نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای؛ از رویا تا واقعیت
بازاریابی چند سطحی، نتورک مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه ای چیست؟ یکی انواع مختلف بازاریابی است که تعریف آن در مرکز کاریابی آمریکا به صورت زیر است:
«نوعی از استراتژی بازاریابی است که یک شرکت، محصولات خود را بدون حضور واسطه و حتی تبلیغات، به دست مشتری می رساند و مشتری در صورت رضایت قادر است تا محصولات را به دیگران معرفی کند و ازای آن سود در یافت کند.»
این روزها به دلیل پیشرفت این نوع کسب و کار و پدیدار شدن شرکتهای مختلف بازاریابی شبکه ای ، بررسی این نوع شرکتها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. در این مقاله ابتدا به تعریف نتورک مارکتینگ پرداخته و بررسی میکنیم آین روش سبب کلاهبرداری می شود یا درامد افسانه ای برای شما خواهد داشت.
نتورک مارکتینگ چیست؟
نتورک مارکتینگ یکی از زیرمجموعه های رشته بازاریابی است که کانال فروش خود را بر مبنای شبکه های انسانی و اجتماعی قرار داده است. در این شیوه، شما تعدادی از محصولات شرکت را خریداری کرده و در هر مکانی که خواستید به فروش می رسانید و در ازای فروش محصولات سود خود را دریافت می کنید.
اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود. در واقع در نتورک مارکتینگ، مصرف کننده نیز میتواند کالاهای شرکت را بازاریابی کرده و در قبال آن سود دریافت کند. البته این شیوه ساختار خاص خود را نیز دارد. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود معرفی کند و هر چه زیر این زیرمجموعه گسترده تر باشد و بیشتر فعالیت کند، سود بیشتری به شما میرسد.
یکی دیگر از نام های نتورک مارکتینگ، بازاریابی چند سطحی می باشد. تعریف MLM از یازاریابی چند سطحی در زیر آورده شده است:
بازاریابی چند سطحی، این مفهوم سنتی را که چند فروشنده محدود محصول و خدمات را به مشتریان زیادی بفروشند را اینگونه تغییر می دهد که تعداد زیادی از استفاده کنندگان محصول، آن را به دیگران معرفی کنند.
. يك نماينده فروش (که گاها توزيع كننده، عضو، وابسته، مشاور و یا شريك نیز نامیده میشود) علاوه بر جذب مشتريان، آموزش نيروهاي تازه وارد را در جهت جذب مشتريان به عهده دارد. در واقع این نماینده فروش از افراد قدیمی تر کار است که بعد از تجربیات مختلف، می تواند نقش کوچ را برای افراد تازه وارد بازی کند.
📽ویدئو مارکتینگ پلن 📽
نتورک مارکتینگ چگونه عمل می کند؟
در این روش، یعنی نتورک مارکتینگ، شخص بازاریاب علاوه بر این که مستقیماً محصول را با استفاده از نمونه کالاها و خدمات به مشتری نهایی می فروشد، باید مشتریان دیگر را هم در فروش خود دخیل کند. بدر واقع باید دیگران را به تبلیغ کالای مورد نظر تشویق کنند. اساس کار بازاریابی شبکه ای، فروش و ارائه محصول توسط مشتریان راضی از محصول است.
مهم ترین مسئله در نتورک مارکتینگ، رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی و شفاهی محصول توسط مشتری است. در بازاریابی شبکه ای، برای راضی نگه داشتن همیشگی مشتریان، لازم است محصولاتی که به فروش می رسند کیفیت بالایی داشته باشند. از لحاظ تئوری، اگر یک شرکت در نتورک مارکتینگ موفق باشد، میتواند با استفاده از رضایت مشتریان، فروش بسیار بالایی را تجربه کند.
بازاریابی شبکه ای نفیس؛ کلاهبرداری یا یک فرصت ؟!
تفاوت بازاریابی شبکه ای و بازاریابی سنتی
یکی از مشکلاتی که بازاریابان سنتی با آن دست به گریبان هستند مسئله عدم توجه مردم به تبلیغات و محصول جدید است. فقط ده درصد از محصولات جدید در بازاریابی سنتی به سودآوری می رسند. عموم افراد به تبلیغات محیطی و پیرامونی اطراف خود توجهی ندارند و اکثر مردم نیز خرید خود را بر اساس توصیه های دوستان و آشنایانی که از آن محصول راضی بوده اند انجام می دهند. نتورک مارکتینگ قصد دارد با بهره برداری حداکثری از بازاریابی دهانی، بدون استفاده از تبلیغات گسترده محصولات شرکت را به فروش برساند.
