سئو چیست | آموزش SEO و بهینه سازی سایت
بهبود سئو (Search Engine Optimization) یکی از مهمترین عوامل برای دستیابی به موفقیت در دنیای اینترنت و تجارت آنلاین است. با توجه به افزایش رقابت در فضای دیجیتال، وجود در صفحات اول نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار یا محتوای شما بسیار حیاتی است. در این مقاله، به شما نکات، استراتژیها، و تکنیکهایی را معرفی میکنیم که به شما کمک میکنند تا سئو وبسایت یا محتوای خود را بهبود بخشیده و در رتبهبندی بهتر در موتورهای جستجو دست یابید. همچنین، ما به اهمیت فهم عمیق الگوریتمهای جستجوی گوگل و موتورهای دیگر میپردازیم تا به شما کمک کنیم به بهینهترین شکل ممکن از این تکنولوژیها بهره ببرید و نتایج بهتری را برای کسب و کار یا پروژههای خود تجربه کنید. در ادامه این مقاله، با مفاهیم اصولی سئو آشنا شده و به شما راهنماییهای عملی برای بهبود موقعیت وبسایت یا محتوای خود در نتایج جستجو ارائه میدهیم.
سئو (SEO) و بهینه سازی سایت
سئو (SEO) مخفف کلمه Search Engine Optimization یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که هدف اصلی آن کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل می باشد. روزانه کاربران بسیاری، کلمات مورد نظر خود را در گوگل جستجو می کنند و این موتور جستجو پیشنهاداتی متناسب با عبارات جستجو شده به آنها نمایش می دهد.
هر چقدر جایگاه شما در لیست نتایج بالاتر باشد شانس بیشتری برای جذب کاربر خواهید داشت و اصطلاحا سئو سایت شما بهتر است. تکنیک های سئو مجموعه ای از دانش، خلاقیت و آنالیز هستند که در بستر دیجیتال به کار گرفته میشوند و اگر با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید، احتمالاً نامش را زیاد شنیده اید.
روش های متنوعی برای سئو سایت وجود دارد ولی همه آنها در یک هدف مشترک هستند. هدف اصلی رسیدن به رتبه یک گوگل است.
برای موفقیت در سئو نیازمند تولید محتوا هستیم، محتوایی که برای کاربر ارزشمند بوده و برای موتور جستجو قابل درک باشد. علاوه بر این، استراتژی درست برای تولید و ارایه محتوا در کنار طراحی مناسب سایت می تواند شانس شما را برای کسب جایگاه بهتر افزایش دهد.
ورود کاربر به سایت اولین هدف ما و تبدیل بازدیدکننده به مشتری مهم ترین هدف خواهد بود. سئو پیچیدگی و ظرافت زیادی دارد که نیازمند مطالعه همیشگی و دانش به روز است. نکته مثبت در سئو این است که یک سئو کار، همیشه در حال رشد و یادگیری خواهد بود.
همچنین از داشتن یک نقشه سایت مناسب و تعریف آن برای ربات های گوگل غافل نشوید.
چرا به بهینه سازی سایت یا سئو نیاز داریم؟
موتورهای جستجو مانند یاهو، بینگ، یاندکس و از همه مهمتر گوگل با ورود به سایت ها، محتوای آنها را بررسی کرده و براساس موضوع، ارزش گذاری و رتبه بندی می کنند. برای این کار از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می شود که کسی از آن اطلاع ندارد بعنوان مثال فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی سایت ها بیش از ۲۰۰ مورد است. کاربران اینترنتی برای یافتن محتوای مورد نظر خود به موتور جستجو مراجعه کرده و از میان نتایج نمایش داده شده پاسخ خود را دریافت می کنند.
تعداد جستجو در اینترنت روزانه در حال افزایش است و در حال حاضر بیش از ۷ میلیارد جستجو در روز انجام می شود. هرچقدر سهم شما از این کاربران بیشتر باشد شانس بالاتری برای فروش محصولات، ارایه خدمات یا حتی دریافت تبلیغات خواهید داشت. شما برای جذب مخاطب بیشتر به سئو و حضور در صفحه اول گوگل وابسته خواهید بود.
تهیه لیست نتایج جستجو برای کاربر
نتایج جستجو هم برای کاربران و هم برای صاحبان وب سایت اهمیت زیادی دارد. زمانی که بعنوان یک کاربر عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو می کنید، گوگل از میان صفحاتی که پیش از آن ایندکس (فهرست) کرده است نتایج مرتبط با جستجوی شما را پیشنهاد می دهد.
