بازاریابی شخصی سازی چیست؟
بازاریابی شخصی سازی (Personalized marketing)
بازاریابی شخصی سازی با به کارگیري علم تجزیه و تحلیل داده ها و ترکیب آن با برخی روش هاي سنتی، شیوه جدیدي را به کسب و کار ها و مشتریان ارائه داد. در عصر امروز مصرف کنندگان توقع دارندکه به صورت جداگانه و مستقل رفتارآن ها شناسایی و نیازشان شناخته شود. بازاریابی شخصی سازي یا فردی این امکان را به کسب و کار ها می دهد تا تصویر بهتري از خود بنا به نیاز مشتري از خود نشان دهند و بتوانند اعتماد مصرف کنندگان را به خود جلب کنند. بنابراین به عنوان یک مزیت رقابتی می توان از آن استفاده کرد.
اگر این نوع بازاریابی به خوبی در کسب و کار استفاده شود، می تواند موجب افزایش ارتباطات موثر با مشتریان شود و درامد کسب و کار را 10 الی 30 درصد افزایش دهد. در ادامه بیشتر با به کار گیري بازاریابی شخصی سازی Personalized marketing آشنا خواهید شد.
نمونه هایی از بازاریابی شخصی سازی
بسیاري از افراد ازسایت دي جی کالا خرید کرده اند اما شاید تا به حال دقت نکرده باشند که این سایت نیز از بازاریابی شخصی سازی استفاده می کند. در زمان خرید از این فروشگاه آنلاین، محصولاتی مشابه چیزي که در حال خرید آن هستند یا محصولاتی بر اساس سوابق خرید هایی که انجام داده اند به آن ها ارائه داده میشود.
سایت دي جی کالا تک تک افرادي که در سایت جستجو می کنند یا خریدي را انجام می دهند، تحلیل می کند تا بتواند در آینده محصولات دیگري را بر اساس علایق و سابقه جستجو به آنها پیشنهاد دهد و تبلیغات خود را بنا به آن پیش گیرد. این محتواي نمایش داده شده بر اساس بازاریابی شخصی سازی شده، براي هر کاربر منحصر به فرد است و به خریداران در انتخاب درست کمک می کند. این کار همچنین به فروشندگان و سرمایه گذاران کمک میکند تا با استفاده از توصیه هاي شخصی سازي شده، فروش را افزایش دهند.
همان طور که می دانید در برخی از شبکه هاي اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و… نیز بازاریابی شخصی سازی به کار گرفته می شود. براي مثال در بخش اکسپلور Explor نرم افزار اینستاگرام محتواي نمایش داده شده بنا به سوابق جستجوي کاربر است. این نرم افزار به دلیل داشتن الگوریتم مختص به خود و هوش مصنوعی فعالیت شخص را در صفحه خود ردیابی می کند. در نتیجه فرد به محتوا مورد نیاز وعلاقه مند خود راحت تر دسترسی دارد.
-
شناخت نیاز مشتری و ثبت اطلاعات او در سیستم خود
همانطور که گفته شد در بازاریابی شخصی سازی مشتری انتظار دارد تا نیاز او را به صورت جداگانه در نظر بگیرید. برخی از مشتریان به دنبال محصولات خاص هستند و برخی دیگر نه. شما در صورتی می توانید به نیاز مشتریان خود پاسخ دقیقی دهید که اطلاعات دقیقی نیز از آن ها داشته باشید.
بنابراین براي عملکرد بهتر، نیازمند الگوریتم هاي پیچیده براي تحلیل و تجزیه رفتار مشتري ها در بازاریابی شخصی سازی هستید. دلیل تاکید بر روي کسب اطلاعات دقیق از مشتریان در بازاریابی شخصی سازی این است که مصرف کننده با احساس ارزشمندي هرچه بیشتر، اعتماد بیشتري به کسب وکار خواهد کرد و البته شما اطلاعات مفید و شخصی سازي شده اي بدست خواهید اورد.
براي مثال فرستادن تبلیغ محصول براي فردي که به تازگی آن را خریداري کرده است، باعث می شود که پس از آن نسبت به سایر تبلیغ هاي شما بی تفاوت باشد؛ زیرا فکر می کند این کار صرفا براي جذب بیشتر مشتري بوده است.
خوشبختانه امروزه ابزار هایی چون وبسایت، شبکه هاي اجتماعی یا حتی طراحی یک اپلیکیشن براي برند خود باعث می شوند که کسب اطلاعات ساده تر و سریع تر صورت گیرد و در وقت و هزینه هاي تبلیغات صرفه جویی شود. چیزي که در استفاده از آن ها باعث شکل گیري این فرایند می شود، به کار گیري کمی هوشمندي و خلاقیت است. توجه داشته باشید حفاظت از اطلاعات شخصی افراد می تواند اعتبار شما را افزایش دهد و مشتریان ارتباط بلند مدت تري با شما داشته باشند.
