بازاریابی رویداد(Event Marketing) چیست
مفهوم بازاریابی رویداد
ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد محور یک استراتژی تبلیغاتی است که شامل تماس چهره به چهره بین برند ها و مشتریان آن ها در رویداد هایی مانند همایش ها، نمایشگاه های تجاری و سمینارها می شود. براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، 95 درصد از بازاریاب هایی که در شرکت های بزرگ مشغول به فعالیت هستند، موافق هستند که بازاریابی رویداد فرصتی ارزشمند را برای شرکت کنندگان فراهم می کند تا در دنیایی که هر روز روابط دیجیتال در آن پر رنگ تر می شود، ارتباطات حضوری برقرار کنند. در واقع این گروه از بازاریاب ها، بازاریابی رویداد را یک راه حل خروج از بحران دیجیتال و برقراری تعاملات حضوری و واقعی برای برند ها می دانند.
نزدیک به یک سوم بازاریاب ها معتقدند که ایونت مارکتینگ مؤثرترین روش بازاریابی در زمان حاضر است. اکثر مدیران ارشد شرکت ها در عرصه جهانی به قدرت رویدادهای زنده اعتقاد دارند و برای سرمایه گذاری بیشتر بر روی ایونت مارکتینگ در آینده برنامه ریزی می کنند. بخش بزرگی از شرکت کنندگان در رویداد ها می گویند که پس از این رویداد، نسبت به شرکت، برند، محصول یا خدمات که در طول یک رویداد دیده اند، نظر مثبتی دارند.
چرا رویداد ها در بازاریابی مهم هستند
پاسخ به این سؤال هدف اصلی شما از بازاریابی رویداد را مشخص می کند. شناخت درست این هدف است که موفقیت یا شکست فرآیند بازاریابی در این رویداد که همان ایونت مارکتینگ است را مشخص می کند. پاسخ این سوال معیاری است که کیفیت یک رویداد بر اساس آن اندازه گیری می شود. این عامل تعیین کننده ای است که به برقراری ارتباط و تعیین استراتژی بازاریابی کمک می کند. در حقیقت باید سوال های بهتر و دقیق تری بپرسید تا بتوانید استراتژی ایونت مارکتینگ بهتری طراحی کنید.
شرکت adobe در مورد اهمیت ایونت مارکتینگ می گوید:
Companies use event marketing to promote themselves to a highly relevant audience. Industry events are often a great opportunity to meet business decisionmakers. Event marketing can build a high level of brand awareness and can help facilitate sales.
شرکت ها از بازاریابی رویدادی برای معرفی خود به مخاطبان مرتبط استفاده می کنند. رویدادهای صنعت اغلب فرصتی عالی برای ملاقات با تصمیم گیرندگان تجاری است. بازاریابی رویداد می تواند سطح بالایی از آگاهی از برند ایجاد کند و به تسهیل فروش کمک کند.
چرا مردم باید در رویداد شما شرکت کنند
در حقیقت پاسخ این سوال در درون برند شما نهفته است. پاسخ این سوال همان ارزش افزوده ای است که شما از طریق این رویداد برای شرکت کنندگان ایجاد می کنید. چه چیز ویژه ای در این رویداد وجود دارد؟ رویداد شما چگونه نیازهای آن ها را برآورده می کند؟ نقاط درد آنها چیست؟ چگونه رویداد شما می تواند مشکلی را حل کند یا راه حلی برای آنها ارائه دهد؟ شناسایی نقاط حساس ها به شما کمک می کند که ارزش پیشنهادی بهتری برای فرآیند ایونت مارکتینگ خود خلق کنید.
چشم انداز حضار از شرکت در رویداد چیست
اغلب انگیزه های پیچیده ای برای حضور در یک رویداد وجود دارد. دلایل متعددی مثل یادگیری یک مهارت جدید یا حفظ شخصیت و جایگاه اجتماعی در بین گروه خاصی از افراد برای شرکت در یک رویداد وجود دارد. این وظیفه شما است که به چشم انداز افراد مختلف برای شرکت در یک رویداد جهت دهید و هدف گذاری خود برای ایونت مارکتینگ را بر اساس آن ها تنظیم کنید.
مزایایی که شرکت در رویداد یا در حقیقت برنامه بازاریابی رویداد شما برای آن ها دارد را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنید. اگر شرکت کنندگان احتمالی، ارزش پیشنهادی شما را درک نکنند، از شرکت در رویداد شما سر باز خواهند زد. اگر مزایای آن مشخص نباشد، آنها وقت خود را صرف جستجوی دلیل برای حضور در یک رویداد نمی کنند. اگر بتوانید با ارائه یک راه حل احتمالی برای مشکلات آن ها توجه را به خود جلب کنید، بهترین نتیجه ممکن را در بازاریابی رویداد خواهید گرفت.