این فرآیند بسیار پیچیده است زیرا از میان صدها میلیون وب سایت و شاید میلیاردها صفحه ی موجود در وب باید نتایج مورد نظر شما را شناسایی کرده و نمایش دهد.
برای اینکار الگوریتم های متنوعی نوشته شده است و گوگل همواره در حال ارتقا و بهینه کردن این الگوریتم هاست. هرگز فرآیند بررسی صفحات و رتبه بندی توسط گوگل اعلام نشده و نخواهد شد ولی براساس مشاهدات وبمستران و آموزش هایی که توسط خود گوگل منتشر می شود چندین فاکتور تاثیرگذار بر این رتبه بندی شناسایی شده اند. گوگل اعلام کرده که برای رتبه بندی صفحات بیش از ۲۰۰ فاکتور را در نظر می گیرد.
در اینجا به تعدادی از مهمترین فاکتورهای مورد نظر گوگل اشاره می کنیم:
- میزان به روزرسانی سایت و نرخ تولید محتوا
- حجم صفحات سایت و سرعت بارگذاری
- میزان اعتبار و ارتباط موضوعی بک لینک های سایت
- حجم محتوای صفحه و ارتباط موضوعی محتوای همه صفحات سایت
- نحوه استفاده از کلمات کلیدی در متن، عنوان، تصاویر و لینک ها
- نوع نگارش محتوا و غلط های املایی
- ساختار لینک سازی داخلی سایت
- طراحی ریسپانسیو سایت و نمایش صحیح در موبایل و تبلت
- اعتبار دامنه
- فعالیت در شبکه های اجتماعی
- رفتار کاربران، ارسال دیدگاه و امتیازدهی در صفحه
تاثیر رفتار کاربران بر نتایج جستجو
اولین نکته ای که باید در سئو بیاموزیم این است که همزمان به کاربر و سئو اهمیت دهیم و تعادل درستی میان این دو برقرار کنیم. اگر شما تمام تمرکز و انرژی خود را بر روی موفقیت در سئو قرار دهید ولی کاربرانی که وارد سایت شما می شوند از صفحه هایی که مشاهده می کنند رضایت نداشته باشند، شما در مسیر سئو موفق نخواهید شد. رفتار کاربران در این شرایط می تواند بر سئو سایت شما تاثیر منفی داشته و شما جایگاه خود را به مرور زمان از دست بدهید.
تصور کنید که کاربر به دنبال دستور پخت پیتزا باشد و این عبارت را در گوگل جستجو کند، گوگل سایت شما را در نتایج خود نمایش داده و کاربر هم شما را انتخاب می کند. ولی بعد از ورود به سایت شما به هردلیل (مثلا نبود محتوای مناسب، مرتبط نبودن محتوا، سرعت پایین صفحه، طراحی نامناسب، فونت بد، عدم نمایش صحیح در موبایل) به سرعت از آن خارج شده و دوباره به نتایج جستجو باز می گردد.
این رفتار کاربر توسط گوگل قابل درک بوده و به او نشان می دهد که کاربر از سایت شما راضی نبوده است.
عدم رضایت کاربران از یک صفحه اگر چندین بار تکرار شود می تواند موجب از دست رفتن جایگاه شما در نتایج گوگل شود. نقطه مقابل این داستان زمانی است که کاربر شما را در رتبه های پایین تر پیدا می کند و به سایت شما وارد می شود اما از محتوای آن رضایت کافی داشته و دیگر این عبارت را در گوگل جستجو نمی کند.
حتی ممکن است کاربر با اشتراک گذاری محتوای شما یا ارسال دیدگاه سطح بالاتری از میزان رضایت خود را به شما و گوگل نمایش دهد.
در این شرایط شما به سرعت رشد کرده و جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب می کنید. مسیر حرکت کاربران در نتایج جستجو و سایت ها می تواند متنوع باشد ولی رایج ترین روش ممکن به شرح زیر است:
- کاربر ابتدا برای دریافت اطلاعات، محصول و یا پاسخ یک پرسش به گوگل مراجعه می کند.
- عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو می کند.
- اولین نتایج ارایه شده توسط گوگل را مشاهده و بررسی می کند.
- یک یا چند گزینه در لیست را انتخاب می کند.
- محتوای صفحات بازشده را بررسی کرده و به دنبال پاسخ خود می گردد.
- در صورت عدم دریافت پاسخ به گوگل بازگشته و نتایج بعدی را بررسی می کند یا عبارت دیگری را جستجو می کند.