از طرف دیگر در کشور ما تعدای از افراد بازاریابی شبکه ای را به شرکت های هرمی اشتباه می گیرند. بنابراین لازم است که تفاوت این دو را بدانیم.
تفاوت نتورک مارکتینگ با شرکت های هرمی
به گفتهی کمیسیون تجارت فدرال امریکا، شرکت هرمی شرکتی است که به اعضای خود، بابت وارد کردن افراد جدید، حق کمیسیون میدهد. شرکتهای هرمی هیچ محصولی نمیفروشند و روش کار آنها به این صورت است که پول های مشتریان را در یکجا جمع میکنند و با آن کاری انجام نمیدهند. در ازای جذب افراد پول میدهند و بطور اجتناب ناپذیری فرو میریزند. بعد از فروپاشی هرم، بجز عدهای که در بالای هرم هستند همه دست خالی میمانند و پول خود را از دست میدهند. عملکرد شرکت های هرمی، در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی است.
به گفته FTCC، داشتن محصول به معنای قانونی بودن یک شرکت نیست. بعضی از شرکت های هرمی برای رد گم کردن، یک محصول در پلان خودشان قرار میدهند که قیمتی بسیار بالاتر از قیمت بازار آزاد دارد، چرا که هدف این شرکت ها، فروش محصول نیست. در این شرکت ها معمولاً دریافت محصول مشروط بر شرکت در پلان تجاری است و پول کسانی که به هر دلیلی نمیتوانند یا نمیخواهند عضوگیری کنند، از دست میرود.
افسانه ثروت بالا با نتورک مارکتینگ؛ آیا واقعیت دارد؟
منتورهای نتورک مارکتینگ برای جذب افراد تازه به عنوان بازاریاب و فروشنده علاوه بر استفاده از تکنیک های کلامی و انگیزشی با وعده درآمدهای بسیار بالا وارد عمل می شوند. آنها با مثال زدن درآمدهای میلیونی و گاها میلیاردی سرشاخه های شرکت سعی در جذب شما خواهند داشت. اما آیا واقعا همه این افراد از طریق بازاریابی شبکه ای به درآمدهای میلیونی دست مییابند؟ بیایید باهم به آمارهای جهانی نگاهی بیاندازیم:
- فقط ۱۰ده درصد از بازاریابان شرکت Amway’s در انگلیس موفق شده اند درآمدی کسب کنند و از 33000 نفری که وارد این شرکت شدند تنها 90 نفر توانشتند درآمدی در حد متوسط جامعه کسب کنند.
- در سال ۲۰۱۰ درآمد ۸۴ درصد از بازاریابان شبکه ای شرکت Fortune در آمریکا از ۶۰۰۰ دلار در سال کمتر بود و ۳۰ درصد کل فروشندگان هیچ درآمدی نداشتند.
نکات مهم در انتخاب شرکت بازاریابی شبکه ای
-
عقبه ی شرکت
طبق نوشته ریچارد پو در کتاب موج چهارم، قدرت کمپانی های نتورک مارکتینگ در پنج سال اول کاری مشخص میگردد. یک کمپانی در ۲ سال اول فعالیت خود، بیش از پنجاه درصد احتمال شکست دارد و کمپانی که ۵ سال به تعهدات خود عمل کند، احتمال شکستش به ۱٪ کاهش پیدا میکند.
-
کالاها و خدمات شرکت
با توجع به این که شعار شرکت های بازاریابی شبکه ای این است که واسطه را حذف می کنند، باید به این مهم توجه کرد که در صورت عدم وجود واسطه یا همان عمده فروش و خرده فروش، تخصص برای سنجش کیفیت محصول یا خدمت بر دوش بازاریاب قرار می گیرد.
-
رضایت مشتریان
در صورت عدم رضایت مشتریان از محصول، شاخص قبلی یعنی کیفیت محصول زیر سوال می رود. همچنین ممکن است عدم رضایت ناشی از قیمت زیاد باشد. بهرحال عدم رضایت مشتریان نشانه بارز این است که شرکت بازاریابی شبکه ای مورد نظر شرکت مناسبی برای ورود نیست.
