صفر تا صد بازاریابی پارچه فروشی + مثال [2024]
تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگ، از مشاغل نوپا تا شرکتهای زنجیرهای، برای ادامه دادن به فعالیتها و حیات سازمانی؛ نیاز به بازاریابی و فروش دارند.
کسب و کارهایی که مربوط به پارچه هستند مانند پارچه فروشی، از کسب و کارهای پررونق و همیشگی محسوب میشوند. و به طور کلی یکی از اقلام مهم صادراتی در صنایع مختلف هر کشور صنعت پارچه است.
با گذشت زمان بر تعداد صنف پارچه فروشان اضافه شد و مثل هر کسب و کار دیگری رقابت در این شاخه جریان پیدا کرد. در نتیجه برای موفقیت در این حوزه حتماً به بازاریاب و مشاورهای کسب و کار نیاز دارید.
مناسب است قبل از بررسی کردن بازاریابی و کوچ پارچه، ابتدا به مفهوم بیزینس کوچینگ و بازاریابی بپردازیم.
مفهوم بازاریابی پارچه فروشی کوچینگ
زمانی که شما محصولی را تولید میکنید قبل از عرضه به بازار، باید اطلاعاتی را به دستآورید. اطلاعاتی از این قبیل که بازار مخاطب شما در کجا حضور دارند، برای عرضه محصولات خود به آنها چه برنامهای را باید تدوین کنید و اصلاً در مقام اجرا چه باید کرد؟
علم بازاریابی به تمامی این مفاهیم میپردازد و به طور خلاصه پس از تولید یا خرید محصول، بازاریابی شروع میشود تا زمانی که محصولات شما به فروش روند و این چرخه برای همیشه ادامه دارد.
و اما کوچینگ، مفهومی که از علوم جدید محسوب شده و افراد آشنایی کمتری با آن دارند.
شما برای بسیاری از کارهای خود نیاز به یک همراه و مشاور دارید، که این مشاور شما بر اساس اطلاعات و تجربیات خود شما را راهنمایی میکند. علم کوچینگ در شاخه بیزینس، به مشاوران راهکارهای منحصر به فرد خود را میآموزد که در تمام مشاغل مختلف قابل اجراست.
دانش آموختگان علم کوچینگ پس از گذراندن دورههای لازم، به عنوان «کوچ» شناخته میشوند؛ و فردی که آموزههای این علم را در خدمت بازاریابی میگیرد و با آن پیوند میزند، «کوچ بازاریابی» نام دارد. یعنی کسی که از روشها و متدهای نوین کوچینگ در بازاریابی استفاده میکند و با ترکیبی از دو دانش عملیات فروش را نهایی میکند.
سایت .ankara.com.ng پاسخ سوال (چگونه پارچه را به صورت آنلاین بازاریابی کنیم؟) را اینگونه میدهد:
Develop a social media presence: Utilize platforms such as Instagram, Facebook, and Pinterest to reach potential customers and build a community around the brand. Use email حضور در رسانه های اجتماعی را توسعه دهید: از پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، فیس بوک و پینترست برای دستیابی به مشتریان بالقوه و ایجاد جامعه ای پیرامون برند استفاده کنید.
چرا باید از بازاریابی پارچه فروشی استفاده کنید؟
قبل از هر چیز ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که اصلاً لزوم استفاده از بازاریابی پارچه فروشی چیست و چرا باید چرا باید چنین فردی را استخدام کرد؟
بیاییم به این موضوع از زاویهای دیگر نگاه کنیم.
فرض کنید شما با تمام قدرت سرمایهگذاری کرده و حالا تولیدی پارچه و یا پارچه فروشی خود را راهاندازی کردهاید. محصولاتتان را روانه بازار میکنید، اما فروشی برای شما رقم نمیخورد و هزینههایتان تأمین نمیشود؛ یا نمیتوانید فروش خود را مدیریت کنید و بخشی از سود خود را از دست میدهید، چه حس و حالی دارید؟ مطمئناً به بازاریاب و کوچ پارچه فکر میکنید اما دیر شده است.
