قیف آیدا (AIDA) یا مدل آیدا چیست-قیفی برای جذب مشتری
قیف آیدا یا مدل آیدا AIDA یکی از مرسوم ترین مدل های بازاریابی می باشد که مورد توجه بسیاری از افراد در حیطه بازاریابی و تبلیغات قرار گرفته است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تحت تاثیر تبلیغات، اقدام به خرید محصول یا خدمتی کرده باشید یا برای مثال فرمی را پر کرده باشید. اگر در شرایط مشابه قرار گرفته اید، بدانید که اقدامات شما نشات گرفته از تاثیر پذیری شما از قیف آیدا یا مدل آیدا بوده است.
یکی از مهم ترین مباحثی که یک بازاریاب باید بداند این است که مخاطب به یک لحظه کسب و کار ما را پیدا نمی کند و باید چرخه ای را طی کند. مانند ازدواج دختر و پسر، مراحلی را برای آشنایی، معرفی و … طی می کنند. در واقع قیف آیدا هر بخشی از فرایند خرید که شخص به طور غیر ملموس به منظور کامل شدن فرایند خرید انجام می دهد را پوشش می دهد. به این فرایند، سفر مشتری می گویند.
مدل ایدا یا قیف ایدا چیست؟
مدل AIDA مراحل شناختی را که فرد طی فرآیند خرید یک محصول یا خدمات طی می کند، شناسایی می کند. این یک قیف خرید است که در آن خریداران در هر مرحله به این سو و آن سو می روند تا از آنها در خرید نهایی حمایت کنند.
این دیگر رابطه ای صرفاً بین خریدار و شرکت نیست زیرا رسانه های اجتماعی آن را به دستیابی به اهداف مختلف AIDA از طریق اطلاعات اضافه شده توسط سایر مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی و جوامع گسترش داده اند.
چهار مرحله قیف آیدا
مرحله 1 : آگاهی “ Awareness / Attention “
در این مرحله مشتری از وجود محصول با خبر می شود. در اولین بخش از قیف آیدا هدف اصلی جلب توجه به منظور شناساندن برند، محصول و یا خدمات است. زمانی که یک محصول روانه بازار شد، اولین هدف جلب توجه است.در این مرحله فقط نظر مشتری را به خود جلب میکنیم.
در این مرحله ما میتوانیم از راه های مختلفی مثل:تبلیغات گوگل، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات محیطی مثل بیلبورد استفاده کنید.
مرحله 2 : علاقه ” Interest ”
مصرف کننده درباره مزیت های محصول و کاربردی بودن آن برای خود مطالعه می کند. در دومین مرحله از قیف آیدا هدف، ایجاد علاقه در مخاطب نسبت به محصول یا خدمات می باشد و کنجکاوی او نسبت به محصولاتمان را میخواهیم. میزان علاقمند کردن مخاطب به برند یا محصول باید به اندازه ای باشد که وی را طی فرآیند خرید به بخش بعدی قیف فروش از مدل آیدا هدایت نماید و مخاطب بخواهد که در مورد محصول و یا خدمات شما بیشتر بداند.
مرحله 3 : تمایل ” Desire ”
مصرف کننده به محصول علاقه مند می شود. در این مرحله کمی مقایسه وجود دارد. بعد از بیان خصوصیات و فواید محصول از طریق ارتباطات احساسی باید میل و تمایل به تجربه کردن از خدمات یا محصولات برند را تا حدی در مخاطب افزایش داد. در این مرحله شما باید بتوانید کانال های ارتباطی خود را با مشتریان حفظ کرده و اطلاعاتی را که میخواهد به راحتی در اختیار او قرار دهید.
در کل تبدیل حس دوست داشتن محصول به خواستن محصول در این مرحله صورت می گیرد. اگر محصول شما، پیشگام است و پیامیمبنی بر «باید آن را داشته باشم» رواج دهد، تمرکز بازاریابی روی این موضوع به ایجاد خواستهای قوی کمک میکند.