منافع ذینعان رویداد چیست
استراتژی ایونت مارکتینگ شما باید به شدت به منافع سایر ذینفعان مانند حامیان مالی، برند های همکاری کننده در رویداد و غرفه داران توجه کند. در طی فرآیند طراحی استراتژی بازاریابی رویداد باید به این سوال پاسخ دهید که چگونه رویداد شما می تواند به آنها در رسیدن به اهداف خود کمک کند؟ اگر همه چیز را از دیدگاه ذینفعان در نظر بگیرید، بسته های حمایت مالی، فضای نمایشگاه و سایر فعالیت های درآمد زایی، دستیابی به اهداف بازاریابی رویداد برای آن ها راحت تر خواهد بود.
فقط شصت ثانیه فرصت دارید
حتما حداقل یک بار اسم ارائه آسانسوری را شنیده اید. به طور خلاصه در ارائه آسانسوری فرض بر این است که شما با مهم ترین و تاثیر گذار ترین آدم در زمینه کاری خودتان در یک آسانسور تنها هستید و باید به گونه ای صحبت کنید که این شخص، در فاصله زمانی شصت ثانیه ای که در آسانسور همراه شما است، قانع شود که ارزش این را دارید تا یک قرار ملاقات در اختیار شما قرار دهد.
ارتباط بازاریابی رویداد و ارائه آسانسوری چیست؟ شرکت کنندگان بالقوه مهم ترین و تاثیر گذار ترین افرادی هستند که در استراتژی ایونت مارکتینگ باید به آن ها توجه کنید. شما باید بتوانید این مشتریان بالقوه را راضی کنید تا زمان و هزینه خود را برای شرکت در رویداد اختصاص دهند. هیچ کدام از شرکت کنندگان بالقوه هیچ آگاهی از ارزش افزوده ای که رویداد شما برای آن ها ایجاد می کند، ندارند. شما باید به جملاتی کوتاه فکر کنید که در کمتر از شصت ثانیه به طور دقیق ارزش پیشنهادی شما را منتقل نماید و افراد را مجاب کند که شرکت در رویداد و پیوستن به برنامه بازاریابی رویداد شما، به نفع آن ها خواهد بود.
تحقیقات علوم رفتاری نیز این موضوع را تایید کرده است که شما کمتر از شصت ثانیه برای قانع کردن افراد فرصت دارید زیرا افراد پس از آن فقط حرف های شما را می شنوند و هیچ توجهی به محتوای آن نمی کنند. پس تمام تلاش خود را به خرج دهید تا در کمترین کلمات ممکن ارزش پیشنهادی نهفته در فرآیند Event Marketing خود را برای هر یک از ذینفعان بیان کنید.
برای افزایش شرکت کنندگان و رسیدن به اهداف ایونت مارکتینگ خود خلاقیت به خرج بدهید به عنوان نمونه می توانید از جملات زیر استفاده کنید:
- ده نفر اول از تخفیف برخوردار می شوند.
- الان آخرین فرصت برای رزرو است.
- امکان ثبت نام به تعداد محدود تمدید شد.
- فقط تعداد محدودی ظرفیت باقی مانده است.
- هرکسی که الان ثبت نام کند از امکانات خاصی بر خوردار می شود.
بیشتر مطالعه کنید:مدل کسب و کار b2b چیست؟
چرا اکثر ایونت مارکتینگ ها شکست می خورند
راز اکثر شکست ها در استفاده از کلیشه ها خلاصه می شود. در استراتژی بازاریابی رویداد، بار ها و بار ها شاهد تکرار جملات و ارزش های ارائه شده به مخاطب هستیم. اگر می خواهید استراتژی ایونت مارکتینگ موفقی داشته باشید، باید بتوانید ارزش های جدید و متناسب با نیاز شرکت کنندگان خلق کنید. همواره پیام ها را روشن و ساده نگه دارید و همیشه بر روی گزاره ارزش خود متمرکز شوید. از ارسال پیام حاوی مطالب غیر قابل باور .و یکسان برای همه خود داری کنید. هنگام تهیه و ارسال پیام های تبلیغاتی جدا از این که اهداف بازاریابی رویداد خود را در نظر می گیرید، با زبان شرکت کنندگان، ذینفعان یا همکار های خود صحبت کنید.
تلاش کنید در هنگام برنامه ریزی و هدف گذاری ها برای بازاریابی رویداد، منافع و خوایست های ذینفعان خود از استراتژی بازاریابی رویداد را درک کنید. هرچه مخاطبان و سرمایه گذاران خود را بهتر درک کنید، رویدادهای شما بهتر خواهد بود و نیز طراحی ارزش پیشنهادی راحت تر خواهد بود. یکی از بهترین راه درگیر نکردن کل تیم بازاریابی در فرآیند بازاریابی رویدادی است به این صورت که تیم جدیدی متشکل از چند نفر از تیم بازاریابی شما و نمایندگانی از تیم بازارایابی ذینفعانی مانند حامیان مالی تشکیل می شود تا جدا از تیم بازاریابی اصلی بر روی شناخت نیاز شرکت کنندگان بالقوه تمرکز کند. به واسطه شناختی که تیم ایونت مارکتینگ به دست می آورد، می توان ارزش پیشنهادی بهتری را برای شرکت کنندگان طراحی کرد.
روش مرسوم در بازاریابی رویداد مانند سایر شاخه های بازاریابی طراحی پرسونا است. پرسونا در واقع شخصیتی خیالی است که ویژگی های مشتری بالقوه ما را نشان می دهد. پرسونا می تواند به شما کمک کند تا مناسب ترین روند و ابزاری را که با استفاده از آن می توانید به اهداف بازاریابی رویداد خود برسید، انتخاب کنید. باید به این نکته توجه کنید برای هر فرآیند تنها یک پرسونا وجود ندارد. در ایونت مارکتینگ هم مانند هر فرآیند دیگری، می توانید چندین پرسونا داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید قصد پیاده سازی یک بازاریابی رویداد در زمینه صنعت بسته بندی دارید، برای این رویداد پرسونا های زیر را می توان تصور کرد:
- شخصی که در حال برنامه ریزی است تا اولین ورود به این صنعت را تجربه کند.
- مدیر بازاریابی یک شرکت معتبر فعال در این حوزه.
- موسس یک استارتاپ فعال در حوزه های وابسته به بسته بندی.
- افراد علاقه مند ولی فاقد فعالیت در این حوزه.
- مدیر عامل های شرکت های تولید کننده دستگاه های بسته بندی.
- کار پرداز کارخانه های تولیدی.
برای هر پرسونا در فرآیند بازاریابی رویداد، باید به این موارد فکر کنید، انگیزه های آنها از نظر حضور در این رویداد، ترس های آنها، اهداف و نقاط دردی که دارند. در انتها باید ارزش واقعی که رویداد شما برای آن ها دارد را پیدا کنید.
نقشه سفر را تنظیم کنید
برای این که بتوانید ارتباط بهتری با شرکت کنندگان بگیرید و به راحتی اهداف ایونت مارکتینگ خود را مرتفع کنید، نیاز دارید تا در کنار پرسونا از ابزار دیگری به نام نقشه سفر مشتری استفاده کنید. ساده ترین تعریف از نقشه سفر مشتری را آدام ریچاردسون ارائه می دهد:
نقشه سفر مشتری ایدهی سادهای دارد، دیاگرامی که گام به گام مسیر درگیر شدن مشتریان را با یک شرکت، محصول فیزیکی، تجربهی آنلاین، تجربهی خردهفروشی، خدمت و یا ترکیبی از اینها نمایش میدهد. هر چقدر تعداد مراحل بیشتر باشد، چنین نقشهای پیچیدهتر، و البته ضروریتر خواهد بود.
نقشه سفر مشتری یک تکنیک قدرتمند برای درک آنچه مشتریان شما را تحریک می کند، نیازهای آن ها، تردید ها و نگرانی های آن ها است. اگرچه بیشتر سازمان ها از نظر منطقی در جمع آوری داده های مربوط به مشتریان خود خوب هستند ولی داده ها به تنهایی قادر به برقراری ارتباط بین ترس ها و مراحلی که مشتری تجربه کرده است، نیستند. یک داستان می تواند این کار را انجام دهد و یکی از بهترین ابزارهای داستان پردازی در کسب وکار، نقشه سفر مشتری است.
نقشه سفر مشتری از داستان گویی و تصویر برای نشان دادن ارتباط مشتری با یک تجارت در طی یک دوره زمانی استفاده می کند. داستان از منظر مشتری، بینش کلی تجربه مشتری را فراهم می کند. این به تیم شما کمک می کند تا محصول و خدمات را بهتر درک کرده و نیازهای مشتری و نقاط درد را حل کند. نقشه سفر مشتری یک ابزار قدرتمند است که در فرآیند های بازار یابی به ویژه بازاریابی محتوایی و ایونت مارکتینگ از آن استفاده می شود.
قدم اول: ساخت نقشه سفر
قدم اول ساخت نقشه سفر مشتری را با طراحی پرسونا بازاریابی رویداد برداشتید. پنج مرحله بعد را باید برای هریک از پرسونا های بازاریابی رویداد خود تکرار کنید.
قدم دوم: تعریف مراحل
هر مرحله یک هدف اصلی را نشان می دهد که مشتری شما سعی می کند در سفر کلی خود به آن برسد. شما باید نقشه سفر مشتری را با کمک مراحلی بسازید که نشان دهنده سفر هدفمند مشتری شما است. در قبل، طول و پس از رویداد بازدید کننده مراحل زیادی را با شما طی می کند، درک درست این مراحل به شما کمک می کند تا بهتر و ساده تر به اهداف ایونت مارکتینگ خود برسید.
