بازاریابی ولنتاین + 7 استراتژی قوی برای فروش [2024]
یکی از مناسبتهای اجتماعی، روز ۱۴ فوریه است. روزی که به ولنتاین و ابراز علاقه و عشق معروف شده و سالانه طرفداران بیشتری در جهان پیدا میکند.
برای یک فروشنده و صاحب کسب و کار، زمانها و شرایط مختلف فرق نمیکند؛ مهم این است که در هر شرایطی فعالیت بهتری داشته باشد و سود بیشتری کسب کند.
درست است، صاحبین کسب و کار ولنتاین را اینگونه تجربه میکنند. اینکه با داشتن اطلاعات درست، و بازاریابی و برگزاری کمپینهای اصولی به کسب و کار خود عشق ورزیده و پول بیشتری به آن تزریق کنند.
در مقاله بازاریابی ولنتاین، به این پرداختهایم که برای این مناسبت چه استراتژی بازاریابی را انتخاب کنید و چگونه فروش خود را به چند برابر افزایش دهید.
بررسی آمار و دادههای خرید در روز ولنتاین
قبل از هر چیزی مناسب است این را بررسی کنیم که، افراد در روز ولنتاین چقدر خرید میکنند؟ چه کالاهایی را انتخاب میکنند؟ و اصلاً بازار فروش در روز ولنتاین رو به افزایش است یا خیر؟
جالب است بدانید آمار داده شده از سه سال گذشته، نشان دهنده این است که به طور میانگین در روز ولنتاین ۲۰ میلیارد دلار خرید مربوط به ولنتاین انجام شده است.
و این روند با توجه به نمودارها و دادهها رو به افزایش و گسترش میباشد. این دادهها برای ایران نیست ولی طبیعتاً فروش در ایران نیست چند برابر افزایش پیدا میکند.
پس شما اگر استراتژی و برنامهای برای فروش در این مناسبت سالانه نداشته باشید خود را باخته و از رقبا عقب افتادهاید.
حال که اهمیت این موضوع را درک کردید، بیاییم با هم بررسی کنیم این هزینه به کدام کالاها تعلق گرفته و به عبارتی افراد چه محصولاتی را خرید میکنند؟
آمار داده شده از خرید طرفداران ولنتاین به شرح زیر است:
بیشترین خرید انجام شده آبنبات و شکلات میباشد که ۵۶ درصد از جامعه خریداران را به خود اختصاص داده است.
کالایی که در رده دوم از سوی اکثر افراد خریداری شده است کارت پستال تبریک میباشد، ۴۰ درصد از افراد جامعه کارت پستال خریداری کردند.
۳۷ درصد از افراد گل تهیه کردهاند، همچنین باید توجه داشته باشید که احتمالاً نیمی از این آمار به گلهایی به رنگ قرمز و صورتی تعلق دارد.
در رده چهارم ۳۱ درصد از افراد یک شب بیرون رفتن را ترجیح دادهاند.
و به صورت کلی ۲۵ درصد از افراد جامعه کارت هدیه جواهر و پوشاک را در لیست خرید خود قرار دادهاند.
البته باید به این نکته توجه داشته باشید این آمار بر اساس دادههای جهانی تهیه شده، و دقیقاً به شرایط بومی هر کشور اشاره ندارد؛ اما به صورت کلی به کسب و کارها کمک شایانی میکند.
شاید توجه نداشته باشید اما زمان مناسب برای بازاریابی و کمپینهای فروش از ۱ تا دو هفته قبل از ولنتاین شروع میشود. چون برخلاف اکثر اوقات افراد میخواهند هدیههای خود را از قبل تهیه کنند و همچنین در صورتی که هدیه را در روزهای آخر بخواهند تهیه کنند، به طور حتم در روزهای گذشته میان فروشگاههای آنلاین و اینترنتی گشت وگذار داشتهاند؛ تا محصول مورد علاقه خود را پیدا کنند.
ایدههای بازاریابی ولنتاین
این تفکر درباره ایدههای بازاریابی ولنتاین اشتباه در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد، که مشتری به صورت خودکار برای ولنتاین از آنها خرید میکند و نیاز به بازاریابی خاصی ندارند؛ و یا اینکه به یک بازاریابی ساده و سطحی اکتفا میکنند. این تفکر کاملاً اشتباه است.