این فرآیند به صورت یک چرخه اتفاق می افتد تا کاربر به پاسخ مورد نظر خود برسد. این رفتار به صورت کامل توسط گوگل رصد شده و در این میان برخی سایت ها با بهبود جایگاه و برخی با افت جایگاه مواجه می شوند.
کلمات کلیدی پر جستجو را شناسایی کنید
انتخاب کلمه کلیدی یکی از مهمترین وظایف ما هنگام نوشتن یک مقاله یا تولید یک صفحه جدید است. قبل از شروع به نوشتن باید به این فکر کنیم که کاربران چه موضوعاتی را جستجو می کنند، با چه ادبیات و عباراتی این موضوعات را در گوگل جستجو می کنند، چه محتوایی می توان در این مورد تولید کرد و چه سوالات دیگری را می توان در همین صفحه پاسخ داد.
همه این سوالات به شما کمک می کنند لیستی از کلمات کلیدی تهیه کنید که باید در محتوای خود از آنها استفاده کنید. علاوه بر این ابزارهای دیگری مانند Keyword Planner ، http://keywords.io و یا سئو سیگنال وجود دارند که به شما در تعیین میزان جستجوی عبارات کمک می کنند.
از تصویر، ویدیو و نمودار استفاده کنید
اگر قصد دارید محتوا سریعتر به کاربران منتقل شود و سطح رضایت آنها را بالا ببرید بهتر است از ابزارهای چند رسانه ای مانند تصویر و ویدیو استفاده کنید یا در بخش هایی از مقاله خود محتوا را به صورت نمودار و جدول در اختیار کاربر قرار دهید. بعنوان مثال استفاده از ویدئو، زمان حضور کاربر در صفحه را افزایش داده و ضریب خروج کاربران bounce rate شما را کاهش می دهد.
همچنین تجربه نشان داده است صفحاتی که دارای تصویر و ویدیو هستند آمار بهتری در اشتراک گذاری توسط کاربران داشته اند. از همه ی این موارد مهمتر آن است که گوگل توجه بسیاری زیادی به این موارد داشته و وجود تصویر یا ویدئو را نشانه هایی بر رضایت کاربران از صفحه می داند، در نتیجه شانس شما در رتبه بندی گوگل به صورت چشم گیری افزایش خواهد یافت.
پس از تاثیر ویژه ای که ویدئوها و بازاریابی ویدئویی بر کسب رتبه شما و افزایش مدت زمان بازدید صفحات شما دارد، غافل نشوید و همین الان مقاله ی ویدئو مارکتینگ را بخوانید!
بهینه سازی سایت برای موبایل
تعداد کاربرانی که از طریق گوشی هوشمند جستجوی خود را انجام می دهند هر روز بیشتر می شود تا جایی که در برخی موضوعات ۷۰ درصد کاربران جستجوهایشان را از طریق تلفن همراه انجام می دهند. در گذشته گفته می شد سایت هایی که برای موبایل بهینه هستند یا اصطلاحا طراحی سایت Responsive دارند، جایگاه بهتری در نتایج گوگل خواهند داشت ولی این موضوع هم اکنون به یک پیش فرض تبدیل شده و می توان گفت سایت هایی که این قابلیت را ندارند عملا از طرف گوگل جریمه می شوند.
برای بررسی عملکرد سایت خود در تلفن همراه می توانید از ابزار Mobile Test Friendly که توسط گوگل معرفی شده است استفاده نمایید. این ابزار به شما کمک می کند اولا وضعیت کلی صفحه از نظر عملکرد در موبایل را بسنجید و ثانیا ایراداتی که از نظر گوگل در نسخه موبایل سایت شما وجود دارد را برطرف نمایید.
ارتباط سئو و بازاریابی محتوا چیست
سئو و بازاریابی محتوا؛ دو عبارت متفاوت یا یک ترکیب جادویی؟ بسیاری معتقدند که سئو و تولید محتوا دو امر مجزا هستند در حالیکه این دو زوجی ایده آل برای موفقیت در فضای رقابتی اینترنت محسوب می شوند.
سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو بی معنی است. تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت شما در زمینه سئو خواهد داشت ولی تدوین استراتژی صحیح برای بازاریابی محتوا می تواند علاوه بر جذب کاربر بر فروش شما نیز اثر گذار باشد. با یک جستجوی ساده مقالات بسیاری پیدا می کنید که معتقدند محتوای اختصاصی و غنی نیازی به سئو ندارد، اما این سخن اشتباه است.
