بازاریابی ویروسی | Viral Marketing
بازاریابی ویروسی؛ در این مقاله قصد داریم با یکی از پرکاربردترین انواع بازاریابی یعنی بازاریابی ویروسی آشنا شویم که در رشد کسب و کار ها بسیار موثر بوده و شامل تکنیک هایی است که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم
عناوین مقاله:
- تاریخچه وایرال مارکتینگ در دنیای بازاریابی
- کار ویروس چیست
- دلیل و اهمیت وایرال چیست
- بازاریابی ویروسی(وایرال مارکتینگ) چیست
- 10 دلیل وایرال شدن یک ویدئو
- برانگیختن چه احساساتی باعث ویروسی شدن محتوا می شود
- ویژگی های محتوای ویروسی
تاریخچه وایرال مارکتینگ در دنیای بازاریابی
قبل از اینکه اینترنت با این سرعت به زندگی ما عجین شود ویدیوهایی بودند که وایرال یا اصطلاحا همه گیر می شدند. گاهی دهان به دهان در مورد یک فیلم، یک تبلیغ، یک ویدئو خنده دار صحبت می شد یا روی کاست های VHS دست به دست می شدند. به عنوان مثال، جشنواره های گوناگون آنقدر مورد توجه و صحبت قرار می گرفتند که ناخودآگاه انبوهی از جامعه در مورد یک اثر هنری بخصوص صحبت می کردند.
امروزه با استفاده روز افزون از اینترنت خیلی از مردم به این سمت کشیده شده اند و بیشتر اوقات مردم ویدئو تماشا می کردند و به دلیل دسترسی راحتتر آن و نیاز به امکانات خاصی نداشته می توانستند ببینند و به آسانی وایرال می شدند. برخی از ویدئوهای ویروسی به صورت GIF های متحرک، به اندازه کافی کوچک و کم حجم بودند تا برای بارگذاری در وب سایت ها مشکلی وجود نداشته باشد.
کار ویروس چیست؟
کلمه وایرال، به معنی ویروسی است. ویروس ها وارد بدن انسان می شوند، سلول ها را آلوده می کنند، سپس سلول آلوده شده، خود به یک ویروس تبدیل می شود و به هم انتقال می دهند. وایرال (viral) در اینترنت نیز برای برخی از عکس ها، ویدئو ها و حتی نوشته ها استفاده می شود. کاربران نقش سلول را دارند که از فیلم و عکسی که در این سوشیال ها: یوتیوب، اینستاگرام، اسنپ چت، آپارات، توئیتر، فیسبوک و … منتشر شده است، دست به دست در دنیای مجازی پخش می کنند.
نکته حائز اهمیت کیفیت محتوا می باشد که پتانسیل وایرال شدن را داشته باشد. اصول و پایه بازاریابی ویروسی، پخش یا انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان است، اما فناوریهای مدرن و جدید مبتنی بر اینترنت ( دیجیتال مارکتینگ ) بسترهای بسیار مناسبی را جهت توزیع محتوای ویروسی خلق کرده اند و امروزه، از این رو بهترین روش برای بازاریابی ویروسی، استفاده از اینترنت محسوب می شود.
دلیل و اهمیت وایرال چیست؟
تولید و ساخت یک ویدیو با قابلیت همهگیری بالا، می تواند کمک قابل توجهی به کمپانی یا سازمان و حتی پرسونال برندینگ داشته باشد، تا هر چه بهتر و بیشتر دیده شوند. اکنون بسته به ماهیت محتوای وایرال شده، مثلا اگر یک ویدیو حاوی تبلیغ یک برند یا یک شرکت یا یک کسب و کار خاص باشد، بعد از وایرال شدن آن، صاحبان آن کسب و کارها توانسته اند با کمک بازاریابی ویروسی خدمات، محصول و یا برندشان را بیش از پیش به مخاطبین معرفی کنند.