چرا که حتی اگر افراد از شما خرید کنند، بدون بازاریابی فروش فوقالعادهای را تجربه نمیکنید و خریداران اسم شما را بین انبوهی از تبلیغها به یاد نمیآورند. حال اگر کمیایده و خلاقیت را چاشنی بازاریابی خود کنید، از نتایج فروش خود شگفتزده میشوید. در ادامه چند راهکار برای بازاریابی ولنتاین را با هم مرور میکنیم.
راهکار اول: حال و هوای ولنتاین را، به فروشگاه خود بیاورید.
مهم نیست فروشگاه شما حضوریست و یا آنلاین، در هر صورت دکوراسیون فروشگاه و محیط سایت در بازاریابی ولنتاین باید رنگ و بوی عشق و محبت بگیرد. این عمل در روانشناسی فروش باعث میشود احساسات مشتری شما، تحریک شده؛ و علاوه بر بالا رفتن احتمال خرید، از خرید خود رضایت بیشتری داشته باشد. همچنین در صورتی که فضای مناسبی را فراهم کرده باشید، مشتریان با فضای فروشگاه شما عکس گرفته و عکس خود را با دیگران به اشتراک میگذارند.
نکته حیاتی برای کافی شاپها و رستورانها
همانطور که در ابتدای مقاله متوجه شدید یکی از انتخابهای بزرگ افراد برای گذراندن اوقات فراغت خود در ولنتاین، رفتن به رستورانها و کافی شاپها است.
در صورتی که شما کافی شاپ یا رستوران دارید، ایجاد فضای متناسب با حال و هوای ولنتاین، مهمترین و ضروریترین اصل بازاریابی ولنتاین برای شماست. در غیر این صورت از رقبا عقب افتادهاید.
راهکار دوم: از تخفیفات ویژه فراموش نکنید.
اکثر کسب و کارها، تخفیفهای اندکی برای محصولات خود در این مناسبت در نظر میگیرند. چرا که مشتریان خرید بیشتری دارند، و به دنبال فروشگاهی میگردند که هرچند اندک به آنان تخفیف دهد.
غفلت نکنید که این راهکار در بازاریابی ولنتاین با توجه به شرایط اقتصادی ایران و قدرت خرید مردم، به شدت مورد استقبال قرار گرفته و بر روی فروش شما تأثیر میگذارد.
اما به تنهایی کافی نیست، چرا که رقبای شما نیز این را میدانند و تا تخفیف ویژهای در نظر نگیرید به چشم نخواهید آمد. بنابراین استفاده از راهکارهای دیگر برای متمایز کردن شما از رقبا، کاملاً منطقی است.
نکته برای فروشگاههای پوشاک و عطر
با توجه به اینکه شما در دادههای آماری در اولویتهای بعدی مشتریان قرار میگیرید، با قرار دادن تخفیف و فروش فوقالعاده میتوانید نظر برخی از طرفداران ولنتاین را برای انتخاب هدیه به سوی خود بکشانید.
همچنین سایت qualifio.com در این باره پیشنهاد میکند:
Give ideas on what to buy for their loved ones with a dedicated gift guide around your products. It is also a good opportunity to highlight “unusual” gift ideas that your audience might not have thought of. Offer them a discount coupon and be sure to link to your products so they can immediately buy the gift they like.
با یک راهنمای هدیه اختصاصی در مورد محصولات خود، ایده هایی در مورد اینکه چه چیزی برای عزیزانشان بخرند، ارائه دهید. همچنین فرصت خوبی برای برجسته کردن ایده های هدیه “غیر معمول” است که مخاطبان شما ممکن است به آن فکر نکرده باشند. به آنها یک کوپن تخفیف بدهید و حتماً به محصولات خود لینک دهید تا بتوانند بلافاصله هدیه ای را که دوست دارند خریداری کنند.
راهکار سوم: برای مخاطب خاطره ایجاد کنید
یکی از پارامترهایی که دیگران را در ذهن ما ماندگار میسازد، خاطرهای است که از آنها داریم. به خصوص در زمانهایی که میخواهیم اوقات به خوبی و خوشی سپری شوند و در یک جشن حضور داریم.