بهتر است به جای فکر کردن در مورد تفاوت های سئو و بازاریابی محتوا، بدانید این دو چگونه مکمل یکدیگر خواهند بود. تصور کنید محتوای ارزشمندی که استانداردهای سئو را رعایت نکرده باشد یا هیچ سایتی به آن لینک نداده باشد.
سایتی را تصویر کنید که جایگاهی مناسب در نتایج گوگل داشته باشد ولی محتوای آن برای کاربران جذاب نباشد. آیا ممکن است؟ باور کهنه ای هست که می گوید سئو مجموعه ای از تکنیک ها برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است و محتوا تنها برای جلب رضایت کاربر تولید می شود. در حالیکه این دو کاملا همزمان مورد نیاز هستند. شما می توانید از مقاله کمپین محتوایی برای نوشتن و ایده گرفتن مقالات خود اسفاده کنید.
بک لینک چیست
لینک سازی را می توان پر بحث ترین موضوع در سئو دانست و نظرات ضد و نقیض بسیاری در مورد تاثیر بک لینک بر سئو و استراتژی اجرای آن وجود دارد. در این بررسی خواهد شد که بک لینک چیست و پس از آن بررسی خواهد شد که چه تاثیری بر سئو سایت شما خواهد داشت. لینک سازی یا کسب بک لینک، فرآیند دریافت لینک از سایر سایت های اینترنتی برای سایت شما است.
منظور از لینک، متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می شود. ربات های گوگل زمان بررسی یک صفحه لینک های موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه می کنند. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل می گیرد.
تاثیر بک لینک بر سئو
بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه، یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای یافتن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنت است. علاوه بر این تعداد و کیفیت بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر مستقیم دارد. به عبارت دیگر ربات گوگل صفحه را بررسی کرده و براساس لینک های موجود در آن ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص می دهد.
2 تا از بهترین مراجع در خصوص شناسایی بک لینک های سایتتان و یا سایت های رغیب، وبسایت های MOZ و Ahrefs می باشند که بر اساس شاخص هایی که دارند سایت شما را مورد ارزیابی قرار میدهند.
به عنوان مثال MOZ با تعریف 2 شاخص DA و PA ، به ترتیب، اعتبار دامنه و اعتبار صفحه اصلی سایت شما را می سنجد و هر چه سایت شما را معتبر تر بداند، عددی نزدیک به 100 به شما اختصاص میدهد.
تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی
مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم می شود که تفاوت های مهمی با هم دارند. لینک سازی داخلی یعنی ایجاد بک لینک میان صفحات یک سایت. یعنی اگر صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگر از سایت شما لینک داده باشد لینک داخلی ایجاد شده است. ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشد یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است.
کسب بک لینک از طریق محتوای ارزشمند
بهترین و تاثیرگذارترین روش برای ساخت بک لینک تولید محتوای باکیفیت و تخصصی است. زمانیکه شما محتوایی کاربردی و جذاب تولید می کنید به مرجعی در آن موضوع تبدیل می شوید و سایت های بسیاری هستند که برای تایید صحبت های خود یا برای راهنمایی کاربران شما را پیشنهاد می دهند.
معمولا محتوای آموزشی شانس بیشتری برای گرفتن بک لینک از سایت های دیگر دارد و این نوع لینک ها عموما در بخش نظرات سایت های دیگر یا در فروم های تخصصی میان کاربران رد و بدل میشوند. برای تولید محتوای آموزشی نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- آموزش های خود را با بیان ساده و قابل فهم ارائه کنید.
- از تصویر و ویدیو برای درک بهتر آموزش استفاده کنید.
- حتما بخشی برای ارسال دیدگاه کاربران در نظر بگیرید و به خوبی پاسخ گوی آنها باشید.
- به جای تولید چندین آموزش کوتاه و پراکنده یک آموزش جامع و دقیق ارائه کنید.
ساخت بک لینک با فعالیت در شبکه های اجتماعی
همه ما به خوبی می دانیم که فعالیت در شبکه های اجتماعی علاوه بر ارتباط مستقیم با مشتریان می تواند بر سئو سایت نیز تاثیرگذار باشد. یکی از دلایل این تاثیرگذاری ساخت بک لینک رایگان برای صفحات داخلی سایت است.
پیشنهاد می شود که مقاله ی سوشال مدیا مارکتینگ را مطالعه کنید تا با فعالیت در شبکه های اجنماعی آشنا شوید.