مرحله 4 : اقدام ” Action ”
مصرف کننده محصول را خریداری می کند. در این مرحله هدف این است که مخاطب محصول و خدمات برند را امتحان کند. روش هایی مانند تست های رایگان، پیشنهاد یکتا، تخفیف های مناسب، اگر یک شرکت استراتژی آیدا را با موفقیت اجرا کرده باشد، مشتریان محصولات آن را میخرند. کاری که باید در این مرحله انجام شود، کمک به اقدام خرید با ساده سازی این فرآیند تا حد ممکن است.
چرا فرآیند فروش را به قیف تشبیه میکنند؟
خیلی ساده است؛ تمام افرادی که با برند شما آشنا میشوند، به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل نخواهند شد. این یعنی هر چه در قیف فروش پایین تر برویم، ریزش تعدادی از افراد طبیعی است و دایره مشتریان شما کوچکتر میشود. مثلاً همۀ افرادی که بیلبوردها را در خیابان میبینند یا همۀ افرادی که وارد سایت یا فروشگاه شما میشوند تبدیل به مشتری نخواهند شد و همۀ مشتریان هم به مشتری وفادار و ثابت تبدیل نمیشوند.
absolutemarketingsolutions در مورد استفاده از آیدا برای برنامه ریزی بازازیابی می گوید:
The AIDA funnel could be referred to as a communications model rather than a decision-making model. Companies use AIDA to identify how and when to communicate during each of stage of their customer journey. Consumers will be using different platforms, engaging at different touchpoints, and requiring different information throughout the stages from various sources.
قیف AIDA را می توان به عنوان یک مدل ارتباطی به جای یک مدل تصمیم گیری نام برد. شرکت ها از AIDA برای شناسایی نحوه و زمان برقراری ارتباط در هر مرحله از سفر مشتری خود استفاده می کنند. مصرف کنندگان از پلتفرم های مختلف استفاده می کنند، در نقاط تماس مختلف درگیر می شوند و در طول مراحل از منابع مختلف به اطلاعات متفاوتی نیاز دارند.
مدلی که به صورت کامل توضیح داده شد، در حال منسوخ شدن می باشد و سه مرحله زیر به مراحل قیف آیدا اضافه شده است:
مرحله 5 : بعد از اقدام، بعد از فروش
مرحله 6 : وفاداری
مرحله 7 : حامیان برند
چگونه از AIDA برای مزیت بازاریابی خود استفاده کنید
هنگام استفاده از مدل AIDA در یک قیف فروش یا بازاریابی، باید به چندین سوال در مورد چگونگی افزایش آگاهی از محصول یا خدمات خود پاسخ دهید. سوالات می تواند شامل موارد زیر باشد:
چگونه خریداران را از محصولات یا خدمات خود آگاه کنیم؟
استراتژی توسعه ما چیست؟
کمپین آگاهی از برند ما چیست؟
از کدام ابزار یا پلتفرم استفاده می کنیم؟
پیام ما چگونه باید باشد؟
هنگامی که مشتریانی را هدف قرار می دهید که از قبل از محصول یا خدمات شما آگاه هستند، در عوض باید بر توسعه علاقه آنها تمرکز کنید. شما می توانید با پاسخ دادن به سوالاتی مانند:
چگونه علاقه آنها را جلب خواهیم کرد؟
استراتژی محتوای ما چیست؟
مدرک اجتماعی برای حمایت از ادعاهای ما در دسترس است؟
چگونه و در کجا این اطلاعات را در دسترس قرار دهیم؟
میل:
چه چیزی محصول یا خدمات ما را مطلوب می کند؟
چگونه شخصاً برای ایجاد یک ارتباط عاطفی تعامل کنیم؟
عمل:
فراخوان به اقدامات چیست و آنها را در کجا قرار می دهیم؟
آیا اتصال برای مصرف کنندگان آسان است و انتظار دارند کجا آن را پیدا کنند؟
دیدگاهتان را بنویسید