تولید محتوا به روش تاتسوماکی
تاتسوماکی:
تاتسوماکی یک روش ابداعی است که توسط حمید صباغی ابداع شده است. اگر بخواهید تولید محتوای متنی یا ویدئویی انجام بدهید باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمامیه موضوعاتی که در ذهن شما به عنوان محتوا جا به جا شده است در قالب متن بوده است به همین دلیل شما باید موضوعاتی که در قالب محتوا به آنها فکر می کنید را بر روی کاغذ بیاورید و آن را به محتواهایی از قبلیل صوت، ویدئو و تصویر تبدیل کنید.
تولید محتوای بی وقفه:
تولید محتوا بی وقفه در مقابل موضوع کمال گرایی قرار می گیرد و به شما نشان می دهد که موضوعات بسیاری برای تولید محتوا وجود دارد. نکته ی مهمی که در تولید محتوای بی وقفه وجود دارد این است که شما طبق استراتژی عمل می کنید که به واسطه ی آن مخاطب شما از حضور شما آگاه شده و به شما علاقمند شده و در نهایت از شما خرید می کند.
طبق گفته ی تونی بوزان: هرکسی راجع به کسب و کاری که دارد، می تواند حدودا 200 کلمه بنویسد. برای مثال اگر کار شما الکترونیک باشد، برای شروع نوشتن می توانید از تمامیه ابزار اطرافتان از قبیل اهم متر، انواع پیچ گوشتی، تستر برق و… استفاده کنید.
به عنوان تمرین می توانید 10 صفحه ی سفید را جلوی خود گذاشته و هر صفحه را از شماره 1 تا 21 شماره گذاری کنید. در هر صفحه 21 کلمه پیرامون موضوع کسب و کارتان بنویسید. در چند صفحه اول ممکن است نوشتن 21 کلمه برای شما راحتتر باشد و در چند صفحه ی آخر فکر و جستجوی بیشتری را از شما می طلبد. اما مهم است که در هر 10 صفحه به طور کامل هر 21 کلمه را بنویسید.
باید به این نکته توجه داشته باشید که برای جستجوی راحتتر می توانید از محتواهای اینستاگرام، گوگل، وبسایت های مختلف و همینطور وبسایت رقبا استفاده کنید.
برای نوشتن چند صفحه آخر ممکن است ذهن شما خسته شود و دیگر نتوانید به راحتی چند صفحه اول کلماتی را پیدا کنید. در اینجا کاری که باید انجام دهید این است که یکسری کلمات صفحه را با یک دیگر ترکیب کرده و یک موضوع مشترک را بنویسید، که می تواند بسیار برای شما کمک کننده باشد.
برای مثال اگر کسب و کار شما پوشاک زنانه است می توانید یک موضوع مشترک راجع به مانتو و دکمه مانتو بنویسید. اگر شما بتوانید مورد اول را بنویسید قطعا تا شماره 21 هر صفحه را می توانید بنویسید. پس شروع کنید.
تشریح تاتسوماکی:
شما به عنوان کسی که خدمات ارائه می دهید باید در نظر داشته باشید که مشتری در وسط یک طوفان قرار دارد و برای پیدا کردن محصول مد نظر خود دائما در حال جستجو در این طوفان است و مسیر مشتری در این طوفان از پایین به بالا است.
برای مثال زمانی که مشتری لباسی را می خواهد تهیه کند برای مثال کلمه ی تیشرت را جستجو می کند، این در صورتی است که شما باید مسیرتان برعکس مسیر مشتری باشد و از کلمات کلیدی بلند استفاده کنید. برای مثال از کلمه ی تیشرت سفید پسرانه استفاده کنید. کار شما به عنوان کسی که در حال تولید محتوا هستید بر خلاف مشتری یعنی از بالا به پایین طوفان حرکت کردن است.
طبقه گفته های قبلی، شما باید مطابق با استراتژی اویر عمل کنید و ببینید که دقیقا محصول اصلی شما چیست ( محصول اصلی شما دقیقا در وسط آن طوفان قرار دارد).
