نوشتن محتوای متنی جذاب فقط با چند تکنیک ساده+نکات کلیدی
محتوای متنی یکی از ابزارها و پایههای اساسی برنامههای بازاریابی دیجیتال، مخصوصاً سئو و بازاریابی محتوایی است. کسبوکارها میدانند برای جذب مخاطب از کانالهای مختلف نیاز دارند، به همین دلیل باید صفحات مختلف وبسایت خود را به کمک محتوای متنی غنی و کاربرپسند کنند. به کمک محتوای نویسی متنی و توجه به اصول آن میتوان مزیت رقابتی به دست آورد در جنگ سئو و بازاریابی محتوایی پیروز شد و با مخاطبان خود از سراسر دنیا تعامل داشت.
توسعه و تقویت موتورهای جستوجو و رشد رقابت در این حوزه علاوه بر این که نوشتن محتوا را به یک الزام برای کسبوکارها تبدیل کرده، بلکه کسبوکارهای به این درک دست پیدا کردهاند که برای موفقیت در حوزه محتوا و داشتن وبسایت کاربرپسند، باید بر روی اصول تولید محتوا، ارتقای کیفیت محتوا و استمرار در این کار متمرکز شوند.
بر اساس بررسیهای صورت گرفته و مصاحبه با متخصصین حوزه منابع انسانی و مارکتینگ، استخدام و جذب نویسنده وبسایت و تهیه محتوای متنی برای سایت امروزه یکی از فعالیتهای مهم مدیران کسبوکارها به شمار میرود.
به همین خاطر در این مطلب به صورت جامع در مورد محتوای متنی صحبت میکنیم و سعی داریم جامعترین آموزش محتوانویسی متنی برای سایت را با شما به اشتراک بگذاریم. نکات و محتوای این مقاله حاصل دانش تخصصی و تجربه نوشتن بیش 1 میلیون کلمه محتوا برای صنایع و برندهای مختلف است به همین خاطر بهصورت گامبهگام موارد مهم و کلیدی این مربوط به محتوای متنی را با هم مرور میکنیم.
یکی از سوالات رایج هنگام تولید محتوا ابزار های مناسب تولید محتوا هستند پیشنهاد می کنیم برای یافتن این سوال به مقاله ی ۷ ابزار مهم تولید محتوا مراجعه کنید.
محتوای متنی چیست؟
قبل از این که به سراغ آموزش تولید محتوای برویم باید به این سؤال پاسخ دهیم که محتوای متنی چیست؟ درک چیستی آن به ما مسیر چگونگی را نشان میدهد.
محتوای متنی پایهایترین شکل محتواست که به همه ابعاد و روشهای دیگر محتوا و حتی کانالهای بازاریابی شکل میدهد و بهنوعی مسئول سازماندهی فرایندهای کسبوکار است.
محتوای متنی فرمی از ارائه اطلاعات، دادهها و دانش درب قالب متن و با تکیه بر کلمات است که در چهارچوبهای مختلف و با اهداف متفاوت توسط تولیدکنندگان محتوا ارائه میشود. از این محتوا در بخشهای مختلف سایت مانند وبلاگ، صفحات توضیحات محصول، دستهبندیها و لندینگپیج استفاده میشود.
مزایا و معایب تولید محتوای متنی
تولید محتوای متنی همانند تمامی فرمتهای محتوایی و روشهای جذب مخاطب از مزایا و معایب مختلفی برخوردار است که قبل از اقدام به تولید محتوای متنی باید نسبت به مزایا و معایب آن اطلاع کامل داشته باشید.
در باب مزایای تولید محتوای متنی موارد زیادی را میتواند مطرح کرد اما مهمترین مواردی که باید در مورد آن بدانید به شرح زیر است.
- محتوای متنی باعث میشود به یک مرجع از نگاه مشتری تبدیل شوید.
- به جذب مخاطب بالقوه و مشتری جدید کمک میکند.