اگر از دانش بازاریاب و کوچ استفاده نکنید، این اتفاقی است که در انتظار شما خواهد بود. بنابراین قبل از بررسی کارهایی که بازاریاب و کوچ برای شما انجام میدهد، کمی به فایده و مزایای داشتن آن میپردازیم:
۱. کارهای مهمتری برای وقت گذاشتن دارید
شما که مدیریت کسب و کارتان را به عهده دارید و آن را راهاندازی کردهاید، کارهای مهمتری برای انجام دادن دارید. زیرا پیدا کردن بازارهای هدف سر و کله زدن با بازاریها و بقیه فرایندهای بازاریابی و فروش نیاز به زمان زیادی دارند.
اما اگر کارشناس بازاریابی و کوچ پارچه داشته باشید، فرایند بازاریابی تا فروش را به او واگذار کرده و با خیال راحت به کارهای دیگری که دارید رسیدگی میکنید.
۲. به سرعت بیشتری برای پیشرفت نیاز دارید
اگر در مورد قبل ادعا کنید که، نه به کارهای خود نیز میرسید. باید یادآوری کنم که سرعت پیشرفت شما کند است، چرا که با واگذار کردن بازاریابی به دیگران؛ مدیریت بهتر و رشد بیشتری را میتوانید رقم بزنید. چون بازاریابی علاوه بر زمان، ذهن شما را اشغال کرده و شما را از پرداختن به جنبههای مختلف پیشرفت باز میدارد.
۳. برای بازاریابی خود استراتژی نداشته و ناقص فعالیت میکنید
تجربه ثابت کرده است که بسیاری از افراد گمان میکنند داشتن اطلاعات اولیه از بازاریابی و فروش کافی است، به همین دلیل بازاریابی و فروش را خودشان انجام میدهند.
در حالی که استراتژی خاصی را در نظر نگرفته و برای بازاریابی خود برنامهای تدوین نکردهاند. به صورت تصادفی و اتفاقی در مواقع مختلف، تصمیمهای متفاوتی میگیرند و رفتارهای اشتباه و ناقص انجام میدهند. در نتیجه از کسب و کار خود بازدهی متناسبی دریافت نمیکنند.
۴. برخی از بخشهای کسب و کار خود را از دست میدهید
به صورت کلی فعالیتهای مختلف تولید، مدیریت و بازاریابی؛ فرایندهای پیچیده و زمانبری دارند. هنگامی که شما تصمیم میگیرید تک نفره به همه فعالیتها بپردازید، نکات کوچک و ظریفی که نیاز به دقت بالایی دارند را از دست میدهید. شاید شما این نکات کوچک را دست کم بگیرید؛ ولی توجه داشته باشید، شکست شرکتهای بزرگ از نکتههای کوچک شروع شده است. همچنین دیگر نمیتوانید انتظار داشته باشید، که با همکاران موفق خود به رقابت بپردازید.
۵. اطلاعات بازاریابی شما منسوخ میشود
کوچ بازاریابی پارچه در زمینه بازاریابی تخصص دارد و فعالیت کاری او مربوط به این حوزه میشود. پس برای پیشرفت خود به طور روزانه و مدام اطلاعات و دانش خود را افزایش داده و تغییرات بازار را در نحوه ارائه محصول لحاظ میکند. در حالی که شما به علت مشغله کاری خود شاید نتوانید در این زمینه مطالعه داشته و اطلاعات خود را به روز کنید
۶. به زمان آزاد و تفریح هم توجه کنید
همه افراد برای بازیابی انرژی و نیرویی که روزانه صرف کارهای مختلف میکنند، به استراحت و تفریح نیاز دارند. اگر تمام وقت خود را پر کنید و به این نیاز خود نپردازید، پس از گذشت مدت زمانی متوجه میشوید که قدرت ذهن و کارایی آن پایین آمده است. چرا که ذهن نیز مانند تمامی اعضای بدن نیاز به استراحت و ورزش دارد. بنابر این زمان به شما اجازه نمیدهد که همهی کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید.
