقیت به اینفلوئنسر تبدیل می شوند.
ویژگی های بلاگر و اینفلوئنسر :
اینفلوئنسرها افرادی هستند که فالوور و نفوذ قابل توجهی بر روی مخاطبان خود، به ویژه در پلتفرم های رسانه های اجتماعی دارند. آنها می توانند بر نظرات، رفتار و تصمیمات خرید پیروان خود تأثیر بگذارند. ویژگیهای اینفلوئنسرها بسته به پلتفرم و جایگاهی که در آن تخصص دارند میتواند متفاوت باشد. در اینجا برخی از ویژگیهای رایج اینفلوئنسرها آورده شده است:
مخاطبان بزرگ و درگیر: اینفلوئنسرها معمولاً تعداد قابل توجهی فالوور دارند که فعالانه با محتوای خود از طریق لایک، کامنت و اشتراک گذاری درگیر می شوند.
اصالت: اینفلوئنسرهای موفق به اعتبار و قابل اعتماد بودن معروف هستند. آنها با به اشتراک گذاشتن تجربیات، داستان ها و نظرات شخصی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند.
تخصص طاقچه: اینفلوئنسرها اغلب بر روی یک جایگاه یا موضوع خاص تمرکز می کنند، مانند زیبایی، تناسب اندام، مسافرت، مد، فناوری و غیره. تخصص آنها در یک زمینه خاص به جذب مخاطب اختصاصی و علاقه مند کمک می کند.
ایجاد محتوای با کیفیت بالا: اینفلوئنسرها زمان و تلاش خود را برای ایجاد محتوای بصری جذاب و جذاب، از جمله عکس، ویدیو، و زیرنویس صرف میکنند.
حضور در رسانههای اجتماعی: در حالی که بسیاری از اینفلوئنسرها در چندین پلتفرم رسانههای اجتماعی فعال هستند، معمولاً یک پلتفرم اصلی دارند که در آن بیشترین فالوور و تعامل را دارند.
همکاری های برند: اینفلوئنسرها اغلب با برندها و کسب و کارها برای محتوای حمایت شده یا مشارکت همکاری می کنند. آنها محصولات و خدمات را به روشی معتبر و ارگانیک برای مخاطبان خود تبلیغ می کنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ: برندها از نفوذ و نفوذ اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود از طریق کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند.
تجزیه و تحلیل کمپین اینفلوئنسر: بسیاری از اینفلوئنسرها از ابزارهای تحلیلی برای ردیابی عملکرد خود از جمله دسترسی، تعامل و جمعیت شناسی مخاطبان استفاده می کنند.
ایجاد جامعه: هدف اینفلوئنسرها ایجاد یک جامعه وفادار و متعهد حول محتوای خود است. آنها از طریق نظرات، پیامهای مستقیم و پخش زنده با فالوورهای خود تعامل دارند.
رویدادها و جلسات اینفلوئنسر: اینفلوئنسرهای موفق ممکن است رویدادها و جلساتی را سازماندهی یا شرکت کنند تا بتوانند با فالوورهای خود و سایر تأثیرگذاران ارتباط برقرار کنند.
برندسازی شخصی: اینفلوئنسرها اغلب یک برند شخصی را حول نام یا نام کاربری خود می سازند که قابل تشخیص و مرتبط با جایگاه آنها می شود.
گسترش نفوذ: برندها و بازاریابان ممکن است مستقیماً با تأثیرگذاران تماس بگیرند تا در کمپین ها یا تبلیغات همکاری کنند.
ذکر این نکته ضروری است که همه اینفلوئنسرها همه ویژگی های ذکر شده در بالا را ندارند، زیرا اینفلوئنسرهای مختلف ممکن است نقاط قوت و حوزه های تمرکز منحصر به فرد خود را داشته باشند. همانطور که چشم انداز اینفلوئنسر مارکتینگ تکامل می یابد، ویژگی ها و روندهای جدیدی ممکن است ظاهر شوند.
سخن آخر
این روزها که تب و تاب اینفلوئنسر شدن و بلاگر شدن در اینستاگرام داغ است، ممکن است شما هم به فکر فرورفته باشید، که به یک اینفلوئنسر تبدیل شوید، این روزها جوانان بسیاری با سودای یک شبه ثروتمند و مشهور شدن پا به میدان می گذارند و بعد از دریافت نکردن نتیجه ی مطلوب نا امد شده و به سراغ کار دیگری می روند. اما نباید فراموش کرد که این نوع فعالیت، همانند هر کار دیگری نیازمند صبر، تلاش، و پشتکار است، پس اگر قصد ورود به این صنعت را دارید منتظر نتیجه ی یک شبه نباشید.
سوالات متداول:
- بلاگر کیست؟
- بلاگر به کسی اطلاق می شود که با کسب شهرت و معروفیت در حرفه ی خود صاحب نظر باشد. به طوری که از دیدگاه خودش و بر اساس تجربه ها، نظریات و سلیقه ی شخصی خودش در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر و تولید محتوا می کند و نظرات او مورد قبول مردم است.
- اینفلوئنسر کیست؟
- واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در شبکههای اجتماعی به کسانی گفته میشود که در یک یا چند شبکه اجتماعی مطرح شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتیهای شبکههای اجتماعی هستند.
- تفاوت بلاگر، واینر و اینفلوئنسر در چیست؟
- هر شخصی که در اینستاگرام فعالیت بکند و تاثیر گذاری روی قشر زیادی از افراد داشته باشد یک اینفلوئنسر است، اما بلاگرها در یک حوزه ی خاص فعالیت می کنند و تا زمانی که موفق به جذب فالورهای زیاد و تاثیر گذاری روی آنها نشوند، نمی توان آنها را اینفلوئنسر نامید، واینرها هم افرادی هستند که به تولید محتوا در زمینه ی طنز مشغول است. بلاگر هم شخصی است که به صورت تخصصی در یک حوزه ی خاص بلاگ می کند، پس واینرها و بلاگرها در صورت موفقیت به اینفلوئنسر تبدیل می شوند.
دیدگاهتان را بنویسید