آمیخته بازاریابی | Marketing Mix
آمیخته بازاریابی به عنوان راهنمای کسب و کارها برای برنامه ریزی استراتژیک و اجرای تلاش های بازاریابی خود عمل می کند. این به آنها اجازه می دهد تا رویکردی منسجم و جامع برای رفع نیازهای مشتریان خود در حین دستیابی به اهداف تجاری خود ایجاد کنند. علاوه بر این، آمیخته بازاریابی یک مفهوم ثابت نیست. کسبوکارها باید به طور مداوم استراتژیهای خود را بر اساس تغییرات بازار، بازخورد مشتری و روندهای نوظهور نظارت و تطبیق دهند تا رقابتی و مرتبط باقی بمانند. شما در این مقاله با انواع مختلف بازاریابی آمیخته آشنا می شوید.
آمیخته بازاریابی چیست؟
بازاریابی کسب و کار شما تنها یک بخش ندارد. به طور کلی بازاریابی آمیخته ای از مسائل و موضوعات مختلف است که با مدیریت درست آن ها و داشتن یک استراتژی کارآمد می توانید کسب وکارتان را رشد دهید. در واقع بازاریابان حرفه ای از آمیخته بازاریابی در جهت جذب هرچه بیشتر مشتریان استفاده می کنند.
منظور از آمیخته، ترکیب اجزای مختلف یک سیستم برای ایجاد یک نگرش در جهت تاثیر گذاری هرچه بیشتر بر روی مشتری است. آمیخته بازاریابی دربرگیرنده تمام فعالیت هایی است، که یک سازمان برای افزایش تقاضای محصولات خود انجام می دهد. پیش نیاز این مقاله ، مقاله بازاریابی چیست؟ می باشد که باید حتما بخوانید.
درک بهتر مفهوم مدل آمیخته بازاریابی چه کمکی به ما می کند:
- نگاهی هدفمند به بازاریابی کسب و کارمان می دهد.
- بین بخش های مختلف بازاریابی هماهنگی بهتری ایجاد می کند.
- باعث اطمینان نسبت به بررسی تمامی جوانب بازاریابی می شود.
- باعث می شود، استراتژی بازاریابی بهتری را برای کسب وکارمان طراحی کنیم.
- باعث می شود، به اجزای مختلف بازاریابی کسب وکارمان تسلط کافی داشته باشیم.
آمیخته بازاریابی 4V چیست؟
آمیخته بازاریابی 4V جدیدترین نسل از دسته آمیخته های بازاریابی است، که تاکید آن بر ارزش برند سازمان شماست. آمیخته بازاریابی 4V می گوید، اگر ارزشی در سازمان تغییر کند، همه چیز تغییر می کند. مدل آمیخته بازاریابی 4V بر 4 مورد تاکید دارد:
-
ساختار ارزش Value Structure
-
جایگاه ارزش Value Proposition
-
شبکه ارزش Value Network
-
اشاعه ارزش Value Dissemination
ساختار ارزش (Value Structure)
این ساختار در آمیخته بازاریابی 4V جایگزین محصول در آمیخته بازاریابی 4P است. این مورد بر اساس نیاز و سلیقه ی مشتری محصول را طراحی می کند.
برای مثال شرکت DELL در قسمت فروش آنلاین این امکان را به مشتری می دهد، تا مشتری محصولش را خودش طراحی کند و محصول تولید شده سلیقه خود مشتری باشد.
جایگاه ارزش (Value Proposition)
در این ساختار به جای تمرکز بر ویژگی های محصول، تمرکز روی ارزشی است که محصول ایجاد می کند. برای ارزش پیشنهادی باید دو سوال مطرح شود:
- محصول یا خدمت ما چه مشکل یا دغدغه ای از مشتری حل می کند؟
- محصول یا خدمت ما جه منفعتی یا سودی برای مشتری ایجاد می کند؟
شبکه ارزش (Value Network)
زمانی که محصول آن میزان ارزشی که لازم و کافی است را داشته باشد، خودش در بازار مسیرش را پیدا کرده و شبکه ای از مشتری ها را برای شما ایجاد می کند.
اشاعه ارزش (Value Dissemination)
با استفاده از این رویکرد سازمان تلاش می کند، استفاده از خدمات ومحصولاتش و ارزشی که ایجاد می کنند را به صورت یک فرهنگ به مشتریانش اشاعه دهد.