شما باید از کلمات کلیدی برای جستجوی کسب و کارتان استفاده کنید(طبق استراتژی اویر) که در آن بتوانید مشتری را از مشکلاتش آگاه کنید. برای مثال اگر حمید صباغی در حال فروش دوره ی لینکدین است در قسمت problems (قسمتی که مشتری را از مشکلاتش آگاه می کنیم.) از کلماتی استفاده می کند که مخاطب را از مشکلاتش آگاه کرده و در ادامه به آن راه حل می دهد و در نهایت محصول خود را می فروشد.
محتوای تاتسوماکی این امکان را برای شما فراهم می کند که محتوایی را تولید کنید که دیگران تولید نکرده اند و همینطور به شما حجم زیادی از عنوان ها را برای تولید محتوا می دهد، در آخر با استفاده از تاتسوماکی دیگر دغدغه ی کمبود محتوا ندارید.
چگونه محتوای تاتسوماکی تولید کنیم؟
1.درک مخاطب
اولین قدم برای تولید هر نوع محتوا درک مخاطب آن محتوا است. زمانی که شما مشغول تولید محتوا هستید باید این سوال را از خودتان بپرسید که آیا شما مخاطب هدف یا جامعه هدفتان را درک می کنید یا نه؟ پس قدم اول درک مخاطبتان است.
2.انتخاب موضوع
از بین کلمات و عنوان هایی که در طوفان تاتسوماکی درآوردید، می توانید موضوع خود را انتخاب کنید. در هنگام انتخاب موضوع حتما این را در نظر داشته باشید که موضوع شما در راستای رفع درد یا ایجاد منفعت برای مخاطبتان باشد.
3.نوشتن مقدمه
بعد از اینکه شما موضوعتان را انتخاب کردید، شروع به نوشتن یک مقدمه می کنید. مقدمه ای که می نویسید تعیین کننده ی آن است که آیا مخاطب محتوای شما را می بیند یا نه. پس باید مقدمه ای بنویسید که برای مخاطب جذاب باشد برای مثال اگر یک محتوای متنی می نویسید بهتر است که آن را با یک طنز یا یک داستان شروع کنید.
4.سازماندهی محتوا
در ادامه بعد از انجام 3 مرحله قبل شما باید از خود سوال کنید که دنبال کردن، خواندن و دیدن محتوای من، مخاطب من را در راستای برآورده شدن نیازهایش ارضا می کند یا نه؟ پس باید به محتوای خود سامان بدهید و یک نقشه راه محتوایی برای خود مشخص کنید.
5.نوشتن محتوا
بعد از آنکه نقشه ی راه محتوایی شما مشخص شد، شروع به نوشتن خود محتوا می کنید. در نوشتن محتوا مهم آن است که شما طبق نقشه راهتان عمل کنید و محتوا را بنویسید.
6.ویرایش محتوا
حمید صباغی تکنیکی را معرفی می کند، تحت عنوان: 7_ 20/80
به این معنا که شما باید 7 بار محتوای خود را به 20/80 تقسیم کنید. همیشه 20 در صد از محتوای شما زائد است. برای مثال اگر شما 1000 کلمه محتوا نوشتید 200 تای آن قابل حذف است، به طوری که با حذف آن هیچ ضربه ای به بدنه ی محتوای شما وارد نمی شود. اگر می خواهید محتوای شما جز محتواهای عالی قرار گیرد باید 7 بار 20 درصد آن را حذف کرده و 7 بار به آن 20 درصد اضافه کنید. در این صورت شما یک محتوای جامع و کامل و بسیار جذاب خواهید داشت.
7.دعوت به اقدام
دعوت به اقدام یک مرحله بسیار مهم است که بعد از ویرایش محتوا شما باید برای محتوایتان یک دعوت به اقدام جذاب طراحی کنید، که در ادامه ی گام ها مفصل در باره ی آن صحبت شده است.
8.انتخاب عنوان جذاب
تیتر نویسی یکی از مراحلی است که می تواند تعیین کننده مقدار ورودی افراد از طریق تیتر محتوا باشد. پس این مرحله را کاملا جدی بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید