هفت استراتژی بازاریابی در کوچینگ
بازاریابی در کوچینگ؛ هر فرد به عنوان یک کوچ میداند که هر مراجع منبعی انبوه از اطلاعات فردی است که پاسخ تمام سوالات در درون آنهاست. شغل شما به عنوان یک کوچ این است که در تبدیل اطلاعات ضمنی به اطلاعات آشکار به افراد کمک رسانید.
ممکن است شما چگونگی یافتن مراجعین خود را بدانید اما هنوز متوجه آن نشده باشید. . ما از چرخههای زندگی، مدل GROW و عناصر NLP استفاده میکنیم. چنانچه از این ابزار برای بازاریابی استفاده کنید، میتوانید یک مفهوم عمیق در خصوص خودتان به عنوان یک کوچ و نحوه کمکتان به افراد را، معرفی کنید که بسیار قدرتمند و جذاب خواهد بود. هم اکنون، مداد و کاغذی را در کنار خود داشته باشید که در ادامه با آنچه از شما خواسته میشود، مفاهیم را به صورت کاربردی فراگیرید.
بازاریابی چیست
در منابع مختلف، تعاریف بسیاری از بازاریابی ارائه شده است. اگر از اغلب مردم در خصوص بازاریابی در کوچینگ سوال شود، پاسخهای زیر را خواهند گفت:
- تبلیغات
- روابط اجتماعی PR
- ایمیل مستقیم یا نامههای فروش
- وب سایت ها
که تمامی موارد بالا تنها بخشی از بازاریابی هستند و آنها کل داستان را نمیداند. اگر شما به منابع علمی در خصوص تعاریف بازاریابی مراجعه کنید با مفهوم 4P روبرو خواهید شد که عبارتند از:
-
محصول
-
قیمت
-
مکان
-
اشاعه و ترقی
آنچه بیشتر مردم در خصوص بازاریابی بیان میکند و در ظاهر وجود دارد، فقط دربرگیرنده بهبود و ترقی است و سایر عناصر را نادیده میگیرند. باید توجه داشت که بدون تعریف روشنی از سایر عناصر، این بخش هیچگاه شروع نخواهد شد.
در سالهای اخیر، متخصصین حوزه بازاریابی سه عنصر دیگه را تحت 3P به آنها افزودهاند که عبارتند از:
-
افراد
-
فرایند
-
شواهد فیزیکی
محصول:
کوچینگ هیچ محصول فیزیکی را ارائه نمیدهد و در خصوص تعامل بین دو فرد فعالیت دارد. افراد نمیتواند آن را با تمام جزییات بررسی کرده و سپس به خرید کنند که البته این بدین معنا نیست که نمیتوان آن را به روشنی برای دیگران ارائه داد. بنابراین:
- آنچه شما به مراجع(مشتری) ارائه میدهید، دقیقا چیست؟
- چه چیز ویژه ای شما دارید؟
- چگونه میتوانید خدماتتان را دسته بندی کنید؟
- آیا شما میخواهید که فقط کوچینگ یک-به-یک را ارائه دهید؟ یا تمایل به ارائه خدمات گروهی دارید؟
- آیا میخواهید کارگاهها و سمینارهایی را برگزار کنید؟
- آیا تمایل دارید که از طریق ایمیل افراد را کوچ کنید؟
- آیا میتوانید از کتابهای الکترونیکی استفاده کنید؟
- آیا از محصولات صوتی استفاده میکنید؟
- آیا به مشتریان خود ضمانت بازگشت وجه را میدهید؟
در اینجا انواع مختلفی از گزینه های ممکن برای شما وجود دارد که باید بر اساس محصول آنها را دقیق بشناسید.
قیمت
قیمت گذاری فقط یک مقوله در خصوص بیرون کشیدن یک رقم از هوا نیست. آنچه باید شما بیشتر بدانید این است که قیمت گذاری برای موارد زیر است:
- جلسات یک طرفه
- بسته بندی
- گزینههای مختلف کوچینگ از طریق تماس تلفنی
- کوچینگ رو در رو
قیمت، اطلاعات زیادی را در خصوص موقعیت شما در محیط بازار و نوع مراجعی که میخواهید شما جذب کنید، بیان می کند.
مکان
مکان بیشتر مکانی مورد نظر است که شما برای کوچینگ از آن استفاده می کنید که شامل:
- مکانی که مشاهده خواهید شد.
- شرکتی که شما هستید.
- مکانهایی که افراد در خصوص اطلاعات کوچینگ به جستجو میپردازند.
ارتقا و بهبود
این به معنای چگونگی ارتباط پیشنهاد شما با دنیای بیرونی است. یک شرکت تولید کننده یک محصول مبتنی بر تبلیغات و فروش خواهد بود، این در صورتی است که ارتقا و بهبود در کوچینگ، به عنوان ارائه کننده یک خدمت، راه متفاوتی دارد.
افراد
این به معنای افرادی است که شما به عنوان بازار کوچینگ و ارائه خدمات کوچینگ با آنها تعامل دارید. چنانچه شما از خدمات تماس تلفنی و یا یک دستیار مجازی استفاده کنید، افراد شما را کامل نخواهند دید و شناخت.
فرایند
این به معنای چگونگی روند کوچینگ است که شامل:
- خدماتتان را به طور دقیق چگونه ارائه میدهید؟
- روند شما برای مراجعین جدید نیست؟
- آیا شما از مجموعه ای از فرمهای استاندارد استفاده می کنید که مراجعین آنها را بایستی پر کنند؟
شواهد فیزیکی
همانطور که گفته شد، اولین مواجه شما با مراجع بسیار حساس و آسیب پذیر است. شما چه کاری می توانید انجام دهید تا خود را به عنوان یک فرد حرفهای به مراجع بشناسانید؟ شما به عنوان یک کوچ باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- توصیفات
- مطالعه های موردی
- محیط کوچینگ: آیا ظاهری حرفهای دارد؟
- آیا مدارک و گواهینامههای مسئولیت عمومی شما قابل مشاهده است؟
- منابع بازاریابی: آیا آنها تصویری خوبی را از شما به نمایش میگذارند؟
راز یک بازاریابی موثر
تمام عناصر موجودر 7P مهم هستند اما برخی از موارد دیگر در بطن خدمات موثر بازاریابی وجود دارند که باید شما در خصوص آنها بیشتر بدانید. بازاریابی یک راه برای ایجاد یک توافق بین شما و مراجعتان، پیش از ملاقات یا صحبت با آنهاست.
این یک راه برای ایجاد ارتباط با مراجعین خودتان در سطوح عمیق ارتباطی است. از اینرو وقتی آنها پیام بازاریابی در کوچینگ شما را میبینند، از شما و خدمات شما میشنوند و یا در کارگاههای شما شرکت میکنند، به نوعی با شما ارتباط برقرار کرده اند.
تنها اگر شما به خوبی بازار هدف خود را بشناسید، میتوانید به یک ارتباط و توافق با مراجع خود برسید. در ادامه باید در خصوص چگونگی ایجاد توافق با افراد به عنوان قسمتی از فعالیتهای بیزینس کوچینگ اطلاعات کسب کنید، حتی اگر شما بر ابزارها برای ارتباطات مثل زبان بدن، لحن و گفتار و استفاده از زبان مشخص را مسلط باشید. همه این موارد میتواند بازاریابی شما را به زبان قابل درک برای مراجع ترجمه و بازگردانی کنند.
دیدگاهتان را بنویسید