شرکت های نتورک مارکتینگ و بازاریابی شبکه ای ایرانی
- بازاریابی شبکه ای نفیس
- مروارید پنبه ریز
- شبکه بادران گستران
- بازاریابان ایرانیان زمین(بیز)
- سیمرغ عصر تجارت
- تلاش کاران سرمایه وزین
- پارس نیوشا نیک
- نیک پوشان رادین
- زندگی سبز دماوند
- شبکه تلاش آفرینان تجارت
- میراث نفیس دست ها
پشت پرده شرکت بیز –> چقدر راجب شرکت بازاریابان ایرانیان زمین ( بیز ) میدانید ؟
معایب نتورک مارکتینگ چیست؟
بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ، یک روش برای افزایش فروش و توسعه کسب و کار است که در آن افراد برای جلب مشتریان جدید و همچنین جلب افراد دیگر برای شرکت در فرآیند بازاریابی پاداش میگیرند. این روش معمولاً در شرکتهای فروش مستقیم، افراد فروشنده به عنوان مستقل و بدون اشتغال رسمی در زنجیره تأمین فروش محصولات شرکت مشارکت میکنند. با این حال، همانطور که در هر روش بازاریابی دیگری، نتورک مارکتینگ نیز دارای برخی از معایب است که به شرح زیر هستند:
۱. ریسک احتمالی جلب بازار خاص: برخی از نتورکهای بازاریابی ممکن است محصولات یا خدمات خاص خود را به یک بازار خاص و نیچه تعریف کنند، که ممکن است به محدود شدن دسترسی به مشتریان و جلب بازار گستردهتر و رشد بیشتر کمک کنند.
۲. تبعیض برخی اعضا: برخی از نتورکهای بازاریابی ممکن است بازدهی بیشتر به اعضایی که موقعیت و توانمندیهای مشخصی دارند، اعطاء کنند. این میتواند موجب ایجاد تنشها و ناپسندی در اعضای دیگر شود.
۳. نیاز به سرمایه اولیه: برای شروع فعالیتهای بازاریابی شبکهای، اغلب نیاز به سرمایه اولیه و هزینههای برنامهریزی و تبلیغاتی است. این میتواند برای برخی افراد ترغیبکننده نباشد.
۴. اشباع بازار: در بعضی از نتورکهای بازاریابی، به دلیل وجود تعداد زیادی از اعضا، بازار محصولات ممکن است اشباع شده باشد و افراد به دلیل رقابت بالا، بازدهی کمتری داشته باشند. برای درک بهتر شما باید بازار هدف خود را بشناسید.
۵. شایعشدن سریع اطلاعات نادرست: در برخی موارد، اطلاعات نادرست یا ناصحیح ممکن است در این شبکهها به سرعت منتشر شوند و باعث ایجاد ابهام در مورد محصول یا کسب و کار شود.
۶. مشکلات قانونی و اخلاقی: ممکن است برخی از نتورکهای بازاریابی به دلیل نقض قوانین و مقررات یا عدم رعایت اصول اخلاقی، مواجه به مشکلات حقوقی و اعتباری برسند که ممکن است سبب آسیب به کسب و کار شوند.
۷. وابستگی به تیمهای دیگر: اعضای شبکههای بازاریابی برای موفقیت خود به تعاون با تیمهای دیگر وابستهاند، و اگر همکاریها به درستی انجام نشود، ممکن است تأثیر منفی بر روی کسب و کار داشته باشد.
مهم است که در نظر داشته باشید که هر روش بازاریابی، از جمله نتورک مارکتینگ، دارای مزایا و معایب خود است. انتخاب بهترین روش برای کسب و کار، به تحلیل و مطالعه دقیق شرایط و هدفهای خاص شما بستگی دارد.
سوالات متداول:
- نتورک مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه ای چیست؟
- نوعی از استراتژی بازاریابی است که یک شرکت، محصولات خود را بدون حضور واسطه و حتی تبلیغات، به دست مشتری می رساند و مشتری در صورت رضایت قادر است تا محصولات را به دیگران معرفی کند و ازای آن سود در یافت کند.
- نتورک مارکتینگ چگونه عمل می کند؟
- شخص بازاریاب علاوه بر این که مستقیماً محصول را با استفاده از نمونه کالاها و خدمات به مشتری نهایی می فروشد، باید مشتریان دیگر را هم در فروش خود دخیل کند.