ویروسی شدن مطالب و ویدیو ها یا بازاریابی ویروسی باعث میشود که به صورت رایگان (هزینه بسیار کم) برای تبلیغات بزرگی توسط افرادی از جامعه اتفاق بیافتد و با این کار برای مدت زیادی ممکن است ترافیک زیادی را به سمت خود بیاورد.شرکتهای تجاری کوچک و بزرگ و برندهای مختلف با ساخت ویدیوهای کوتاه و بلند به معرفی کسب و کار خود و ارزش های آن در قالب وایرال میپردازند و با استفاده از موضوعاتی همچون سرگرمی، خلاقیت و جذابیت به ویدیو ویروسی تبدیل میکنند.
بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ) چیست؟
بازاریابی ویروسی(Viral Marketing) یا همان وایرال مارکتینگ بیشتر از طریق رسانه های اجتماعی صورت می گیرد در واقع این سبک بازاریابی به بررسی استراتژی هایی که می توان بوسیله آن ها کاربران را ترغیب به نقل یک پیام کرد، می پردازد. در وایرال مارکتینگ پیام همانند ویروسی می باشد که بین اشخاص و کاربران به سرعت پخش می شود.
۱۰ دلیل رایج برای وایرال شدن یک ویدیو:
- ارتباط یک ویدیو با موضوع مورد فعالیت شما و چیزی که مردم به دنبال آن هستند.
- هیجان انگیز، سورپرایز کننده یا برانگیختن احساسات مخاطب
- نشان دادن تضاد بین چیزهایی که به هم مرتبط نیستند ویا استفاده از رابطه معکوس در ادبیات و محتوا
- ویدئوهایی مثل: دوربین مخفی که افراد احساس خطر دارند.
- ایجاد تنش و تضاد فرهنگی که بحث برانگیز باشد.
- ویدیویی که عجیب و موسیقی محور باشد.
- استفاده از تکنولوژی به گونهای متفاوت که باعث شگفتی و تحیر شود.
- نمایش دادن یک برند یا فرد در حال رشد.
- کمتر صحبت شود.
- شامل پیام مثبت باشد.
برانگیختن چه نوع احساساتی باعث ویروسی شدن محتوا می شود؟
- شگفتی – ۲۵٪
- خنده – ۱۷٪
- سرگرمی – ۱۵٪
- شادی – ۱۴٪
- خشم – ۶٪
- همدلی – ۶٪
احساسات مثبت مانند شگفتی، خنده، سرگرمی و شادی احساساتی هستند که بیشترین تعداد کمپین های ویروسی را شکل داده اند.
بازاریابی آنی (Real-time marketing): این نوع بازاریابی پا به پای بازاریابی ویروسی عمل میکند و بر اساس تِرِندهای مشهود و آنی پیش می رود.
4 ویژگی های موضوع محتوای ویروسی
1- استفاده از قدرت واژگان
قدرت واژه های “رایگان” یا “ارزان” می تواند در بسیاری از برنامه های بازاریابی ویروسی به منظور جلب توجه مخاطبان استفاده کرد.
2- نوع رسانه
انتخاب درست رسانه برای انتقال و اشتراک گذاری پیام بصورت وایرال در کمترین می تواند تاثیر مهمی در وایرال شدن داشته باشد. درواقع رسانه ای برای بازاریابی ویروسی مناسب است، که امکان اشتراک گذاری، دانلود و آپلود، پاسخ دادن و به طور کلی فرایند ارتباطات قابل فهم و آسان برای کاربران باشد.
3- علایق
با در نظر گرفتن انگیزه ها و علایق کاربران محتوا ایجاد شود. در نتیجه پیام برای مخاطب جالب توجه خواهد یود، احتمال به اشتراک گذاری بیشتری وجود خواهد داشت.
4- چه کسانی کمک به وایرال شدن محتوا می کنند؟
در مارکتینگ ویروسی، افرادی که دارای ارتباطات قوی تر و دایره ی مخاطبان گسترده تری می باشند مهم ترین شاخه های اشتراک گذاری پیام محسوب می شوند.
البته باید در نظر داشته باشید که وایرال مارکتینگ مثل همه روش های تبلیغاتی ممکن دارای نقطه ضعف باشد که مهمترین آن عدم توانایی کنترل ویروسی شدن محتوا می باشد.
روش های وایرال مارکتینگ بازاریابی ویروسی Viral Marketing
۱- word of web
نوشتن در قالبی که اطلاعات را به ایمیل بازمیگرداند و برای دریافتکنندگان میفرستد.