قدم سوم: توصیف نقطه های برخورد
شناسایی نقطه های برخورد شما یک گام مهم برای ایجاد نقشه سفر مشتری و اطمینان از رضایت مشتریان در هر مرحله از راه است. لیستی از تمام روش هایی که مشتری ممکن است شما را از طریق آن در هر مرحله، شما را پیدا کند و ارتباط با مشتری شکل بگیرد، تهیه کنید. مثل: آگهی تبلیغاتی، سرچ گوگل، لینک های موجود سایر وب سایت ها، کارت ویزیتی که قبلا داده اید، شبکه های اجتماعی، توصیه آشنایان و سایر روش های مشابه.
قدم چهارم: تحقیقات
برای هر مرحله از سفر که در قدم دوم تعریف کردید، سعی کنید موارد زیر را شناسایی کنید:
- اهداف آن ها چه بود؟
- مشتری ها انتظار داشتند روند چگونه باشد؟
- از چه روش ها و نقطه های برخوردی برای تکمیل مرحله استفاده می کردند؟
- در طول هر تجربه برخورد چه احساسی داشتند؟
- افکار غیر مرتبط با بازاریابی رویداد شما که در طول هر مرحله داشتند.
- چه مدت طول کشید تا هر مرحله کامل شود؟
قدم پنجم: نقاط اصطکاک را شناسایی کنید
طی کردن هر یک از مراحل نقشه سفر به همراه تیم شما، به شما کمک می کند تا نقاط مختلف اصطکاک را در تجربه سفر مشتری تشخیص دهید. نقاط اصطکاک مجموعه ای از اتفاقات هستند که در مرحله رخ می دهند و مانع تکمیل صحیح مرحله می گردند. در واقع هر نقطه اصطکاک یک تجربه بد برای مشتری است.
قدم ششم: اصلاح مداوم
به طور خلاصه، نقشه برداری از سفر مشتری باید منجر به اقدامات خاصی شود که باعث بهبود تجربه شود. با نقشه سفر مشتری خود به عنوان یک سند زنده رفتار کنید تا به طور مرتب مورد بازبینی قرار گیرد و طبق نیاز به روز شود. به یاد داشته باشید که آن را با همه ذینفعان مربوطه به اشتراک بگذارید.
شخصی سازی کنید
وظیفه اول شما بعد از ساخت پرسونا و نقشه سفر مشتری مد نظر برای استراتژی ایونت مارکتینگ، این است که یک ارزش شخصی سازی شده برای هر کدام خلق کنید. بعد از شخصی سازی ارزش نوبت به شخصی سازی پیام ترغیبی برای هر پرسونا می رسد، یعنی شما باید برای هر پرسونا یک ارائه آسانسوری مجزا آماده کنید. حالا باید مجدد به پرسونا خود بازگردید تا به پاسخ این سوال برسید، چگونه باید ارائه های آسانسوری را به مخاطبیین هدف خود برسانید؟
بیشتر مطالعه کنید: پرسونای مشتری چیست؟
نقطه تعادل
به این فکر کنید که جامعه هدف بازاریابی رویداد شما، چگونه تصمیم می گیرند که در رویداد شما شرکت کنند یا از شرکت در آن امتناع کنند، سعی کنید رفتار و روند های موثر در برنامه ریزی ایونت مارکتینگ را درک کنید. چه عواملی از جانب فرد در چگونگی استراتژی بازاریابی رویداد شما تاثیر گذار است. این ها فقط بعضی از عناصر هستند که ممکن است نقش موثری ایفا کنند:
- بررسی ها که خود فرد انجام می دهد.
- توصیه هایی که سایر افراد می کنند.
- نتایج حاصل از جست و جویی که فرد در بستر های آنلاین انجام می دهد.
- تحقیق در مورد گزینه هایی می توانند جایگزین رویداد شما باشند.
- بار مالی و روانی که هزینه رویداد شما بر فرد می گذارد.
- مقایسه فرد بین ارزش پیشنهادی شما و دیگر رویداد های مشابه.
- مدرکی که در انتها به فرد داده خواهد شد.
این چند فاکتور در ترکیب با یک دیگر می توانند تعادل تصمیم گیری را در مشتری بالقوه بر قرار کنند. درک درست این عوامل و چگونگی به تعادل رسیدن آن ها می تواند کمک شایانی به شما در جهت چینش درست استراتژی بازاریابی رویداد نماید. در نظر گرفتن هر نقطه برخورد در طول سفر، به شناسایی شکاف ها و نقاط قوت و ضعف کمک می کند تا پیشرفت هایی در استراتژی ارائه ارزش پیشنهادی و نتیجه حاصل از ایونت مارکتینگ شما ایجاد شود. این ممکن است شما را قادر سازد که روند کار بازاریابی رویداد را ساده تر و سریع تر انجام دهید تا بتوانید شرکت کننده بالقوه را با رساندن به نقطه تعادل به یک شرکت کننده بالفعل تبدیل کنید.
