نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI
نرخ بازگشت سرمایه چیست
هر فرد یا کسب و کاری با هدف رسیدن به سوددهی قابل توجه و رقم زدن بازدهی ارزشمند اقدام به سرمایه گذاری در زمینه های مختلف می کند. حتی بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
برای مثال شما برای سنجش میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، لازم است بدانید چه مقدار از هزینه ای که کرده اید بازگشته و چه میزان سود رقم خورده است. به جرات می توان گفت نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی یا ROI یکی از مهم ترین معیارهایی است که در موفقیت شما نقش پررنگی دارد.
شما با محاسبه سود به دست آمده نسبت به کل سرمایه گذاری، به نرخ بازگشت سرمایه دست می یابید که در ادامه روش دقیق محاسبه ROI را به شما خواهیم گفت.
چرا نرخ بازگشت سرمایه اهمیت دارد
حال یک سوال مهم در ذهن شکل میگیرد اصلا چرا بر اهمیت نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تاکید می شود؟ یکی از اصلی ترین دلایل اهمیت ROI این است که شما به وسیله آن پی می برید که در ازای هزینه و سرمایه گذاری که کرده اید، چقدر خروجی داشته اید.
سود حاصل از سرمایه گذاری شما مثبت بوده یا منفی؟ همچنین در صورت سرمایه گذاری های متعدد امکان مقایسه سود حاصل از آن ها به خوبی امکان پذیر می شود و راهنمای شما برای سرمایه گذاری های آینده خواهد بود.
چگونه نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنیم
نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد.
در نهایت اگر بخواهیم نرخ ROI را به صورت درصدی محاسبه کنیم، کافی است عدد به دست آمده را در 100 ضرب کنیم:
نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی یا MROI چیست
مفهوم MROI (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی) اولین بار در دهه 1990 مطرح شد. عبارت “بازگشت سرمایه گذاری در بازاریابی” در دهه بعدی پس از انتشار دو کتاب بازگشت به بازاریابی توسط گای پاول (2002) و بازاریابی ROI توسط جیمز لنسکولد (2003) گسترده تر شد.
رکس بریگز در کتاب What Sticks اشاره می کند: چرا تبلیغات شکست می خورد و چگونه می توانید موفقیت خود را در تبلیغات تضمین کنید؟ محاسبه ROI نه تنها کار آنچنان پیچیده ای نیست، بلکه در واقع از اختلاف هزینه ی تبلیغات و سود خالص نسبت به هزینه ی تبلیغات محاسبه می شود.
اما زمانی که حرف از MROI (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی) می شود، چالش هایی به وجود می آید؛ زیرا سرمایه گذاری در بازاریابی با دیگر انواع سرمایه گذاری ها متفاوت است.
کسب و کارهایی که به (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی) MROI بهای بیشتری می دهند، نسبت به رقبای خود روند رشد بیشتری دارند و با کمک دیجیتال مارکتینگ که نسبت به دیگر روش ها هزینه های کمتر و اثر بخشی بالاتری دارد، نرخ MROI بهتری را تجربه می کنند. یکی از چالش های MROI (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی) زمانبر بودن آن است؛ به این دلیل که در اوایل کار هدف نفوذ به بازار است و در ادامه به دنبال افزایش فروش و در نهایت بازگشت سرمایه همراه با سود هستیم.
MROI (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی) به روش زیر محاسبه میشود:
هزینه بازاریابی/ هزینه بازاریابی – میزان فروش = نرخ بازگشت سرمایه
هزینه های فعالیت های مارکتینگ مشخص است، اما برای هرچه دقیق تر محاسبه کردن نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی (MROI) باید به صورت جزیی تمام زمانی که تیم شما صرف تبلیغات می کند را در نظر بگیرید.
درباره بازاریابی بیشتر بدانید.
محاسبه MROI (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی) در ایمیل مارکتینگ
در ایمیل مارکتینگ برای محاسبه MROI (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی) باید سوال های زیر را بپرسید:
- هدف از راه اندازی این کمپین چیست؟ چه تعداد از کلیک های این کمپین به فروش منجر می شود؟ چه مقدار درآمد کسب خواهد شد؟
- هر کمپین ایمیل مارکتینگ برای شما چقدر هزینه دارد؟ از تقسیم هزینه های پرداخت شده بر تعداد مخاطبینی که کلیک کرده اند، یک عدد مهم بدست می آید، که میزان موثر بودن این کمپین را نشان می دهد.
- اگر در کمپین ایمیل مارکتینگ خود تغییری ایجاد کنید، این تغییر می تواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود.
چند مورد از مزایای استفاده از MROI (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی)
- توجه به MROI تاثیر به سزایی در سوددهی شرکت دارد. برای هر کسب و کاری معمولا بازاریابی هزینه های قابل توجهی به همراه دارد و مدیران همواره به منافعی که بازاریابان برای آن ها ایجاد می کنند، توجه می کنند.
- با به دست آوردن اطلاعات از نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI رقبایمان می توانیم، عملکرد خودمان را نسبت به آن ها افزایش دهیم. اما دسترسی به جزئیات MROI رقیب کار ساده ای نیست و اطلاعات کلی MROI هم می تواند کمک کننده باشد.
- MROI (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی) افرادی که درگیر پروژه هستند را وادار می کند، تا قبل از صرف هر هزینه ای علت دقیق آن را بسنجند و همچنین یادگیری چگونگی صرف سرمایه های شرکت، افراد را مسئول و پاسخگو بار می آورد.
- یکی دیگر از مزایای (نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی) MROI این است که می توانیم میزان هزینه های آینده را تخمین زده و با توجه به استراتژی، بودجه ای اختصاص بدهیم.
روش های ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی
نتیجه محاسبه ROI به متغییرهای زیادی بستگی دارد؛ از این رو محاسبه ROI در بازاریابی کار ساده ای نیست.
اگر بخواهیم از نوع استراتژی بازاریابی که استفاده می کنید صرف نظر کنیم، این فاکتورها در موفقیت و شکست کمپین شما تاثیر گذار است.
هزینه های تولید: مجموع هزینه های کلی تجهیزات و نرم افزارهای لازم برای کمپین
هزینه های ارتقا: هزینه هایی که برای ارتقا و تبلیغ متقبل شده اید.
ارزیابی ترافیک: از لینک هایی که برای بررسی حجم ترافیکی از محتوا به صفحه فرود محصول هدایت می شوند، استفاده کنید.
درباره ی شاخص کلیدی عملکرد بیشتر بدانید.
تفاوت نرخ بازگشت سرمایه (ROI) با نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی (MROI)
یکی از تفاوت های اصلی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) با نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی (MROI) در نحوه محاسبه آنها است. محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. اما در طرفی دیگر محاسبه ی نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی به این دلیل که وارد جزئیات شده و مختص به بازاریابی است، پیچیدگی های بیشتری به همراه دارد.
در واقع نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی جزئی از نرخ بازگشت سرمایه است که فعالیت های بازاریابی شما را شامل می شود.
یکی دیگر از تفاوت های نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی با نرخ بازگشت سرمایه، زمان بیشتری است که به خود اختصاص می دهد. به این دلیل که در اوایل کار هدف نفوذ به بازار بوده و در ادامه به دنبال افزایش فروش و در نهایت نرخ بازگشت سرمایه هستیم.
دیدگاهتان را بنویسید