- محتوای متنی به بهبود تجربه کاربری کمک میکند.
- در برندینگ، کاهش سردرگمی کاربر و تقویت تعامل بین برند و کاربر کمک میکند.
- به رشد وبسایت در موتورهای جستوجوی گوگل کمک میکند.
اما صحبت در مورد مزایای محتوای متنی کافی نیست بلکه بهتر است با معایب آن نیز آشنای داشت و با علم به معایب آن اقدام به اجرای برنامه تولید محتوا کرد. مهمترین معایب این کار شامل:
- هزینه زمانی و مالی بالایی دارد.
- در صورت عدم استمرار و نداشتن استراتژی نتایج ضعیفی به ارمغان میآورد.
- در حوزههای تخصصی کارشناس تولید محتوا محدود و هزینه بالایی دارد.
- درصورتیکه مبتنی بر برنامهریزی نباشد، باعث ریزش مخاطب میشود.
این معایب بهشدت در روند کار تأثیرگذار هستند و اگر مدیران بازاریابی اگر برای این موارد برنامهریزی خاصی نداشته باشند پروژه تولید محتوای متنی آنها با مشکل مواجه میشود.
قدم صفر شروع تولید محتوای متنی
قبل از شروع فرایند تولید محتوای متنی باید مسیر فعالیت، نحوه انجام کار و دستورالعملهای اجرایی را آماده کرده و مبتنی بر آن برنامهریزی کنیم .
در واقع داشتن استراتژی و برنامهریزی مناسب یکی از مواردی است که نرخ موفقیت تولید محتوا را افزایش میدهد و نباید بدون هماهنگی و داشتن برنامه اجرایی مستند و منظم به سمت محتوانویسی متنی حرکت کرد.
به همین خاطر در ادامه به صورت منظم در قالب گامهای اصلی مسیر تدوین استراتژی را مرور کرده و نکاتی که لازم است بدانید را ارائه میکنیم.
در مرحله اول باید چرایی تولید محتوا و هدفی که باعث میشود تولید محتوا به یک نیاز و الزام تبدیل شود، به صورت مکتوب تعیین کرد. در واقع هدف از انجام تولید محتوای متنی چیست؟ از چه تاریخی باید شروع شود و با انجام این کار چه اهدافی محقق میشود. این اهداف باید به صورت عددی، واقعگرایانه و متناسب با نیاز کسبوکار باشد.
در مرحله دوم بعد از تعیین اهداف پرسونای مخاطب هدف و کسی که در نهایت محصول را خریداری میکند را مشخص کنید، چه علایق؛ ویژگیها، مشخصات فردی و اجتماعی دارد و با چه محتوایی تحریک به خرید میشود. با طراحی پرسونا و تصویر فرضی از مخاطب هدف میتوان محتواهای مرتبط و مشخص با نیاز کسبوکار ترجمه یا تألیف کرد.
در گام سوم باید تعیین کنید چه محتوایی میخواهید، برای چه کلماتی تولید محتوای متنی کنید، تعداد کلمات چقدر باشد و در این محتوا چه استانداردهایی باید لحاظ شود. در این مرحله توجه به مفاهیم مربوط به کیورد ریسرچ، کیورد تارگتینگ و تحلیل محتوای رقبا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. داشتن ساختار و استاندارد گوگل پسند میتواند در موفقیت محتوا اثرگذار باشد.
در مرحله چهارم باید مشخص کنید کلمات کلیدی چه ماهیتی دارند و برای چه هدفی باید به کار بروند و نویسنده باید بداند محتوایی که مینویسد برای توضیحات محصول است یا بخش وبلاگ، این مسئله در لحن، محتوا، حجم کلمات و نحوه ساختاربندی محتوا اثرگذار است.
آموزش تولید محتوای متنی
برای یادگیری اصول تولید محتوای متنی باید دو پایه اساسی این مهارت را یاد گرفت، به کمک این مهارتها میتوان برای کسبوکارها تولید محتوای متنی انجام داد.
اولین مهارت نویسندگی و نگارش متن است که پایه و اساس انجام محتوای متنی است، دومین مهارت بازاریابی و سئو است با تکیه بر این مهارت میتوان محتوای موردپسند مدیران وبسایت و موتور جستوجوی گوگل نوشت.
در ادامه به صورت کامل به نکات، تکنیکها و اصول نوشتن و نگارش متون پرداخته میشود تا بتوانید با مفهوم آن آشنا شوید.
نگارش و نوشتن در فرایند تولید محتوا
یکی از اصول مهم تولید محتوای متنی توجه به فرایندها و نکات مربوط به اصول نگارش و نوشتن محتوا است. تولیدکننده محتوا باید بتواند اصول کلیدی و اصلی مربوط به نوشتن را یاد بگیرد. این موارد در ارزش محتوا، اثربخشی و ارزشمندی متن تأثیرگذار است.
یک نوشته موفق و نگارش درست موارد زیر را بهدقت رعایت میکند و به آن متعهد است:
- هر محتوای متنی یک مقدمه دارد، شروع یک محتوای متنی با یک مقدمه است و نویسنده باید گیرا، جذاب، اصولی به صورت مستقیم در مورد موضوع اصلی شروع به نوشتن کند. استفاده از استفهام انکاری، پرسش و ارائه یک آمار حرفهای میتواند مخاطب را درگیر کند.
در مقدمه بسیار مهم است از حاشیه و پرگویی اجتناب شود و مخاطب بتواند درک کند در این مقاله یا مطلب قرار است چه نکاتی را رعایت کند.
- محتوای خوب سری فکری و تناسب مناسبی دارد. از یک موضوع و مقدمه کلی شروع میشود، موارد مهم به صورت یک زنجیره متصل به هم مطرح میشوند و در انتها با یک نتیجهگیری تمام میشود. باید بدانید که محتوا دارای ساختار است و بین پاراگرافها ارتباط و توالی مفهوم و موضوع داشته باشد.
- محتوای متنی خوب واضح نوشته میشود، تکلف زیاد از حد ندارد و مخاطب با مطالعه آن بهراحتی میتواند متوجه موضوع قضیه شود. در فرایند تولید محتوا نباید با استفاده از کلمات سنگین، پیچیده و بههمریختگی محتوا باعث سردرگمی مخاطب شوید.
- محتوای باید به لحاظ اصول نگارشی و ویرایش درست و حرفهای باشد. این مسئله به حدی مهم است که عدم تخطی از آن برای هیچ وبسایتی قابلقبول نیست، مواردی که در زیر مطرح میشود بخش محدودی از مواردی است که باید رعایت شود.
- از افعال منسوخ در ادبیات فارسی مانند است استفاده نکنید، باتوجهبه فاعل از کلمات است و هست استفاده کنید.
- نیمفاصله باید رعایت و نباید محتوا بدون بررسی نیمفاصله منتشر شود. بهتر از نرمافزارهایی مانند پاکنویس و ویراستار برای بررسی نیمفاصله استفاده کرد.
- از علائم سجاوندی مانند نقطه؛ ویرگول و… در جای درست استفاده شود. این موارد باعث افزایش خوانایی محتوا میشوند.
- از تکرار افعال تکراری پشتسرهم بپرهیزید و روشهایی مانند حذف به قرینه معنوی را استفاده کنید.
- محتوا نباید کلمات حشو داشته باشد و از تکرار کلمات مترادف و پشتسرهم باید پرهیز کرد، مگر این که هدف تاکید بر اهمیت یک موضوع باشد.
- محتوای خوب متنی دارای پاراگرافبندی مناسب و جملههای کوتاه است. سوارکردن محتوا و پاراگرافها پشتسرهم چشم خوانند را خسته و درک مطلب را سخت میکند. بهتر از جملات کوتاه و پاراگرافها منظم نوشته شوند.