فرکانس موثر
بعید است کسی که اولین بار در مورد رویداد شما می شنود، نسبت به شرکت در آن اقدام کند. فرکانس مؤثر تعداد دفعاتی است که یک پیام باید قبل از اقدام توسط شخص شنیده شود. این می تواند خرید بلیط یا تنها سوال درباره امکان داشتن غرفه در این رویداد باشد. مطالعات زیادی در مورد اینکه این عدد جادویی چیست، صورت گرفته است و بسیاری از بازاریاب ها به عدد 7 معتقد هستند. البته این عدد در صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت است. تجربه نشان داده است برای صنعت سرگرمی میانگین فرکانس موثر 9.5 است و اگر بخواهیم این عملیات را به سود دهی مناسب برسانیم باید پنج پیام بیشتر از فرکانس موثر ارسال کنیم.
اگر بتوانید برای استراتژی ایونت مارکتینگ خود، چندین ارزش قابل لمس را برای ذینفعان تعیین و برنامه ریزی کنید، شانس خود را برای فروش موفقیت آمیز یا تعامل زیاد افزایش می دهید. البته تضمینی برای رسیدن به نتیجه مطلوب و مورد نظر وجود ندارد اما همیشه عقلانی ترین کار این است که برنامه ریزی را به صورتی انجام دهید تا تعداد پیام های قابل لمسی که ارسال می کنید، بیشتر از فرکانس موثری باشد که با آزمون و خطا بدست آمده باشد. با بالاتر رفتن پیام ها قابل لمس از فرکانس موثر ضریب نفوذ را افزایش می دهید. افزایش ضریب نفوذ شانس موفقیت بازاریابی رویداد را افزایش می دهد.
به عنوان مثال فرکانس موثر برای بازاریابی رویداد. در صنعت تبلیغات ما عدد 9 است و شما می توانید با ارسال این فرکانس از هر 100 نفر بازدید کننده بالقوه 21 نفر را جذب کنید ولی تحقیقات نشان داده است که اگر 14 پیام قابل لمس ارسال کنید نرخ جذب پروژه بازاریابی رویداد شما به 30 نفر از 100 نفر افزایش می یابد. حال باید بسنجید که سود حاصل از اضافه جذب افراد، بیشتر از هزینه ارسال پیام های قابل لمس اضافی خواهد بود یا خیر، سپس اقدام به تصمیم گیری کنید.
با انتقال یک پیام قابل لمس و محکم می توانید جریان بازی را به نفع اهداف بازاریابی رویداد خود برگردانید. اطمینان حاصل کنید که شرکت کنندگان و شرکای احتمالی می توانند شما را پیدا کنند و شما می توانید به کسانی که این رویداد را تحت نظر خود دارند،پیام یادآوری ارسال کنید. شما باید به آن ها گوش زد کنید که هنوز اقدامی نکرده اند، بلیط تهیه نکرده اند یا به غرفه داران بگویید مکان خود را برای حضور در نمایشگاه یا رویداد، رزرو نکرده اند.
اگر استراتژی بازاریابی رویداد شما مبتنی بر رویداد غیر رایگان است، باید دلایل کافی به افراد ارائه دهید تا راهی برای رسیدن به نقطه تعادل ثبت نام پیدا کنند. اگر استراتژی ایونت مارکتینگ شما به گونه ای باشد که مجبور به دعوت گروهی از افراد به صورت افتخاری باشید، کاری به مراتب سخت تر برای قانع کردن افراد در پیش خواهید داشت زیرا افرادی که به صورت افتخاری به رویداد شما دعوت شده اند اکثرا آن را موضوعی پیش پا افتاده می پندارند و تا روز رویداد تصمیم قطعی برای حضور در رویداد شما نمی گیرند. شما باید در نظر بگیرید که چگونه می توانید توجه را به آن ها القا کنید تا حتما در رویداد شما حضور یابند و به اهداف ایونت مارکتینگ شما لطمه وارد نشود.
روند های نو و استفاده از ابزارهای جدید می تواند راهی مؤثر برای ایستادگی و جلب توجه باشد. می توانید از افرادی که به طور مستمر در رویداد های شما شرکت می کنند به عنوان طمعه سر قلاب استفاده کنید. دلایل محکمی را بیان کنید كه این تکرار مستمر اتفاقی نیست و به کمک این موضوع توجه كامل را برای سفر پیش رو جلب کنید.
تمامی پرسونا ها را کنار هم بچینید
در طراحی سفر باید به جریان و تجربه حضار و شرکای قبل، حین و بعد از این رویداد توجه کند. نقشه سفر مشتری در بازاریابی رویداد مسیری پیچیده است و فقط به زمانی که یک شرکت کننده بلیط خریداری می کند و تعهد به شرکت در این رویداد می دهد، محدود نمی شود. عوامل تأثیرگذار زیادی در کل این سفر و تجربه آن وجود دارد. برای شناسایی عوامل تاثیر گذار در بازاریابی رویداد باید تمام پرسونا ها را همزمان و با دید بالا، تحت نظر داشته باشید زیرا اگر در کنار ارزشی که برای هر پرسونا خلق کرده اید نتوانید ارزش پیشنهادی جمعی نداشته باشید، استراتژی بازاریابی رویداد محکوم به شکست است.