مشتریها و مخاطبان شما، برای یکی از مهمترین افراد زندگی خود، یعنی کسی که او را دوست دارند جشن گرفتند؛ هر چقدر نقش بهتری در این رویداد ایفا کنید، به یاد ماندنیتر میشوید.
برای مثال در فروشگاه پوشاک خود، چند هفته قبل از فرارسیدن ولنتاین مسئولی را قرار میدهید تا مشخصات لازم را از زوجهایی که به فروشگاه شما میآیند را یادداشت کنند. مسلماً افرادی که برای خرید میآیند همه محصولات مورد علاقه خود را از شما خرید نمیکنند، از بین چند محصول یکی را انتخاب کرده و خریداری میکنند.
هنگام نهایی کردن خرید، ماموریت شما شروع میشود؛ یکی از مرد یا زن را به گوشهای کشانده، و به او پیشنهاد میدهید که یکی از محصولاتی که پارتنر شما آن را پسندیده است و الان تهیه نکردهاید برایتان یادداشت کرده و در تاریخی که پارتنر شما حضور ندارد، این محصول را به طور کادو پیچ برای شما ارسال میکنیم.
به همین راحتی، شما فرایند خرید، تصمیمگیری برای انتخاب هدیه مورد علاقه و کادوپیج کردن را برای مخاطب ساده کردهاید.
همچنین میتوانید در رستوران یا کافی شاپ، برای بازاریابی ولنتاین، از گروه نوازندهای دعوت کنید. تا به صورت زنده برای مهمانان شما، قطعههای عاشقانه اجرا کنند. یا جایگاهی تهیه کرده، تا زوجهایی که به رستوران شما میآیند، در آن جایگاه قرار گرفته و با هم عکس یادگاری بگیرند.
تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطب در رویدادهای خاص، کمپین محتوایی کمکت میکنه! برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کن
راهکار چهارم: هدیهای (هرچند کوچک) در نظر بگیرید.
برای هدیه دادن نیاز نیست هزینههای گزاف بپردازید، بلکه هدیهای کوچک نیز نظر مخاطب شما را جلب میکند. مخصوصاً برای بازاریابی ولنتاین، چرا که با توجه به دادههای آماری؛ گل و کارت پستال از پرطرفدارترین و پرفروشترین هدیهها بوده است. این گونه که از مشتری خود سؤال کنید هدیه خود را برای چه کسی میخواهد و نام او را یادداشت کنید. سپس با توجه به نام و مشخصات کسی که برای او هدیه را خریده است، کارت پستالی طراحی کرده و درون محصولی که از شما خریداری میکند؛ قرار میدهید. همچنین میتوانید گل رز کوچکی، روی محصول بچسبانید. اگر کافی شاپ یا رستورانی دارید، علاوه بر سفارش مشتری؛ یک فنجان یا غذای اضافه نیز به عنوان هدیه برای آنها سرو کنید.
راهکار پنجم: در بازاریابی ولنتاین روی تاریخ تحویل تمرکز کنید.
یکی از دغدغههای خریداران، (خصوصاً اگر برای هدیه باشد) این است که محصول خریداری شده قبل از زمانی که نیاز دارند، به دست آنها برسد.
و این درباره ولنتاین هم صدق میکند. تاریخ تحویل مرسوله را زودتر از زمان رقبای خود در نظر بگیرید، و درون سایت به این نکته تأکید کنید که محصولات ارسالی قبل از ۱۰ فوریه به دست شما میرسد. حتماً یادآوری خود را درون تمام صفحات با جلوهای متمایز قرار داده تا تأثیر کامل را بر روی مخاطب داشته باشد.
ممکن است محصولات رقبای شما هم در این زمان به دست مشتری برسند، اما ذکر کردن این تاریخ و اطمینان دادن به مخاطب در این راهکار بازاریابی، بر روی ناخودآگاه مشتری شما تأثیر گذاشته و او را نسبت به انتخاب شما از بین رقبا تحریک میکند.
راهکار ششم: موجودی محدود محصولی جدید برای ولنتاین
این راهکار بیشتر برای کسب و کارهای بزرگ و یا کسانی که تولیدی دارند کاربردی است.
