لینکدین مارکتینگ چیست؟
در دنیای امروز که زندگی افراد با شبکه های اجتماعی عجین شده است، برندگان بازی کسانی هستند که به جز سرگرمی و تفریح از این ابزارها برای رشد کسب و کارشان هم استفاده می کنند. این افراد درک می کنند که چگونه از این شبکه های اجتماعی برای پیشبرد اهداف کاری خود استفاده کنند. در میان شبکه های اجتماعی رنگارنگ و متنوع موجود، نامی وجود دارد که شاید کمتر کسی آن را شنیده باشد، شبکه ی اجتماعی که برای کاربرانش بسیار سودمند است.
لینکدین مارکتینگ ؛ نامی غریب در دنیای بازاریابی است که می تواند موجب رشد شخصیت کاری شما در جایگاه یک متخصص یا کارمند و همچنین توسعه ی کسب و کار شما در جایگاه یک کارفرما شود. لینکدین مارکتینگ تکه ی گمشده ی پازل فعالان کسب و کار است، پس برای شناخت لینکدین و بازاریابی لینکدین، تا انتهای مقاله همراه باشید.
لینکدین چیست؟
فلسفه ی شبکه ی اجتماعی لینکدین بر پایه ی معرفی کسب و کارها و همینطور ساخت ارتباطات کاری برای متخصصان بنا شده است. برخلاف دیگر شبکه های اجتماعی، لینکدین کاربرد عمومی ندارد و پلتفرمی حرفه ای و مخصوص ارتباطات بیزینسی است. لینکدین مارکتینگ جزو جدایی ناپذیری از سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی است که آشنایی با قابلیت های آن شما را در رسیدن به اهداف شخصی یا تجاری خود هدایت می کند.
صاحبان کسب و کار از لینکدین مارکتینگ می توانند برای معرفی کسب و کارشان، برقراری ارتباط با دیگر بیزینس های مرتبط و همینطور جذب نیروهای متخصص استفاده کنند. لینکدین برای حوزه های کاری مختلف مثل طراحان گرافیک، حسابدارها و… بستری برای ارائه ی تخصصشان، کاریابی و همینطور برقراری ارتباطات ارزشمند با دیگر همکارانشان فراهم کرده است.
مطلب پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ چیست؟
لینکدین مارکتینگ به چه معناست؟
شاید برایتان این سوال ها پیش آمده باشد که لینکدین مارکتینگ چیست؟ معنای لینکدین مارکتینگ چیست؟ برای شروع لینکدین مارکتینگ از کجا باید شروع کرد؟ یا اصلاً چگونه می توان لینکدین مارکتینگ را انجام داد؟ لینکدین مارکتینگ(linkdin marketing) به معنای بازاریابی لینکدین می باشد، و شامل تمام فعالیت هایی می شود که شما در این شبکه ی اجتماعی در راستای رشد کسب و کارتان و شخصیت کاریتان انجام می دهید. (به مجموعه فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی برای رشد کسب و کار صورت می گیرد سوشال مدیا مارکتینگ social media marketing یا بازاریابی شبکه های اجتماعی می گویند)
نقطه ی شروع کار در لینکدین
قبل از اینکه بخواهید لینکدین مارکتینگ را شروع کنید، همانند هر شبکه ی اجتماعی دیگر، باید در لینکدین ثبت نام کنید و بعد از ساخت حساب کاربری به تکمیل آن بپردازید. اطلاعاتی اعم از ایمیل یا جیمیل که بهتر است ایمیل کاری شما باشد، مشخصات شخصی، عکس پروفایل و غیره که در ادامه به آنها پرداخته می شود.
حساب کاربری شما در لینکدین کارت ویزیت دیجیتالی شماست و برای شروع لینکدین مارکتینگ باید یک کارت ویزیت جذاب طراحی کنید؛ پس بسیار مهم است که اطلاعات و تجارب کاری خود را، اعم از: سازمان ها و مراکزی که در آن ها فعالیت داشته اید، دوره های آموزشی که گذرانده اید و مهارت هایی که در حین کار کسب کرده اید، در صفحه ی خود ذکر کنید.
- مشخصات شخصی: برای اینکه فعالیت های لینکدین مارکتینگ(linkdin marketing) شما به ثمر بشیند در قسمت contact and personal info اطلاعات شخصی مثل: ایمیل، برای برقراری ارتباط، آدرس سایت که باعث افزایش اعتبار شما می شود، شماره تلفن و دیگر کانال های ارتباطی مثل شبکه های اجتماعی، برای دیدن نمونه کارهایتان و آشنایی بیشتر وارد کنید. شما با قرار دادن این اطلاعات می توانید نتیجه ی همه ی تلاش هایی که برای لینکدین مارکتینگ انجام می دهید دریافت کنید.