تجربه کاربری چیست؟
طبق تعریفی که در ویکی پدیا آمده است طراحی تجربه کاربر UXD یاUED فرایند بهبود رضایت مشتری و ایجاد وفاداری به وسیله ی بهبود قابلیت استفاده، سهولت استفاده و لذت های ارائه شده در تعامل بین مشتری و محصول است.
به بیان ساده تر تجربه کاربری یعنی راحتی کاربر هنگام استفاده از سایت و درک سریع محتوای موجود در آن می باشد. سرعت سایت، طراحی گرافیکی، نمایش صحیح در موبایل، استفاده از فونت و رنگ مناسب، دسترسی راحت به محتوا، انتخاب ادبیات مناسب برای سایت و بسیاری فاکتورهای دیگر را می توان بر تجربه کاربری یک سایت موثر دانست.
تجربه کاربری خوب در کنار سئوی قدرتمند می تواند تضمینی برای موفقیت کسب و کار شما باشد ولی این دو همیشه با هم همراه نیستند و در مواردی رو در روی هم قرار می گیرند.
سخن آخر
در بسیاری موارد بررسی سایت های موفق موجب می شود که ما مسیر اشتباهی را برای سئو سایت خود انتخاب کنیم، زیرا تنها خروجی سایت در دسترس ما بوده و هیچ اطلاعی از ایده و تصمیمی که منتهی به آن شده است نداریم.
اگر احساس می کنید یک سایت اینترنتی موفق است پیش از الگو برداری تلاش کنید تا فلسفه و هدف آن را شناسایی کنید و بررسی کنید که دقیقا همسو با خواست شما باشد. با این کار می توانید نکات مثبت را به نفع خود برداشت کرده و نکات منفی را نادیده بگیرید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
Wonderful views on that!
Если клиент прошел верификацию, а
деньги поступят и лицевой счет
а течение 15 получаса.
Also visit my web page website
امروزه کمتر کسی پیدا میشود که در خانه حداقل 1 عدد اتو بخار
نداشته باشد و از این وسیله پر کاربرد
استفاده نکرده باشد. برندهای تولیدکننده این محصول
بسیار زیاد است اما معروف ترین آن ها اتو
تفال میباشد. اگر بخواهیم کلمه اتو را ریشه یابی کنیم ایم کله در اصلی
ترکی هست ( utu ) و اصلیت این کلمه به
ترکی استانبولی بر میگردد و به معنای شعله ور
شدن میباشد. البته بهتر است بدانید اتو در گذشته به
این شکل و شمایل نبوده است و با گذشت زمان شکل و ظاهرش پیشرفت کرده و بهبود یافته و
به شکل امروزی رسیده است.
در این مقاله قرار است بپرداریم به تاریخچه ساخت اتو بخار و معرفی
انواع اتو بخار تفال که مطمئنا هنگام خرید به
شما کمک خواهد کرد. عکسی که در حال مشاهده آن هستید نمونه ای از اتو قدیمی میباشد که بسیار ظاهر جالبی دارد و همانطور که مشخص است
ساختاری همانند اتو بخار های امروزی دارد.
اما خب به لطف پیشرفت تکنولوژی دیگر از این
خبرها نیست و با وجود یک پریز برق
به راحتی میتوانید انواع لباس و پارچه را
اتو کنید.
اشاره کرد. آب در این قهوه ساز به آرامی
جوش می آید و به فیلتری که حاوی قوه است
اضافه می شود و در نتیجه قهوه آماده می شود.
نام دیگر این نوع قهوه ساز، قهوه
ساز وکیوم می باشد و افرادی که قصد خرید قهوه ساز را دارند
باید با دقت به ویژگی های آن ها توجه نمایند.
از مهمترین نکات قابل توجه در
این نوع قهوه ساز، دارا بودن فیلتر از جنس های کاغذ، شیشه
و یا فلز و حتی نایلون می باشد.
یکی از معروفترین و محبوبترین نوع قهوه، قهوی اسپرسو می باشد که طرفداران
زیادی را در در سراسر جهان دارد. از رایجترین و معروفترین دستگاه هایی که برای درست کردن قهوه مورد توجه عموم
مردم قرار گرفته است، نسکافه ساز می باشد.
بسیاری از افراد از نسکافه ساز تک فنجانه برای برطرف کردن نیاز شخصی
خود در طول روز استفاده می کنند. رایج
ترین جنس محفظه های این نوع قهوه ساز از شیشه ی بورسیلیکات و یا فلز و پلاستیک است.
Good blog you’ve got here.. It’s hard to find quality
writing like yours these days. I honestly appreciate people
like you! Take care!!