-
تحلیل و بررسی اطلاعات به دست آمده
در بازاریابی شخصی سازی پس از شناخت نیاز مشتریان، لازم است که اطلاعات بررسی و دسته بندي شود. محتوا بر اساس ویژگی هاي هر فرد باید بخش بندي شود؛ ویژگی هایی مثل اینکه:
چه اولویت و دغدغه هایی دارد؟
موانع ذهنی او چیست؟
چه اهداف و نیاز هایی دارد؟
و بسیاري از اطلاعات دیگر که در شناخت مخاطب کمک کننده باشد. در طول زمان با شناخت بیشتر مشتریان خود، می توان اطلاعات را دقیق و بهتر دسته بندي کرد. در عین حال براي کسب وکارهاي کوچک تر، داشتن یک بانک اطلاعاتی از محتواهایی که انواع خاصی از مشتریان را در مواقع متداول پشتیبانی می کند، می تواند نقطه تماس ارزشمندي میان فروش و تیم بازاریابی ایجاد کند.
-
ارتباط با مشتریان هنگام نیاز آن ها
هر فرد براي صرف هر وعده ي غذایی اش ساعت تعیین شده و متفاوتی دارد و باید قبل از خوردن آن احساس گرسنگی کند. در بازاریابی شخصی سازی نیز به همین گونه است. شما باید خود را جاي مخاطب گذاشته و زمان امادگی و نیاز دوباره او را به محصول یا خدمات خود شناسایی کنید. زمان ارسال آگهی و تبلیغات در بازاریابی بسیار مهم است و این نیازمند تحلیل الگوي رفتار مشتریان براي خرید
محصول شماست.
یکی از مثال هاي این تحلیل رفتار مشتري، توسط یک خرده فروشی لباس بدین صورت بود که با تحلیل مشتري هاي مراجعه کننده به فروشگاه هاي فیزیکی و وبسایت اینترنتی مربوط به خود متوجه یک نکته خاص شد. آن ها با ارسال پیام هاي تبلیغاتی در روز بعد از خرید تا یک هفته پس از آن متوجه اشتیاق بیشتر خریداران به خرید دوباره از فروشگاه شدند. آن ها دریافتند که این بازه زمانی بهترین وقت براي ارسال آگهی مطابق با نیازهاي شخصی سازي شده به خریداران میباشد.
در بازاریابی شخصی سازی اگر به موقع و در زمانی درست به آن ها آگهی ارسال کنید، مشتري شما را به خاطر خواهد داشت و در هنگام نیاز اولویت قرار خواهد داد چرا که می داند بهترین پاسخ نسبت به نیازش را از سمت محصول یا خدمات شما دریافت می کند. نکته اي دیگر که لازم به ذکر است توجه به مناسب هاي تقویم است. براي مثال هدیه در روز مادر/تغییر فصل/تبریک تولد مشتریان و…
بسیاري از کسب و کار ها در انجام این امر به دلیل نداشتن هدف مشخص و استمرار به نتیجه خوبی دست نیافتند اما با توجه به سلیقه مشتري ها، داشتن استمرار و هدفی معین می توانید محصولات خوبی را به آنان پیشنهاد دهید و فروش چشمگیری را داشته باشید.
-
پیش بینی نیاز مخاطبان هدف
سعی کنید همیشه اطلاعات خود را در رابطه با مشتریان بروز کنید؛ اطلاعاتی چون جنسیت افراد، محل سکونت، شغل و یا نوع فعالیت آنان، میزان تحصیلات و …؛ زیرا از این طریق می توانید نیاز هاي آن ها را پیش بینی کنید و متوجه نقاط ضعف و نقاط قوت در اطلاعات شوید. (گاهی براي فروش یک سري از محصولات به مشخصات فیزیکی فرد مثل چاقی و لاغري، کوتاه یا بلندي قد و… نیازمند خواهید بود.)
براي مثال اطلاع داشتن از فعالیت هاي مخاطب این امکان را ایجاد می کند که نسبت به خدمات جانبی مورد نیاز آن ها و یا نسخه اي با کیفیت تر از منابع موجود خود که می توانند داشته باشند، آگاهی پیدا کنید.
چالش هاي بازاریابی شخصی سازی
هزینه ها و مقدار سرمایه گذاري بنا به نوع کسب و کار متغیر است. براي مثال شخصی سازي اطلاعات براي یک فروشگاه کوچک می تواند، هزینه زیادي را به همراه داشته باشد اما به کارگیري یک برنامه مستمر مثل کد یا کارت تخفیف، جشنواره فروش و… می تواند به نتایج خوبی ختم شود.
مزیت هاي بازاریابی شخصی سازی
یکی از بزرگترین مزیت هاي بازاریابی شخصی سازی، ارتباط مستقیم با مشتریان فعلی و آینده خواهد بود. چرا که هر مشتري یک فروشنده است و آن ها در صورت احساس رضایت، شما را به دیگران معرفی خواهند کرد. این فرایند نرخ تبدیل و تعامل با مخاطبان هدف را بالا می برد و باعث می شود یک مسیر مشتری و فروش خوب، ایجاد شود.
دیدگاهتان را بنویسید