آمیخته بازاریابی 4C چیست؟
آمیخته بازاریابی 4C نسخه بروزی از آمیخته بازاریابی 4P است، که در سال1990 توسط رابرت لاتربورن معرفی شد و تاکید آن به جای محصول بر روی مشتری است. بسیاری از بازاریابان بر این باورند که آمیخته بازاریابی 4P و 4C مکمل یک دیگر هستند، چراکه یکی از نگاه فروشنده بوده و دیگری از نگاه مشتری است. در آمیخته بازاریابی 4C بر 4 عامل زیر بخش بندی می شود:
مشتری و خواسته هایش (CUSTOMER)
قطعا بر کسی پوشیده نیست که بدون مشتری کسب و کاری هم باقی نخواهد ماند. در آمیخته بازاریابی 4C به جای تمرکز بر روی ویژگی های محصول تمرکز بر نیاز مشتری و ارزشی که محصول یا خدمات برای مشتری ایجاد می کند، است.در واقع شناخت پرسونای مخاطب به بازاریابان کمک می کند تا محصولی را طراحی و تولید کرده که مطابق با نیاز های مشتری باشد.
هزینه (COST)
هزینه چیزی فراتر از مبلغی است که مشتری برای محصول پرداخت می کند. مشتری در زمان خرید محصول علاوه بر مبلغی که برای محصول می پردازد شامل هزینه های دیگری از قبیل زمان، هزینه ی رفت و آمد و… می شود که ممکن است مشخص نباشد. شما با فراهم کردن خرید آنلاین می توانید هزینه هایی مانند زمان، هزینه رفت و آمد، گارانتی محصول و… را برای مشتری کاهش دهید.
راحتی استفاده از محصولات/ خدمات (Convenience)
زمانی که شما راحتی استفاده از محصولات و خدماتتان را برای مشتریانتان فراهم می کنید، گام بزرگی در جهت افزایش فروشتان برداشته اید.به طور مثال زمانی که شما یک وب سایت دارید و می خواهید از طریق سایتتان فروش انجام دهید با بهبود تجربه کاربری UX، امکان پرداخت آنلاین و ساده کردن روند ثبت نام می توانید این مهم را به خوبی انجام دهید.
ارتباط/ تعامل (Communication)
لاتر بورن تاکید دارد که بازاریابان در این مدل به جای ترویج محصول، تمرکزشان بر روی ایجاد تعامل و ارتباط دوطرفه با مشتری باشد، چرا که در نهایت نتیجه بهتری خواهند گرفت. شبکه های اجتماعی یکی از ابزارهای مهمی است که می تواند در این باره بسیار به شما کمک کند.
درباره آمیخته بازاریابی 4c و 4p بیشتر بدانید
آمیخته بازاریابی 7C چیست؟
کارشناسان برای بهبود آمیخته بازاریابی 4C تصمیم گرفتند بخش های دیگری به آن اضافه کنند، که در همین راستا مدل 7C شکل گرفت که شامل بخش های زیر می شود:
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
CRM مخفف Customer Relationship management است، که با هدف افزایش کیفیت روابط سازمان با مشتری و درک هرچه بهتر نیاز بازار هدف خود شکل گرفته است.
CRM تنها یک نرم افزار نیست، درواقع CRM یک رویکرد است که بر روی ارتباطات و نوع تعامل شما با مشتریانتان، تامین کنندگانتان و حتی همکارانتان متمرکز می شود. مدیریت ارتباط با مشتری یک استراتژی است برای بهبود وضعیت کسب و کار و سازمان شما.
خلاقیت (Creativity)
امروزه مردم هرچه بیشتر و بیشتر در معرض تبلیغات برند های مختلف قرار می گیرند و رقابت در این حوزه هر روز سختر می شود، و تنها راه بیرون آمدن از این گلوگاه رقابت، خلاقیت است. خلاقیت همیشه نقش تعیین کننده ای در موضوع تبلیغات داشته و دارد. چرا که ضریب اثر گذاری آن تبلیغات را چند برابر می کند.
تغببر(Change)
هر کسب وکار و سازمانی باید استراتژی های خود را مطابق با تغییرات روز، تغییرات تکنولوژی، تغییرات نیاز جامعه تغییر دهد. امروزه بازاریابان خوب می دانند، که دیگر روش های قدیمی و سنتی جوابگو نیست، و مشتریان دیگر به روش های سنتی واکنش نشان نمی دهند. تغییر کنید قبل از آنکه مجبور شوید.