- معایب نتورک مارکتینگ چیست؟
- ریسک احتمالی جلب بازار خاص
- تبعیض برخی اعضا
- نیاز به سرمایه اولیه
- اشباع بازار
- شایعشدن سریع اطلاعات نادرست
- مشکلات قانونی و اخلاقی
- وابستگی به تیمهای دیگر
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام مقاله شما رو کامل و بادقت خوندم. مقاله خوبی بود و فقط یک جا جبهه گیری غیرمستقیم شده بود. فقط ذکر چند نکته خالی از لطف نیست 🌹 :
1- بایدی برای ساختن شبکه یا تیم کاری وجود نداره و اتفاقا همین که بدون تیم سازی هم بشه درآمدهای خوبی داشت، خودش نشون دهنده سالم بودن یک شرکت شبکه ای هست چون یعنی بر خلاف یک شرکت هرمی، در چنین شرکتی محصولات باکیفیتی وجود داره که از فروششون میشه درآمد داشت. در یک شرکت هرمی برای درآمد داشتن باید حتما شبکه یا تیم ساخت وگرنه پولت از دست رفته! یعنی خودت که با خریدت ضرر کردی، بعدش برو به دیگران هم با خرید زدنشون ضرر بزن تا بتونی مثلا سود کنی که بازم در ظاهر سود کردی ولی در واقع سود نکردی چون آبرو و اعتبارت رو از دست دادی! اگه شما بازاریابی شبکه ای رو در عمل انجام داده باشین نه اینکه صرفا براساس تئوریات و کتاب ها و نظرات دیگران این بیزینس رو بشناسین، باید این موضوع رو کامل بدونین که مدیریت افراد کار هرکسی نیست و خیلی ها همون فروش شخصی و مدیریت کار خودشون رو هم به زور انجام میدن چه برسه به مدیریت دیگران و کارهای اونا! چنین افرادی باید کلی پارادایم شیفت داشته باشن اگه واقعا میخوان موفق بشن.
2- در این کار و کلا در هیچ کار دیگه ای قرار نیست همه موفق بشن! همه میتونن موفق بشن اگه بخوان و واقعا عملکرد خوبی داشته باشن، اما قرار نیست مفتی و الکی همه به پول برسن مثل هیچ کار دیگه ای. اونم افرادی که تا قبل از این بیزینس، در هیچ زمینه و کار دیگه ای هیچ موفقیتی نداشتن! پنیر مجانی توی تله موشه و باید انتظارات از خودمون و از این بیزینس درست باشه و واقع بین بود تا به نتیجه رسید. اینجور جو دادن هایی که همه موفق میشن یا هرجایی حق تو رو ندادن اینجا حق خودتو می گیری! (در همین حد مفتی و ساده!) یا بیا یک ساله بنز خودتو بگیر و… توسط یک عده بازاریاب نمای سودجو اتفاق میفته که خودشون توی پارک بعد پرزنت میرن سن ایچ و ساقه طلایی می خورن و موتور سوار میشن بعد میخوان با احساسی و جوگیر کردن دیگران، خودشون یه پولی دربیارن و از برند شرکت و اصول این بیزینس با عملکردهای غلط خودشون، سوء استفاده کنن! یک شرکت اصولی با نظارت دقیق باید اکانت این افراد رو مسدود کنه تا برند خودش و این صنعت رو خراب نکنن. از اینا که بگذریم، حتی توی کنکور هم که هر سال حدود یک میلیون نفر داخلش شرکت میکنن و برگزاریش تقریبا یه 50 میلیاردی واسشون سود داره، فقط حدود 5 درصد افراد به مشاغل کارمندی و فقط حدود 0.5 درصد افراد به رشته های تاپ (در کنکور ایران) مثل پزشکی، دندان پزشکی، دام پزشکی و داروسازی میرسن! اونم که طرف باید بره ده سال دیگه رو حروم کنه و بازم هزینه کنه تا آخرش به یه پول و پرستیژی برسه البته اگه علاقه نداشته باشه! یه کنکوری یک سال به خودش و خانواده اش خواب و خوراک و تفریح رو حروم میکنه، کلی هزینه کتاب و کلاس و مشاور و آزمون و… میده، همه اش واسه اینکه شانسش بگیره بتونه بره 4 ساعت کنکور بده (اگه اون روز حالش خوب باشه) ! یا طرف بدون آموزش و یادگیری میره توی بازارهای بورس و ارز دیجیتال و… سرمایه اش رو به باد میده و هیچی هم دستش نمیدن! بعد نوبت به این بیزینس که میرسه، همه یاد طلب باباشون میفتن و طلبکارن که آقا چرا موفق نشدم یا چرا همه موفق نمیشن! طرف 2-3 تومن هم بیشتر هزینه نکرده در صورتی که هر بیزینس دیگه ای رو استارت بزنه، باید هر ماه هزینه اجاره، کرایه، آب، برق، گاز، مالیات، تبلیغات، دوره آموزشی (برای هر قدم!)، ابزار و تجهیزات، استهلاک، خواب سرمایه و… داشته باشه که آخرش هم همون 2-3 تومن ماهیانه بیشتر در نیاره اونم توی شرایط کرونا! کسی هم بهش نگفته میتونی توی کار سنتی تصاعد بزنی و قرار هم نیست بزنه! بعد توی این بیزینس طرف هیچی نذاشته غیر از 2-3 تومن محصول واسه فروش خودش، آموزش و انگیزش و حمایت و کوچینگ هم به رایگان واسش انجام میشه، ارزش و احترامی واسش قائل میشن که هیچ جای دیگه قائل نشدن، بعد زورش میاد یاد بگیره یا بفروشه چه برسه به اینکه تیمی بسازه تا بتونه تصاعد بزنه! و وقتی نتیجه ای هم نمی گیره، همه مقصرن غیر خودش! خلاصه توی جایگاه قضاوت باید منصفانه قضاوت کرد و آمار شرکت های آمریکایی رو بدون سند و مدرک خاصی به عنوان رفرنسی که در کشور در حال توسعه و جهان سومی ایران و همچنین توی این بیزینس موفقیت خاصی وجود نداره، به کار نبرد! کسی رو هم از مسیرش دلسرد و ناامید نکرد که بعدش بیاد پکیج ما رو بگیره تا بتونه بازاریابی واقعی رو یاد بگیره و انجام بده!
3- به عنوان یک فعال رسانه ای و یک بازاریاب حرفه ای، سعی نکنید که با برچسب زدن های منفی مثل برچسب رویا و سراب و کلاهبرداری و… به یک بیزینس و شرکت خاص، بازدید و مشتری جذب کنید! اسمش نگاتیو مارکتینگ یا هرچی هست، کار درستی نیست. کافیه خودتون رو بذارید جای برندهایی که این کارو باهاشون می کنین چون این کار شما مثل اینه یکی بره توی سایتش بزنه : ” حمید صباغی، کلاهبردار حرفه ای یا مدرس بازاریابی؟! ” یا بزنه : ” پکیج های هوش مالی و بازاریابی و… از رویا تا واقعیت! ” بعد هم یک طرفه به قاضی بره! بالاخره مخاطب نسبت به اون شخص یا برند یا بیزینس و… بدبین و دودل میشه. پس تیترهای درست انتخاب کنین و یادتون باشه هرجا احساس زرنگی کردین، بدونین مخاطب هم این زرنگ بازی رو متوجه میشه و حس خوبش نسبت به شما کمرنگ میشه. من هم از این پکیج های میلیونی خریدم و هم توی صنعت نتورک مارکتینگ فعالیت دارم و چیزی که در عمل دیدم، این بوده که پکیج فروش ها معمولا پشتیبانی و جو دادنشون فقط واسه قبل خرید پکیج هست! بعد که پکیج خریدی و خرشون از پل گذشت، اکثر قول و قرارها یادشون میره و زورشون میاد جوابتو بدن و حق هم دارن چون پول رو قبلا گرفتن و دیگه سودی واسشون نداری و باید برن سراغ دیگران! البته اگه موفقیت واقعی و کامل میخوای، باید پکیج های سریالی بعدیشون رو بخری! هیچکدوم از پکیج فروش ها جرئت اینو ندارن که مثل بیزینس نتورک مارکتینگ بیان بگن آموزش و حمایت و مشاوره و پشتیبانی کاملا رایگانه و کمکت می کنیم تا وقتی موفق شدی، یه درصد قراردادشده ای رو به صورت مادام العمر به ما بدی! علتش هم اینه که چون خود پکیج فروش ها هم میدونن که اگه راه پول درآوردن رو بلد بودن، در حال پکیج فروشی نبودن! و راز موفقیتشون همین پکیج فروشی هست 😅 طرف آموزش موفقیت توی بورس میده و یکی نیست بگه تو اگه واقعا تریدر بودی، یه لحظه هم وقتت رو واسه فروختن پکیج هایی که غر زدن و توقع مشتری رو به دنبال داره، تلف نمی کردی و مدام توی بازارهای مختلف در حال خریدن توی کف و فروختن توی سقف بودی با استراتژی های معاملاتی قشنگت! نمیومدی آموزش هایی که توی یوتیوب طرف بخاطر گرفتن دلارهای تبلیغات یوتیوب میره رایگان میذاره رو بفروشی! البته که اگه یوتیوب توی ایران باز بشه، کار خیلی از پکیج فروش ها کساد میشه و حداقل اون موقع دیگه آموزش رو نمی فروشن بلکه پشتیبانی و مشاوره رو می فروشن.
4- معتقدم هیچ بیزینسی خالی از اشکال نیست و باید راهکار داد تا همه بتونن کارشونو بهبود بدن و بهتر کنن. با تخریب چه مستقیم و چه غیرمستقیم، چه با قصد و غرض و چه بدونش، چیزی درست یا بهتر نمیشه. باید مکانیزمی باشه که شرکت ها و افرادی که واقعا درست کار میکنن تشویق بشن و شرکت ها و افرادی که به عملکرد غلط خودشون بعد سال ها ادامه میدن، نقد بشن و اخطار بگیرن و در صورت تکرار جلوشون گرفته بشه وقتی نخوان درست کار کنن. ولی متأسفانه توی ایران طرف بدون تخصص خاصی، به خودش لقب استاد میده، با پول میره مدرک میخره، با پول توی تلویزیون میره و باهاش مصاحبه میشه، با پول توی همایش ها میره و سخنرانی میکنه و واسه خودش لوح تقدیر و جایزه می گیره، با پول یه سایت حرفه ای راه میندازه، با پول ماشین رنتی می گیره، با پول استودیوی حرفه ای می گیره، با پول تبلیغات میکنه و پکیجش رو میفروشه یا سرمایه مردم بدبخت و ناآگاهی رو جذب میکنه که چشمشون به ظواهری مثل مدرک، ماشین، خونه، جایزه، لوح تقدیر، سخنرانی، مصاحبه تلویزیونی و… هستش! و خلاصه طرف هر غلطی که میخواد میکنه اما خودش هیچی نیست 😑 نمیدونم چرا هیچ وزارت ارشادی هم اینجور جاها نیست که بیاد ببینه این آدم واقعا چیزی حالیشه اصلا یا فقط پول داشته؟! احتمالا طرف به اینا هم پول داده که کاریش نداشته باشن و سرگرم سانسور فیلم ها باشن تا یه وقت موی یه دختر دیده نشه! در کل کشور گل و بلبلی داریم و هرکی پول داشته باشه هرکاری بخواد میکنه 😇
با آرزوی موفقیت!
سلام مصطفی عزیز. اول ممنونم که محتوا رو خوندی و کامل نقطه نظراتت رو گفتی، دوم اینکه نتورک مارکتینگ خودش به خودی خودی یک نوع بازاریابی هست که خیلی میتونه درامدزایی کنه، اما شیوه اجراییش در حال حاضر در ایران واقعا نتورک مارکتینگ نیست و با سمینارهای موفقیتی و انگیزشی شروع میشه و ادامه پیدا میکنه، بدون اینکه در جهت افزایش شبکه و گسترشش واقعا از نگاه های مارکتینیگ بررسی بشه، هر بیزنیس باید کانال های ارتباطیش رو برای ساختن شبکه اش تقویت کنه اما واقعا در نتورک مارکتینگ ایران این اتفاق میفته؟ قطعا پاسخ خیر هست! چون فقط شده سمینار و دورهمی و داد وبیداد که بعضا توی شبکه های اجتماعی دیده شده، و مورد سوم اینکه ما نتورک رو با هیچ بیزینس دیگه ای مقایسه نمیکنیم، نه بورس نه دوره نه موارد دیگه، ما اون رو به عنوان یک رویکرد بازاریابی نگاه میکنیم که حتی در نگاه عموم مردم هم داره جلوه بدی نگاه میکنه، و خیلی از بازاریاب ها و مارکترهای واقعا دارن تلاش میکنن که به افراد بگن نتورک مارکتینگ این مواردی که میبینین و تجربه میکنین نیست. بازم ازتون ممنونم