دانشگاه بازاریابی چیست؟
یک دانشگاه بازاریابی یک تجربه آموزشی جامع و همه جانبه با تمرکز بر پیچیدگی های استراتژی ها و شیوه های بازاریابی مدرن ارائه می دهد. در یک دانشگاه بازاریابی، دانشجویان به موضوعات مختلفی از جمله تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده، تکنیک های بازاریابی دیجیتال، مدیریت برند، روش های تحقیق بازار و استراتژی های تبلیغاتی می پردازند. از طریق دورههای دقیق، پروژههای عملی و تعامل با صنعت، دانشآموزان درک عمیقی از چگونگی شناسایی روندهای بازار، ایجاد کمپینهای قانعکننده و دستیابی مؤثر به مخاطبان هدف در چشمانداز همیشه در حال تحول کسبوکار و فناوری ایجاد میکنند. دانشگاه بازاریابی ایران نه تنها دانشجویان را به مهارت های عملی مجهز می کند، بلکه خلاقیت و تفکر انتقادی آنها را نیز پرورش می دهد و آنها را برای تبدیل شدن به بازاریاب ماهری آماده می کند که می تواند نوآوری را هدایت کند، روابط با مشتری را تقویت کند، و سهم موثری در دنیای پویا بازاریابی داشته باشد.
مقدمه ای بر رشته بازاریابی
بازاریابی یک رشته پویا و ضروری است که حول درک، ایجاد، برقراری ارتباط، ارائه و تبادل ارزش برای ارضای نیازها و خواسته های مشتریان می چرخد. این یک جنبه حیاتی از عملیات تجاری است که بر نحوه درک، خرید و استفاده از محصولات و خدمات توسط مصرف کنندگان تأثیر می گذارد. بازاریابی نقشی اساسی در شکل دادن به تصویر یک شرکت، افزایش فروش و تقویت روابط با مشتری دارد.
مفاهیم کلیدی در بازاریابی و رشته مارکتینگ
نیازها و خواسته های مشتری: در هسته بازاریابی شناسایی و درک نیازها و خواسته های مشتری نهفته است. اینها نیروهای محرکی هستند که کسب و کارها را به سمت توسعه محصولات و خدماتی سوق می دهند که بخش های خاصی از بازار را تامین می کنند.
ارزش آفرینی: بازاریابی به معنای ایجاد ارزش برای مشتریان است. این شامل توسعه محصولات و خدماتی است که نیازهای مشتری را بهتر از رقبا برطرف می کند و منجر به رضایت و وفاداری مشتری می شود.
تقسیمبندی، هدفگذاری و موقعیتیابی: کسبوکارها نمیتوانند به طور موثر برای همه بازاریابی کنند. آنها از طریق تقسیم بندی، بازار را به گروه های کوچکتری از مصرف کنندگان با ویژگی های مشابه تقسیم می کنند. پس از تقسیم بندی، آنها جذاب ترین بخش ها (هدف گذاری) را انتخاب می کنند و پیشنهادات خود را برای رفع نیازهای خاص آن بخش ها قرار می دهند.
ترکیب بازاریابی (4Ps):
محصول: به کالا یا خدمات فیزیکی که یک کسب و کار ارائه می دهد اشاره دارد. این شامل ویژگی ها، کیفیت، طراحی، نام تجاری، و بسته بندی است.
قیمت: تعیین قیمت مناسب بسیار مهم است. باید با ارزش درک شده محصول هماهنگ باشد و پویایی بازار و رقابت را منعکس کند.
مکان (توزیع): این شامل در دسترس قرار دادن محصول در زمان و مکان مناسب در اختیار مشتریان است. کانال های توزیع، تدارکات و استراتژی های خرده فروشی بخشی از این جنبه هستند.
ترفیع: تبلیغات شامل تمام تلاش های ارتباطی برای اطلاع رسانی، ترغیب و یادآوری مشتریان در مورد محصول است. این شامل تبلیغات، تبلیغات فروش، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم است.
ارتباطات بازاریابی: ارتباط موثر برای انتقال ارزش یک محصول یا خدمات به مخاطبان هدف حیاتی است. این شامل تبلیغات، روابط عمومی، تبلیغات فروش، بازاریابی مستقیم و بازاریابی دیجیتال است.