نرخ بازگشت سرمایه
بازاریاب ها و برنامه ریزی کنندگان رویداد هرگز در موقعیت قوی برای جذب و نگه داشتن شرکت کنندگان و شرکای خود در رویداد و بازگرداندن وقت و زمان دوباره نبوده اند. با استفاده از داشبورد یکپارچه و ابزارهایی مانند چراغ های راهنما می توانیم به داده های پیوست شده دسترسی پیدا کرده و آن را به تصویر گسترده تر پیوند دهیم تا نقشه سفر شرکت کنندگان را نشان دهیم. ما می توانیم نقاط برخورد و فرصت های ممکن را برای دستیابی به آن ها از طریق کانال های مختلف شناسایی کنیم. با تعریف پرسونا های واقع گرایانه، می توانیم قدرت پیام رسانی خود را توسعه داده و اصلاح کنیم.
یکتانت در مورد اهمیت نرخ بازگشت سرمایه می گوید:
نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یکی از مهمترین سنجههایی است که پیش از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا بعد از اجرای کمپینها به صورت دقیق بررسی شود. نرخ بازگشت سرمایه به ما میگوید در ازای هزینه پرداختی چقدر سود کردهایم و عملکرد تیم بازاریابی در بهینهسازی هزینهها و دریافت خروجی مطلوب چگونه بوده است.
تجربه در بازاریابی رویداد نشان داده است که تشویق یک شخص برای بازگشت به رویداد شما آسان تر و مقرون به صرفه تر است. در واقع در ایونت مارکتینگ نیز همانند هر فرآیند دیگری، هزینه نگه داشتن مشتری به مراتب از هزینه جذب و به کارگیری مشتری جدید کم تر است. گوش دادن و مشاهده کردن شرکت کنندگان و شرکای رویداد می تواند به شما در واکنش و پیشگیری از مسائل و همچنین ارائه بینش و یادگیری در مورد چگونگی بهبود استراتژی بازاریابی رویداد کمک کند.
قبلاً هرگز چنین فرصتی نداشته اید تا به ذینفعان خود گوش فرا دهید، آن ها را بفهمید و براساس شواهد واقعی اقدام نمایید، از فرصت ارتباط حضوری که به واسطه ایونت مارکتینگ به وجو آمده است، نهایت استفاده را داشته باشید
استراتژیست های بازاریابی رویداد، فرصت دارند تا ذینفعان را به طور کامل در کل تجربه رویداد درگیر کنند، به عنوان مثال با ایجاد برنامه کنفرانس، رأی دادن به شیوه خاتمه رویداد و نظر خواهی صادقانه در نحوه برگزاری برخی از جزئیات رویداد. به همین ترتیب، اگر یک حامی مالی یا یک غرفه دار بتواند روابط و ارتباط های ارزشمند پیرامون این رویداد را ببیند، راحت می تواند به نقطه تعادل برای امضا قرارداد همکاری در استراتژی بازاریابی رویداد شما برسد.
این سطح از تعامل و خرید چیزی است که واقعاً موفقیت رویداد شما را از دیدگاه کلیه ذینفعان مشخص خواهد کرد و شما را به اهداف بازاریابی رویداد خواهد رساند.
بیشتر مطالعه کنید: نرخ بازگشت سرمایه MROI چیست؟
چند توصیه برای بازاریابی رویداد در فضای آنلاین
-
استفاده از هشتگ خاص برای ایونت مارکتینگ
حتما هشتگ مخصوص برای رویداد را بسازید. شرکت کنندگان همیشه چت کردن درباره رویداد را خیلی قبل از شروع رویداد شروع می کنند. به کمک این چت کردن ها، جامعه ای از حاضرین به صورت آنلاین ساخته می شود. این جامعه آنلاین به شما امکان می دهد تا در گفت و گو ها درباره موضوعات پیرامون رویداد صحبت کنید و به آهستگی به سمت تحقق اهداف ایونت مارکتینگ پیش بروید.
-
استفاده از قدرت استوری اینستاگرام
استوری های اینستاگرام، هر روز در حال استفاده و رشد هستند. در نوامبر 2017، استوری های اینستاگرام 300 میلیون کاربر داشت. تحقیقات نشان داده است که مشاغلی که از داستان استفاده می کنند بیشتر در پلتفرم اینستاگرام دیده می شوند. برای حضور در اینستاگرام باید یک داستان قوی را در استراتژی بازاریابی رویداد خود پیش بینی کنید.