در این راهکار بازاریابی ولنتاین، محصول جدید و ویژهای را به عنوان «محصول ویژهی ولنتاین» موجود کرده و فقط برای تایم ولنتاین در معرض فروش قرار میدهید.
توجه داشته باشید که محصول شما دارای ویژگی متفاوتی بوده و در فروش ویژه ولنتاین برای آن تخفیف قائل شوید.
این محصول فقط به مناسبت اجتماعی ولنتاین تعلق دارد و فقط با شروع این مناسبت رونمایی میشود.
توصیه میشود برای آشنایی دیگران و اطلاع یافتن بازار از محصول جدید شما، روند رونمایی از محصول؛ سه هفته و یا حتی یک ماه جلوتر از ولنتاین شروع شود.
راهکار هفتم: مشتریهای دقیقه ۹۰ را شکار کنید.
حتماً برای شما هم پیش آمده است که، با وجود برنامهریزی عقب جلو کردنها، باز هم از کارهای خود عقب میمانید؛ و ناخواسته برخی از کارهای شما به دقیقهی آخر میرسد. جدای از اینکه به صورت کلی عدهی زیادی از ایرانیان کارهای مهم خود را، به دقیقه آخر موکول میکنند؛ تا آنجا که اصطلاح «دقیقه ۹۰» برای شما آشناست.
و یکی از فراموش شدهترین استراتژیهای بازاریابی ولنتاین، دقیق همینجاست. زمانی که افراد به دلیل وقت نداشتن و نرسیدن و یا هر علتی، از تهیه کردن هدیه جا ماندهاند. تا هنگامی که شب ولنتاین فرا رسیده، آنوقت تازه گشت وگذار و انتخاب کردن هدیه را شروع میکنند.
وظیفه شما جذب کردن این نوع مشتریان است، با آنها شروع به صحبت کرده از دغدغههایشان آگاه شده و به آنها اطمینان دهید که دیر نشده است؛ حال محصول خود را با آرامش خاطر با شرایط ویژه معرفی کنید. و حتی با دریافت هزینه مورد نیاز به آنها اطمینان خاطر دهید که محصول آنها یک شبه به دستشان میرسد.
استراتژیای که به طور میانگین ۷۰ درصد مخاطبان شما را تبدیل به مشتری میکند.
۲ نکته فراموش شده در بازاریابی ولنتاین
نکته اولی که باید در پایان یادآور شویم این است که، ولنتاین فقط برای عشق ورزیدن به همسر یا پارتنر نیست؛ بلکه مادر، پدر، دوست و آشنا و…. را از یاد نبرید. گاهی یک شاخه گل برای به وجود آمدن لبخندی عمیق کافیست. پس تمام محصولات خود را با هدف عشق به پارتنر دیزاین نکنید؛ بلکه تعدادی محصول با دیزاین عمومی در رابطه با محبت آماده کنید تا افراد برای نزدیکان خود نیز از شما خرید کنند.
و نکتهی دیگر اینکه، عشق و محبت به افراد ضعیف جامعه را نشر دهید. تعدادی هدیه از محصولات خود جدا کنید؛ و به افراد ضعیف جامعه، مانند: کودکان کار، سالخوردگان، ساکنان خانه سالمندان و خیریهها هدیه دهید. با این کار علاوه بر فرهنگسازی مثبت، اعتماد عمومی را نسبت به برند خود افزایش میدهید.
جمعبندی
به طور کلی مناسبتهای اجتماعی زمان مناسبی برای فروشهای چندبرابری میباشند، که یکی از آنها ولنتاین یا همان روز عشق است. و فقط کسب و کارهایی که برای موقعیتهای خاص استراتژی در نظر گرفته باشند؛ فروش بیشتر را تجربه میکنند. که در این مقاله علایق مخاطبان را توصیف کرده و با تکنیکهای مختلفِ بازاریابی ولنتاین تکمیل شد.
اما این تکنیکها به همین چند عدد خلاصه نمیشوند، و در صورتی که نیاز دارید برای کسب و کار خود استراتژی بازاریابی طراحی کنید؛ مجموعه «حمید صباغی» با افتخار در خدمت شماست.
دیدگاهتان را بنویسید