بازاریابی دیجیتال: با ظهور اینترنت و فناوری های دیجیتال، بازاریابی دیجیتال به یک نیروی غالب تبدیل شده است. این شامل تبلیغات آنلاین، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و غیره است.
رفتار مصرف کننده: درک اینکه مصرف کنندگان چگونه تصمیم می گیرند، چه چیزی بر انتخاب های آنها تأثیر می گذارد و چگونه آنها محصولات را درک می کنند، برای ایجاد استراتژی های بازاریابی موثر بسیار مهم است.
تحقیقات بازاریابی: کسب و کارها برای درک روند بازار، ترجیحات مصرف کننده و رقابت، داده ها را جمع آوری می کنند. این اطلاعات تصمیم گیری و توسعه استراتژی را هدایت می کند.
مدیریت برند: برندها چیزی فراتر از لوگو هستند. آنها تجسم ادراک و احساسات مرتبط با محصولات یا خدمات یک شرکت هستند. مدیریت اثربخش برند باعث ایجاد وفاداری و اعتماد می شود.
بازاریابی رابطه مند: ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان مقرون به صرفه تر از به دست آوردن دائمی روابط جدید است. بازاریابی رابطه مند بر ارائه ارزش حتی پس از فروش تمرکز دارد و وفاداری مشتری را تقویت می کند.
مسئولیت اخلاقی و اجتماعی: در محیط آگاه اجتماعی امروزی، از شرکت ها انتظار می رود که اخلاقی عمل کنند و اثرات اجتماعی و زیست محیطی اقدامات خود را در نظر بگیرند. بازاریابی اخلاقی باعث افزایش شهرت برند می شود.
بازاریابی جهانی: همانطور که بازارها بیشتر به هم مرتبط می شوند، درک تفاوت های فرهنگی و تطبیق استراتژی های بازاریابی برای مخاطبان جهانی ضروری می شود.
در نتیجه، بازاریابی یک رشته چند وجهی است که حول درک نیازهای مشتری، ایجاد ارزش و انتقال موثر آن ارزش به مخاطبان هدف می چرخد. با به کارگیری رویکردهای استراتژیک، درک رفتار مصرف کننده و انطباق با پیشرفت های تکنولوژیکی، کسب و کارها می توانند در چشم انداز بازار رقابتی امروز پیشرفت کنند.
دانشگاه بازاریابی ایران
دانشگاه بازاریابی ایران توسط دکترحمید صباغی، صدای بازاریابی ایران، در سال 1401 با هدف آموزش تکنیک های بازاریابی در شرایط مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ترویج درست علم بازاریابی در سراسر ایران، شروع به کار کرد. در این دانشگاه شما تحت آموزشهای اصولی بازاریابی قرار گرفته و مرحله به مرحله همانند یک دانشگاه تا دریافت تخصص فروش و بازاریابی خود پیش میروید. آموزشهای این دانشگاه به صورت پادکست، فیلم، متن و اینفوگرافیک بوده که شما را در درک بهتر این عناوین کمک خواهد کرد.
برای ورود به دانشگاه بازاریابی کلیک کنید
فایل هایی که تا الان در دانشگاه بازاریابی منتشر شده به ترتیب یه شرح زیر است:
✔ منفعت بالقوه
منفعت بالقوه آن چیزی است که ممکن است که یا در دل کسب و کار باشد، در تهدیدات و نقاط ضعف باشد یا در آینده میخواهد اتفاق بیفتد که بررسی و پیدا کردن آن باعث خلق ارزش میشود. در این مسیر نمیتوان از نقش موثر تفکر استراتژیک چشمپوشی کرد که موتور محرک این مسیر است . باعث میشود که منفعت بالقوه به منفعت بالفعل تبدیل شود، اما اینکه این فرایند به عادت تبدیل شود نیاز به وقت گذاشتن و صبوری است تا یک کسب و کار با بازده خوب شکل بگیرد.