استوری ها روشی شگفت انگیز برای ارتقاء حضور آینده شما در یک رویداد بزرگ تر هستند. تیم خود را آماده کنید، یکی از افراد تیم بازاریابی خود را مسول این کار کنید. سعی کنید راه های سرگرم کننده ای را برای جذب افراد داشته باشید. تا شروع رویداد اگر به دنبال دستیابی به مخاطبان بزرگ تری هستید می توانید از استوری های حمایت مالی استفاده کنید یعنی در واقع از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام استفاده کیند که این مورد به دلیل تحریم ها در ایران قابل استفاده نیست. اگر در ایران برای تبلیغات بازاریابی رویداد خود به دنبال تبلیغات اسپانسری در اینستاگرام هستید، باید به دنبال افراد واسط در خارج از ایران بگردید تا تحریم ها را برای شما دور بزنند و هزینه آن را پرداخت کنند.
-
از همکاران برای بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید
با کمک همکاران خود می توانید از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید. تیم های فروش و خدمات مشتری را جمع کنید تا کلمات ارزش پیشنهادی بازاریابی رویداد شما را در بین افراد زیادی که در روز با آن ها صحبت می کنند پخش کنند. حضور در یک رویداد دیگر به عنوان سخنران یک روشی طبیعی برای تبلیغ برند شما است. بنابر این در جلسه بعدی تیم فروش و بازرایابی این موضوع را با آن ها در میان بگذارید. این احتمال وجود دارد که تیم فروش بتواند کالای دیگری به عنوان ارزش پیشنهادی مکمل برای شرکت کنندگان داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده این ارزش پیشنهادی مکمل می تواند تا دو برابر ارزش پیشنهادی اصلی شما در استراتژی ایونت مارکتینگ را تقویت کند.
-
از فضای دیجیتال با تمام توان استفاده کنید
این استراتژی ایونت مارکتینگ برای شما است، بنابراین دلیلی ندارد تا از تمام منابعی که در جعبه ابزار بازاریابی دیجیتال خود دارید استفاده نکنید. تمام توان دیجتال خود را برای رسیدن به اهداف بازاریابی رویداد به کار بگیرید. اگر تمام افراد حاضر در پایگاه داده شما تبدیل به شرکت کنندگان بالفعل شوند، حالتی ایده آل ولی نشدنی در event marketing است. برای تبدیل لیست پایگاه داده خود به بازدید کنندگان بالفعل مداوم در ارسال پیام قابل لمس تا رسیدن به سیگنال موثر را از یاد نبرید.
-
یک وب سایت برای پروژه بازاریابی رویدادتان بسازید
داشتن صفحه فرود در وب سایت خود برای تبلیغ رویداد خوب است، ولی داشتن یک وب سایت اختصاص داده شده به رویداد برای شما می تواند امری به مراتب بهتر باشد. داشتن وب سایت اختصاصی به شرکت کنندگان این امکان را می دهد که از طریق پرسش و پاسخ با شما در ارتباط باشند و برای شما مکانی الهام بخش ایجاد شود تا مردم واقعا بتوانند هیجان و احساس خود از رویداد شما را نشان دهند.
شاید ساخت یک وب سایت اختصاصی برای اهداف ایونت مارکتینگ و معرفی رویداد، در نگاه امری بسیار سخت به نظر برسد اما در زمان بسیار کوتاهی قابل انجام است. برای طراحی یک وب سایت جدید به راحتی می توانید از پلتفرم های طراحی وب سایت مثل وردپرس و جوملا استفاده کنید. انواع قالب های این دو پلتفرم با هزینه بسیار اندک قابل تهیه هستند.
یک وب سایت خوب برای معرفی یک رویداد باید ویژگی های زیر را داشته باشد تا فرآیند جذب شرکت کننده را تسریع کند. ساخت این ویژگی ها به راحتی با صرف زمان اندک در وردپرس قابل انجام است.
-
مکان، تاریخ و زمان.
-
یک فیلم الهام بخش از سخنران ها و جلسات.
-
دستور کار مفصل
-
صفحه سؤالات متداول
-
صفحه با عنوان چرا باید شرکت کنیم؟
این صفحه می تواند در رسیدن به نقطه تعادل تصمیم گیری بازدید کنندگان بالقوه و تبدیل آن ها به بازدید بالفعل، در جهت پیشبرد اهداف ایونت مارکتینگ شما، موثر باشد.
- اطلاعات مربوط به رویدادهای گذشته.
شامل توصیف ها و آمارهای شرکت کنندگان و دیتا های چشم گیر.
-
صفحه خرید یا رزرو بلیط.
-
صفحه اقامت برای رویداد ها چند روزه.
-
اطلاعات مربوط به حمایت مالی در رویداد های رایگان.
-
صفحه تماس با ما.
-
دستور العمل ها و قوانین رویداد.
-
به صورت شفاف و واضح در اطراف شرکت کنندگان حضور داشته باشید
شرکت کنندگان بالقوه می خواهند اطمینان حاصل کنند که می توانند با شرکت در رویداد شما ارزش افزوده جدیدی کسب کنند. آنها افرادی پر مشغله هستند که باید خود را متقاعد کنند که رویداد برگزار شده توسط شما ارزش سرمایه گذاری زمان و هزینه را دارد. اینجا مواردی مانند توصیفات، فیلم های الهام بخش و آمارهای چشمگیر از وقایع قبلی که در وب سایت اختصاصی رویداد قرار داده اید به کمک شما می آید.