- عکس پروفایل: کسی که قصد شروع لینکدین مارکتینگ را دارد باید یک عکس پروفایل مناسب برای صفحه اش برگزیند، مناسب ترین عکس برای پروفایل لینکدین یک عکس پرتره ی واضح است، عکسی مشابه عکس پرسنلی که به خوبی در قاب دایره شکلِ پروفایل، چهره ی شما را نمایان کند، اینکار موجب برقراری ارتباط و ایجاد اعتماد در کاربران می شود.
- عنوان شغلی: نوشته ای که در پایین اسم شما قرار می گیرد نشان دهنده ی تخصص، شغل و مهارت شماست مثل: ادمین، حسابدار و غیره، اگر فکر می کنید که در یک زمینه ی شغلی به صورت تخصصی و نیچ مهارت دارید حتما وارد کنید، برای مثال در زمینه ی گرافیک اگر در ساخت موشن گرافیک تبحر دارید حتما وارد کنید، با انجام این کار افرادی که دقیقا به همان خدمات نیاز دارند به سراغ شما خواهند آمد. نیچ مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی است که می تواند در لینکدین مارکتینگ به شما کمک کند و باعث می شود که شما بر گوشه ای از بازار لینکدین مسلط شوید.
- عکس پس زمینه: مشابه عکس کاور در فیسبوک است و بهتر است از عکسی استفاده شود که نشان دهنده ی زمینه ی شغلی و کاری شما باشد، دقت کنید که از عکسی با کیفیت استفاده کنید، چون موجب افزایش اعتبار شما می شود و حس با کیفیت بودن کارتان را منتقل می کند.
- تجربه های کاری: شما با نوشتن تجارب کاری می توانید دلیلی برای دنبال کردن صفحه ی خودتان به افراد بدهید و همچنین کسب و کارها می توانند روند رشد شما را در مسیر شغلی ببینند و راحت تر و با اعتماد بیشتر برای همکاری با شما اقدام کنند.
- توانمندی ها و افتخارات: در این بخش می توانید دستاوردهای تحصیلی وکاری خود را به افراد دیگر معرفی کنید.
- مهارت ها و توانمندی ها: مهارت ها و توانمندی هایی که در دوران کاری و تحصیلی خود کسب کرده اید می تواند برای تکمیل صفحه ی شما سودمند باشد، حتی اگر نامرتبط با شغل فعلیتان بود. برای مثال شاید یک حسابدار در نوشتن مهارت داشته باشد، اما تصور کند که این مهارت در حوزه ی حسابداری زیاد سودمند نیست، اما شرکتی وجود دارد که به صورت تخصصی خدمات حسابداری ارائه می کند و در بخش وبلاگ نویسی برای سایتش نیاز به نیروی متخصصی که مهارت نوشتن هم دارد داشته باشد.
- تحصیلات: اگر تحصیلات دانشگاهی و آکادمیکی دارید که برای شما ارزشمند هستند در این بخش وارد کنید.
نکته ی تکمیلی: کاربران لینکدین ریزبین هستند، برای موفقیت در لینکدین مارکتینگ باید به کوچکترین جزئیات توجه داشته باشید.
فراموش نکنید که:
1.حتما صفحه ی خود را در حالت public دهید، این کار باعث افزایش تعامل کاربران با صفحه ی شما می شود و مسیر بازاریابی لینکدین linkdin marketing را برایتان هموارتر می کند.
2.برای ساخت شبکه ی ارتباطیتان روی پیدا کردن افراد با زمینه ی کاری مشابه و مرتبط وقت بگذارید، تعامل شما با این افراد احتمال موفقیت هر دوی شما را در مسیر لینکدین مارکتینگ افزایش می دهد.
لینکدین ابزاری برای پیشبرد اهداف کاری
ارتباطات به 3 دسته ی کلی تقسیم می شوند
1.ارتباطات کاری که شامل ارتباط با کارفرمایان و همکاران می شود.
2.ارتباط با مشتریان که می تواند برای تبلیغ کسب و کار شما بسیار مفید و سودمند باشد و موجب گسترش شبکه ی ارتباطی شما می شود.(در لینکدین مارکتینگ این 2نوع ارتباط ارزشمند هستند)
3.ارتباطات شخصی که مانند هر شبکه ی اجتماعی دیگری می باشد، مانند ارتباط با دوستان، آشنایان و خانواده.
اساس کار شبکه های اجتماعی ارتباطات است، پس برای موفقیت استراتژی های لینکدین مارکتینگ بر روی ساخت کانال های ارتباطی ارزشمند وقت بگذارید.
لینکدین مارکتینگ را چگونه شروع کنم؟
معجزه ی سرچ گوگل
با قرار دادن لینک های مرتبط خود در صفحه ی شخصی، گوگل پروفایل شما را دنبال می کند و شانس قرار گیری در موتورهای جستجو برای شما افزایش پیدا می کند. همچنین می توانید با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان در بخش توضیحات پروفایل، شانس بیشتری برای دریافت ورودی از گوگل و دیگر موتورهای جستجو داشته باشید. سئو کردن پروفایل لینکدین یکی از موثرترین فعالیت ها در لینکدین مارکتینگ است.
مسیر شناخت مخاطب هدف در لینکدین
هر فعالیت بازاریابی نیازمند شناخت مخاطب هدف است. برای موفقیت در لینکدین مارکتینگ، شما باید افراد علاقه مند در حوزه ی خود را بشناسید و بدانید که ویژگی آنها چیست، برای مثال چند سال دارند، شغلشان چیست و در چه زمینه های کاری فعالیت می کنند، تا با توجه به خصوصیات آنها، کاربردی ترین و مفید ترین محتوا ها را تولید کنید و بهترین بازخورد را دریافت کنید. شما باید با بررسی رفتار کاربران در لینکدین متوجه سلایق و علایق کاربران شوید. این کار باعث می شود که محتوای شما توسط افراد زیادی به اشتراک گذاشته شود و از تبلیغات رایگان و سودمند بهره مند شوید.
رازهای افزایش مخاطب در لینکدین
افزایش مخاطب یکی از کلیدی ترین فعالیت ها در راستای لینکدین مارکتینگ است. لینکدین هم مانند اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی ترفندهایی برای افزایش مخاطبین دارد که این طرفند ها پایه و اساس رشد کسب و کار شما در فضای دیجیتال است:
- در زمینه ی کاری خودتان تولید محتوا کنید و اطلاعات ارزشمند ارائه دهید تا افراد مرتبط شما را دنبال کنند، در نظر داشته باشید که استراتژی های لینکدین مارکتینگ با اینستاگرام مارکتینگ تفاوت دارد، برخلاف کاربران اینستاگرام، محتوایی در نظر کاربران لینکدین ارزشمند است که بتواند آنها را به یک پله بالاتر ببرد، به عنوان مثال شاید کاربران اینستاگرام ندانند هشتگ چیست و یا چه کاربردی دارد، اما چون در لینکدین کاربران، افراد متخصص هستند از مطالب تخصصی استقبال می کنند.
- افراد مطرح در زمینه ی کاری خودتان را در پست هایتان منشن کنید تا احتمال دیده شدنتان توسط این افراد افزایش یابد، چرا که تاییدیه این افراد موجب افزایش اعتبار و هموارتر شدن مسیر لینکدین مارکتینگ شما خواهد شد.
- از هشتگ های مرتبط با زمینه ی کاریتان استفاده کنید تا شانس دیده شدنتان توسط افراد علاقه مند افزایش یابد. هشتگ گذاری در لینکدین مارکتینگ موجب ایجاد ارتباط شما با افرد مرتبط می شود.
- زیر پست های مرتبط کامنت های حرفه ای، ارزشمند و مرتبط با آن پست، بگذارید و تخصصتان را به رخ بکشید تا افراد با دیدن کامنتتان متوجه تخصص شما شوند و به پروفایل شما سر بزنند و شما را فالو کنند.
- از cta یا دعوت به اقدام استفاده کنید و مخاطب هایتان را به کامنت گذاشتن و اشتراک گذاری مطالبتان با دیگر افراد در لینکدین تشویق کنید. اینگونه می توانید کاری کنید که فعالیت هایی که در راستای لینکدین مارکتینگ انجام می دهید بیشتر دیده شود.
- در تولید محتوا کمتر از تیترهای زننده ی تبلیغاتی استفاده کنید این کار فعالیت های لینکدین مارکتینگ شما را به بن بست می رساند، کاربران لینکدین اکثرا کسانی هستند که از فضای تبلیغاتی اینستاگرام خسته شده اند.اگر که می خواهید به شیوه درست تبلیغات در لینکدین را یاد بگیرید، کلیک کنید.
- در نهایت فعالیت مستمر داشته باشید، فعالیت مستمر کلید موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی است.
سخن آخر
سعی کنید به یک مسیر بسنده نکنید و همه ی راه های بالا را در استراتژی های لینکدین مارکتینگ خود به کار بگیرید.
این نکته را در نظر داشته باشید که همانند شما متخصصین و صاحبان کسب و کارهای دیگر در لینکدین وجود دارند که مشغول تولید محتوا و به اشتراک گذاری دانش و تجربه ی خود هستند، کسانی که قبل تر از شما فعالیت های لینکدین مارکتینگ خود را آغاز کرده اند، شما می توانید با الگو برداری و یادگیری روش های بازاریبی لینکدین آنها به روند رشد خودتان سرعت ببخشید.
همچنین مهمترین سرمایه ی هر شخص تجربه است. شما علاوه بر انجام کارهایی که انجام خواهید داد، می توانید با دنبال کردن افراد متخصص، درس های مهم کاری را از آنها بیاموزید و همچنین از ایده های آنها برای رشد کسب و کار خودتان استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل در لینکدین و در فضای کاری رشد کنید. فراموش نکنید که با آزمون خطا کردن و تمرین کردن می توانید در زمینه ی لینکدین مارکتینگ تبحر پیدا کنید.
دیدگاهتان را بنویسید