مطلب پیشنهادی: منفعت بالقوه برای رشد و سود دهی کسب و کار در شرایط بخرانی
✔ پرسشنامه آشیتا
مبحث بعدی دانشگاه بازاریابی ، پزسشنامه آشیتا می باشد. این پرسشنامه سال 2021 توسط گروه تحقیقاتی متشکل از متخصصین بازاریابی از کشورهای انگلیس، آمریکا، ژاپن و ایران با هدف افزایش میزان سطح رضایت مشتریان کسب و کارهای کوچک و افزایش میزان فروش بدون افزایش بودجه بازاریابی تنظیم شده است. در پرسشنامه آشیتا ، 35 سوال در قسمت های مختلف کسب و کار طراحی شده است که شما به صورت سیکل زمانبندی مناسب، باید به این سوالا پاسخ دهید.
مطلب پیشنهادی:پرسشنامه آشیتا
✔ تحلیل کتاب قبایل
کتاب قبایل در سال 2008 توسط ست گادین Seth Godin نوشته شده است. این کتاب به این اشاره می کند که انسان ذاتا به دنبال قبایلی برای خود میگردد. این قبایل می تواند از گروه های مذهبی، سیاسی ، اخلاقی و .. تشکیل شود. تحلیل این کتاب در دانشگاه بازاریابی با هدف اشتیاق، تغییر، رهبری و ارتباطات برای ساختن یک قبلیه برای شما انجام گرفت.
✔ بیزینس پلن
یک نقشه راه برای کسب و کار شما طراحی می شود که تمام ابعاد فنی، مالی، استراتژی و … در آن لحاظ می شود این مساله همیت ویژه ای در دانشگاه بازاریابی دارد. این به شما کمک می کند مراحل شروع و توسعه بیزنس خودتون رو به راحتی ادامه دهید و یا حتی اگر ایده کسب و کار شما جواب نمی دهد به موقع و قبل از صرف هزینه های هنگفت جلوی آن را بگیرید. همچین اگر به دنبال جذب سرمایه گذار هستید به بیزنس پلن نیاز دارید.
✔ کسب درآمد در وضعیت بحرانی فیلترینگ
فیلترینگ در ماه های اخیر مشکلات بسیاری را برای تمامی بیزینس ها مخصوصا بیزینس هایی که در فضای مجازی ایسنتاگرام و تلگرام فعالیت میکردند. در پادکست زیر راه های کسب درامد در این شرایط را به شما یاد می دهیم.
✔ سیستم سازی
در دانشگاه بازاریابی بهترین روش سیستم سازی در کسب و کار به شما آموزش داده می شود. با استفاده از سیستم سازی شما می توانید منابع انسانی خود را به صورت کاملا حساب شده و مطابق با اهداف بیزینس خود مدیریت کنید. در واقع سیستم سازی کسب و کار یعنی مدیریت کسب و کارتان، افزایش و راحت تر کردن درآمد زایی با کاهش وابستگی به شخص شما. برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله سیستم سازی کسب و کارها مراجعه کنید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله سیستم سازی کسب و کارها مراجعه کنید.
✔ رفتار مصرف کننده
مبحث بعدی که در دانشگاه بازاریابی مورد توجه است، رفتار مصرفکننده میباشد، رفتار مصرفکننده در کتابهای مرجع بدین شکل آمده که، به مجموعه تصمیمات و اقدامات مصرفکننده که روی خرید او اثر میگذارند، رفتار مصرفکننده گویند. پس با توجه به این تعریف باید به نکاتی که در کسب و کار ما روی این مجموعه تصمیمات و اقدامات اثر میگذارد، توجه کنیم و در صورت نیاز آنها را اصلاح، حذف و یا اضافه کنیم و یا به عبارتی دیگر ما قبل از اینکه بخواهیم محصول خود را بفروشیم، نیاز است که رفتار مصرفکننده را بدانیم.
عوامل مختلفی روی رفتار مصرفکننده اثر دارند، چه از جانب جامعه و چه از طرف کسبوکارهای بزرگ، به طور مثال کسب و کاری که دارای برند شناخته شدهای در صنعت پوشاک باشد با راهاندازی یک کمپین بازاریابی، به صورت گسترده تبلیغ برای تیشرت به رنگ با طیف سبز را انجام میدهد و این هنر ماست که به موقع به این موجی که راه افتاده پاسخ درست دهیم و تمام و کمال از آن بهرهمند شویم.
و به طور کلی اهمیت رفتار مصرفکننده آن است که مجموع رفتار مصرفکنندگان رفتار جامعه را شکل میدهد که این بسیار موضوع مهم و کلیدی است.
✔ level up
این قسمت از دانشگاه بازاریابی، که میتوان به جرات گفت که یکی از قویترین مطالب در حوزه بازاریابی در این قسمت آمده است، در خصوص موضوعات مختلفی از جمله قانون جذب، عدم پذیرش ناتوانی در اداره کسب و کار توسط افراد، دو دوتا چهارتای کسب وکار و پولسازی منطقی، مثلث رابطه، لایف استایل و بیزینس و… که بتوان با استفاده از این تکنیکها چه در کسب و کار و چه در محیطهای دیگر بتوان جریانسازی کرد.
✔ مثلث کارپمن
سرفصل بعدی تدریس شده در دانشگاه بازاریابی، مدل مثلث دراما کارپمن می باشد. این مثلث یک الگوی اجتماعی برای تعاملات بین انسانها و تحلیل رفتار متقابل است که توسط استیون بی. کارپمن تدوین شده است. این مدل، شرایطی را که در آن افراد به شکل مخرب با یکدیگر تعامل میکنند را توصیف میکند. این مدل سه نقش اساسی را به عنوان بازیگران دراما تعریف میکند که شامل: ظالم، ناجی و قربانی هستند. این مدل را میتوان به بازایابی تعمیم داد به شکلی که مشتری بر اساس یک ظلم قربانی شده و محصول ما ناجیِ او میشود و این هنر ماست تا این مثلث را به خوبی ایفا کنیم. برای اطلاعات بیشتر و آموزش راه خروج از مثلث کارپمن ، مقاله مثلث کارپمن را مطالعه کنید.
✔ تشخیص بازار هدف
در این بخش، به مباحثی از جمله تعریف بازار، تعریف سایز بازار، اشتراکگذاری در بازار، بازار هدف و… . همچنین بررسی میشود که بعد از اینکه بازار هدف شناسایی میشود، یکی از اصلیترین نکاتی که باید به آن توجه شود این است که با توجه به بازار هدف و ارزش پیشنهادی باید یکسری فعالیت انجام بدهیم و همچنی نکته خیلی مهمی که وجود دارد، تشخیص بازار هدف به خودی خود کار نمیکند، مهمترین قسمتی که بعد از بازار هدف باید انجام داد، بخش بندی مشتریان است.
مطلب پیشنهادی: تارگت مارکتینگ
✔ بازاریابی مبتنی بر عقاید و باورها
این موضوع که یکی از مفاهیم بازاریابی است و بیشتر جامعه هدف آن مدیران بازاریابی هستند، در آن یاد میگیریم که چگونه باید مخاطبان خود را دستهبندی و بخشبندی کنیم و چگونه و با استفاده از چه ابزاری هر قسمت را تحریک کنیم و چه عوامل تحریککنندهای وجود دارد و سپس این عواملی که بررسی شد را در یکجا جمع آوری میکنیم و سپس بررسی میکنیم که این عوامل با یکدیگر تناقض دارند یا خیر و سپس از آنها برای بازاریابی استفاده خواهیم کرد.
✔ میز خرید
این قسمت جذاب به یک مدل اشاره میکند که زمان خرید تشکیل میشود، میز خرید شامل سه نقش است، کاربر، فرد تاثیرگذار و فردی که تامینکننده مالی است و ما در این آموزش به نوع برخورد با هرکدام از این نقشها که بهترین خروجی حاصل شود، پرداخته شده است.
✔ هفت گناه کبیره
در دانشگاه بازاریابی هنگامی که صحبت از هفت گناهان کبیره می آیند منظور گناهان کبیره دین مسیحیت بوده وبا گناهان کبیره دین اسلام وادیان مختلف متفاوت می باشد. این هفت گناه عبارتند از: شهوت، شکم پرستی، طمع ، تنبلی، خشم ، حسادت ، غرور می باشد. همه اینها در تمامی آدمها وجود داشته و از آنها در بازاریابی استفاده می شود.
دیدگاهتان را بنویسید