بیزینس کوچینگ چیست و چرا هر شغلی نیاز به یک بیزینس کوچ دارد؟! برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید
یک مشاور بازاریابی در حوزه پارچه چه نقشی ایفا میکند؟
در بازاریابی و کوچ پارچه باید مراحل زیر طی شود. مراحلی که تمامی آنها به هم مربوط بوده در فرایند فروش نقش بزرگی ایفا میکنند و بازاریاب برای رسیدن به اهداف سازمانی آنها را انجام میدهد. هر یک از بازاریابان برای طی کردن مراحل زیر روش مخصوصی را در پی میگیرند، اما آنچه که اهمیت دارد فقط نتیجه نیست. یعنی برای رسیدن به هدف نباید از هر روشی استفاده کرد؛ و باید روشی متناسب با کسب و کار خود اتخاذ شود.
در ادامه مراحل بازاریابی و کوچ پارچه را ببینید:
۱. به شما کمک میکند تا اهداف خود را تعیین کنید
یک کوچ بازاریابی دادههای مختلف نسبت به بازار، تقاضا، محصولات و شرایط تولیدی یا فروشگاه پارچه و… را بررسی کرده و این اطلاعات را با شما درمیان میگذارد. سپس با کمک او میتوانید اهداف خود را تعیین کنید؛ چه اهدافی معقول و چه اهدافی غیر معقول هستند.
برای مثال انواع مختلف پارچه، فروش و تقاضایی که برای هرکدام از پارچه هست، سرمایهای که برای تولید هر پارچه نیاز دارید و…. را در اختیار شما میگذارد؛ تا با دید جامع و منطقی نسبت به محصول تولیدی خود تصمیم بگیرید. زیرا بدون آگاهی داشتن از این اطلاعات، ممکن است در بازار با محصول تولیدی؛ بر خلاف تصور و انتظار شما برخورد شود.
۲. کوچ بازاریابی اهداف شما را اولویتبندی میکند
طبیعتاً یک کارگاه تولیدی بزرگ پارچه، فقط یک محصول تولید نمیکند. هنگام مرحله تولید سؤالی که در ذهن شما به وجود میآید این است که از هر نوع پارچه چه تعداد نیاز داریم؟ و اصلاً پارچه کتان مهمتر یا پارچه لی؟ اهمیت پارچهها بر چه اساس تعیین میشود؟
اینجا بازاریابی و کوچ پارچه به کمک شما میآید، و بر اساس تحقیقات بازاریابی که از قبل انجام داده است شما را راهنمایی میکند. ممکن است شما شنیده باشید که پارچه لی، در حال حاضر خواهان زیادی دارد، اما بازاریاب شما که تحقیقات گستردهای انجام داده؛ به شما توضیح میدهد که این محصول فقط در فلان شهر و فلان فصل خواستار پیدا میکند. نکات دقیق و مهمی که جز با تحقیقات بازار، دست یافتن به آن ممکن نیست.
۳. یک کوچ بازاریابی پارچه شما را از نیاز بازار مطلع میکند
مهمترین اصل برای خرید و فروش بین کسب و کارها، شناخت تقاضا و نیازهای مشتری است. پارچه فروشی نیز از این قاعده مستثنا نیست. چرا که اگر شما ندانید تقاضای اصلی بازار نسبت به کدام نوع پارچه است، محصولی را تولید میکنید که شاید افراد نسبت به خرید آن رغبتی نداشته باشند.
در واقع شما با پرداخت نکردن هزینه یک کوچ بازاریاب پارچه به حساب خود صرفهجویی کردهاید؛ در حالی که از اهمیت تحقیقات بازار آگاهی ندارید؛ و هنگامی که محصولات خود را روانه بازار میکنید متوجه ضرری که متحمل شدهاید میشوید. این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که میتواند هر شرکت کوچک و بزرگی را تا مرز ورشکستگی ببرد.
۴. مشخصات بازار هدف شما را لیست میکند
یکی از مواردی که برای شناخت نیاز بازار ضروری است، مشخصات بازار هدف شما میباشد. بازاریاب با استفاده از دادههایی که جمعآوری کرده است، مشخصات هر منطقه از بازار را لیست میکند. اینکه بازار هدف شما در چه سنی قرار دارند، بیشتر چه نوع پوششی را انتخاب کرده، در چه مکانهایی حضور دارند و چه زمانهایی برای خرید میآیند؟
برای مثال اگر بازار هدف شما افراد نوجوان باشند نسبت به پارچههای لی، کتان، و الیاف علاقهی زیادی دارند. همچنین مغازههای پارچه فروشی در ایام امتحانات به دلیل مشغول بودن جوانان فروش کمتری را تجربه میکنند، پس باید عرضه شما نیز پایین بیاید.