- نویسنده خوب از دایره لغت خوب برخوردار است و از در نوشتن از کلمات و عناوین خلاقانه استفاده میکند.
- در محتوای خوب لحن ثابت است، اگر قرار است رسمی نوشته شود تا انتهای متن رسمی میماند، اگر لحن محتوا طنز یا عامیانه است با زهم این قاعده ثابت است.
نکات مطرح شده مهمترین مواردی است که باید در نوشتن و نگارش متن رعایت کرد و باتوجهبه آنها اقدام به تولید محتوای متنی کرد. اما این همه کار نیست در کنار موارد باید اصول سئو و استانداردهای موتور جستوجوی گوگل را مدنظر قرار دا که در ادامه به آن میپردازیم.
اصول سئو در تولید محتوا
سئو به پارامترها و مواردی گفته میشود که باید در سایت رعایت شود تا موتور جستوجوی گوگل و الگوریتمهای آن به محتوا و صفحات وبسایت رتبه مناسب دهد. بسیار مهم است که محتوای نوشته بر پایه اصول سئو و قوانین گوگل نوشته شده باشد و الگوریتمهای موتور جستوجوی گوگل به محتوا اعتبار خوبی دهد.
مواردی که در ادامه مطرح میشود مهمترین فاکتورهای است که باید در محتوا رعایت شود و به آن نمره خوبی داده شود.
- هر محتوا حول محور یک کلمه کلیدی تکرار نوشته میشود. در این محتوا یک عبارت دو یا چندکلمهای بهعنوان کلمه کلیدی وجود دارد که محتوا بر اساس آن نوشته میشود. برای مثال این محتوا بر اساس کلمه “محتوای متنی” سئو شده و موضوع حول آن نوشته شده است، بسیار مهم است که کلمه کلیدی در عنوان نوشته، مقدمه، متن اصلی و نتیجهگیری تکرار شود.
- استفاده از مفاهیم مترادف، تکرار منظم و با برنامه و دوری کردن از کیورد استافینگ (تکرار بدون برنامه و آزاردهنده کلمه کلیدی) از مهمترین کارهای یک نویسنده محتوا است.
- کلمه کلیدی یا کلمات هم معنی آن باید در تیترها و زیرتیترها تکرار شود.
- به لحاظ جامعیت محتوا از رقبا و حداقل ده نتیجه اول گوگل بهتر و باکیفیت باشد.
- برای غنی کردن محتوا از اینفوگرافیک، عکس و ویدئو استفاده شود.
- برای رعایت بهتر اصول سئو از تکرار پاراگرافها یا کپی کردن از رقبا به شدت پرهیز کنید.
- برای متن نگاشته شده به محتواهای درج شده قبلی نگاه کنید و سعی کنید به موضوعات قبلی مرتبط اشارات کافی داشته باشید.
رعایت این موارد در کنار اصول نگارش و ویرایش متن میتواند باعث ارتقای کیفیت محتوا و گرفتن نتیجه مناسب در نتایج گوگل شود.
سخن نهایی
تولید محتوای متنی مناسب میتواند به رشد کسبوکارها و وبسایت کمک کند. امروزه به دلیل رشد رقابت در فضای آنلاین و نیاز کسبوکارها به سایت، محتوا از جایگاه ویژهای برخوردار است.
محتوای متنی به عنوان پایه اساسی سایر روشهای محتوا و حتی کانالهای بازاریابی نیازمند رعایت اصول و برنامهریزی مناسب است. با رعایت اصول و تکنیکهای تولید محتوا میتوان یک محتوای مناسب و مخاطبپسند را تولید کرد.
در این محتوا تلاش شد بهصورت عمیق و طبقهبندیشده آموزش تولید محتوای متنی برای وبسایت را انجام داده و موارد اساسی را آموزش دهیم. درصورتیکه در این زمینه نیازمند سؤال و توضیحات خاصی هستید از طریق کامنت با ما همراه باشید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.