آمیخته بازاریابی 4p چیست؟
آمیخته بازاریابی، که اغلب به عنوان “4Ps” شناخته می شود، یک چارچوب اساسی در بازاریابی است که به کسب و کارها کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی موثر را توسعه دهند و اجرا کنند. 4P ها بیانگر چهار عنصر کلیدی هستند که باید هنگام ایجاد و تبلیغ یک محصول یا خدمات در نظر گرفته شوند. آن ها هستند:
محصول (Product)
به پیشنهاد ملموس یا نامشهودی اشاره دارد که یک کسب و کار به مشتریان خود ارائه می کند. این می تواند یک محصول فیزیکی، یک خدمت یا حتی ترکیبی از هر دو باشد. عنصر محصول شامل تصمیمات مربوط به طراحی محصول، ویژگی ها، کیفیت، نام تجاری، بسته بندی و هر گونه خدمات اضافی مرتبط با ارائه است.
قیمت(Price)
قیمت مقدار پولی است که مشتریان مایلند برای محصول یا خدمات بپردازند. تعیین قیمت مناسب بسیار مهم است، زیرا مستقیماً بر فروش و سودآوری تأثیر می گذارد. استراتژی قیمت گذاری می تواند تحت تأثیر عواملی مانند هزینه های تولید، قیمت گذاری رقیب، ارزش درک شده و تقاضای بازار باشد.
مکان (Place)
همچنین به عنوان توزیع شناخته می شود، این عنصر به نحوه در دسترس قرار گرفتن محصول یا خدمات برای مشتریان هدف می پردازد. این شامل تصمیمات مربوط به کانال های توزیع، مانند فروش مستقیم، خرده فروشان، عمده فروشان یا پلتفرم های آنلاین است. انتخاب استراتژی توزیع مناسب تضمین می کند که محصول در مکان و زمان مناسب به دست مشتریان مناسب می رسد.
ترفیع (Promotion)
تبلیغات شامل تمام فعالیت هایی است که یک کسب و کار برای برقراری ارتباط و تبلیغ محصول یا خدمات خود به بازار هدف استفاده می کند. این شامل تبلیغات، تبلیغات فروش، روابط عمومی، بازاریابی رسانه های اجتماعی و هر گونه تلاش ارتباطی دیگر با هدف ایجاد آگاهی و افزایش فروش است.
با متعادل کردن دقیق این چهار عنصر، کسب و کارها می توانند یک استراتژی بازاریابی جامع ایجاد کنند که با نیازها و ترجیحات بازار هدف آنها هماهنگ باشد. درک مخاطبان هدف، انجام تحقیقات بازار و ارزیابی و تطبیق مستمر آمیخته بازاریابی برای رقابتی ماندن در بازار بسیار مهم است.
آمیخته بازاریابی 7P چیست؟
مدل آمیخته بازاریابی 7P مدل تکمیل شده ی آمیخته بازاریابی 4P است.
نیروی انسانی People
نیروی انسانی در یک کسب و کار می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد، از این رو داشتن یک استراتژی مناسب برای استخدام نیروی توانمند بسیار مهم و حائز اهمیت است.
فرآیند Process
فرآیند به روشی که محصول و خدماتتان به دست مشتری می رسد، گفته می شود، که در تصمیم گیری مشتری برای خرید اهمیت فراوانی دارد. این مورد به سفر مشتری نیز معروف است.
شواهد فیزیکی Physical Evidence
ظاهر و جلوه ی بصری سازمان و وب سایت شما یکی از نکاتی است، که حتما باید به آن توجه کنید. این مورد قطعا می تواند در تصمیم گیری مشتری برای خرید تاثیر گذار باشد.
مطلب پیشنهادی:بازرایابی عصبی چیست؟
آمیخته بازاریابی 21P چیست؟
بعد از مدل 7P مدل های فراوانی وارد دنیای بازاریابی شدند، به طوری که تشخیص اینکه کدام مدل در ادامه مسیر 7P است، سخت شده است. در ادامه به پرکاربردترین Pهای بازاریابی که به 21P مشهور هستند می پردازیم.
بسته بندی Packaging
بسته بندی در فرآیند عرضه محصول به مشتری بسیار مهم است. یک بسته بندی نه تنها باید علاوه بر حفاظت از محصول و ایجاد سهولت در جابه جایی مناسب باشد، بلکه درجذابیت و فروش محصول باید تاثیر بسزایی داشته باشد.
امنیت privacy
مشتریان به دلیل اعتمادی که به سازمان شما دارند اطلاعات خودشان را در اختیارتان قرار می دهند، بنابراین حفظ و نگهداری از این اطلاعات وظیفه ی مهمی است که بر گردن سازمان شماست.