مشاهده کردید که در نظر گرفتن نکات به ظاهر سطحی، در تعیین کردن فروش شما از چه تأثیر بالایی برخوردار هستند؟ دسترسی به این نکات، فقط و فقط با بازاریابی و کوچ پارچه امکان دارد.
۵. یک بازاریاب و کوچ پارچه به شما میگوید که بر روی کدام ویژگی تمرکز کنید
تمامی محصولات از جمله پارچه برای عرضه به بازار و رقابت با رقبا، نیاز به یک مشخصه و ویژگی مخصوص دارند؛ که در اصطلاح به آن مزیت رقابتی میگویند. فردی که بازاریابی شما را انجام میدهد، با حضور در بازارهای مختلف و هدف؛ از نقاط ضعف و کاستی همکاران شما اطلاع پیدا میکند و آنها را یادداشت میکند. سپس اطلاعات دستهبندی شده را با شرایط تولیدی شما مقایسه میکند و و در نهایت یکی از نقاط ضعفی که، شما به خوبی میتوانید در آن زمینه فعالیت کنید و بدرخشید را انتخاب میکند و پیشنهاد خود را با شما در میان میگذارد.
۶. راه ارتباطی شما با مخاطب را معرفی کرده و بودجه موردنیاز را تعریف میکند
کوچ بازاریابی پارچه پس از شناسایی ویژگیهای بازار هدف، این موضوع را پیگیری میکند که از چه طریق میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد و در کدام نوع از کانالهای ارتباطی بیشتر حضور دارند.
علت اهمیت موضوع مطرح شده، این است که ممکن است شما برای تبلیغ و عرضه به مخاطب یکی از کانالهای ارتباطی را انتخاب کرده و پس از ارائه، بازخورد خوبی نگیرید. در این موقعیت علاوه بر هدر رفت هزینه و سرمایه شرکت، شما باید تمام روند بازاریابی خود را بازبینی کنید و شاید حتی با خود تصور کنید که نیازهای بازار را اشتباه انتخاب کردهاید؛ در حالی که شما فقط راه ارتباطی اشتباهی را انتخاب کردهاید.
گذشته از این موضوع پس از انتخاب راه ارتباطی، باید تصمیم بگیرید که چه مقدار از سرمایه شرکت را برای تبلیغات هزینه کنید. یک بازاریاب و کوچ پارچه با نکات مختلف بازار از جمله رکود رونق، وضعیت اقتصادی و… به شما اطلاع میدهد که هزینهای متناسب با شرایط کنونی اختصاص دهید. گاهی نیاز دارید زیاد هزینه کنید و گاهی نباید هزینهی چندانی بپردازید.
جمعبندی
به طور خلاصه دریافتیم که یکی از ضروریترین مراحل برای هر کسب و کار، مخصوصاً صنعت بزرگ و پررونق پارچه؛ بازاریابی است. که به علت پیچیدگی و اهمیت آن و همچنین محدودیتهای متعدد، افراد مدیر نمیتوانند به آن بپردازند و نیاز به کارشناسان حرفهای دارد.
فردی که وظیفه بازاریابی و کوچ پارچه را به عهده دارد، با تحقیقات گسترده بازاریابی انواع اطلاعات مورد نظر را به دست آورده و به فعالیتهایی مانند؛ مانند هدفگذاری، شناسایی بازارهای هدف، قیمتگذاری محصولات، تبلیغات و کانال ارتباطی و خدمات پس از فروش میپردازد.
همچنین اگر احساس میکنید در کارگاه تولیدی پارچه و یا پارچه فروشی خود، برای بازاریابی و کوچ پارچههای تولیدی نیاز به متخصصان حرفهای دارید؛ با کارشناسان «مجموعه حمید صباغی» در ارتباط باشید.
دیدگاهتان را بنویسید