چرا باید شرکت کنیم؟این صفحه از وب سایت رویداد با ارائه تصویری قانع کننده، توصیفات، آمار چشمگیر و حتی یک بخش کامل که برای متقاعد کردن نوشته شده است، می تواند فروش خوبی در بین مشتریان بالقوه ایجاد کند.
-
از هدایا در بازاریابی رویداد کمک بگیرید
مردم عاشق چیزهای رایگان هستند و شما می توانید از این علاقه به نفع استراتژی ایونت مارکتینگ خود استفاده کنید. علاقه نشان دادن به موارد رایگان سرچشمه در ذات انسان ها دارد. پس چرا از این علاقه مندی استفاده نمی کنید و یک مجموعه کوچک بلیط را به صورت رایگان هدیه نمی کنید؟ حتی فقط یک یا دو بلیط رایگان به شما امکان می دهد مسابقه ای را برگزار کنید و علاقه و توجه بیشتری به رویداد خود جلب کنید.
از قدرت شبکه های اجتماعی برای برگزاری مسابقه استفاده کنید، یک هشتگ ایجاد کنید و افراد علاقه مند را به آن دعوت کنید. از قدرت علاقه آن ها در جهت نشر ویروسی کمپین بازاریابی رویداد که محور آن بلیط رایگان است، استفاده کنید. این امر نه تنها به شما امکان می دهد تا سرنخ های بیشتری از شرکت کنندگان بالقوه را جمع کنید بلکه به شما کمک می کند تا شرکت کنندگان بالقوه در هر منطقه ای گسترش یابند و بازاریابی بیشتری را برای رویداد انجام دهند.
به طور مثال می توانید به عنوان بخشی از قوانین ورود به مسابقه، از افراد علاقه مند بخواهید بنر این مسابقه را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند یا افراد دوستان خود را در زیر پست مسابقه تگ کنند این کار به گسترش کمپین بازاریابی رویداد شما کمک می کند.
حتماً هنگام تنظیم مسابقه، مقررات رسانه های اجتماعی پیرامون مسابقات را در سوشال مدیا هایی مانند اینستاگرام و توییتر بخوانید، برگزاری مسابقه به دو شیوه ای که گفته شد روش جالب برای ثبت نام بیشتر شرکت کنندگان است. در نهایت بلیط رایگان به یکی از علاقه مندان واقعی رویداد شما خواهد رسید.
-
دقیقا همان چیزی را که می خواهند، بدهید
شما باید دقیقا آن چیزی را که بازدید کنندگان نیاز دارند به آن ها بدید، مردم در رویداد شما شرکت نمی کنند تا پک خوراکی، فلش مموری و یا خودکار و سر رسید تبلیغاتی بگیرند. شما در برنامه ریزی ایونت مارکتینگ نباید چیزی را به عنوان هدیه برای بازدید کنندگان در نظر بگیرید که آخر و عاقبت آن به ته کشو و یا سطل زباله ختم شود.
مدت زمانی خود را جای شرکت کنندگان قرار دهید تا نیاز واقعی را شناسایی کنید، مثلا در رویدادی که در شمال کشور برگزار می شود که در آن جا اکثر مواقع هوا بارانی است یک چتر با آرم تجاری شما هدیه ای مناسب است.
-
می توانید از رویداد های تو در تو استفاده کنید
اطمینان از اینکه همیشه مکالمه های خود با بازدید کنندگان را در طول رویداد تقویت می کنید، در بازاریابی رویداد، امری حیاتی و مهم است. یکی از راه های خوب برای انجام این کار ساختن رویداد های کوچکتر در رویداد بزرگتردر فرایند طراحی استراتژی ایونت مارکتینگ است.
رویداد های کوچک در رویداد های بزرگتر به شما امکان می دهند تا ارتباط با بازدید کنندگان را با حرارت بیشتری ادامه دهید و آنها را در جهت نزدیک تر شدن به سمت خود بکشید. طراحی رویداد های کوچک تر در دل رویداد های بزرگتر دقیقا مانند قیف فروش عمل می کند، یک رویداد باید به رویداد بعدی منتهی شود.
10. از توئیتر غافل نشوید
تعامل اجتماعی زنده و سوال پرسیدن کارهایی هستند که حتماً می خواهیم در هر رویدادی که در آن شرکت می کنیم انجام دهیم. استفاده از حساب برند به ما امکان می دهد تا با هر پستی یک آگاهی از برند ایجاد کنیم. افراد را به راحتی می توانید در توئیتر پیدا کنید. این یک راه عالی برای آگاه کردن مردم از برنامه بازاریابی رویداد شما است.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام خیلی ممنون بابت مقاله خوب و کاربردیتون خسته نباشید