۲- word of Email
ارسال ایمیلهایی با محتواهایی مانند طنز، جوکها و نقلقولها و تصاویر.
word of mouth(wom) -3
تبلیلغات ویروسی دهان به دهان یکی از بارزترین نوع تبلیغات است و مخاطبان بدون صرف هزینه ای سود کلانی را برای شرکتهای ارائه دهنده تبلیغات به ارمغان می آورند.
4- instant massage
سریعترین روش بهوجودآمده برای انتقال محتوای ویروسی می باشد. (پیامهایی که بهسرعت میان مردم از طریق اینترنت منتقل میشود).
5- بحثهای مردمی
بسیاری از انجمنهای آنلاین، اجتماعی دارند که با عنوانهای متفاوتی سروکار دارد. این عنوانهای مردمی میتواند بار مثبت یا منفی داشته باشد و کمک به وایرال شدن آن شود.
6- پاداش برای رجوع
بعضی اوقات شرکت ها، پاداشی پیشنهاد می دهند تا مشتری رجوع کند.
7- Bluetooth
استفاده گسترده از تلفن های همراه ( موبایل ) این امکان را بوجود آورده که ویدیوهای پیشرفته ای بتواند به صورت ویروسی بین handsetها توزیع شود.
8- Blog Publicity
تبلیغات وبلاگ یعنی انتشار محتوای بلاگ و تبلیغات آن دراینترنت که می تواند تاثیرگذار، قابل کنترل، محبوب کننده و یک استراتژی بلند مدت است.
بازاریابی هیاهو
یکی از انواع مختلف بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی هیاهو یا همهمه ای Buzz Marketing می باشد که جزو استراتژی های غیرسنتی به شمار می رود. از این نوع بازاریابی برای جذب مخاطب با استفاده از خلاقیت استفاده می شود. در بازاریابی هیاهو، تعاریفی در خصوص محصول یا خدمت با هیجان زیاد در بین مردم به صورت دهان به دهان منتقل می شود. در حقیقت کلمه Buzz به همان هیجان موجود در این نوع بازاریابی اشاره دارد. به صورت کلی بازاریابی هیاهو با ایجاد سر و صدا و شور در خصوص یک محصول یا خدمت به سمت تصاحب سهم بازار قدم می گذارد.
تفاوت بازاریابی هیاهو با وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی:
اساساً، وایرال مارکتینگ viral marketing بازاریابی ویروسی یک استراتژی کلی است که مردم را به گسترش خبر تشویق می کند. بازاریابی هیاهو از همین رویکرد استفاده می کند. تنها تفاوت آنها در ابزاری است که برای انتشار این پیام استفاده می کنند. بازاریابی هیاهو غالباً از رویدادها برای جلب نظر مردم استفاده می کند. بازاریابی هیاهو می خواهد افراد بیشتری به جای پخش پیام فقط در مورد محصول صحبت کنند.
شش مورد برای ایجاد هیاهو:
مارک هیوز شش مورد را برای ایجاد هیاهو مطرح می کند، که این موارد برای ایجاد مکالمه در افراد بسیار تاثیر گذار است.
-
تابو (جنجالی)
-
غیر معمول (منحصر به فرد)
-
قابل توجه
-
ظالمانه
-
خنده دار
-
اسرار (نگهداری و آشکار)
جمع بندی:
بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ یکی از روش های نوین بازاریابی است که در حال حاضر بسیاری از بنگاه های اقتصادی از آن استفاده می کنند. استفاده درست و هوشمندانه از این نوع بازاریابی بسیار اهمیت دارد، وایرال شدن یک محتوا کار ساده ای نیست همچنین زمانی که وایرال شود دیگر قابل کنترل نیست. این نوع بازاریابی روش های مختلفی دارد که یکی از آن ها بازاریابی هیاهو است. در بازاریابی هیاهو یک موضوع خاص بین افراد جامعه هدف همهمه ایجاد می کند. در نهایت این نوع بازاریابی اگر به روش مناسب استفاده شود می تواند موجب تبلیغات در حد وسیع با کمترین هزینه ممکن برای یک کسب و کار شود.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام خسته نباشید مچکرممم بابت توضیحات حوق