علاقه شخصی personal Interest
هرچقدر شناخت و درک بهتری از پرسونای مخاطب خود داشته باشید، بیشتر می توانید با علایق آن ها آشنا شوید، و متناسب با علایق آنها محصول و خدمات خودتان را تولید و عرضه کنید.
مشارکت participation
مشارکت دادن و درگیر کردن مشتری ها در فعالیت های مختلف سازمانتان نه تنها باعث جذابیت هرچه بیشتر برندتان می شود، بلکه احتمال تبدیل شدن مشتریان بالقوه سازمانتان به مشتریان بالفعل بسیار بیشتر خواهد شد.
پرداخت payment
در نظر گرفتن روش های مختلف و متنوع برای پرداخت آسان برای مشتریان می تواند، استراتژی کارآمدی برای فروش هرچه بیشتر شما باشد.
شبکه های اختصاصی Personal Networks
با ایجاد شبکه های اجتماعی مختلف مانند یوتیوب، فیسبوک؛ اینستاگرام، توییتر و… می توانید ارتباطات بیشتری با مشتریان خود ایجاد کرده و ارتباطاتی دوطرفه با مشتریانتان بسازید که متناسب با استراتژی بازاریابیتان این ارتباطات منجربه فروشتان شود.
اجازه permission
اگر مشتریان به شما اجازه دهند، که برنامه های مختلف سازمانتان، به طور مثال خبرنامه سایتتان را برای آنها ارسال کنید، این بدین معنی است که مشتری به سازمان شما علاقه مند شده و می توانید اطلاعات ارزشمندتری از آنها کسب کنید.
درد pain
احساسات ناخوشایند فراوانی برای انسان ها در زندگیشان وجود دارد، مانند: احساس ترس، ترس از دست دادن سلامتی، ترس از دست دادن سرمایه و… اگر سازمان شما بتواند بر ایجاد یک احساس خوشایند و یا رفع یک احساس ناخوشایند تمرکز کند، می توان گفت که سازمان شما مسیر درستی را در پیش گرفته است.
تفسیر عمومی Public Commentary
شکی نیست که تفسیر عمومی سازمانتان از زبان مردم تاثیر به سزایی در جلوه ی برندتان از نگاه عموم دارد. از این رو باید به تصویری که از برند سازمانتان به مشتریان و عموم مردم نشان می دهید کاملا آگاه باشید.
ایجاد اشتیاق passion
شرکت ها برای ایجاد شور و اشتیاق در مشتریانشان استراتژی های مختلفی را به کار می برند، تا بتوانند مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل و سپس به مشتریان وفادار و در نهایت به مدافع برندشان تبدیل کنند.
بررسی و آنالیز Probe
برای حفظ و پایداری یک سازمان، بررسی و آنالیز نقاط مختلف سازمانتان و بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف از نکات مهمی است که در بازه های زمانی متفاوت و مستمر به آن توجه داشته باشید.
لذت Pleasure
شما در سازمانتان باید برنامه ریزی دقیقی برای ایجاد یک لذت و احساس خوشایند برای مشتریانتان داشته باشید. این احساس می تواند از طریق تبلیغات، نحوه ی خرید محصول، نحوه آنباکسینگ محصول و… ایجاد شود.
بخش/ قسمت Part
در این مورد سوالی که مطرح می شود این است که ( محصول یا خدمت شما روی کدام قسمت از زندگی مشتریانتان تاثیر دارد؟) این سوال می تواند نقش تعیین کننده ای در جذب مخاطب هدفتان داشته باشد.
طرح plot
هر سازمانی نیاز به یک داستان از برند خود دارد و هر داستان نیازمند یک طرح است. می توانید با یک داستان جذاب از برندتان مشتریان بیشتری برای محصول و خدماتتان جذب کنید.
سوالات متداول:
- آمیخته بازاریابی چیست؟
بازاریابی آمیخته ای از مسائل و موضوعات مختلف است که با مدیریت درست آن ها و داشتن یک استراتژی کارآمد می توانید کسب وکارتان را رشد دهید.
- آمیخته بازاریابی 4V چیست؟
ساختار ارزش Value Structure
جایگاه ارزش Value Proposition
شبکه ارزش Value Network
اشاعه ارزش Value Dissemination
- آمیخته بازاریابی 4C چیست؟
مشتری و خواسته هایش (CUSTOMER)
هزینه (COST)
راحتی استفاده از محصولات/ خدمات (Convenience)
ارتباط/ تعامل (Communication)
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.